Dåligt med deltagare i SM-klasserna!?

sandstream

Guest
Stod och tittade lite på 125R på Knutstorp innan vi åkte hem och började fundera lite på varför en del klasser har SM-status och andra inte. I det aktuella racet startade 13 ekipage, i 250R 16 st och i Superstock 600 13 st. Tycker det sett ungefär likadant ut hela året, dvs få startande i dessa klasser och långt ifrån fulla startfält.

Första frågan måste väl bli varför dessa klasser lockar så få startande?
Är det för dyrt att köra? Finns det för få A-förare? Eller vad?

Den andra frågan blir om det är vettigt att köra om SM-titlar när de är så få startande?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Många har samma bekymmer som jag: Man har en begränsad nöjesbudget och en familj att vårda. Man vill helt enkelt inte campa en hel helg för ynka 60 minuters bantid. Då är det mer lockande med ERF där man kör sej trött och endast behöver lägga en dag för de tävlingar som är nära och 1,5 dag på de tävlingar som kräver lite restid. Vad gäller räserklasserna är det väl så att det kräver mycket mektid och kunskap, därav vill fler köra 4-takt. Just helgens arrangemang på knudan är väl den stora förklaringen förra årets kalkonarrangemang. Ingen ville se det upprepas i år och avstod därför denna tävling.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Frågan är ju vilka klasser som skulle köras istället för dessa? För ingen tycker väl det är upphetsande som det var på Åsen någon gång med fyra olika 600 klasser samma dag? Det finns ju SM för 600 och 1000cc hojar samt en Cup för 1000 cc hojar.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Frågan är ju vilka klasser som skulle köras istället för dessa? För ingen tycker väl det är upphetsande som det var på Åsen någon gång med fyra olika 600 klasser samma dag? Det finns ju SM för 600 och 1000cc hojar samt en Cup för 1000 cc hojar.

Jag tycker att man som supportklass kan ha en free-for-all-klass, där du kan köra med vilken sorts hoj som helst. Komplettera med en regel att du inte får dubblera den klassen med nån annan klass så har du en klass där gamla gubbar som jag själv kan köra med den hoj man för tillfället har i garaget. A-eller b-licens är inte så noga, men som sagt, inte dubblera flera klasser samma helg för då blir det bara ett träningsheat för de snabba gubbarna.
 

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kristinestad/Finland
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Jag tycker att man som supportklass kan ha en free-for-all-klass, där du kan köra med vilken sorts hoj som helst. Komplettera med en regel att du inte får dubblera den klassen med nån annan klass så har du en klass där gamla gubbar som jag själv kan köra med den hoj man för tillfället har i garaget. A-eller b-licens är inte så noga, men som sagt, inte dubblera flera klasser samma helg för då blir det bara ett träningsheat för de snabba gubbarna.

En sån har vi här i Finland där bland annat jag är och yrar ivägen.En liten link på engelska om det,kanske nåt sådant här? http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=jm&s=en_jm
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Är det nödvändigtvis bättre med många startande? De 13 i superstock 600 körde ju jämnt och tätt, inte så stor skillnad mellan ekipagen. Klart underhållande att se därifrån jag stod. Varvningar tillför inte så mycket för mig iaf.
Dessutom blir det kul och lätt att följa loppet, särskillt på en bana som Knudan som ger bra översikt.
 

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kristinestad/Finland
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Några race denna säsongen? Hittar inget på engelska, och min finska är aningen rostig....

Hmm..funkar nog när jag klickar på länken :va annars kan du klicka på engelska flaggan och pröva och finska e nog fan svårt för alla :hihi Jo det har varit 3 Race så här långt,kört 2 med blandade framgångar:rolleyes: ,och så är det 2 till ännu!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ett problem är väl att det är typ 10 förare i både r1000 och r600 som egentligen borde vara A-förare, men som inte vill klassa upp sig.

Sen blir andra lidande när dom blir utkvalade och får åka hem. Efter ett par försök så tröttnar dom kanske och lägger av... Inte bra för sporten...
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
A-licenser bits inte!

