Olja eller kopparpasta på skruvar?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Funderar vad man ska ha för medel på skruvar för att dom ska gå lätt när man skruvar dit dom. Har man tex en skruv som suttit i alu så brukar det oftast ha ärjat lite och då går ju allt åtdragningsmoment åt till friktionen. Brukar ha lite motorolja på skruvarna men är det verkligen rätt? Är det bättre med kopparpasta eller liknande?
 

flurre flurin

hojmupp
Gick med
17 Mar 2007
Ort
norberg
Hoj
cbr 600 -95
ajabaja med kopparpasta o aluminium. ska du ha nå medel så kan du ta alupasta eller metallfri pasta. loctite har båda på stick. mycket smidigt o inge kladd.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Är det skruvar som dras med moment så måste du följa vad tillverkaren säger om osmord, respektive smord skruv. Momentet är anpassat till en förmodad friktionskoefficient.
Kopparpastans bästa egenskaper kommer fram när du använder den där det blir mycket varmt, t ex vid avgasflänsar, men jag använder den även till hjulskruvar till bilen och lite andra ställen. Dock ska du, som Flurre säger, aldrig använda kopparpasta ihop med aluminium eftersom aluminiumet riskerar att oxideras då. Kolla på den galvaniska spänningsserien så ser du så stor skillnad det är och att aluminiumet blir offeranod.

http://www.mat.chalmers.se/kurser/mmk025/lab3.html
 

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Varberg
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Loctite har en aluminiumpasta som borde funka, kommer ej ihåg namnet
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Är det skruvar som dras med moment så måste du följa vad tillverkaren säger om osmord, respektive smord skruv. Momentet är anpassat till en förmodad friktionskoefficient.
Kopparpastans bästa egenskaper kommer fram när du använder den där det blir mycket varmt, t ex vid avgasflänsar, men jag använder den även till hjulskruvar till bilen och lite andra ställen. Dock ska du, som Flurre säger, aldrig använda kopparpasta ihop med aluminium eftersom aluminiumet riskerar att oxideras då. Kolla på den galvaniska spänningsserien så ser du så stor skillnad det är och att aluminiumet blir offeranod.

http://www.mat.chalmers.se/kurser/mmk025/lab3.html
Ok, bra att veta det där med kopparpastan. Bra att man frågar. :)

Är det bra med aluminiumpasta? Förstår att den har ungefär samma funktion som kopparpastan men frågan är just vilket som är bäst av den och motorolja? Skruvar som inte har med motorn att göra drar jag nästan alltid utan momentnyckel.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ok, bra att veta det där med kopparpastan. Bra att man frågar. :)

Är det bra med aluminiumpasta? Förstår att den har ungefär samma funktion som kopparpastan men frågan är just vilket som är bäst av den och motorolja? Skruvar som inte har med motorn att göra drar jag nästan alltid utan momentnyckel.

Momentnyckel används för att få många olika människor med kanske helt olika referensramar att dra någorlunda lika på ett visst skruvförband.
Om du följer tillverkarens rekommendationer så får du rätt friktionskoefficient. Skulle tro att kopparpasta ligger betydligt närmare olja än "torrt" i friktion, men har aldrig mätt. Ska faktiskt göra det :eek:)
När du drar utan momentnyckel (gör jag ofta också) så får du själv lägga in "känslan" av friktionsmotståndet.
 

Dr.Bike

Guest
Funderar vad man ska ha för medel på skruvar för att dom ska gå lätt när man skruvar dit dom. Har man tex en skruv som suttit i alu så brukar det oftast ha ärjat lite och då går ju allt åtdragningsmoment åt till friktionen. Brukar ha lite motorolja på skruvarna men är det verkligen rätt? Är det bättre med kopparpasta eller liknande?

Ser att ELWE svarat, men jag har inte läst tråden så håll tillgodo även om det nog kan bli en upprepning i vissa delar:

Undvik ALLTID kopparpasta i skruvförband som innehåller aluminium.
Kpppar är ädlare, och aluminiumet kommer att agera offer-anod.
Allt enligt den elektrokemiska spänningsserien.

Köp en tub aluminiumpasta istället, och glöm helt bort kopparvarianten. Kasta den. Alupasta har exakt samma egenskaper i alla avseenden, t.o.m temperaturhärdighet i avgasförband.

Sen det här med anoljning av skruvar och bultar innan man drar dem: Folk tar ALLTID för mycket av vad de nu tar. Skruven ska inte ha mer olja än att den NÄSTAN är torr.
Det måste nämligen finnas en luftspalt i gängan när man skruvar, särskilt i gängade hål med botten. Annars bildas en hydraulisk kil och kan dels få momentnyckeln att lösa ut innan skruvskallen ens har träffat godset, dels kan gängorna skjuvas sönder då denna kil oftast bara trycker sönder en enda gänga och skruven blir sedan omöjlig att få ut utan att rensa med sig resten av gängorna.
Så var sparsam med smörja på alla typer av skruvar.
Och släng kopparpastan när du jobbar med alu.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
finns var och/eller heter vad?

