Civilpoliser, vad kör de för bilar?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Kan en civilsnutbil se ut i princip hur som helst, eller är det vissa "regler"? Enligt min personliga erfarenhet så kör de alltid en silverfärgard SAAB. Någon som vet?

Gul fiat punto?

OBS: Givetvis menar jag vad de kör i tjänsten, inte vad poliser kör för bilar när de är "civila"...
/Thelinski
 

X-it

Bensinslukare
Gick med
14 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
-07 KTM SuperDuke
har for mig att de har en massa antanner pa bilen till deras radioutrustning o sa...det kan man ju kolla lite efter
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Jag har nog mest sett svarta Saabar, med tonade rutor.. Oftast känner man igen civilbilar på att det finns en extra antenn på taket..
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Kan en civilsnutbil se ut i princip hur som helst, eller är det vissa "regler"? Enligt min personliga erfarenhet så kör de alltid en silverfärgard SAAB. Någon som vet?

Gul fiat punto?

OBS: Givetvis menar jag vad de kör i tjänsten, inte vad poliser kör för bilar när de är "civila"...
/Thelinski

Du får nog bredda din bild av vad de kör. Det är allt från dina silvriga Saabar till Guldfärgad volvo v70 och feta Toyota stadsjeepar och alla har inte tonade rutor:gnissla


Mc-relaterat?!:va
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Finns både Volvo, SAAB, Cheva vanar, mfl... inkl civila motorcyklar... finns nog alla möjliga varianter!
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Brukar kolla genom bakrutan på bilar jag kör om, om jag ser någon kamera vid innerbackspegeln. Sitter det ingen kamera där så får det vara hur mycke civilsnut de vill:)
Detta har man lärt sig den hårda vägen ett par gånger och vad det än är för bil, saab 9-5/9-3 eller volvo v40-xc90 så har alla samma kamera och filmar med...
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
VET att det finns minst EN BMW 745iA + gamla skitbilar,typ volvo 940-97 i deras fordonspark... BMW:n har jag träffat på, HELT kamoflerad..inga antenner, eller ngt annat som avslöjar. Det vanligaste är nog Volvo/Saab, men man kan aldrig vara helt säker...
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Farbror blå följde efter mig till jobbet då dom tyckte de gick för fort. :yoparty
Dom körde en VW polo. :va
Dock fick jag bara en varning:D
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Kan en civilsnutbil se ut i princip hur som helst, eller är det vissa "regler"? Enligt min personliga erfarenhet så kör de alltid en silverfärgard SAAB. Någon som vet?

/Thelinski

Ett litet men ganska säkert tecken är att det ofta finns en extra backspegel på passagerarsidan. .....Men inte alltid.

Vad det gäller bilmodell så tycker jag att de kan komma körandes i vad f som helst nuförtiden.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
har sett allt från gamla röda golfar till skabbiga bmw så de åker nog ganska mycket olika fordon. Dock så var det länge sedan jag såg ett
gamalt polisfordon så de har kanske ändrat och mest kör "vanligare" bilar.
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
På de nyare civilbilarna är det inte så mkt antenner. En tonad remsa i överkant på bak och ev. framrutan döljer kameror å blåljus.
Har jag inte fel så ska poliserna sitta uniformerade oxå å två ska dom nog vara i bilen med!

Håll ögonen öppna! Kanske dags att starta en tråd med bekräftade bilar här i forumet?

Jag har koll på 0 st för tillfället :va
 

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Det är meningslöst att kolla bilar med många antenner!
Dom syns ju inte längre.
 

Thrazher

Speedfreak
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Falköping
Hoj
ingen för tillfället
I skellefteå så har dom pippi på volvo v70.....

SZS752 champanjefärgad v70..... Trafik-polis

XLY313 guldgrå
XLY343 guldgrå
XZX558 Grå
XYT857 Blå
Alla dessa åxå v70, s.k. "krimbilar", känns igen genom att dom har extra vidvinkelspegel på höger sida samt extra antenner på taket....

Sedan har dom en röd 850 (oyu280) och sägs ha en saab men den har jag aldrig sett, även en 855:a även den rätt osynlig....

Så om ni ska genom Skellefteå nån gång så vet ni ;)

/R
 

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Gbg
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
Kan en civilsnutbil se ut i princip hur som helst, eller är det vissa "regler"? Enligt min personliga erfarenhet så kör de alltid en silverfärgard SAAB. Någon som vet?

Gul fiat punto?

OBS: Givetvis menar jag vad de kör i tjänsten, inte vad poliser kör för bilar när de är "civila"...
/Thelinski


Dom kör helt olika märken. Antenner är heller inget att leta efter. Jag brukar kolla om dom sitter 2 st ifram. Om möjligt har kamera monterad. Eller deras kläder som man ser genom rutan och ganska lätt känner igen :D. Stämmer givetvis inte alltid. Men det förekommer ofta.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varför behöver egentligen en Sheriff extra backljus? Är det om de misslyckas med en Chicano U-turn och tvingas jaga en med R-läge i automatlådan?
Spegeln hajar jag, jämställdhetsgrej att Sheriff-tjejen ska få titta bakåt lika mycket som han som kör, men backljuset är obegripligt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top