Tidigare har det väl varit bättre i alla fall i Superstock med 20-25 startande. Jag var på plats men kunde inte ställa upp pga av jag opererade ihop nyckelbenet för tre veckor sedan. Trodde faktiskt att jag skulle kunna vara med men insåg i onsdags när jag försökte dra på skinnstället och sätta mig på hojen att det var fullkomligt omöjligt. Vad de andra hade för ursäkter vet jag faktiskt inte, men jag vet att några till var skadade. Men det stora problemet tror jag är "jag vill inte ha en A-licens för den är livsfarlig"-mentaliteten. Kolla tiderna i Rookie. I 600 hade topp tio inte gjort bort sig i STK600. I 1000 fanns många tider som inte blivit sist i Superbike också. Om folk kört i denna klass i tre år och ligger kör Knutstorp på 1.04 så är man givetvis inte snabbast men man är ju definitivt ingen Rookie. Är det så mycket roligare att bli femma i en "nybörjarklass" än att jaga sina första SM-poäng? Nu kör vi med halvfulla klasser i SM och folk som betalar några tusen för att försöka kvala i i Rookie, där en del till och med avanmält sig pga risken att inte kvala in. Gynnar detta vår sport? Och kom inte och säg att det går inte klassa upp sig för det kostar för mycket! Jag tror att samtliga topp-tio hojar i dessa klasser är STK600 hojar eller Superbikes, med samma anmälningsavgift och samma däcksslitage.....Och det är inte förbjudet att klassa upp sig under säsongen heller.....Men detta hoppas jag SVEMO tittar närmare på till nästa säsong och automatiskt klassar upp alla som enligt mig inte "hör hemma i Rookie" så vi i stället får kvala in till SM-klasserna och Rookie-klasserna blir till för dem som vill "prova på RR". Jag vet att det kommer bli mycket gnäll från folk, "jag kör faktiskt min första säsong........"So what, kör några rookie-race för att få rutin, men är du snabb nog att jaga SM-poäng så tycker inte jag att man hör hemma i Roookiekklasserna.

Mina få ören.....
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Är det nödvändigtvis bättre med många startande? De 13 i superstock 600 körde ju jämnt och tätt, inte så stor skillnad mellan ekipagen. Klart underhållande att se därifrån jag stod. Varvningar tillför inte så mycket för mig iaf.
Dessutom blir det kul och lätt att följa loppet, särskillt på en bana som Knudan som ger bra översikt.

Många förare ger inte nödvändigtvis hög kvalitet men det får ju inte bli för få heller. Ska nog egentligen var min 15. Tycker dock att klassindelningen för närvarande är bra, nästa år kan man ju hoppas att toppen i R600 kör superstock.
 

sandstream

Guest
Jag vet att det kommer bli mycket gnäll från folk, "jag kör faktiskt min första säsong........"So what, kör några rookie-race för att få rutin, men är du snabb nog att jaga SM-poäng så tycker inte jag att man hör hemma i Roookiekklasserna.
Det där håller jag med om men jag kan förstå att folk vill vinna och inte harva i mitten en klass högre upp. Om jag kollar på min egen klass så har det i princip varit samma folk på pallen hela säsongen och ingen av dem skulle göra bort sig i Superbike Challenge.

Många startande garanterar inga bra race men ska man köra om en SM-titel tycker iaf jag att det bör vara fler än 20 startande kontinuerligt.

Men frågan är hur man får fler att klassa upp sig och vad gör Svemo för att fylla på i klasserna som "räknas" och få ner antalet i Rookie-klasserna till en nivå så att alla får köra och prova på att tävla?
 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Men det stora problemet tror jag är "jag vill inte ha en A-licens för den är livsfarlig"-mentaliteten.

Jag anser om man som innehavare av B-licens under en säsong tar det antal poäng som Svemo har bestämt vara nödvändigt för att klassa upp sig till A-licens så borde detta ske med automatik. Man skulle kunna ha en regel som gör att man kan skjuta upp detta ett år men det ligger i sportens intresse att duktiga förare har A-licens och att de tävlar i SM-klasserna.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Jag anser om man som innehavare av B-licens under en säsong tar det antal poäng som Svemo har bestämt vara nödvändigt för att klassa upp sig till A-licens så borde detta ske med automatik. Man skulle kunna ha en regel som gör att man kan skjuta upp detta ett år men det ligger i sportens intresse att duktiga förare har A-licens och att de tävlar i SM-klasserna.

Det är väl så det fungerar idag?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ett problem är väl att det är typ 10 förare i både r1000 och r600 som egentligen borde vara A-förare, men som inte vill klassa upp sig.

