525 eller 660/640

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Jag har vart sugen ett bra tag nu att skaffa en motard, och jag har tänkt att göra slag i saken nu. Grejen är bara den att jag inte kan bestämma mig för vilken motard jag vill ha... :confused:


Vill ha en motard som man kan köra bana/cross och busa med. Har fått för mig att en 660 kan kännas lite klumpig och seg, så jag har kollat mest efter 525:eek:r eller liknande. Har även kollat lite på CRF 450HM, kan det vara något? Har tänkt att lägga ut kring 45-50k och då med både motardkit och endurofälgar...

Vad ska jag satsa på?

Tacksam för svar!
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Jag har vart sugen ett bra tag nu att skaffa en motard, och jag har tänkt att göra slag i saken nu. Grejen är bara den att jag inte kan bestämma mig för vilken motard jag vill ha... :confused:


Vill ha en motard som man kan köra bana/cross och busa med. Har fått för mig att en 660 kan kännas lite klumpig och seg, så jag har kollat mest efter 525:eek:r eller liknande. Har även kollat lite på CRF 450HM, kan det vara något? Har tänkt att lägga ut kring 45-50k och då med både motardkit och endurofälgar...

Vad ska jag satsa på?

Tacksam för svar!


En 450 om du mestadels tänker åka bana cross/motard lär väl vara det lämpligaste alternativet. Busa i stan lär den väl också räcka till för. Ktm 660 är knappast seg men lite klumpig för ditt ändamål kanske. 525:an är väl också en vettig kandidat, blir kanske lite jobbigare att hantera på crossbanan??
 

legionRider

Nu med fetaste larmet installerat...
Gick med
25 May 2005
Ort
Under tak
Hoj
ca 8
Ska du ägna tid åt crossbanan skulle du nog framförallt välja ett mindre lättare alternativ dvs 450 av lämplig valör, kanske 525 om du vill köra mer motard på bana, men även för crossdäck... 660 640 625 är lämpliga maskiner om du kör mest gata men vill ta ut på motardbanan några ggr per år. Husa 650 är ju lämplig banhoj, men är också mycket mer riktad till den typen av åkning och mycket mer serva och skruva... Sålde en nyligen med ghost system som gick otroligt bra, men krävde också väldigt mycket service. Elstarten kan du även glömma på en sån hoj vanligen om du inte väljer 450 alternativet...

Har själv haft alla dessa varianter, och nu 625 och 640 vilka är riktigt bra kompromisser mellan gata, grus och lite bana. Riktigt trevliga maskiner som går att få riktigt bra med kraft ur, och trevliga "chassin". 640 som många anser slöa måste jag säga är helt fel, snarare handhavande fel. Får upp båda 640 på slang på sista växeln, vilket blir svårare med en slö maskin...

Kan varmt rekommendera 625. Men att tillägga då är att jag kör mest gata när det gäller motard...

640 lc4 - 625cc med Mikuni förgasare. Elstart : Gata
625 lc4 - 625cc med Keihin Flat förgase och mindre tank Gata/bana
660 lc4 - 654cc annan kam men ingen elstart Gata/Bana
650 Husaberg - grym maskin som suger fett med bensin och vanligen obrukbar elstart. liten tank, fett mos för banan. Brutalt med service. Bana/(gata)
525 Vanligt banalternativ. Högt serviceläge, liten tank Bana/(gata)
450 - Godtyckligt märke. Lättare maskiner lämplig om du kör mer crossbana ibland. Högt serviceläge Bana/(gata)

Någon opponerar sig säkert, detta är dock personliga erfarenheter...

Lycka till !

Jag har vart sugen ett bra tag nu att skaffa en motard, och jag har tänkt att göra slag i saken nu. Grejen är bara den att jag inte kan bestämma mig för vilken motard jag vill ha... :confused:


Vill ha en motard som man kan köra bana/cross och busa med. Har fått för mig att en 660 kan kännas lite klumpig och seg, så jag har kollat mest efter 525:eek:r eller liknande. Har även kollat lite på CRF 450HM, kan det vara något? Har tänkt att lägga ut kring 45-50k och då med både motardkit och endurofälgar...

Vad ska jag satsa på?

Tacksam för svar!
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
En 450 om du mestadels tänker åka bana cross/motard lär väl vara det lämpligaste alternativet. Busa i stan lär den väl också räcka till för. Ktm 660 är knappast seg men lite klumpig för ditt ändamål kanske. 525:an är väl också en vettig kandidat, blir kanske lite jobbigare att hantera på crossbanan??
En handlare här i Umeå har inne en 660, så man kanske måste åka förbi där och ta ut den på en sväng, se om man gillar den eller inte... :va



640 lc4 - 625cc med Mikuni förgasare. Elstart : Gata
625 lc4 - 625cc med Keihin Flat förgase och mindre tank Gata/bana
660 lc4 - 654cc annan kam men ingen elstart Gata/Bana
650 Husaberg - grym maskin som suger fett med bensin och vanligen obrukbar elstart. liten tank, fett mos för banan. Brutalt med service. Bana/(gata)
525 Vanligt banalternativ. Högt serviceläge, liten tank Bana/(gata)
450 - Godtyckligt märke. Lättare maskiner lämplig om du kör mer crossbana ibland. Högt serviceläge Bana/(gata)
Lycka till !
Tack för ett mycket utförligt svar! Jag kommer nog mest köra gata, men vill ha möjligheten att kunna ta ut den på crossbanan. Som det känns nu så lutar det nog mot en 525:a.
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
legionRider, reagera lite på att du skrev "Brutalt med service." på husabergen.
Är väll lika mkt service på en 525a o crf450?
450 har väll kolvbyte ännu tidigare?

Sen funkar väll el-starten utmärkt på husa från 04 o frammåt.
Iaf på min 04 samt min kompis 06a.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Ska du ut på en skitig bana så glöm 640/625/660. Visst det går bra och är kul att sladda runt med de på grusvägar men jag skulle aldrig vilja ge mig ut på flygturer med 660n som jag hade tidigare.
Då väljer jag 525an alla gånger före 660 isf.
 

Hi-ho

Guest
Hur ligger försäkringspriserna?

På mig, så kostar min 525:a 3800kr/hel/helår
28år mitt i Nyköping.

polarn, som har en husa 650, betalar hälften, hel/helår
Även han 28, och bor mitt i Nyköping.

Så det är inte dyrt, men det kan skilja mycket ändå, beroende på vilket bolag man väljer.

(vi har olika bolag)
//J
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
oj vilka höga försäkringspremier. :p

Jag hade köpt en billig lite äldre cross typ YZ250 tvåtakt. Och så köpt en bra gatmotard som man kan lita lite mer på.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top