3. Alla delar i rätt ordning? Japp!
(kolla detta fyra tusen ggr!)
Men som Kamikaze Kid sa: hur gick det där till då?
Jo - First thing first: Gaffelbenet sitter i huvudsak ihop på tre ställen.
Toppmuttern
Låsringen över tätningen
Bottenskruven
Vad är detta? Jo i botten av benet (undertill sitter en försänkt insexskruv) den håller i hela nedre delen av ventilpaketet (det som utför själva dämpningen). Den måste bort. Men lätta bara på den nu, annars sölar du ner hela bänken med gammelolja, och den luktar inte tårta.
Skaffa en gammal långpanna som du ser att jag har på bilderna. Ovärderlig då den räcker under hela den del av benet som kan läcka när sedan benet sitter i skruvstycket.
Sen under dammskyddet (den första tätningen som man ser utifrån) sitter en C-clips som håller fast tätningen. Bort med den.
Och sist (dock ej nödvändigt i detta läget när vi bara ska byta tätringar) har vi toppmuttern (locket). MEn vi väljer att ta bort även den, så vi kan inspektera fjädern samt ventilpaketet m.m.
För att underlätta för er själva (och slippa topmuttrar som borrar in sig i taket på garaget) så släpper ni på fjäderförspänningen (preload)
Glöm inte att FÖRST notera VAR den står genom att dra den i botten och notera hur många hela halva respektive kvartsvarv den är utskruvad.
ALL räkning på fjäderkomponenter sker från bottenläge, dvs max - och ut.
Gör även detta med alla andra justerbara skruvar. D.v.s de för kompressionsdämpning och returdämpning.
Ha alltid KOLL på dina grundinställningar. För anteckningar, så att du inte fibblar bort dig. Detta gäller särskilt de som likt jag gillar att åka bana, och gärna testar lite olika inställningar.
När du så noterat det här läget på EN av de två fjäderförspänningsmuttrarna så kan du skruva ut bägge max och lätta på trycket s.a.s
Därefter removar du toppmuttern MED fjäderpaket och ventilrör/paket.
Dessa skall INTE tas isär mer än så här.
Se upp för den lilla skålformade brickan som ska ligga under ventilpaketet så du inte sumpar den.
Häll ut sunkoljan.
Pumpa lite med benet och ventilstången så du får ut det mesta.
Ta ur bottenskruven nu.
Pumpa.
Nu är det dax för det gigantiska rycket!
Benet är tömt på olja, du har trippelcheckat att dammskyddet är lossat OCH C-clipsen därunder är borta.
Försöker du rycka ut tätningen UTAN att ta bort C-clipset så adjöss med bussningarna m.m
RYCK isär (flera stöddiga ryck krävs!) inner och ytterben.
TJO!
Så ser det ut som på bilden sedan!
Notera ordningen på ALLT! Särskilt tätningen hur den är vänd.
(här kan undertecknad klia sig i huvudet ibland och vara oense med tillverkaren om hur den BORDE sitta!) Var inte det! Återmontera som det satt!
Tips!