Stöldförsök i Majorna/GBG

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Natten till igår blev min hoj utsatt för ett stöldförsök! :mad: Jag hade den stående precis utanför porten och låst med styrlås, skivbromslås (oxford omega), kätting (abus) genom framhjulet/fäst i stolpe.

Troligtvis blev tjyvarna skrämda eller så gav de helt enkelt upp pga för många lås. De har använt någon typ av vinkelslip för att kapa dels i hänglåset till kättingen, dels i kättingen själv och dels i skivbromslåset. Ingenstans har de lyckats komma igenom helt och mängden märken på låsen indikerar att de inte har haft fullständig koll på vad de hållit på med, som tur är.

Dessutom har de vridit sönder tändningslåset och slängt det på marken bredvid. Hade de fått bort låsen hade de lätt bara kunnat köra iväg, för det var inga problem att starta hojen med tändningslåset borta.

Jag har i alla fall haft tur som en tokig! Hojen är flyttad till ett säkert ställe tills vidare och jag har beställt ett nytt tändningslås + skivbromslås. Någon som känner till ledig garageplats någonstans i Gbg kanske (helst Majorna med omnejd)? Längre eller kortare tid, och jag delar gärna.. :)

Bifogat

• DSCF1093_small.JPG
    DSCF1093_small.JPG
    114.6 KB · Visningar: 176
  • DSCF1094_small.JPG
    DSCF1094_small.JPG
    121.3 KB · Visningar: 164
  • DSCF1096_small.JPG
    DSCF1096_small.JPG
    100.9 KB · Visningar: 185

Lila

Lila
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
FZR 1000(såld)Numera nykär i en Kawa zx9r -02
GRATTIS!!!!!

Det är riktigt roligt att höra om nån som har sån jä..a tur.:)

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Usch, hemskt. Tur i oturen.

Hoppas du hittar någonstans att låsa in den.

/A

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Trist att läsa! Var med om precis samma sak för några veckor sedan här i Högsbo. Dom lyckades inte ta sig igenom några lås då, men ett par dagar senare kom dom tillbaks med tyngre vertyg, kapade alla lås och körde iväg med min hoj. Var lite extra vaksam framöver, det är mitt tips. Se till att skaffa lite nya lås också.

Kodden

Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Trist att höra pac-man.. :(
Jo, jag har beställt nya lås, och ska vara så aktsam man kan vara. Funderar på att larma hojen, men prio #1 är att få tag i ett garage. Då sticker den åtminstone inte i ögonen lika mycket på folk.

Man kan väl säga att jag haft en jävla tur helt enkelt! Det måste ju ha väsnats en del när de har kapat och haft sig mitt i bostadsområdet, men hade de haft några minuter till på sig så hade hojen varit borta.
Här står ju en del hojar i området, några glidare och några sportmaskiner och alla ser ut att få vara ifred men inga som varit lika säkrade som min, så det luktar beställningsjobb. Eller så var min helt enkelt mest åtråvärd. :D

Anyway, ska nog köpa en lott.. när jag har fått nästa lön, resterna av denna går åt att betala nya lås. :huvet

Mx_Josef

Wild west
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Cbr600 och ch racing!
Oj Oj OJ. shit asså du ska bara veta att du är inte den enda var mc/moped som vart stulen i majorna den nu i veckan. 4 mopeder som jag känner till har blivigt stunlna bara denna vecka. Verkar som någon sopar rent nu. Vitten har sett en Vit skåp bil lasta på moperder på kvällarna. Detta är vad vet håll ögonen öppna!

Sususs

äntligen slipon
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
sv 650 -04a-såld
Har precis sagt upp mitt mc-garage i Johanneberg som du kunde fått om du velat. Inte supernära iofs. Kan upplysa om att det nu finns ett ledigt kanonbra mc-garage för studenter i Johanneberg.

Kodden

Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Har precis sagt upp mitt mc-garage i Johanneberg som du kunde fått om du velat. Inte supernära iofs. Kan upplysa om att det nu finns ett ledigt kanonbra mc-garage för studenter i Johanneberg.

Bra tips! Kanske någon annan som är intresserad? För mig är det lite för långt bort, men tack ändå. :)

Dark_Messenger

Guest
Vilka klåpare till tjyvar! :tummenupp

Pinsamt för dom, bra för dig!

Kodden

Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Japp!
Skrämmande hur snabbt det går att göra av med ett skivbromslås egentligen om man gör på rätt sätt. När jag skulle igenom mitt så sågade jag givetvis inte rätt in i låskolven som tjyvarna hade försökt med, utan jag sågade på bygeln längre ner. Tog väl en minut, max, att komma igenom. :galen
Tur man hade kettingen också..

