Lack & Spackel tråden

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Efetersom det gång efter anna dyker upp frågor om lack och dyligt så kanske det är lämpligt med en egen tråd. Ös på bara med frågor och se vilka expertsvar ni får! Själv är jag fullständigt grön på området så svaren överlåter jag åt dom som har erfarenhet i ämnet.
......................................................................

Det börjar dra ihop sig för färgsättning, på mitt cafe projekt, men då jag är helt grön på området behöver jag råd och tips.

Vad jag förstått så är två komponentsprodukter att föredra.

Ang sprutspackel vad är lämpligt att använda för typ och vilken sorts spruta skall man ha? Kan Feltemas "proffs spruta" med ovanliggande kopp funka?
http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/15/15-454.pdf

Funkar detta spackel ?
Hagmans "Sprutspackel 900" "Sprut- och penselbart 2-komp. polyesterspackel. Används vid finuppfyllnad. Ger tät, porfri yta."

Behöver man lägga grundfärg eller kan man lika gärna köra flera lager med den slutgiltiga kulören man valt?

Tips på hyggliga och lättbearbetade produkter?

Tips på tillvägagångssätt mottages tacksamt!

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag kör på feltemas o den funkar ju..
farbror min har vart lackerare och han har en gammal "skitspruta" o en nyare.. han tycker bättre om den gammla billigare så..
iaf så funkar det...
vattenavskiljare till kompressorn. ..

hagmans skall väl funka ok har jag hört.. jag kör nå annat märke.. kommer ej ihåg nu.
2komp spackel o färg..
sprutspackel är väl lite mer o slipa i en slipgrund..
jag kör bara slipgrund o sen lackar jag på det.
de lilla jag provat iaf.
är kåpor mm mycket fult kanske sprutspackel e o föredra.

när man sen lägger på färgen så börja med ett tunt lager o vänta en stund så att nästa "dusch" fastnar o inte rinner..
blir de nå skit försök inte fixa de "på engång" då bruka de bli värre.. dra på lite till.. håll på så tills de täcks o dra på ett sista tjockt lager...

samma med klarlack..
iaf vad jag fått lärt mig o kör efter.. säkert nåt som kan va fel. jag e ingen expert på det :D

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Så du har kört spackel efter behov, sedan slipgrund, och slutligen färg och klarlack.
Vad för sorts slipgrund har du kört med?

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Finns ju många bra och lättarbetade spackelsorter.
Senaste projektet var att fixa till tjejens Toyota som nån dryg jävel backade på och smet ifrån, använde då det billigaste jag kunde hitta på den lokala färgbutiken nämligen PP100 , det var förvånansvärt lättjobbat.
Köpte sprutspackel på sprayburk och la på.
Sedan lades grundlack (även denna på burk)
Avslutade med 2 lager Toya orginal blå metallic samt 2 lager klarlack.
Detta gjordes med en billig jula spruta med ovanliggande färgbehållare.
Resultatet blev riktigt bra, håller faktiskt än idag.
Tror inte att själva spacklet i sig är speciellt viktigt, det är hur man använder det som har betydelse. Underarbetet är 99% av hela arbetet.
Lycka till !

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Så du har kört spackel efter behov, sedan slipgrund, och slutligen färg och klarlack.
Vad för sorts slipgrund har du kört med?

kommer ej ihåg märket..
men ett 2-komp. pp100 bruka ju funka bra med 2-komp men vissa spackel tål ju inte 2k. men pp bruka funka.. biltemas.. njaeee.. de har funkar för mig men inte riktigt bra.

sprutspackel på burk kan bli skit med en 2k färg.
tänk på o låta spacklet sjunka undan lite innan det slipas.
ibland kan de ta veckor o man kan se de sjunka undan :näsblod

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Det hagmans spacklet du pratar om det funkar kanon. Men jag har lite dåliga erfarenheter av det dock. har varit med om att det blev en liten spricka i cutsen och då vandrar fukten i sprutspacklet o bildar bubblor under färgen. Något han varnade mig för i färgbutiken.

Igentligen skall man ha en Slip primer (Slipgrund) Dock är den ganska dyr och fyller inte så mycket. Tror den fylde max 0,2 mm.
Jag ser skilnad på min förra hoj där jag använde både sprutspackel och slipgrund. där jag använt slipgrund så var färgen mycket mer robust o mindre repkänslig.

