Hastighet och präktighet

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Min tur att bitcha!

Alltid lika enerverande att läsa alla självgoda människors inlägg på div. forum, krönikor och insändare. Ett kollektiv som gärna vill finna samhörighet i präktighetens tecken.

"risken finns att myndigheter/politiker förbjuder sporthojjar”?? Dessa är typgodkända och vi är med i EU... Vad exakt är du rädd för?

Eller syftar du på den allmänna opinionen? Den som beskrivs i Aftonbladet, tidningen med färre värden än bloggen ”Barbro´s 10 recept på norrländsk pölsa”, av en sur gammal kärring eller gubbe som tröttnat på skrikande slipon och kräks ut sin bitterhet i en krönika eller insändare?

Varför skulle vår regering ge efter i denna fråga när man helt klart skiter i att sänka spritskatt, bensinskatt, skatt, skatt, hastigheten på motorvägar, ... Dessa frågor är ju verkligen frågor som opinionen tycker olikt i - men inte fasen ser du 130 på skyltarna längs valfri E-motorväg? Vår framfart på sporthojj är ganska tryggad för en tid framöver.

"sänk hastigheten"... Man blir så matt, precis som om just hastigheten är den ultimata faktorn som ställer till det med allt. Det är lätt att skylla på för hög hastighet. När alla andra faktorer är jobbiga att ta itu med, då får hastigheten sig en känga.

Det finns en ansenlig del av vår befolkning som inte klarar att föra sina fordon på ett säkert sätt redan vid rådande hastighetsbegränsningar. Som inte lärt sig att man håller sig till sitt eget körfält, speciellt i skymda kurvor!

Ett litet socialt projekt som vägverket i sin Noll i Vision skulle kunna företa sig är att parkera på valfri stormarknadsparkering och iaktta folks förmåga att kunna manövrera sina fordon i låga hastigheter. Företrädelsevis kvinnor i stadsjeepar, eller SUV:ar kanske de kallas.

Jag har personligen vid ett tillfälle fått slänga ifrån mig påsen från affären för att springa fram och slå näven i plåten på en stor Volvokombi. Damen som backade (väääldigt sakta) hade precis börjat klämma ihop en barnvagn mellan sig själv och det skjul man kör in kundvagnarna i – allt medans en ovetandes pappa står 2 meter därifrån, med huvudet djupt in i sitt eget bagageutrymme nerpackandes helghandlingen.

Damen som backade blev helt apatisk… Hon lyckades med att missa en hel barnvagn bakom sig, trots att hon backade i säkert 1 Km/h och hade minst 3 st backspeglar att ta hjälp av – förutom möjligheten att använda sin egen motorik – vrida på skallen. En meter till och den bebisen hade fått plats i en burk "Bullens pilsnerkorv" - tål att tänkas på!

Frågan är... Blev hon en bättre förare av att inse sitt misstag eller blev hon ytterligare en sådan där oberäknelig förare, en sådan där bromsa-gasa-bromsa-vela-stanna? Jag vet inte...

Äldre i trafiken?? De är ju inte så trafikfarliga för de kör ju så sakta??! Herregud med en ostskiva på!

Likt Mr.Magoo smyger de fram till korsningen, tittar vääääääääänster, tittar hööööööööger och kör ut. Problemet är att stackaren från vänster har sett en Opel Ascona stå stilla i korsningen i 15 sekunder och tror att det är safe att passera nu när man bara är 20m därifrån och bilen bevisligen står stilla. Eller vänta nu… VAD FAN GÖR HAN?? Kraschen ett faktum, bil eller MC – spelar ingen roll i 70 Km/h är det inte kul att krocka, jag lovar!

När ambulansen kommer efter 45 minuter står gubben eller gumman fortfarande där och undrar vad som igentligen hände, och framförallt – var kom DU ifrån??

Den rätta hastigheten för dig i den situationen vore 10 Km/h med bromsberedskap, vem här inne (eller någonstans för den delen) hade anpassat sin hastighet så på en 70-sträcka?

Allt iver efter att sänka hastigheterna är ett sockerpiller i det spelet om att tämja det kollektiva sinnet. Hastigheten är boven i dramat, det har ju proklamerats under lång tid nu så det är kollektivet beredda att acceptera. Om man då minskar hastigheten torde problemet minska!

Ja visst, så länge alla andra faktorer reducerats!! Men vi har fortfarande rattfulla (ca 16000 om dagen enligt trafikskoleläraren på den skola jag var tvungen att sitta i som ”handledare” för ngn vecka sedan), narkotikapåverkade förare, äldre förare med en verklighetsuppfattning som har en liten fördröjning på en si så där 30 sekunder, rädda förare som kör helt oberäkneligt, förare som sätter sig i stora SUV:ar för att det känns säkert men varken kan hantera tyngden eller storleken, cyklister som alla tror de är stålmannen för att det står S på hjälmens insida, osv osv.

