full kontroll (körteknik)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den är något av det bästa och mest sammanfattande jag har läst om kurvtagning, och hojkontroll :tummenupp
Kör man ett tag å försöker göra det som känns bra så inser man ju att det är precis som det står där att man ska göra! Det där trycktramp har jag dock lite svårt för :va
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det där trycktramp har jag dock lite svårt för

Jag försöker tänka på att jag ska "ta spjärn" med "ytterkurvsfoten" och då kommer trycktramp lite med automatik för mig.
Jag tycker inte att det är enkelt och lätt.
Man måste tydligen jobba lite om man ska köra motorcykel istället för att bara åka motorcykel.
Speciellt om man är lite obegåvad.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Det var då det bästa mtrl jag sett som skrivits med trafiksäkerhetstänk för MC:tummenupp

De beskriver ju hur man KÖR MC och inte hur någon som aldrig kört tycker att man skall köra enligt VV anvisningar.

Detta mtrl borde ingå i KK-utbildningen för MC, se speciellt på de övningar som har verklighetsförankring med syfte att ge färdigheter för undvikande av kollision:tummenupp

fantastiskt att man även talar om att det finns betydande skillnader mellan sport och custom när det gäller bromsteknik.
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
grymt bra för mig att läsa, som rätt så nybliven mc-förare! mycket som står i boken har ingen körlärare berättat för mig tidigare, hur jag ska svänga osv.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
har ögat igenom lite snabbt och är inte, i mina egna ögon, en BRA förare ännu, men det känns som att man med hjälp av detta kan bli mycket bättre :)
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
klippt från boken:

• i 50 km/tim. måste du kunna stanna inom 12 meter
• i 60 km/tim. måste du kunna stanna inom 18 meter
• i 70 km/tim. måste du kunna stanna inom 24 meter
• i 80 km/tim. måste du kunna stanna inom 32 meter
• i 90 km/tim. måste du kunna stanna inom 40 meter
Dessa bromssträckor gäller på torr asfalt och ger de allra flesta motorcyklister goda marginaler.

Klarar Ni detta?
Jag tycker att det börjar gå fort att maxbromsa vid 85-90.
Då och i hastigheter över det börjar det krävas lite av mig för att våga bromsa fullt.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
klippt från boken:



Klarar Ni detta?
Jag tycker att det börjar gå fort att maxbromsa vid 85-90.
Då och i hastigheter över det börjar det krävas lite av mig för att våga bromsa fullt.

Ta en Sporthoj eller broms och kurvtagningskurs med SMC, sen har du inga problem att fullbromsa från ännu högre hastigheter :yoparty
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Klippt från boken:

Övning 1
Välj en vägsträcka du känner till. Välj en växel som ger dig smidigt drag genom svängen. Fokusera först på din sittställning. Känn efter att överkroppen är avslappnad och att greppet om styret är löst. Armarna skall vara avspända, armbågarna skall kunna svänga fritt. På en motorcykel med lågt styre skall underarmarna vara i det närmaste vågräta. Lägg vikten på yttre fotpinnen innan svängen. Känn efter att du styr genom att pressa det inre styrhandtaget framåt (motstyrning). Känn efter att du förankrar dig i yttre fotpinnen när du ger styrkommandot (tryck-tramp). Gör allt medvetet.

Det är ungefär det här jag försöker koncentrera mig på nu i början.
Jag måste fortfarande hela tiden tänka på detta.
Det sker inte med automatik.


Sen tillkommer gaspådrag,huvudvinkel,blicken,välja rätt svängpunkt, ge lagom styrkommando mm mm. herregud.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Varsågod:)

Jag hämtade den på glidarhoj.se

Boken är SMCs och finns på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=782

Med Full Kontroll beskrivs hur man hanterar sin MC - SMCs kurser är byggd över Full Kontrol som i sin tur är väldigt nära "Twist opf the wrist" böckerna, som igen har ett nära samband med kurserna på California Superbike School

Nästa steg i böcker kommer strax efter sommeren, och den kommer ha titlen "Gott tänkt"
här tas utgångsläge i att du kan hantera din MC, så nu kopples vidare på hur du unvikar olyckor i trafikken... Spana på www.svmc.se
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Lägg vikten på yttre fotpinnen innan svängen. Känn efter att du styr genom att pressa det inre styrhandtaget framåt (motstyrning). Känn efter att du förankrar dig i yttre fotpinnen när du ger styrkommandot (tryck-tramp).