Ett tipps när du har slipat färdigt o tror att allt är perfekt. Grundlacka. Grunden e billigare än färgen o du ser vilka tabbar du har gjort.

Och vet man om att man har väldigt tunna lager med spackel så skall man bara dimma ut de första lagrena med färg. Annars kan du få en spackel resning (Lösningsmedlet löser upp spacklet)

Humm tror detta var de flesta tabbar jag lyckades göra.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Har spacklat en del grova bucklor med Glasfiberspackel. har funkat helt ok.

Sen finns det tenspackling. inget jag har provat men skall vist inte vara så svårt o ge bra resultat. om du letar på google eller youtube så hittar du.

Cnas

PIMP
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
06-08 Sv650, 09 Z750
Vilken typ av lack är det man bör använda till en tank i metall och kåpor i glasfiber?
Är det sparyburk på Biltema som gäller och sedan klarlack eller?

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX-R 1100 -90
Lack

Vilken typ av lack är det man bör använda till en tank i metall och kåpor i glasfiber?
Är det sparyburk på Biltema som gäller och sedan klarlack eller?

Vad man bör göra vet jag inte men jag:

Lämnar till blästring
Spacklar med Plastic Padding PP100. Våtslipar (320)
Köper färg från firma som säljer billack
2 komp primer: Fyller lite repor, rostskyddar och gör att fina färgen fäster
Låter primer torka och finslipar
2 komp färg

2 komp Klarlack om det är metallicfärg, annars behövs inte detta.

5 dl färg + primär, härdare och förtunning därefter räcker till tank, skärmar och sidopaneler

==
Har inte lackat plastkåpor
==

Ha kört med färg i burk också. Det blir riktigt bra det med. Beror mer på handen som håller i burken, än etiketten på burken

Cnas

PIMP
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
06-08 Sv650, 09 Z750
Vad man bör göra vet jag inte men jag:

Lämnar till blästring
Spacklar med Plastic Padding PP100. Våtslipar (320)
Köper färg från firma som säljer billack
2 komp primer: Fyller lite repor, rostskyddar och gör att fina färgen fäster
Låter primer torka och finslipar
2 komp färg

2 komp Klarlack om det är metallicfärg, annars behövs inte detta.

5 dl färg + primär, härdare och förtunning därefter räcker till tank, skärmar och sidopaneler

==
Har inte lackat plastkåpor
==

Ha kört med färg i burk också. Det blir riktigt bra det med. Beror mer på handen som håller i burken, än etiketten på burken

Tack för bra svar! :tummenupp

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Efter min första vurpa under övningskörningen så lyckades jag få en rätt ordentlig buckla på tanken. Är det någon som känner sig manad att fylla igen/spackla och sedan lacka min tank. Ni kan ju PMa mig så kan vi komma överrens om prisidé och övriga detaljer, stockholmsområdet är att föredra men jag kan ta mig några mil utanför också.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Har tillgång till både "proffs" grejer och snikvarianter.
Ska ni bara göra en hoj så funkar Fultemas spackel och andra doningar kanon.

Först när ni kommit till en nivå där perfekt resultat ska uppnås på kort tid så börjar det bli snack om att byta upp till proffsgrejer.

Var bara så noga ni kan vid varje moment så blir slutresultatet där efter.

Djupare bucklor ruggas först med 80-papper för att ge bra vidhäftning för glasfiberspackel.

Sen kan finspacklet börja användas.
Inga tjocka kakor finspackel, det är inte frågan om det spricker utan när.

Slipa så fint det går med 240- papper.
Jävligt svårt att se små ojämnheter i detta stadie då der brukar vara en jävla massa färger.
Plåtrent, orginalfärgen, glasfiberspacklet, finspacklet mm....

Nu på med primer, kåba, sprutspackel eller vad fan ni vill att det ska heta.

Nu syns det om ni gjort ett bra underarbete eller ej...

Fram med finspacklet igen och fixa till missarna för att sen lägga på en vända grund igen.

Slipa med 400-papper det duger för en ok amatörlack.
Inge våtslip här inte, det kan användas efter klarlacken för att ta bort små noppor annars bortkastat.

