GAH!!! Alla mina fordon DÖR!!! DEL 4

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
GAH!!! Alla mina fordon DÖR!!! DEL 4 - THE END

DEL 1 & 2
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=141193
DEL 2 & 3!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=143169

Och nu... Del 4... Upplösningen och nyfödandet!!

Julhelgen passerar i Partnern, återigen denna Peugeot som numera gör skäl för namnet; Partner. Den verkar ty sig till mig och för varje gång jag sätter nyckeln i tändningen och vrider om startar den, jag börjar förstå det fina i den här bilen till slut – den fungerar, den blir således min Partner.

Naturligtvis ringer man Ford för att påpeka att bilen fortfarande är död. Det blir lite tyst och tryckande i andra änden av luren tills personen harklar fram att han skickar en bärgare så bilen kan felsökas – igen.

Bärgaren kommer och tittar glatt på mig; ”Nämen är det du igen?? Vad har hänt nu då?”

- Ptja, bilfan är lika död nu som den var då, när du hämtade den förra gången!

- ”Det är ju fan inte sant!” säger killen med ett flin på läpparna. ”Och tillbaka till samma ställe skall den också ser jag.”

- Mmm…

- ”Fan, står den i carporten? Går den igång överhuvudtaget?”

- Jodå, med ett nytt batteri kommer man flera kilometer i den!

- ”Ja… haha, jag fixar upp den på släpet som vanligt då?”

- Yes box!

Så tar man farväl av bärgaren igen, idag kommer jag inte ihåg hans namn – men jag har hans kort på firman, jag har en känsla av att vi kanske ses igen en dag!

Efter någon dag ringer de från Ford med lite uppgifter om hur arbetet fortskrider.

1. Generatorn är av fel modell, den som sitter i är tydligen till en diesel.
2. Dessutom är nog styrboxen trasig, förmodligen p.g.a. av den felaktiga generatorn…


Jag säger att dessa uppgifter måste jag ha skriftligen så jag kan gå på den firman som precis bytt generatorn. Detta är ju för fasen nära skandal!

Eftersom en styrbox tydligen inte är lagervara hos någon, så måste en sådan beställas, företrädelsvis från utlandet - Tyskland har styrboxar hemma.

Skönt där, ytterligare en vecka i Partnern - min egen lilla smällkaramell! Jag har vid det är laget vant mig vid att tanka diesel och gillar det dova knattret från 2-liters motorn. Dessutom har den bättre drag än Forden – mycket bättre faktiskt och dessutom drar den inga 1,4 l/milen.

Efter dryga veckan är bilen klar och hämtas ut från Ford… Givetvis med en fet faktura (igen) som lämnas över till chefen som suckar och vrider sig i stolen.

- ”Hur fan gör vi med den där galningen som reparerade bilfan och lyckades peta i fel generator?”

- Ja, det är ju upp till dig, snubben är trasig i hela skallen. Jurist eller?

- ”Ja, så får det fan bli om han inte krediterar sitt skitjobb! Jag skriver ett brev och bifogar Ford´s arbetsorder där det står i klartext att fel generator satt monterad och ser vad han svarar!”

- Ja, sätt på dig regnstället bara, snubben skriker så saliven sprutar åt alla håll.

Ett par dagar senare dimper det in ett fax från snubbens firma, han har inte skrivit ett smack utan bara vidarefaxat ett svar från sin leverantör där det står att den ”stomme” de fått in var av samma typ som den de skickat till verkstaden - inte vilken modell, artikelnummer eller annat.

Chefen orkar inte mera, han vill inte se denna bil mer. Jag hejjar givetvis på, jag är fan livrädd för bilfan – när stannar den igen? Brinner? Eller exploderar?

Inget verkar otroligt med ”bilen som gud glömde”.

- ”Du får börja kolla efter en ny bil så länge!”

Äntligen… Finlandsfärjan börjar ta sig mot sitt slut, jag kanske äntligen blir fri från bilfan!

Ohh.. Ny bil dessutom, denna gång skall det bli något med drag i och som inte väger 4 ton torr.

