Få loss magnethjul R6 99-02

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Hej!

Behöver ngt sätt att låsa vevaxeln när jag skall lossa på muttern till magnethjulet. Ngt som har ngt bra tips eller vet vad som duger som kopia till Jammas specialverktyg som man håller magnethjulet med?

Låsa hjulet är nog att glömma, utväxlingen kommer göra att man drar av kedjan.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Hej!

Behöver ngt sätt att låsa vevaxeln när jag skall lossa på muttern till magnethjulet. Ngt som har ngt bra tips eller vet vad som duger som kopia till Jammas specialverktyg som man håller magnethjulet med?

Låsa hjulet är nog att glömma, utväxlingen kommer göra att man drar av kedjan.

mutterknack!
 

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
du sätter en bit tenn lr ngn annan mjukmetall mellan ett par drev så att de låser sig...se till bara att de är mjukt annars finns risken att du skadar dreven!
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Mutterpicka verkar inte vara lösningen, är det den förbannade loctiten som gör att det inte släpper med mutterpicka?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mutterpicka verkar inte vara lösningen, är det den förbannade loctiten som gör att det inte släpper med mutterpicka?

Loctiten lossnar med hjälp av varmluftspistolen och sen lägger man en kopparbricka mellan dreven så att de låser och går på med mutterpickan.

När du sen skall spänna så är momentet inte jätteviktigt om du ändå låser med loctite.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Loctiten lossnar med hjälp av varmluftspistolen och sen lägger man en kopparbricka mellan dreven så att de låser och går på med mutterpickan.

När du sen skall spänna så är momentet inte jätteviktigt om du ändå låser med loctite.

Med varmluftspistolen funkade denna som mothåll
Archive%5CProduct_images%5C20%5CLarge%5C20-320_l.jpg


Helt otroligt, ibland får jag knappt av oljefilter med den mackapären.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Uppdatering

När väl allt är isärplockat och rengjort så greppar frihjulet igen om man bara gör ett test med frihjul, frihjulshus och och startmotordrev. Alla rullar ligger dock inte an (10%-20% frilansar). Behöver de göra det?
Ska man bara se glad ut och pilla ihop alla delar igen eller köpa nytt frihjul?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Ja, ifall ngn söker upp tråden om hundra år

Läste en del om s.k. sprag-clutches, de är tydligen känsliga för diverse avlagringar vilket leder till att tänderna inte faller tillbaks och greppar igen (även fett med grafit eller MoS2 kan göra att de inte greppar, motorolja med 'mjöl' är väl rätt så likt :D ). Magnethjulet drar ju till sig en del 'mjöl' med åren och det var en del av den varan i frihjulet och frihjulshuset, antar att det är svaret på varför den funkar felfritt efter rengöring.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top