Utan att dessa faktorer reduceras kommer reduceringen av hastigheten i verkligheten har mycket liten betydelse anser jag – och anledningen till hastighetssänkningen var i så fall en kapitulation för att man inte lyckades göra något åt de andra faktorerna.

Lite grann som de nya rondellreglerna;

Eftersom inte en jävel visste hur man skulle ligga och blinka i en rondell gjordes systemet om till nuvarande klusterfuck = ligg i vilken fil du vill och skit i att blinka var du skall, bara du blinkar när du skall ut! Vilken soppa! Men det var enklare med en kapitulation än att ta itu med det verkliga problemet, att lära Svensson hur de skulle göra.

JAG köpte en hojj för att jag gillar hastigheten… Acceleration och hög hastighet! Frihet? Vad fan är det? Är det att knöka på sig fullt läder med ryggskydd, hjälm & handskar i 25 graders solsken? Nej, jag sätter mig på hojjen av helt andra anledningar. Vilka anledningar du har skiter jag i – men se då för fan till att skita i mina!

Trafikhulligan? Javisst! Men jag har inget slipon så min hojj går inte så fort – i alla fall inte i många Svenssons ögon och öron!

För er präktiga; Sätt på er hjälmen & flytvästen när ni åker med Volvon till Coop nästa gång! Ni kommer inte vara säkrare från Berits bagagelucka – men det känns väl bra ändå? Ni är ju säkerhetsmedvetna, präktiga människor som vet både ert och andras bästa!

Sist men inte minst;

Hur du kör får du stå för, hur jag kör står jag för! Sluta gagga om hastigheten som den ultimata lösningen, den enda lösning hastighet har i sammanhanget är om den är 0 för allt och alla, då riskerar vi endast att dra på oss åderförkalkning i ”trafiken”.

Jag har inga vetenskapliga belägg för det jag skriver, ingen statistik, denna text skrevs endast utav mina egna erfarenheter och min egen verklighet – som jag upplever den.

Precis på samma sätt verkar alla förbudsivrare och präktiga människors krönikor skrivas, skillnaden här är att jag inte proklamerar restriktioner för en stor del av befolkningen enbart genom min ev. feltolkning av verkligheten eller på annat sätt rubbade verklighetsuppfattning.
 
Last edited:

njelger

Guest
Kul text om än spretande i starten så jag vet inte riktigt vem du vänder dig till?
Alla?
Du vill köra fort överallt och det skall alla andra skita i?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Intressanta tankar du vädrat. Skulle vara kul att se den här texten som en insändare i en tidning. Tycker gott du kan överväga att skicka in den till någon redaktion. Prova Robert Colin på aftonbladet, han har nog en del liknande tankar och rätt bra genomslagskraft.
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Seriösa inlägg så här tidigt på morgonen, usch...

Intressant läsning.
Jag är också trött på all antimc-propaganda och att höra att dom vill förbjuda min supersportmotorcykel.

Jag kan dock inte hålla med om att hastigheten inte är en del av problemet.
VV Nollvision står inte på parkeringar och kollar om folk kan backa, för det är inte så många som dör av det.

Jag tycker heller inte att gamlingar borde vistas i trafiken.
Men såna är otroligt mycket lättare att parera för sålänge man håller nere hastigheten, men vem gör det?

Det är mycket man måste tänka på och kompensera för när man vrider på rullen...
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv Lucius. problemet blir fortfarande att man kan hävda att sänkt hastighet är nyckeln, som i fallet med gubben och korsningen. Hade du kört 30 istf 70 så hade du fått stopp på skrotet innan gubbens bil fick agera stoppkloss. Alla miljarder som kommer in i form av fortkörningsböter blir nog svåra att vara utan också, rattfyllon genererar inte så mycket pengar, de kostar bara när de ska sitta i fängelse, rättegångar osv. Det är möjligt att jag är aningens cynisk...
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hur du kör får du stå för, hur jag kör står jag för!

Ungefär som att man ska skita i om någon annan dricker sprit, och sen sätter sig bakom ratten? :va

Hur du dricker o kör får du stå för, hur jag dricker sprit och kör står jag för! :yoparty
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Du är duktig på att skriva Lucius:tummenupp Håller delvis med dig, problemet är att det inte går att mäta hur dåliga folk är på att framföra sina fordon.

