Har en Suzuki DL1000 V-Strom. Det är en 90-graders v-twin på 1000cc.
Har varit på träffarna i Barkarby och gasat lite på strippen. Vrålkul !
Dock gör jag inte maskinen rättvisa, för jag är för okunnig i dels effektiva snabba starter, men även väl uppe i fart och skall växla. Vet lixom inte vilka varv som är bäst.
Är övertygad att maskinen skulle prestera bättre om jag visste bättre hur man gör !
Eftersom det är skapligt bottenvrid i maskinen så kanske det är 2'an man skall starta på? Tycker jag får växla från ettan till tvåan ganska omgående !? Dessutom vill den bara resa sig på ettan, och det kan knappast vara speciellt effektivt.
Mina race hittils har väl i princip varit att köra till varvstopp, eller nästan till varvstopp, sedan växla. Men det kanske inte är det mest effektiva på min hoj?
Enligt manualen så utvecklar motorn:
* 98 hk @ 7.600 rpm
* 101 Nm @ 6.400 rpm
Så max effekt ligger på 7.600 rpm men mest vridmoment vid 6.400 rpm.
Rödmarkeringen tror börjar vid ca 10.000 rpm
Hur skall man tänka då?
Skall man gasa så att motorn efter uppväxling hamnar på 6.400 rpm? eller är det vid max effekt som gäller? Alltså vid 7.600 rpm?
Eller är det någon form av vägning där att hamna mellan max vrid och effekt?
Tänker man annorlunda när man kör twin än exempelvis en rad-fyra?
Har varit på träffarna i Barkarby och gasat lite på strippen. Vrålkul !
Dock gör jag inte maskinen rättvisa, för jag är för okunnig i dels effektiva snabba starter, men även väl uppe i fart och skall växla. Vet lixom inte vilka varv som är bäst.
Är övertygad att maskinen skulle prestera bättre om jag visste bättre hur man gör !
Eftersom det är skapligt bottenvrid i maskinen så kanske det är 2'an man skall starta på? Tycker jag får växla från ettan till tvåan ganska omgående !? Dessutom vill den bara resa sig på ettan, och det kan knappast vara speciellt effektivt.
Mina race hittils har väl i princip varit att köra till varvstopp, eller nästan till varvstopp, sedan växla. Men det kanske inte är det mest effektiva på min hoj?
Enligt manualen så utvecklar motorn:
* 98 hk @ 7.600 rpm
* 101 Nm @ 6.400 rpm
Så max effekt ligger på 7.600 rpm men mest vridmoment vid 6.400 rpm.
Rödmarkeringen tror börjar vid ca 10.000 rpm
Hur skall man tänka då?
Skall man gasa så att motorn efter uppväxling hamnar på 6.400 rpm? eller är det vid max effekt som gäller? Alltså vid 7.600 rpm?
Eller är det någon form av vägning där att hamna mellan max vrid och effekt?
Tänker man annorlunda när man kör twin än exempelvis en rad-fyra?