Nu äre slutväxlat på bakhjulet.

• Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Dominator-Rocks

Guest
Idag vart jag en erfarenhet rikare, tänkte dela med mig av den lite.

Var ute och slangträna lite på mitt lokala slangställe ikväll, allt gick bra rätt så långa välbalanserade wheelies på 2an :) :tummenupp

Tröttnade efter en stund och drog vidare..körde ett par timmar drog ett par uiilisar lite här å där, där det kändes säkert.

Men så vart jag sugen på att slangträna lite igen åkte till ett annat "slangställe" som jag har.

Drog ett par repor och fick för mig att jag skulle prova på det här med å växla igen.....

Första försöket inge bra ,,, jag låg för lågt... andra försöket skapligt men jag låg för lågt.... Tredje försöket nu JÄÄVLAR :mad: :gnissla Upp på tvåan drar på så jag får bra höjd och i med trean FUUCCCK jag låg alldeles för högt nu är jag påväg över åt fel håll en bra bit påväg... :gnissla jag hinner tänka NEEEJ faan jag vill inte ojojoj vad det här kommer göra ont i NEEEJJJ fummlar med höger foten och hittar tillslut till bromspedalen stampar/trycker på den så hårt jag bara kaaan. eeeech bakhjulet låser upp och jag sladdar en liten bit på bakhjulet sen far jag med en jävulsk fart/kraft ner igen jag smacshar huvet stenhårt ner i fågelpinnen (tack för att jag hade fågelpinneskydd) pungen får sig en rejäl smäll och vänster knä en rejäl smäll (tack inbyggdaknäskydd i goretbralla) vobblar till kraftigt :gnissla men håller mig på hjulen :näsblod

AADRENALINET flööödar...............

Tack gode gud :Bugar

Så vad vill jag ha sagt med det hära då, (Slutväxlat på bakan)jo att jag är jävligt tacksam att jag klarade mig undan med endast ett ömt knä stela axlar samt ett skadat visir, samt LIGG INTE för högt när ni växlar och var alltid berädda med bakbromsen när ni slangar :tummenupp

Känner nu att knät börjar svullna och bulta :huvet Skall jag smörja med typ zon eller linda knät eller.............??

Last edited:

Jim G™

Nu med hoj igen :-)
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
none
Ställ dig i duschen och spola kallt vatten på knät en stund sen spolar du varmt vatten ett tag... upprepa proceduren i 10 - 15 minuter så du får riktig blodgenomströmning i knät... brukar funka... Gör det 2 ggr om dagen i ett par dagar!

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
HD Bobber -06
Sälj hojjen o köp en ordentlig bil. Så säger min mamma. :tummenupp

Nårä...bra att du lyckades reda ut det i alla fall! :yoparty

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
lånar tråden lite!angående bakhjuls åka!
är nybliven honda hornet ägare!prövade"försökte" och åka lite bakhjul!
tyckte det va grymt svårt me denna hoj!men har inge att jämföra med!
mer än att ja åkt väldigt mycke cross!och det va mycket lättare me den:)så min fråga är, ska det gå att åka lätt
på slangen me orginaldrevning!på horneten!(hornet 600 -02:a)

Dominator-Rocks

Guest
lånar tråden lite!angående bakhjuls åka!
är nybliven honda hornet ägare!prövade"försökte" och åka lite bakhjul!
tyckte det va grymt svårt me denna hoj!men har inge att jämföra med!
mer än att ja åkt väldigt mycke cross!och det va mycket lättare me den:)så min fråga är, ska det gå att åka lätt
på slangen me orginaldrevning!på horneten!(hornet 600 -02:a)

Sök och du skall finna det finns en vehög med trådar på SH som behandlar ämnet :tummenupp
Här här du en rätt så schyst instruktionsvideo! Håll altid högerdojan på bromspedalen :tummenupp

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Tolkade trådtiteln som att du växlat lådan ut på bakhjulet, va besviken jag blev när jag förstod att de inte alls va så..

Skager

Keep it burning
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
660-04
Själv försöker jag ligga ganska högt när jag växlar, känns lättare att få in växlarna ju högre man ligger, samtidigt vill man inte ligga på för högt varv för då kan det bli problem med att få in dom samt att det blir för ryckigt.

/skager

Dominator-Rocks

Guest
Tolkade trådtiteln som att du växlat lådan ut på bakhjulet, va besviken jag blev när jag förstod att de inte alls va så..

Äsch ligga å växla på bakan äre många som reder ut!

Men jag har aldrig hört talas om nån som har sladdat/låst upp bakhjulet när dom har uiilat :hihi

Fett stunt :yoparty :uiilislide

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Brukar ni använda kopplingen när ni växlar på slangen eller bara trycker ni i nästa växel?

\Masonit

Dominator-Rocks

Guest
Brukar ni använda kopplingen när ni växlar på slangen eller bara trycker ni i nästa växel?

\Masonit

Ingen koppling, slå på slå av peta i växel slå på..... men att ta bakhjulsväxlingstips från mig :dummer

Edit: Man vrider på och släpper en aning så växellådan blir obelastad petar i en växel......
kan nog vara läge att träna på dem där växlingarna med båda hjulen i backen vilket jag inte har gjort :va

Last edited:

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Gorilla-trycka på bromsen är det som gäller.

(Använd koppling när ni växlar)

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Använd kopplingen.
2 fingrar o ett litet tryck bara så smeks nästa växel i.

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Precis när jag lärt mig växla slog ja runt. Låg på högt varv, använde inte koppling å ingen bakbroms.... De är så jäkla lätt hänt att de blir ett oväntat ryck när nästa växel går i om man inte använder kopplingen. Och detta var just med en Hornet 600 drevad ett par kugg bak. Det kostar smärta & reservdelar att lära sig. Man ska fan inte ge sig bara för att det går snett en gång. Då vet man vart gänsen går & minns det länge. Bara på de igen är mitt tips.

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Ett tips jag kan ge är att inte sätta er på er R1'a och slanga precis efter att ni kört en CB650 från 81. Känslan av ca 100 extra hästar höll på att plantera mig i asfalten baklänges!

Så tipset från coachen: kör aldrig hojar med mindre effekt än du kört med tidigare :mattias

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln