Aprilia med mysko motorljud.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det här gäller en Aprilia RSV-mille 00, och det var ett nytt mysko ljud, de låter lite mysko även om de är som de ska:D

När jag var ute och körde igår, så dök det upp ett klapprande ljud vid på pådrag, alltså när motorn var belastad. Tror det kom från vänster sida. Motorn i sig gick precis som vanligt, så jag började kolla efter typ lösa yttre delar som avgasrör eller liknande, men inser snabbt att det är läge att stanna, och precis när jag kör till sidan så dör den, tappar varv samt tvärstannar. Startmotorn går inte runt en millimeter...

Kul.

Knallar hem till polaren i närheten, ringer efter :tuttar, som är måttlig road av bärgningsövning vid 22-tiden. När jag är tillbaks vid hojen konstaterar jag att det går bra att dra runt motorn genom att knuffa den i 6:ans växel, startmotorn lyckades röra motorn en aning.

I morse skruvade jag av generatorkåpan, då jag misstänkte att startanordningen lossnat, vilket tydligen har hänt förr. Men där var allt i sin ordning. Provar att köra startmotorn lite, gick fin fint, inga problem alls:va


Vad fan har hänt???

Det enda som jag hittade som var löst var oljetanken, som tappat en färstskruv, vilket gör att den kan ha legat och slått mot kåpan, men det borde inte gett upphov till det ljudet igår, och omöjligt gjort att motorn stannar samt att startmotorn inte kan dra runt.

Tyvärr påminner det lite om när vevstakslagret skar på min förra hoj, skillnaden då var att det märktes riktigt tydligt att nått var fel med motorn, samt att det inte nöp eller nått, utan blev glapp i lagret bara.

Ska skruva ihop startmotorkåpan igen nu och se hur det låter när man startar upp den.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kolla kopplingssidan så du inte fått lamellsallad.. Du kan ju alltid tappa ur oljan och granska vilken typ av partiklar/delar du får ut. Mässingsfärgat=lager.
:va Trodde Rotaxfläktarna var skottsäkra... Hoppas det ordnar sig Pajjemannen!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kolla kopplingssidan så du inte fått lamellsallad.. Du kan ju alltid tappa ur oljan och granska vilken typ av partiklar/delar du får ut. Mässingsfärgat=lager.
:va Trodde Rotaxfläktarna var skottsäkra... Hoppas det ordnar sig Pajjemannen!

Rann ut en del olja när jag tog loss generatorkåpan, såg fin fin ut, inte ett endaste litet spån.

kopplingen fungerar precis som den ska, ska dock kolla den.

Det är riktigt mysko alltså. Var dock en o-ring som gick söndet till returslangen när jag tog av den, så jag måste skaffa en ny sån innan jag kan starta skiten.

Vi hörs
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tror jag löst problemen nu. Noterade att plus-kablen mellan batteri och startrelä hade lossnat i klämningen, vilket gjorde att det ibland blev kontakt, ibland inte.

Anledningen till att den stannade kan vara så enkelt att motorn var kall, den gör det ibland om man släpper gasen helt när den är kall.

Det slammrande ljudet var förmodligen oljetanken som slog inte mot kåpan utan mot ramen.

Det verkar vara så jävligt att precis när jag stannar för att se vad som låter, då tjuvstannar motorn och just DÅ bestämmer sig kabeln för att släppa...

Får se när jag fått tag på en ny o-ring och kan starta den igen...

Återkommer, nu ska jag åka och köpa planteringsgjord:D
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Fan, det var inte så enkelt, att oljetanken satt löst och kabeln släppt i klämmningen hade ingenting med det verkliga problemet att göra. Motorn gick runt ett par varv, sen var det stopp. Bomstopp. Går varken framåt eller bakåt, helt tvärtstumt är det. har kollat kamaxlarna och startmotoranordning, det ser helt ok ut, det är inuti nånstans:huvet

det går bra att snurra växellådan om man frikopplar, så problemet sitter inte där.

så nu måste jag montera av hela jävla motorn och ta isär den och se vad fan det är som har lossnat. Med lite tur så kanske det räcker med att montera tillbaks det som lossnat, så det inte blir så jävla dyrt...Eller inte...

Blir inget falkenberg nästa helg iallafall:rolleyes:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
inte så styggt att en kamaxels drev lossat lite, drevet flyttat sig och det sedermera blivit ventil-kolv bråk?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
inte så styggt att en kamaxels drev lossat lite, drevet flyttat sig och det sedermera blivit ventil-kolv bråk?

Tror inte det, i så fall skulle det gå att dra tillbaka kolven neråt igen, och motorn gick ju faktiskt igång igen i morse ett par varv. Dessutom såg allt rätt ut där uppe, men jag kanske ska lossa på avgasaxeln på främre, bara den som är öppen just nu. Måste dock få tag på info hur man ställer in dom först, så jag får dit den rätt sen.

Mycket skruva blir det, har du inget att göra kan du komma förbi:)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det där missljudet, fanns det kvar när du startade upp i morse?

Svårt att säga, den gick i 2 sekunder ungefär, men jag tror att det lät lite mysko. När det dök upp först hördes det bara vid belastning, alltså inte vid tomgång eller lätt varvning i friläge.