Nu har jag i alla fall grejat ett nytt tändningslås, ska hem och montera det idag så kan man snart ut och köra igen. :yoparty

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Japp!
Skrämmande hur snabbt det går att göra av med ett skivbromslås egentligen om man gör på rätt sätt. När jag skulle igenom mitt så sågade jag givetvis inte rätt in i låskolven som tjyvarna hade försökt med, utan jag sågade på bygeln längre ner. Tog väl en minut, max, att komma igenom. :galen
Tur man hade kettingen också..

Nu har jag i alla fall grejat ett nytt tändningslås, ska hem och montera det idag så kan man snart ut och köra igen. :yoparty

man ska inte tipsa om hur man kapar lås :mad: många vet de förmodligen men uppenbarligen inte alla...

Kodden

Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Det är väl ändå en rätt rudimentär kunskap som hojtjyv, så jag lär väl knappast kunna lära dom något? Men du har ju givetvis rätt, my bad. :tummenupp

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
CBR 900 - 99
Grattis att du fick behålla cykeln. Trist att dom skulle röra varenda pryl, dom kunde väl försökt få upp en grej itaget. Men var väl flera som jobbade samtidigt.

Tips, skaffa ett två-vägslarm, jag hittade mitt för 1000. Så jag hör om någon pillar på min cykel. Vilket någon gjorde inatt igen.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Låter som en gömd baby-sitter vore på sin plats.
En sån där walkie-talkie alltså som startar om något börjar låta.
Om inte pyset från de nya vagnarna väcker dig var 20:e minut alltså... :-D

Kodden

Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Surt med stölder! Min är oxå på vift just nu...

Såg i göteborgsforumet att en kille ville dela garage med någon i majorna, se länk:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3092152&postcount=350

Tack för tipset! Ska kolla upp det...

Fan vad trist med din hoj. :huvet När/var/hur gick det till?

Grattis att du fick behålla cykeln. Trist att dom skulle röra varenda pryl, dom kunde väl försökt få upp en grej itaget. Men var väl flera som jobbade samtidigt.

Tips, skaffa ett två-vägslarm, jag hittade mitt för 1000. Så jag hör om någon pillar på min cykel. Vilket någon gjorde inatt igen.

Tackar! Det var säkert inte ensam kille som jobbade.. Inte för att jag har någon koll på deras metoder men det verkar rimligt..
Larm är definitivt på önskelistan! Lär väl montera ett över vintern troligtvis. Tvåvägs verkar vettigt och 1000:- helt okej, var fick du tag i ditt?
Jag har funderat på KTM's egna larm men det kostar runt 2500:-, vette fan om det är värt det. :confused:

Låter som en gömd baby-sitter vore på sin plats.
En sån där walkie-talkie alltså som startar om något börjar låta.
Om inte pyset från de nya vagnarna väcker dig var 20:e minut alltså... :-D

Hehe, ja varför inte.. Något får man ju hitta på för att få behålla pärlan. :gnissla
Vagnarna stör mig inte så mycket, har ett par hundra meter ifrån närmaste hållplats, grymt skönt ibland faktiskt. :)

Last edited:

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
CBR 900 - 99

Tackar! Det var säkert inte ensam kille som jobbade.. Inte för att jag har någon koll på deras metoder men det verkar rimligt..
Larm är definitivt på önskelistan! Lär väl montera ett över vintern troligtvis. Tvåvägs verkar vettigt och 1000:- helt okej, var fick du tag i ditt?
Jag har funderat på KTM's egna larm men det kostar runt 2500:-, vette fan om det är värt det. :confused:
Jag köpte mitt hos södermontage
http://www.sodermontage.se/products.asp?what=details&product_id=94&cat_main_id=3&cat_under_id=12

Men kolla länkarna här, kanske du hittar något du gillar bättre.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=147495

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05

Fan vad trist med din hoj. :huvet När/var/hur gick det till?

I Gamlestan natten till i måndags. Ligger en separat tråd om det här o i göteborgsdelen. Stod i låst garage o allt. Inga andra hojar blev stulna, bara min, de rörde inte ens de andra. En husa på 112kg är ju ganska lätt o ta på axeln o bära iväg.

Maximo

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Piaggio Typhoon
Min Piaggio Typhoon blev stulen bara en och en halv vecka innan "attacken" på din cykel Marcus, bara en bit av av Abus citychain X-Plus fanns kvar. Tydligen har de använt vinkelslip. Fick hela semestern förstörd...

Nåväl. Jag är som det kanske märks ingen sporthoj-ägare, fastnade i denna tråden när jag surfat lås, larm, stölder etc. Jag försöker hitta någon som har erfarenhet av gsm/gps positionslarm. Dessa är ju dessvärre svindyra (har sett ett som heter surv, verkar skitbra), men om de är så bra som de verkar så...

Anyone?

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras