Stod och tittade lite på 125R på Knutstorp innan vi åkte hem och började fundera lite på varför en del klasser har SM-status och andra inte. I det aktuella racet startade 13 ekipage, i 250R 16 st och i Superstock 600 13 st. Tycker det sett ungefär likadant ut hela året, dvs få startande i dessa klasser och långt ifrån fulla startfält.
Första frågan måste väl bli varför dessa klasser lockar så få startande?
Är det för dyrt att köra? Finns det för få A-förare? Eller vad?
Den andra frågan blir om det är vettigt att köra om SM-titlar när de är så få startande?
Det är Riksidrottsförbundet som begränsar hur många klasser man kan få lov att ha i dom olika sporterna som tävlar om att få ha SM-status. Dom har en del krav som ska uppfyllas. Ihop med vårat förbund så har man beslutat om att ha SM-status för maskinklaserna 125, 250, 600 och 1000cc. Detta är klassiska klasser och dom är samma som finns i flertalet länder. Klasserna är öppna för dom "bästa" i landet att göra upp om vem som är den bästa i det "öppna" Svenska Mästerskapet. Rookie kan aldrig få ett mästerskapsstatus då det är en serie som begränsas för förare som är nybörjare. Samma som att ingen korpklass/div6 skulle kunna få ett SM-status. Har inget att göra med antalet deltagare.
Det är "normalt" att det försvinner förare ju längre säsongen håller på. Skador, brist på pengar, motivation som brister osv.
Till i år så försvann TV-sändningar från SM-helgerna. Det kan vara en anledning till att vissa inte finns med i år.
Förr fanns det en regel om halverade poäng vid för få deltagare. Den regeln har inte funnits på flera år. Den togs bort då vissa menade att man kunde planera sitt deltagande på att hoppa över vissa race som brukade ha låga deltagandeantal i med halva poäng i.
Att EM-deltävlingen i Kga låg rätt nära misstänker jag också påverkade en del i att dom inte hade råd med tävlingen på Knutstorp. Plus att det kanske varit lite si å så med arrangemanget där nere under föregående år.