OBS! Lägga an vikt på fotpinne gäller bara för hojar med fotpinne-styrsensorer som är kopplade oberoende av TPS. (EU-direktiv från 2006) De flesta hojar i sverige har systemet urkopplad och då svänger man som på vilken RD 350 som helst.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
OBS! Lägga an vikt på fotpinne gäller bara för hojar med fotpinne-styrsensorer som är kopplade oberoende av TPS. (EU-direktiv från 2006) De flesta hojar i sverige har systemet urkopplad och då svänger man som på vilken RD 350 som helst.

Va?
Gäller inte detta med trycktramp för mig som inte har fotpinnestyrcensor?

Jag trodde att tekniken trycktramp, väl utövad, skulle leda till en kontrollerad, balanserad kraftöverföring till styrkommandot oavsett fotpinnestyrsensorer eller inte.
Är jag ute och cyklar?


klippt från boken:

Tryck-tramp
Motstyrning kräver att du trycker på styrhandtaget. För att styrkommandot skall ge en exakt rörelse av styret och inte bara skjuta din kropp bakåt måste du ha fäste någonstans. Prova bara att ställa dig med benen ihop och sidan mot en vägg. Lyft armen och ge väggen ett litet tryck. För att inte ramla är du tvungen att snabbt sätta ut benet som är längst från väggen. Du måste förankra dig. På motorcykeln är motsatta fotpinnen den mest naturliga förankringspunkten.
Tryck-tramp innebär alltså att du förankrar dig på yttre fotpinnen så att du medvetet känner fotpinnen under foten, spänner lårmuskulaturen som vid en liten frånspark och överför denna kraft till motsatt styrhandtag. Namnet tryck-tramp beskriver att du både trycker och trampar samtidigt för att få precision i styrkommandot.
I normalsvängen kommer nog tryck-tramp mer att upplevas som en känsla än ett användande av rå styrka, men i högre farter, för att inte tala om i en nödsituation, behöver du verkligen använda muskelkraft för att kunna ge ett ordentligt styrkommando.

också klippt från boken:
”Full Kontroll” är utgiven av NMCU i samarbete
med Wobble Førerutvikling och vänder sig till alla motorcyklister som kör på vägarna.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
http://vulcanrider.se/Articles/FULL_KONTROLL_SVENO.pdf

Jag läser denna bok och försöker lära mig.


Har ni några kommentarer?
Bra?
Dålig?
Finns något att tillägga eller ta bort?

Kändes som en reptetion att läsa vad man lärt sig praktiskt! Alltid bra att läsa och lära ännu bättre att gå SMC´s kurser och öva i praktiken:tummenupp
Har personligen gått 4 av smc´s sporthojskurser på 1 år, samt även varvat med andra bandagar. Kommer fortsätta med det för det är så förbenat roligt!! Och som bonus, billigare försäkringspremie:tummenupp
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
OBS! Lägga an vikt på fotpinne gäller bara för hojar med fotpinne-styrsensorer som är kopplade oberoende av TPS. (EU-direktiv från 2006) De flesta hojar i sverige har systemet urkopplad och då svänger man som på vilken RD 350 som helst.

ooooolsson..... hallå

Eller finns det någon annan som kan förklara.
(Jag förstår inte.)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
ooooolsson..... hallå



När jag äter min filmjölk och accelererar skeden vertikalt upp mot käften, inleder jag processen genom att skjuta-på med bl a vänster stortå. Enligt Isaac Newtons tredje lag, uppstår en motkraft för varje kraft, i motsatt riktning och med samma storlek. Denna motkraft delar jag sedan upp i komponenter utspridda på mina olika kroppsdelar. En komponent använder jag via höger axel, höger arm samt höger hand -- hela vägen till matskeden där filmjölken residerar. Skeden har nu intagit en uppåtriktad rörelse. Senare ska skeden retardera -- då sker ungefär det omvända.

Men, jag behöver inte tänka på att medvetet kontrollera dessa komponenter -- jag kan helt enkelt fokusera min mentala energi på min Fib-Akuellt samtidigt som jag matar in sked efter sked med filmjölk. Det fungerar eftersom jag för länge sedan har lärt mig från sensororgan och annan konstruktion hur det känns när krafter tar ut varandra och sprids ut på olika delar av kroppen. Systemet kompenserar automatiskt för detta eftersom olika motorprogram har utvecklats genom åren, samt att kroppen befinner sig i closed-loop med omvärlden. Det blir helt enkelt en återkoppling till hjärna och ryggmärg vartefter krafter förändras -- och jag svarar med automatik på detta. Därför är fotpinnetramset helt ointressant -- annat än som exempel på fundamental mekanik.


(f ö har de nog valt fel fotpinne -- i alla fall om man kör framåtlutad och med fåtpinnarna långt bak)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top