Sen blir andra lidande när dom blir utkvalade och får åka hem. Efter ett par försök så tröttnar dom kanske och lägger av... Inte bra för sporten...
"Inte vill klassa upp sig"
Som flera sagt innan, detta skulle inte vara en möjlighet, R600 och R1000 betyder rookie och SVEMO skulle tvångsuppklassa enligt de regler som finns.
Vi vill väl ha fram fler förare totalt sett så vi kan få lite bredd inom sporten? Bredd nu betyder i framtiden spets som kanske kan tävla i EM och VM med goda resultat.

Det hade väl varit trevligar för alla om det varit 25 startande i STK600 och ingen hade behövt bli utkvalad i R600?
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
En parantes bara.

Kördes inte Svenska, Norska och Danska mästerskapen samma helg nu i helgen (är inte säker, hörde det som rykte). Deltagarmässigt så borde det inte vara särskilt bra i så fall, sådana schemakrockar bör ju undvikas.
 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
"Inte vill klassa upp sig"
Som flera sagt innan, detta skulle inte vara en möjlighet, R600 och R1000 betyder rookie och SVEMO skulle tvångsuppklassa enligt de regler som finns.
Vi vill väl ha fram fler förare totalt sett så vi kan få lite bredd inom sporten? Bredd nu betyder i framtiden spets som kanske kan tävla i EM och VM med goda resultat.

Det hade väl varit trevligar för alla om det varit 25 startande i STK600 och ingen hade behövt bli utkvalad i R600?

Absolut, detta borde väl alla hålla med om?
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
kan inte förstå varför förare inte vill klassa upp sig, känns ju nästan som att det är högre konkurrens i rookie klasserna än vad det är i SM klasserna.. jag tycker ändå att det måste väl vara uppklassning som är målet med att köra rookie?? åtminstonde för mig.. blir jag uppklassad i år så självklart kommer jag att göra det!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
"Inte vill klassa upp sig"
Som flera sagt innan, detta skulle inte vara en möjlighet, R600 och R1000 betyder rookie och SVEMO skulle tvångsuppklassa enligt de regler som finns.
Vi vill väl ha fram fler förare totalt sett så vi kan få lite bredd inom sporten? Bredd nu betyder i framtiden spets som kanske kan tävla i EM och VM med goda resultat.

Det hade väl varit trevligar för alla om det varit 25 startande i STK600 och ingen hade behövt bli utkvalad i R600?
Många stupar på pengafrågan, även om man kör bra så måste man oxo kunna fixa sponsorer.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Stod och tittade lite på 125R på Knutstorp innan vi åkte hem och började fundera lite på varför en del klasser har SM-status och andra inte. I det aktuella racet startade 13 ekipage, i 250R 16 st och i Superstock 600 13 st. Tycker det sett ungefär likadant ut hela året, dvs få startande i dessa klasser och långt ifrån fulla startfält.

Första frågan måste väl bli varför dessa klasser lockar så få startande?
Är det för dyrt att köra? Finns det för få A-förare? Eller vad?

Den andra frågan blir om det är vettigt att köra om SM-titlar när de är så få startande?

Det är Riksidrottsförbundet som begränsar hur många klasser man kan få lov att ha i dom olika sporterna som tävlar om att få ha SM-status. Dom har en del krav som ska uppfyllas. Ihop med vårat förbund så har man beslutat om att ha SM-status för maskinklaserna 125, 250, 600 och 1000cc. Detta är klassiska klasser och dom är samma som finns i flertalet länder. Klasserna är öppna för dom "bästa" i landet att göra upp om vem som är den bästa i det "öppna" Svenska Mästerskapet. Rookie kan aldrig få ett mästerskapsstatus då det är en serie som begränsas för förare som är nybörjare. Samma som att ingen korpklass/div6 skulle kunna få ett SM-status. Har inget att göra med antalet deltagare.

Det är "normalt" att det försvinner förare ju längre säsongen håller på. Skador, brist på pengar, motivation som brister osv.

Till i år så försvann TV-sändningar från SM-helgerna. Det kan vara en anledning till att vissa inte finns med i år.

Förr fanns det en regel om halverade poäng vid för få deltagare. Den regeln har inte funnits på flera år. Den togs bort då vissa menade att man kunde planera sitt deltagande på att hoppa över vissa race som brukade ha låga deltagandeantal i med halva poäng i.

Att EM-deltävlingen i Kga låg rätt nära misstänker jag också påverkade en del i att dom inte hade råd med tävlingen på Knutstorp. Plus att det kanske varit lite si å så med arrangemanget där nere under föregående år.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top