Forden fungerar nu, den tar mig dit jag vill. Jag åker till div. bilhandlare på helgerna och kollar och jämför. Det blir ingen satans Ford igen, Ford och VW är numera bannlysta på firman och nu gäller SAAB eller VOLVO – inga undantag.

Vi har ju redan ett par av dessa bilar och det känns bättre att ha ett flertal av samma märke ur förhandligssynpunkt, speciellt om det blir problem med någon av bilarna. Inte för att jag har något till övers för dessa ”Svensson-bilar” men vafan – just nu känner jag mig inte direkt knusslig!

Ett krux bara… Det måste vara en kombi… Jag blir alldeles matt, en kombi? Varför?!

- ”Firmapolicy”

- Men vafan! Det är bara jag, min laptop och resväska som åker i bilen, vad skall jag med en kombi till?

- ”Firmapolicy”

- Men…

- ”Det kan vara bra att ha ibland, man måste kanske köra grejjer och så.”

Bara att bita i det sura äpplet, en till jävla likbil. Hmm… Det måste ju finnas roliga sådana också naturligtvis. Eller nja, hyffast roliga i alla fall, för någon RS4:a snackar vi ju inte om direkt.

Sätter mig i en V70 och upptäcker att jag precis blev 16 år äldre… Fattas bara 2 bilbarnstolar och en lönnfet kärring bredvid mig. Lägg till en skibox och dragkrok så blir jag Svensson personifierad.

Jag är singel utan barn, ung i mina egna ögon, och detta passar mig fan inte!

V50 T5… Lite motor minsann, myyysigt!

Sitter som fällkniv i den, den är inte stor direkt men det borde vara lite trycka i motorn i alla fall. Najs, fart framför flärd, ber om en offert på bilen och den är inte speciellt dyr när den är moderat utrustad faktiskt.

Synd att vi som inte slutade växa vid 190cm inte riktigt får plats – men du, en turbo är en turbo!!

Sitter i Forden och hoppas att den inte skall dö rent spontant för att jävlas. Jag tycker jag hör nya ljud varje gång jag kör den, allt är ju fan nytt utom växellådan.

Håll ihop nu för satan tills jag får den nya bilen!!

Lämnar över offerten på V50:in till chefen som tittar lite förstrött på den.

- ”T5, vad fasen är det?”

- Äsch, det är deras benämning på att den har turbo.”

- ”Näääähe du, ingen jäkla turbo! Hur många hästar har den?”

- Vafan, alla bilar har turbo idag…Nästan… Den har 220 hästar, det är ingen rallybil!

- ”GLÖM DET!!! Ingen turbohistoria – finns den inte som en vanlig bil?”

- Vanlig… Den finns ju i 140 och 170 hästarsutföranden men de kostar ju inte mycket mindre!

- ”Ja, vad fan är det för fel på dem då?”

- Alltså, jag vill ha en mindre bil men med lite tryck i! Jag kör mycket landsväg och jag vill gärna överleva omkörningar av långtradare!

- ”Det gör väl alla andra i de bilarna också? Det blir ingen turbohistoria – ny firmapolicy!”

- Amen vafa…

- ”Alltså, du måste också förstå att om du får en sån här bil, vad tror du nästa person vill ha för bil? Det eskalerar bara!”

- Alltså…

- ”Hitta en kombi utan turbo! Volvo eller SAAB! Eller köp en egen bil, då kan du köra Porsche om du vill!”

Livet är hårt… Börjar fundera på om jag skall skita i det här firmabilsracet… Allt jag vill ha är en mindre bil med tryck i motorn och det enda firman vill ha är en likbil utan motor.

Efter att ha kollat runt lite på bilar och räknat på det så kommer man ganska fort fram till att det är bättre med en firmabil rent ekonomiskt och ”peace of mind”.

De hade fina priser på nästan nya BMW320 med lite lull-lull, skulle kunna tänka mig en sådan tills jag fick reda på att de faktiskt hade en 4:a idag och att 6:eek:rna kommer först med 325:an vilken är betydligt dyrare.

Enda bilen kvar blir SAAB, 9-3:an har en liten turbo och är inte allt för stor – även i kombiutförande. Suck… Eftersom alla SAAB:ar har turbo finns det inget argument för att nekas en sådan av just faktumet att det sitter en turbo i.

