Psychobiker
Sporthojsnörd
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Skövde
- Hoj
- TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det här gäller en Aprilia RSV-mille 00, och det var ett nytt mysko ljud, de låter lite mysko även om de är som de ska
När jag var ute och körde igår, så dök det upp ett klapprande ljud vid på pådrag, alltså när motorn var belastad. Tror det kom från vänster sida. Motorn i sig gick precis som vanligt, så jag började kolla efter typ lösa yttre delar som avgasrör eller liknande, men inser snabbt att det är läge att stanna, och precis när jag kör till sidan så dör den, tappar varv samt tvärstannar. Startmotorn går inte runt en millimeter...
Kul.
Knallar hem till polaren i närheten, ringer efter , som är måttlig road av bärgningsövning vid 22-tiden. När jag är tillbaks vid hojen konstaterar jag att det går bra att dra runt motorn genom att knuffa den i 6:ans växel, startmotorn lyckades röra motorn en aning.
I morse skruvade jag av generatorkåpan, då jag misstänkte att startanordningen lossnat, vilket tydligen har hänt förr. Men där var allt i sin ordning. Provar att köra startmotorn lite, gick fin fint, inga problem alls
Vad fan har hänt???
Det enda som jag hittade som var löst var oljetanken, som tappat en färstskruv, vilket gör att den kan ha legat och slått mot kåpan, men det borde inte gett upphov till det ljudet igår, och omöjligt gjort att motorn stannar samt att startmotorn inte kan dra runt.
Tyvärr påminner det lite om när vevstakslagret skar på min förra hoj, skillnaden då var att det märktes riktigt tydligt att nått var fel med motorn, samt att det inte nöp eller nått, utan blev glapp i lagret bara.
Ska skruva ihop startmotorkåpan igen nu och se hur det låter när man startar upp den.
När jag var ute och körde igår, så dök det upp ett klapprande ljud vid på pådrag, alltså när motorn var belastad. Tror det kom från vänster sida. Motorn i sig gick precis som vanligt, så jag började kolla efter typ lösa yttre delar som avgasrör eller liknande, men inser snabbt att det är läge att stanna, och precis när jag kör till sidan så dör den, tappar varv samt tvärstannar. Startmotorn går inte runt en millimeter...
Kul.
Knallar hem till polaren i närheten, ringer efter , som är måttlig road av bärgningsövning vid 22-tiden. När jag är tillbaks vid hojen konstaterar jag att det går bra att dra runt motorn genom att knuffa den i 6:ans växel, startmotorn lyckades röra motorn en aning.
I morse skruvade jag av generatorkåpan, då jag misstänkte att startanordningen lossnat, vilket tydligen har hänt förr. Men där var allt i sin ordning. Provar att köra startmotorn lite, gick fin fint, inga problem alls
Vad fan har hänt???
Det enda som jag hittade som var löst var oljetanken, som tappat en färstskruv, vilket gör att den kan ha legat och slått mot kåpan, men det borde inte gett upphov till det ljudet igår, och omöjligt gjort att motorn stannar samt att startmotorn inte kan dra runt.
Tyvärr påminner det lite om när vevstakslagret skar på min förra hoj, skillnaden då var att det märktes riktigt tydligt att nått var fel med motorn, samt att det inte nöp eller nått, utan blev glapp i lagret bara.
Ska skruva ihop startmotorkåpan igen nu och se hur det låter när man startar upp den.