Funderar vad man ska ha för medel på skruvar för att dom ska gå lätt när man skruvar dit dom. Har man tex en skruv som suttit i alu så brukar det oftast ha ärjat lite och då går ju allt åtdragningsmoment åt till friktionen. Brukar ha lite motorolja på skruvarna men är det verkligen rätt? Är det bättre med kopparpasta eller liknande?
Ser att ELWE svarat, men jag har inte läst tråden så håll tillgodo även om det nog kan bli en upprepning i vissa delar:
Undvik ALLTID kopparpasta i skruvförband som innehåller aluminium.
Kpppar är ädlare, och aluminiumet kommer att agera offer-anod.
Allt enligt den elektrokemiska spänningsserien.
Köp en tub aluminiumpasta istället, och glöm helt bort kopparvarianten. Kasta den. Alupasta har exakt samma egenskaper i alla avseenden, t.o.m temperaturhärdighet i avgasförband.
Sen det här med anoljning av skruvar och bultar innan man drar dem: Folk tar
ALLTID för mycket av vad de nu tar. Skruven ska inte ha mer olja än att den NÄSTAN är torr.
Det måste nämligen finnas en luftspalt i gängan när man skruvar, särskilt i gängade hål med botten. Annars bildas en hydraulisk kil och kan dels få momentnyckeln att lösa ut innan skruvskallen ens har träffat godset, dels kan gängorna skjuvas sönder då denna kil oftast bara trycker sönder en enda gänga och skruven blir sedan omöjlig att få ut utan att rensa med sig resten av gängorna.
Så var sparsam med smörja på alla typer av skruvar.
Och släng kopparpastan när du jobbar med alu.