Skåneproblem.

1. Folk ligger för nära varandra
2. Glöm blixtlås om du är i Skåne
3. Folk chansar så fort dom ser en liten lucka, det kan ju gå.
4. Blinkers är överskattat, jag vet ju var jag ska.
5. Tuta och trängas är trevligt....

Man undrar ju var detta trafikkultur härstammar från ?

Folk kör som hillbillys och saknar trafikempati.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Likt Mr.Magoo smyger de fram till korsningen, tittar vääääääääänster, tittar hööööööööger och kör ut. Problemet är att stackaren från vänster har sett en Opel Ascona stå stilla i korsningen i 15 sekunder och tror att det är safe att passera nu när man bara är 20m därifrån och bilen bevisligen står stilla. Eller vänta nu… VAD FAN GÖR HAN?? Kraschen ett faktum, bil eller MC – spelar ingen roll i 70 Km/h är det inte kul att krocka, jag lovar!



den här delen känns igen aldeles för väl tyvärr:gnissla har hänt mig en tre fyra gånger men med handen på frambromsen så har jag lyckats undvika en konfrontation mellan bil/mc:tungan
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Väl sagt Lucius. Kan inte mena att du har rätt, men det är väl sagt och det är alltid kul att få läsa något välskrivet!

Skulle du som någon rådde dig skicka in detta till vald redaktion skulle du placera "oss" i samma fack som vi placerar de gnällkärringar som skriver om våra "skrikande radfyror" eller "fuck-you-burnouts", "hutlösa 160 km på motorvägen" etc... Nämligen i ett allt för egocentriskt litet fack med tvångströjor hängande på väggarna!

Utan att vara moralist (för jag svinar också ibland) så är vi inte ensamma i trafiken. Vi lär oss på bilskolan, och förhoppningsvis blir vi med tiden än mer medvetna om sanningshalten i detta genom erfarenhet efter några år, att vi inte bara kör åt oss själva, utan åt alla! Det är en del av ansvaret med att vistas i trafiken, att bära an´svar för andras misstag och ge sig själv marginaler att rätta till även dem. Hur många som kör hoj kan med handen på hjärtat påstå att de gör det?

Vi är i mångt & mycket ett svinigt släkte. Vi fokuserar på att VÅR väg ska va fri och skriker högt så fort nån ramlar ut i en korsning a´la Greta 73, familjebilen som med sin stressade mor nästan kör över en hoj i en rondell. För i helvete, fattar de inte att man kan DÖ på motorcykel om hon kör så????? Om då alla andra ska anpassa sig till att vi finns i trafiken, är syftet då att vi genom detta ska kunna köra enbart med fokus på att inte linda oss kring närmsta stolpe, eller bär även vi ansvaret att förebygga andras misstag såsom vi önskar att våra medtrafikanter gör?

Däremot kan jag fullt hålla med om att det INTE är en mänsklig rättighet med körkort.. Städa bort alla rädda förare, jag kör mer eller mindre yrkesmässigt i dagsläget och blir varje dag livrädd för vilka idioter det finns på våra vägar.


/ Johnnie
 

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kgl. Hufvudstaden
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Lucius har rätt, man får fokusera mer på alla dårar och sinnesslöa än att hålla hastighetsbegränsningen. Normalt sett kör jag alltid offensivt, mao fortare än den stora massan, detta gör att jag håller mig mer koncentrerad och förutseende, ( använder fantasin ).

Att rätta in sig i ledet bland alla lämlar, gör att man sitter som en gäspande zombie ganska snart.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Min tur att bitcha!

Ok, min tur.

Personligen tycker jag att folk som du och med din attityd är ett långt mycket större problem för trafiksäkerhetn än hastigheten.

I ena stunden skriker du om hur illa alla kör, de ska plockas bort ur trafiken bla bla bla, för att i nästa andetag gapa om att folk ska skita i hur du kör, det är ditt ansvar och ingen annans.

Du har så fel - i trafiken gäller: Interagera - du är nämligen inte ensam.
 

dedde05

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Sjöhåla
Hoj
MZ RT125 och CB 125T
Men om folk generelt inte kan framföra sina fordon i högre hastigheter måste dem väll sänkas? Hastighet dödar trots allt....

Hur du kör får du stå för, hur jag kör står jag för!
Bara du inte kör ihjäl mig, vet inte hur just du kör men...
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Det finns tyvärr flera fel i trafiken och bland dom är nog hastigheten det minsta.
Hur många av er har fått möte med en bil som håller på med en omkörning? Alla? Mig vetligt är det förbjudet att köra om i samband med möte.
Blinkers och backspeglar, allt för många verkar se dessa som rena prydnader och något som inte behöver användas.
Många i trafiken verkar inte en aning om hur fordonet ska hanteras eller manövreras och genom detta skapar farliga situationer.

