Etanol istället för bensin

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Honda NSR 125R
Hur gör man så att man kan köra sin 125:a på etanol istället för på bensin? Man måste typ byta munstycket, det vet jag, men inte mer. hur gör man det på ett lagligt sett, så effekten inte ökar och om det typ behövs en ny besiktning. Behövs det någon annan motorolja?

I stort sett behöver du:

Som sagt justera förgasaren då den kräver mkt mer soppa.

Alla slangar och det som vart i bensin behöver bytas (ev rengöras).

Oljan måste bytas till en Ricinbaserad olja. Den är trögflytande och därför kan man inte använda oljepumpen. Varje gång du tankar måste du ha en dunk där du skakar oljan mkt väl. Tänk också på att etanolen är en färskvara och kan inte stå hur länge som helst nu.

Sen om man ska vara miljövänlig (och även få lite effekt) så ska man ha mer förtändning så all bränsle tänds. :)

2993429 Hur gör man så att man kan köra sin 125:a på etanol istället för på bensin? Man måste typ byta munstycket, det vet jag, men inte mer. hur gör man det på ett lagligt sett, så effekten inte ökar och om det typ behövs en ny besiktning. Behövs det någon annan motorolja?

Är du effekträdd eller? :7peta

Etanol renar väl maskinen? Så om man har en gammal moppe så kör man med lite etanol i så renar det? eller vafasen är fördelarna med etanol förutom effektökning och miljövänligt?

2993539 nej jag är inte effekträdd, men jag tänkte bara om man kunde göra det utan att påverka effekten:tummenupp fan vad en massa krångel med etanol
tror inte det kommer öka så mycket.. å jag tror inte att du kommer åka dit på att du kör med etanol :lol

jag köde i 40/60 bensin/etalol.. känndes igen skilland typ

2993521 Etanol renar väl maskinen? Så om man har en gammal moppe så kör man med lite etanol i så renar det? eller vafasen är fördelarna med etanol förutom effektökning och miljövänligt?
Alltså..etanol är nte speciellt miljövänligt..!

det alla hänger upp sig på är att det släpper ut färre mol koldioxid per LITER!

men ingen nämner att det inte heller har samma grad av effektivitet som vanlig bensin. Därför man har 15% vanlig heptan i etanolen för att det ska bli någorlunda och därför behövs det mer C2H5OH för att nå samma "effekt"

Så dem släpper oftast ut samma mängd CO2 per MIL! efterssom det för det mesta är "samma" motor/bil..och att det därför behövs mer etanol (C2H5OH) för att driva samma bil/effektiva motor en mil.

Så för att en etanolbil ska släppa ut mindre CO2 och andra avgaser så skulle man behöva en super effektiv motor..som kunnde utvinna samma mängd energi ur en mol C2H5OH som ur en mol C7H16.

Liksom, en liter C7H16 bildar ca 2089g CO2 när det reagerar med O2, samtidigt som en liter C2H5OH ger 1506g.
Så kollar man bara på det, så är det ju klart miljovänligt.

Men det krävs MER E85 för att driva samma bil/tungd/massa en mil, än om man hade kört på det mer effekt rika heptan'et.

Last edited:
Alltså..etanol är nte speciellt miljövänligt..!

det alla hänger upp sig på är att det släpper ut färre mol koldioxid per LITER!

men ingen nämner att det inte heller har samma grad av effektivitet som vanlig bensin. Därför man har 15% vanlig heptan i etanolen för att det ska bli någorlunda och därför behövs det mer C2H5OH för att nå samma "effekt"

Så dem släpper oftast ut samma mängd CO2 per MIL! efterssom det för det mesta är "samma" motor/bil..och att det därför behövs mer etanol (C2H5OH) för att driva samma bil/effektiva motor en mil.

Så för att en etanolbil ska släppa ut mindre CO2 och andra avgaser så skulle man behöva en super effektiv motor..som kunnde utvinna samma mängd energi ur en mol C2H5OH som ur en mol C7H16.

