När skall jag växla?

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Har en Suzuki DL1000 V-Strom. Det är en 90-graders v-twin på 1000cc.

Har varit på träffarna i Barkarby och gasat lite på strippen. Vrålkul !

Dock gör jag inte maskinen rättvisa, för jag är för okunnig i dels effektiva snabba starter, men även väl uppe i fart och skall växla. Vet lixom inte vilka varv som är bäst.

Är övertygad att maskinen skulle prestera bättre om jag visste bättre hur man gör !

Eftersom det är skapligt bottenvrid i maskinen så kanske det är 2'an man skall starta på? Tycker jag får växla från ettan till tvåan ganska omgående !? Dessutom vill den bara resa sig på ettan, och det kan knappast vara speciellt effektivt.

Mina race hittils har väl i princip varit att köra till varvstopp, eller nästan till varvstopp, sedan växla. Men det kanske inte är det mest effektiva på min hoj?

Enligt manualen så utvecklar motorn:
* 98 hk @ 7.600 rpm
* 101 Nm @ 6.400 rpm

Så max effekt ligger på 7.600 rpm men mest vridmoment vid 6.400 rpm.

Rödmarkeringen tror börjar vid ca 10.000 rpm

Hur skall man tänka då?
Skall man gasa så att motorn efter uppväxling hamnar på 6.400 rpm? eller är det vid max effekt som gäller? Alltså vid 7.600 rpm?

Eller är det någon form av vägning där att hamna mellan max vrid och effekt?

Tänker man annorlunda när man kör twin än exempelvis en rad-fyra?
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
du känner när effekten börjar försvinna då är det dags o växla. drar du för långt förlorar du tid eftersom effekten dalar snabbt. växlar du precis vid 7600 kommer du hamna på lägre varv på nästa växel än om du hade dragit lite till. Vridmomentet har i dessa övningar ingen betydelse.

(och nu ska någon viktigpetter påpeka sambandet mellan vridmoment och effekt jadajadajada).
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Efter max effekt förlorar du oftast på att dra ut på växlarna,skiljer sig lite pga utväxling dock.
Är steget stort mellan 2 växlar så kan det löna sig att dra lite extra så du inte ramlar ner för långt i varv på nästa men oftast brukar det vara växlat för max acceleration på toppeffektsvarv,men har du en flack effektkurva så kan du tjäna på att växla senare eller tidigare beroende på hur den är växlad.

Har väldigt lite erfarenhet på hoj men lite mer på 4hjuliga fordon,äldre BMW 3 ser så växlar man exempelvis på effekttopp på 1an till 2an men ska du sen växla till 3an så lönar det sig att ta den upp till rött innnan växling då steget är större där för optimal acceleration.
Tjänar mindre att ta den till effekttopp på de lägre växlarna då varken luft eller rullmotstånd är särskilt stort i lägre hastigheter men lite vinst gör man iaf. om varje växel är anpassad efter effekten.
MAO,svårt att säga utan att veta utan att ha kört den men generellt så brukar de flesta fordon som säljer på prestanda vara växlade för max acceleration på toppeffektsvarv,med undantag för de lägre växlarna.

Henrik
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Oj, här ramlar det in svar....
Tackar för det !

Förstog nästan att varvning till nästan varvstopp inte är någon effektiv idé. Försökte växla lite tidigare en gång, men fan alltså.... det skjuter så innibomben med adrenalin när man står där så man bara gasar och håller i sig :)

Det där med utväxlingen är ju intressant. Står något i boken om ratios om jag kan vara hjälpt av det? Eller är vi uppe på expertnivå nu kanske .. hehe

Kanske skall testa sänka rutan också. Har den i högsta läge nu för bekväm touring. Kanske kan hjälpa lite.

Det bästa är kanske att försöka lära sig lyssna på motorvarvet, så man vet när man är på ca 8.000
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag vill nog påstå att du drar cykeln till rött på ettan och tvåan, om det inte är så att effekten dalar betänkligt innan rött. På de högre växlarna kan det ju vara så att du tjänar på att växla tidigare beroende på hur max effekt ligger i förhållande till max varv och hur utväxlingen är. På de lägre växlarna är den tillräckligt stark för att orka dra förbi max effekt. Flytta bak i sadeln så du sitter stadigt och böj dig fram över tanken, var mjuk i gashanden så kan du åka med lätt framhjulsres utan att det blir dramatiskt. Växla utan koppling så brukar det gå lite smidigare och lugnare.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Vill man veta mer exakt så ställ upp hojen i en bänk, då får du se på kruvan när effekt börjar dala och kan räkna ut mer precist vart du ska växla..

Men annars så är det ju något man känner efter ett tag på cykeln, testa lite olika varianter så märker du ju skillnaden :tummenupp
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Ok, jag är med på ditt resonemang där oljegixxer, och jag tror det kan stämma väldigt bra.

Dock tror jag utväxlingen mellan 2'an och 3'an är lite för snävt för att vara effektivt att gå tvåan hela vägen till rött.

Vid något enstaka tillfälle (ett tror jag) fick jag iväg grejerna jävligt bra på ettan och tvåan. Hängde på rätt skapligt faktiskt, men när jag fick i trean så blev jag bakom. Det kan hända att jag hade gått förbi (eller inte fick tillräckligt) max effekt för trean då.

Eller så är det kanske luftmotståndet som börjar spöka. Har ju mer eller mindre ett segel där fram :)

Det låter ju nästan som att jag insinuerar att jag skall kunna haka på GXX++ RR++ hojar, men det är inte så jag menar. Tycker bara det är så synd att jag inte får iväg grejerna ordentligt efter tvåan. Tappar så mycket där.

Dina tips om placering och gashanden skall definitivt provas. Kommer att se skoj ut :)
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Bara att växla strax innan kolvarna sliter sig loss i omloppsbana runt jorden och ventilerna förvandlas till vätska. Alternativt så växlar du strax innan vevaxeln hamnar i :arsele :tungan

Eller så gör man som så att man växlar strax innan motorn känner sig "trött" som någon sa här innan. Så gör jag själv, kan dra den till 14k men den går bäst mellan 9-13k rpm så jag håller mig där när det skall gå lite undan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Växla så att du hamnar på vridmomentstoppen.
Tror du har kraft nog at starta på tvåan.
Håll motorn på vridmomentstoppen innan start, ge fullt och smyg ut kopplingen så att varvet håller sig konstant.
Det känns när man gör rätt!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top