Eftersom vi redan har en 9-3:a, 2.0T, på firman vet jag att det är OK skjuts i den för lite vanlig vardagsåka.

Kollar och ser att det finns en massa erbjudanden på, den ännu icke släppta, BioPower-modellen av 9-3! En jubileumsmodell med en massa lull-lull och 175 friska hästar för billiga pengar!

Intressant!! Chefen har redan sett mig försöka pressa in mig i en V50 och han led av synen. V70 förstod även han att det var overkill för en unkis med några som helst ambitioner att kunna ragga annat än MILF´s.

(Pssst, ett litet tips till er i norrland som drar 30 varv runt korvmojjen i en neon-pimpad 740, poppandes Papa Dee, i hopp om att kunna ragga en skelögd piga, eller en förvirrad ung man – KOMBI HAR TASKIG TESTOSTERONFAKTOR!!!)

SAAB ser ganska OK ut faktiskt, de nya 9-3 är lite ”space-iga”! Miljöbil, jag sparar 20% av förmånsvärdet, mindre skatt, inga tullar och bla bla och blommorna blommar efter bilen…

Det enda jag tänker är…. Turbo!! Oooooh yes! BSR, here I come!!!

Alltså…. Ni får ju faktiskt förstå att jag suttit i denna ovigda Ford ett bra tag och nu vill jag ha något som accar något snabbare än Viking Amorella! Då blir stressfläkt en rätt viktig parameter, även om det verkar ”19 bast och finnigt”!

Hittar en nasare och börjar snacka lite, allt är jättebra med bilen – det finns ingen att testköra eftersom de inte har kommit ännu men de är precis som en vanlig 9-3 175hk säger säljaren och undrar om jag vill testa en sådan. Eftersom vi har en sådan på firman, och jag haft den under några dagar, avböjer jag erbjudandet och talar utrustning istället.

Eftersom jag gärna vill ha en ratt, ställbara backspeglar, nedfällbara rutor och en stereo skall jag tydligen ha både businesspaket, activepaket, vectorpaket, mega meal…. mega? Vafan?

Allt säljs i paket… Vill du ha en automatisk avbländad backspegel måste du även ta ett sportchassie, Audio 300 samt dimljus… Elstolarna du gärna vill ha höjer upp bilen igen från sportchassiets sänkning, tar bort Audio 300 som ersätts av Audio 150 MEN du får minne på backspeglarna och en praktisk lastförskjutningsöggla i bagageutrymmet.

Eum…

Det där låga ”från-priset” börjar rinna iväg – jag ser en beggad Porsche framför mig när jag kollar på offerten men prospektet envisas med att visa en SAAB… Kombi!

Forden som har reparerats för, håll i er nu, ÖVER 70 000:- EXKL moms, värderas till 68 lök…

- ”TAGET!!!!!”

Bilen beställs, ”Firmapolicy Rev. NAZI” släpper igenom den förtäckta sportbilen – det är en SAAB och en kombi, turbon benämns inte ens! Oyeah!

Leveranstiden är minst 8 veckor! GAH!!!

Skall jag Forda i 8 veckor till??? Ah…. Hmmm… Hur fan skall detta gå??

Men hör och häpna gott folk – det gick helt smärtfritt, inte ens en liten flat-line!!!

Efter alla dessa reparationer, bärgningar, bränder, utskällningar och fakturor, så fungerade Forden helt utan problem dessa 8 veckor!!! Men som alla har sagt – ALLT är ju för fan bytt!!

Under fårdens 3 första år gick den 12000 mil (4000 mil/år), det följande året gick den knappt 1000 mil och kostade ÖVER 70 000:- exkl moms i reparationer…

Nu såld till en lycklig ägare någonstans i Sverige, vem du nu är; PUSS!!