Liksom, en liter C7H16 bildar ca 2089g CO2 när det reagerar med O2, samtidigt som en liter C2H5OH ger 1506g.
Så kollar man bara på det, så är det ju klart miljovänligt.

Men det krävs MER E85 för att driva samma bil/tungd/massa en mil, än om man hade kört på det mer effekt rika heptan'et.

Whaat?:confused: :näsblod

Men alltså med etanol gör man utav de som redan finns och bensin tar man från marken... Så det som finns i marken tas upp i luft och meningen med etanol är att man ska åter använda det hela tiden så det går i ett kretslopp.

Eller det är så jag uppfattat det hela

OCh visst, det höjer effekten lite...

men inte speciellt mkt..och för att få en riktigt effekt behöver man bla. öka kompet osv..men det är en helt annan sak..:)

2993753 Whaat?:confused: :näsblod

Men alltså med etanol gör man utav de som redan finns och bensin tar man från marken... Så det som finns i marken tas upp i luft och meningen med etanol är att man ska åter använda det hela tiden så det går i ett kretslopp.

Eller det är så jag uppfattat det hela
ja visst är det så!

verkligen!

att det är ju det som är den riktiga fördelen med det!

att det tillverkas ju av levande material.

Så allt CO2 som släpps ut, har redan bundits en gång!
Alltså så tillför min inget till kretsloppet.

Så, sålänge ,man planerar minst lika mkt skog osv. som man avverkar för att framställa etanolen så är det mkt bra..
Heptanet ligge rju lagrat i marken och "finns inte här från början". Alltså så tillkommer det bara mer och mer koldioxid i vårt kretslopp.

Last edited:
OCh visst, det höjer effekten lite...

men inte speciellt mkt..och för att få en riktigt effekt behöver man bla. öka kompet osv..men det är en helt annan sak..:)

ja visst är det så!

verkligen!

att det är ju det som är den riktiga fördelen med det!

att det tillverkas ju av levande material.

Så allt CO2 som släpps ut, har redan bundits en gång!
Alltså så tillför min inget till kretsloppet.

Så, sålänge ,man planerar minst lika mkt skog osv. som man avverkar för att framställa etanolen så är det mkt bra..
Heptanet ligge rju lagrat i marken och "finns inte här från början". Alltså så tillkommer det bara mer och mer koldioxid i vårt kretslopp.

Jo, du verkar kunna det dära bättre än mig. Men själv så tror jag inte etanol har någon framtid man måste väll hitta något annat...

2993775 Jo, du verkar kunna det dära bättre än mig. Men själv så tror jag inte etanol har någon framtid man måste väll hitta något annat...
haha, precis haft slutprov i KemiA..har bara kemi i huvet typ:hihi

Ja, det är mkt möjligt!

Men det är i vilket fall som helst bättre än Bensin!

2993775 Jo, du verkar kunna det dära bättre än mig. Men själv så tror jag inte etanol har någon framtid man måste väll hitta något annat...
jag tror att allt kommer att drivas av det. lixom bensinsn kommer ta slut. å vad ska vi då driva våra självmordsmaskiner med?

Du kan köra på de flesta alkoholer, iaf dom i början av "serien". Körde med isopropanol till moppen funkade alldeles utmärkt :yoparty

2993791 Du kan köra på de flesta alkoholer, iaf dom i början av "serien". Körde med isopropanol till moppen funkade alldeles utmärkt :yoparty
precis!

korta kolkedjor med -OH grupper brinner bra!

det är ju bara att testa

kolväte
'1 metan - ol brinne ju mkt bra!
2 etan - ol vet vi ju att det brinner, bara att t lite parfym/sprit/E85..
3 osv..

Last edited:
Sen är väl etanol mer resurskrävande att framställa gentemot bensin?

Back