Alla större mackar, alla bildelskedjor, ja snart sagt överallt där kopparpasta säljs.
Heter bara Aluminiumpasta. Och alla större tillverkare gör oftast bägge produkter, men de jag sett är väl CRC och Biltema.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Biltema tex!
Bra att använda på tex tändstiftsgängor, inte flödigt dock.

Mvh
Jörgen

tack, dra tändstift är bland det svåraste jag vet, speciellt om de sitter djupt och man måste använda en plåthylsa, finns det någon tumregel eller nåt för det?

tycker man drar och drar och ändå är man osäker på om det sitter åt, det är liksom inte stumt, samtidigt som man är rädd att dra sönder gängorna:gnissla

vd händer ifall stiftet inte är åtdraget?

de jag sett är väl CRC och Biltema.

thanks:)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tack, dra tändstift är bland det svåraste jag vet, speciellt om de sitter djupt, finns det någon tumregel eller nåt för det?

tycker man drar och drar och ändå är man osäker på om det sitter åt, det är liksom inte stumt, samtidigt som man är rädd att dra sönder gängorna:gnissla

vd händer ifall stiftet inte är åtdraget?

Det är viktigt att man drar så att man kollapsar/plattar till tändstiftpackningen.
Är du osäker på hur hårt så finns det momenatangivelse i mekhandboken till din hoj.

Är stiftet för löst åtdraget så kan det blir för hett eller i värsta fall gänga ur sig. Det är nog dock vanligare att folk drar åt stift för hårt, så att gängorna ryker. Samma tendens som "förstör-det-självare" har på oljepluggar av allehanda sorter.

Mvh
Jörgen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, det där är lite svårt när det är trångt och plåthylsan som följer med glappar så känslan blir dålig.

Plåthylseverktyg är lite Bronx tycker jag. Sånt man kan ha i nödverktygslådan i kutsen. Skaffa en riktig tändstiftshylsa som passar till vanligt spärrskaft.
Det här tändstiftsverktyget som Biltema har är heelt ok! Jag har ett sånt själv!
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/10/Large/10-980_l.jpg

Den har invändig gummistos så att du får med dig stiftet upp om du har djupa tändstiftsbrunnar.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har för mig att (förutsatt att stiftet går i lätt för hand), man ska dra hylsan för hand tills det inte går mer (dvs packningen har tagit i godset), sen drar man med spärrskaft/skruvmejsel ytterligare ett kvarts (eller var det ett 1/2?) varv? Gäller så klart nytt stift med okomprimerad packning...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har för mig att (förutsatt att stiftet går i lätt för hand), man ska dra hylsan för hand tills det inte går mer (dvs packningen har tagit i godset), sen drar man med spärrskaft/skruvmejsel ytterligare ett kvarts (eller var det ett 1/2?) varv? Gäller så klart nytt stift med okomprimerad packning...

Det beror lite på gänglängd samt vad det är för gods i toppen det där:
http://www.ngk.de/Tightening_torques_for_spark_p.652.0.html

Mvh
Jörgen
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det beror lite på gänglängd samt vad det är för gods i toppen det där:
http://www.ngk.de/Tightening_torques_for_spark_p.652.0.html

Mvh
Jörgen
Momentet ja, men (nu fabulerar jag som vanligt), blir inte automatiskt momentet högre för en längre gänga om man ska uppnå samma vinkel?

Mitt minne sviker mig varifrån jag fått uppgiften om vinkeldragning istf momentdragning, men har för mig att det var från någon av de stora tändstiftstillverkarna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Momentet ja, men (nu fabulerar jag som vanligt), blir inte automatiskt momentet högre för en längre gänga om man ska uppnå samma vinkel?

Mitt minne sviker mig varifrån jag fått uppgiften om vinkeldragning istf momentdragning, men har för mig att det var från någon av de stora tändstiftstillverkarna.

Jo det är korrekt! Jo jag har för mig att det finns en enkel crash course på NGK:s tändstiftsaskar. Det är iaf rätt lätt att dra med korrekt moment när man drar i ett nytt stift eftersom man så väl känner när man kollapsat packningen fullständigt. Annars är ju som alltid ett bra trick att dra några stift med korrekt mom med mom.nyckel först, därefter har man ju klaffat sig rätt känsla och kan sedan klara sig utan mom.nyckel och förlita sig på muskelminnet.

Ojoj, det vart mycket skrivet om ngt så enkelt! ;)

/J
 

Dr.Bike

Guest
Inget är tillräckligt enkelt för att inte kunna krånglas till av ett gäng ingenjörer... :hihi
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top