ski_extreme skrev:
Vad är skillnaderna mellan dessa modeller.... Några stora uppdateringar som skett under årenslopp?
Ps. Kan det stämma att en 916 skulle ligga i För. klass 3??, detta enl. en annons på blocket.. Ds.
Uppdateringar har skett mer eller mindre varje år, fast man nåste verkligen titta efter ibland (kan vara att det är två istället för en bult till clipon-överfallet t.ex.)
916 Kom som strada '94, enkelsits, showakomponenter
916 Biposto 95-98; tvåsitsig verision av ovanstående, mindre och modernare dator.
Fick stålomspunna bromsslangar så småningom ('97 eller '98)
916 SP 95-96 samt SPIII '97; 916cc, vassare kammar, pankl stålstakar, alubakram, öhlinare bak, dubbla injektorer, gamla hederliga P8 datorn som kan sekventiellt sprut, bara en injektor under 6-7000 rpm, gjutjärnsskivor, en del kolfiber orginal, går inte att säga exakt för det beror på vad man hade hemma..
955SP '96 50 ex byggda för att homologisera 955cc för AMA.. ett fåtal letade sig tillbaka till europa.. tror SPIII byggdes på samma motorblock då den ska vara klar att stoppa i 955 kit i utan fräsjobb..
916 SPS '97-98: 996cc, Öhlins bak å på styret, nytt sandgjutet motorblock, lättare vev, större ventiler, vassare kammar, 4mm större borr än 916-motorn.. till '98 fick den pankl titanstakar, tunnare gods i ramen samt luftburk i kolfiber.
996 BP; 99-01: i grunden en 916 biposto med sps-motorn fast utan dom snabba bitarna.. den har alltså samma gamla kammar som gathojarna alltid har haft, stålstakar, tung vev osv.. dubbla injektorer, fast datorn fattar inte sånt så bägge injektorer är med jämt, vilket kan ställa till problem.. nya femekrade fälgar kom '00
996SPS; 99-00 Som tidigare, fast baserades på 996serieblocket
'99an var först ut med femekrade fälgar tillverkade av Brembo men med Marchessinimärke.. '00 fick den öhlinsgaffel..
996S '01 ersatte SPS-en.. nu en riktig SPS-motor i ett bipostochassie, gick att få som monoposto också tror jag..
996R; '01 998cc Homologiseringshoj för 998-motorn, mycket modifierad motor, helt nya toppar, kortare slag, mer borr.. showersprut å mycke nytt.. (desmoquattron går i graven efter 16 år, nu ska det heta testastretta..)
998 '02; 996R-motorn i ett bipostochassie (motorn lite mildare, inte så vässad som 996R..)
998S '02 nästan identisk motor som 996R
998R' 02 999cc Homologisering av 999-motorn för superbike, mera borr ändå än 996R motorn, nu 104 mm borr istället för 100.. och givetvis kortare slaglängd.. Notera att idag har bara 999R har denna motor, 999 samt 999S har 998-motorn..
Uppdateringar i princip varje år alltså, grafiken ändrades till '98 då den blev väldigt minimalistisk, bara ett litet ducatimärke på sidokåpan, modellbeteckning stod bara att läsa på bakkutsen i väldigt liten stil.. detta ändrades '99 då det stod "996" etc. på sidokåpan.. ramen bytte färg från den brons till "gun-metal" '00 eller om det var '01.. gafflarna fick titannitrerade underben '01 eller så..
998R hade öhlinsgaffel, glömde skriva det härovan.. 996R hade det inte..
Lite summariskt, men det går att skriva en bok i ämnet annars... har gjorts av många, dagens boktips blir således Ducati 916 av Ian Falloon..
/B