Det här med automatiskt förnyande av körkortet var 10-ånde år, varför inte lägga in ett obligatoriskt körprov? Skulle sålla bort många farliga förare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bra! Den här debatten behövs!

Den biten med äldre är ju även intressant så till vida att de äldre ofta inte ens upptäcker olyckan dom skapat och åker glatt vidare ala Mr Magoo.

exempelvis Svänger ut framför andra trafikanter som kör av vägen för att undvika krock...
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Min tur att bitcha!

Ett litet socialt projekt som vägverket i sin Noll i Vision skulle kunna företa sig är att parkera på valfri stormarknadsparkering och iaktta folks förmåga att kunna manövrera sina fordon i låga hastigheter. Företrädelsevis kvinnor i stadsjeepar, eller SUV:ar kanske de kallas.

Och vad skulle dom komma fram till då?
Är backningsolyckor på parkeringsplatser ett stort problem för nollvisionen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom två största och nästan enda problemen i trafiken är:

EGOISM och OUPPMÄRKSAMHET

Det är egoistiskt att kötta förbi ett dagis i 70, dett är ouppmärksamhet om man inte ser 30 skyltarna
Det är egoistiskt att svänga ut framför andra om man utgör ett hinder, det är ouppmärksamhet om man gör det för att man inte ser att det kommer andra.
Det är egoistiskt att ligga och gnugga bakluckan på framförvarande, det är ouppmärksamhet om man gör det för att man inte lagt märke till att framförvarande kör sakta.
Det är egoististkt att sno mötandes körfält för att göra en omkörning, det är ouppmärksamhet om man gör det när man tror att det är fritt.

Det är egoistiskt att bryta mot trafikregler, om man inte gör det av ouppmärksamhet.

Motorcyklister kansker är något mer uppmärksamma, men fan så mycket mer egoistiska i trafiken...

Och vad skulle dom komma fram till då?
Är backningsolyckor på parkeringsplatser ett stort problem för nollvisionen?

Nja, där är dom nog rätt nära sitt mål om NOLL dödade i TRAFIKEN.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men om folk generelt inte kan framföra sina fordon i högre hastigheter måste dem väll sänkas? Hastighet dödar trots allt...

Det är inte därför hastigheten sänks! Den sänks som kompensation för att folk som inte borde framföra fordon i någon som helst hastighet råkar finnas ute i trafiken. Om hastigheten blir tillräckligt låg kan även förståndshandikappade få köra bil
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ok, min tur.

Personligen tycker jag att folk som du och med din attityd är ett långt mycket större problem för trafiksäkerhetn än hastigheten.

I ena stunden skriker du om hur illa alla kör, de ska plockas bort ur trafiken bla bla bla, för att i nästa andetag gapa om att folk ska skita i hur du kör, det är ditt ansvar och ingen annans.

Du har så fel - i trafiken gäller: Interagera - du är nämligen inte ensam.

Amen!

Möjligen kan jag komplettera med att VV hellre borde ställa sig utefter någon av de mer uppskattade hojvägarna alternativt läsa alla inlägg här på Sporthoj där så många vill fövandla vägarna till RR-banor med avåkningszoner samt där alla medtrafikanter (och fotografer!) skall hållas efter så att det blir fritt fram för åkning på den yttersta gränsen.
Så kommer sanningen om vårt (mc-kollektivets) mognad fram.

Näää förresten; jag vill ju fortsätta åka och njuta av min fina hobby - hoppas inte VV fattar vad det gäller utan fortsätter tro på oss som de faktiskt gör idag, bland annat tack vare SMC och våra egendrivna utbildningsprogram.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory

Möjligen kan jag komplettera med att VV hellre borde ställa sig utefter någon av de mer uppskattade hojvägarna alternativt läsa alla inlägg här på Sporthoj där så många vill fövandla vägarna till RR-banor med avåkningszoner samt där alla medtrafikanter (och fotografer!) skall hållas efter så att det blir fritt fram för åkning på den yttersta gränsen.
Så kommer sanningen om vårt (mc-kollektivets) mognad fram.

VV verkar redan ha nappat på idén att göra vägarna till RR-banor med avåkningszoner. Motorcyklister kommer vallfärda till de nya säkrare 'banorna'. De yttersta gränserna kan flyttas upp och hastigheten kan succesivt ökas vartefter VV ordnar vår miljö. Allt detta med bibehållen risk. :tummenupp

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top