Du har nu en 2003 Ford Mondeo 2.5l V6 GHIA automat - med följande delar bytta;

1 st Motor komplett
2 st Generatorer
3 st Batterier
1 st Servorör
1 st Stereo komplett med växlare
1 st Styrbox (japp, den där dyra fan)
3 st Glödlampor (vet ej ens var de satt)
1 st Switch i bakluckan
4 st Dörrar (bytta)
1 st Bagagelucka (Bytt/fixad)
1 st Motorhuv (fixad)

+ en massa små godisgrejjer! Enjoy, du har fått en ny bil till skrotpris!

…Har haft SAAB:en i ca 2 månader och ca 380mil nu!

GUD HATAR MIG!

Vaför? 3 besök till verkstaden hitintills och ett till bokat i Augusti…

Återkommer med en liten recension av SAAB 9-3 1.8t BioPower och den förnämliga (eum) servicen man får under garantin!!

FORDEN ÄR DÖD – LÄNGE LEVE SAAB!!!

GAH!!!! ALLA MINA FORDON DÖR!!!!!
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Man börjar undra lite hur någon kan ha så mycket oflyt :tungan
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
SAAB is the shit, nästa bil blir en 9-5 Kombi turbo (areo) med drag farthållare å ACC
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Du skriver helt underbart.

Inte för att jag vill vara taskig.....men jag garvar sjukt mycket framför skärmen när jag läser om dina missöden.

Lycka till i framtiden:tummenupp
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
ge fan i att köra med fullvarvsväxlingar till å börja med å sluta dra dom där 20 varven runt korvmojjen med däckskrik å ingen olja på oljestickan... å sluta pissa på generatorn för att du vill ha lite "fräs" när du utövar dina avvikelser.. då håller säkert bilen länge :D *hehe*
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Jag beundrar ditt tålamod :D


Och nej, jag kommer aldrig köpa svenskt eller Ford, det visste jag iofs redan innan jag läst om dina missöden.
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
saab 9-3 är den värsta skit bilen jag har haft i hela mitt liv men den passar dig som handen i handsken,bra att du inte låter tråden dö:D hade en 2.0t-04 kamkedjan rasa efter 5000mil+ allt annat skit lycka till...ha så kul alla bil lösa dagar fram över:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan man inte få en utförlig recension på alla fel på saaben då, samt regnummret på din gamla Ford, så att man kan tuta glatt åt den nya ägaren..
 

Nicotin

Guest
hahahah har aldrig garvat så mycket på länge....:D :D

fy f*n vilken historia...
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Jag börjar tro att du ska lägga ut dina och firmans pengar på taxi :D :D :D
 

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Oj får verkligen hoppas att de nya verkstadsbesöken vad gäller saaben
inte blir flera :D

Läste och skrattade åt dina andra trådar men tycker väldigt synd om dig
Alltid otur??
 

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
det va den bästa läsningen på länge, skrattade fan så jag fes:)

önskar dig all tur o lycka med din härliga SAAB
 

Dr.Bike

Guest
Hahahahaha!!
:skrattaåt

Håller HELT med Catman - du e fan inte klok på en fläck!
HELT underbar!

:bow

:klappar
 
Last edited:

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
:klappar :klappar
Suveränt skrivet.tummenupp
Hoppas SAAB visar sig vara en bil för dig, lycka till.:tummenupp
 

anttas

För mycket pengar för lite fritid
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Upplands väsby
Hoj
Yamaha ärrett
Kul story,skrattade så att jag höll på att kissa på mej om jag nu ej skulle
ha suttit på toaletten med min bärbara laptop.Vill bara säga en sak
I LANDSPROBLEM...:yoparty
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3088697 Hahahahaha!!
:skrattaåt

Håller HELT med Catman - du e fan inte klok på en fläck!
HELT underbar!

:bow

:klappar
Haha förfan jag trodde jag hade otur när mina hojar skar 5 ggr/1000 mil och tmn renoverades för 22 000 och såldes för 17 000 men du vann fan :rofl
 

saddox

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Honda Fireblade
Underbart.. liknar mitt scenario en hel del.. först ena bågen.. sen bilen..

Skillnaden är väl att jag bor i obygden så bilen var bara att lämna till en tok med svets.. saken klar.. bågen blir värre.. men jag giock ju och köpte en gammel-gixxer så jag klarar mig året ut..
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top