Lägg på färgen i jävligt tunna lager och som redan någon nämde så vänta ett tag när ni lagt första varvet.
Färgen klibbar då till och funkar som "halkskydd" för nästa lager.
Hjälper förbannat bra mot rinningar.
Se till att färgen är täckande, om det blir lite "torrsprut" gör inte så jävla mycke.
Det är först när klarlacken ska på som det är viktigt med att få på den jämn.

Så ja, nu är det klart men några små satans dammnoppor har letat sig i klarlacken.

Nu åker våtslippappret fram 1500-2000 ska det vara.
Slipa ner dammnoppan och polera sen upp ytan igen.

Det ska inte väntas en jävla massa mellan det att lacken kommit på tills att det ska poleras.
Gör detta degen efter lacken åkt på.

Färdigt, montera på dina doningar och åk ut och posera med din nya lack !

Last edited:

@NdReA5

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
Yamaha yz250, HYM 1100
hur blandar man lackfärg, alltså hur många delar av färg, förtunning, härdare???????? ska lacka med biltema färgspruta

McRed

Medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Yamaha YZF 600R -96
primern reser sig???

Försökte ge mig på att lacka hojen men det verkar skita redan från
början.

Slipade bort alla klistermärken och nu reser sig primern på några ställen
till små fina rosor :va Såhär skulle det inte hända :gnissla

slipade, torkade och drog på 2k slipgrunden men samma skit igen :näsblod

Vad kan det vara som spökar :huvet

Någon som är intresserad utav och lacka skiten åt mig? Bor i Eskilstuna

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Försökte ge mig på att lacka hojen men det verkar skita redan från
början.

Slipade bort alla klistermärken och nu reser sig primern på några ställen
till små fina rosor :va Såhär skulle det inte hända :gnissla

slipade, torkade och drog på 2k slipgrunden men samma skit igen :näsblod

Vad kan det vara som spökar :huvet

Någon som är intresserad utav och lacka skiten åt mig? Bor i Eskilstuna
Det är antagligen inte helt rent från klister då. Det är bara att slipa ordentligt och sedan rengöra med spirit whipe och prova igen. Drygt men det finns inga genvägar..

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Tjena. Ska lacka racehojen nu nästa vekca tänkte jag. Köpte kompressor och spruta från Jula, verkar vara helt okej. Men jag undrar vart nånstans man köper färg. Gärna i Örebro om någon vet.
Har också hört att man lackar med vattenbaserad färg nu. Är det fortfarande 2-komp då eller bara 1-komp?

Tacksam för svar snabbt!

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Tjena. Ska lacka racehojen nu nästa vekca tänkte jag. Köpte kompressor och spruta från Jula, verkar vara helt okej. Men jag undrar vart nånstans man köper färg. Gärna i Örebro om någon vet.
Har också hört att man lackar med vattenbaserad färg nu. Är det fortfarande 2-komp då eller bara 1-komp?

Tacksam för svar snabbt!

Om inte Jula kommit med en megakompressor så kommer du få problem.
Visst si och så många bars tryck men en liten kompressor orkar inte med att få upp ett konstant tryck som du behöve för att lacka.
Lackering kräver luft som fan !

Vet inte vart du kan få tag på lacker i Örebrotrakten men kan du tänka dig att åka så kan jag fixa färg.

Vattenfärgerna är enkompsfärger.
Dom har du till basen.
Klarlacken är sen en tvåkomp.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Tja!

Ska lacka om svingen och lite stag i länkaget mm för tidigare ägare verkar ha sullat med både det ena och det andra. Ser fan ut som en färgpalett.....

Finns det en sportmössa att fixa till det med färger från butik eller ska jag beställa färdig 2-komp färg som man kan få fylld på sprayburk direkt ist?

Tänkte mest på att färgen måste ju tåla lösningsmedel å annat. Å det brukar ju bli lite strul med dom "vanliga" hobbylackerna...

(har ju sett en del skräck exempel på racehojjar som blitt lackade med "hobbyfärg".... där färgen runnit när dom tankat och folk får färgen på skinnstället efter en tur )

Är det 2-kompen som gäller eller finns det några andra märken eller alternativ?

Tacksam för svar

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...