Ska bli intressant och se vad som hänt, ska in på jobbet och låna lite verktyg idag, satt en heffa in-sex på svänghjulet. Det positiva är att jag slipper bekymmret med att motorn går runt när man ska lossa skruven..:D

Återkommer med bilder för intresserade
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kom inte så långt idag, får fan inte av svänghjulet trots fet avdragare. Vågar inte dra hårdare än vad jag drog. Skaffa inhandla en fet slaghammare på måndag, det gör nog susen. Kollade kopplingen och där var det inga konstigheter heller.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2992193 Kom inte så långt idag, får fan inte av svänghjulet trots fet avdragare. Vågar inte dra hårdare än vad jag drog. Skaffa inhandla en fet slaghammare på måndag, det gör nog susen. Kollade kopplingen och där var det inga konstigheter heller.
Så där hade jag det med mitt svänhjul med när mitt vevstakslager skar, woodruff kilen hade blivit lite deformerad och höll i som bara F.

Värme värme o värme hjälpte.

Ska bli intressant o se vad du hittar där inne sen, jag vill se bilder :)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Så där hade jag det med mitt svänhjul med när mitt vevstakslager skar, woodruff kilen hade blivit lite deformerad och höll i som bara F.

Värme värme o värme hjälpte.

Ska bli intressant o se vad du hittar där inne sen, jag vill se bilder :)

Värmde som fan på det, men det hjälpte inte heller.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2992742 Vet att svänghjulet ska va lite knepigt att få av på 98-03 så va försiktig när du försöker så du inte förstör mera.
Du har väl aldrig skruvat, vad vet du?

Bortskämd, det är vad du är :hihi
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Vet att svänghjulet ska va lite knepigt att få av på 98-03 så va försiktig när du försöker så du inte förstör mera.

Precis min tanke med, kändes inte sunt att dra hårdare, ska inhandla en ordentligt slaghammare, det kommer nog att göra susen:yoparty

Tur man har fullt upp med annat att göra också, hojabstinensen är inte så påtaglig som den var förr
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Haha, skurken är funnen. Det var kamkedejsträckaren iallafall. Skruvade av kopplingskåpan, (hela den stora, inte den lilla runda) och allt såg sjysst ut, tänkte lossa på primärdrevet när jag ändån höll på, och då gick motorn plötsligt runt igen:va Vred lite fram och tillbaka, och då noterade jag ett metalliskt klonk, mycket likt det jag hört strax före stoppet. Efter lite vridande och lyssnande visade sig vara avgaskammen på främre cylindern, som när den passerade max öppningslängd (eller vad man ska kalla det), dvs ventilen börjar stängas igen, då vred sig hela kamaxeln typ 10-20 grader, dvs ventilen vred kamaxeln. När detta skede blev kamkedjan spännd som fan, vilket gjorde att motorn faktiskt inte var tvärlåst, bara trög som fan. Därav att den stannade när jag slog av på gasen, då blev det för lite fart i motorn för att orka dra runt det hela.
Fenomenet uppstår pga av att kamkedjespännaren pajat och orkade inte hålla emot ventilfjädern.
Nu skruvade jag lite i onödan, men kamaxlarna såg ju sjyssta ut. Alltid lätt att vara efterklok:D

På bilden ser ni den friska spännaren till vänster, max ihoptryckt, tar stopp där förmodligen beroende på att fjädern är max komprimerad. Den högra går att trycka hela vägen in, och går aningen lättare att trycka ihop. Fjädern har formodligen gått av inuti.
 

Bifogat

  • kamkedjespännare.JPG
    kamkedjespännare.JPG
    82.2 KB · Visningar: 96
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Göööött! Kunde varit värre! Frågan är om du behöver klocka in kammarna igen...:va

men om den inte hoppat så borde det funka..
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
:tummenupp nice att du hittade felet och att det ej va så alvarligt....så rotax motorn värkar fortfarnade hålla bra om det va det felet :) , kamkedjesträckarna brukar ju krångla på många hojar tyvär, har aldrig hört om det på en Mille men någon gång ska va den första :)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Göööött! Kunde varit värre! Frågan är om du behöver klocka in kammarna igen...:va

men om den inte hoppat så borde det funka..

Tror att det ligger rätt. men det är ju lika bra att kolla nu när ventilkåporna är av, går ju snabbt att kontrollera det. Men det är lite annat du ska få hilfe mig med, vi hörs imorron
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Haha, skurken är funnen. Det var kamkedejsträckaren iallafall. ....klipp...
På bilden ser ni den friska spännaren till vänster, max ihoptryckt, tar stopp där förmodligen beroende på att fjädern är max komprimerad. Den högra går att trycka hela vägen in, och går aningen lättare att trycka ihop. Fjädern har formodligen gått av inuti.

Gött att höra. Drabbades av liknande symptom på min RSV-R-00. I början av maj var jag på Mantorp och körde när det började rassla. Tryckte in kopplingen och motorn tvärdog. Sedan ville inte startmotorn gå runt.

Hade motorn nerplockad året innan och fick vänta över ett år på delar. Kolvringar och motorpackningar (TMP suger med reservdelshanteringen). Eftersom jag var rätt less på det så har jag inte ens orkat öppna motorn. Misstänkte kamkedjan eller sträckaren redan då. Nu är misstanken starkare.
Har kört annnat i väntan på garage-inspiration. Nu har en gnutta infinunnit sig. Tack för det. :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC_1767.jpg
    DSC_1767.jpg
    95.1 KB · Visningar: 112
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top