Bensin / Shell V-power

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Har en kompis som kör Hornet 600 och tankar V-power. Gör detta någon skillnad och i så fall hur??

Bättre och renare förbänning?

Annat?

Kommentarer!
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Blir nog knappt mätbar skillnad skulle ja tro.
Finns mängder av trådar om samma sak.

Vad ja har hört så är det bara plånboken som blir lurad.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Man får inte mer effekt. Högre oktan gör att soppan har svårare att tända. Det möjliggör att man kan ha högre komp utan att den spikar. Har man inte för hög komp för oktantalet så är det INGEN vits. Kör 95.
 

hjulben_74

beep beep
Gick med
9 Mar 2007
Ort
mölnlycke
Hoj
vtr1000/ktm450exc
min vtr tjöver sig mer med vpower än med 95 okt och jag har ganska högt komp i min men ändå föredrar jag vanlig 95 okt...
 

baltra

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Lindome
Hoj
CB900 Hornet
Tja ser att vi köra lika:tummenupp fast min är en 02 och blå.
Jag märker stor skilnad mellan V-Power och 95 så jag tankar bara det hälst.
(Jag har Leo-vince slip-on på)
Och min polare som ar storebrosan till oss (cb1300) kör bara med det och han märker skilnad med. Så ut pröva och kän själv:tummenupp

Mvh

Christoffer
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Var det inte i Bike för ngt nummer sedan som de bänkade en hoj med olika bensin av olika oktantal i tanken utan att kunna mäta upp nämnvärd effektskillnad? Men det kanske är olika för olika hojjar!

Så länge min hoj nöjer sig med 95 är plånboken nöjd och jag likaså!

/Tanka fritt är stort, men att tanka "rätt" kan bli dyrt (för plånboken)
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jag tror det är bättre att spara kulorna och lägga på en ny hoj med mer pulver om det är det man är ute efter.... I en hornet 600 tror jag den psykologiska effekten av att ha blivit lurad på Shell ger den största effekten....
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tja ser att vi köra lika:tummenupp fast min är en 02 och blå.
Jag märker stor skilnad mellan V-Power och 95 så jag tankar bara det hälst.
(Jag har Leo-vince slip-on på)
Och min polare som ar storebrosan till oss (cb1300) kör bara med det och han märker skilnad med. Så ut pröva och kän själv:tummenupp

Mvh

Christoffer

sockerpiller... Om du har för högt komp för 95 så kommer det knacka eller skrapa lixom när du belastar motorn med 95, om inte så är det ok. vipåver ger inte mer effekt så ÄR det. Det finns inte mer energi i soppan helt enkelt.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Om man inte ändrar nånting på motorn, motorstyrninen eller tändningen för att kunna utnyttja det högre oktantalet så kommer det inte vara något mätbar skillnad i effekt. Allt annat är bara önskedrömmar.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Jupp, Bike gjorde mätning mellan ett par hojjar - alla fick köra på 95, 98 och V-power!

Inte en endaste häst skillnad på någon av hojjarna oavsett soppan i tanken!

Men visst, gillar du att bränna (bokstavligen) stålars - kör på V-power!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jupp, Bike gjorde mätning mellan ett par hojjar - alla fick köra på 95, 98 och V-power!

Inte en endaste häst skillnad på någon av hojjarna oavsett soppan i tanken!

Men visst, gillar du att bränna (bokstavligen) stålars - kör på V-power!

Fan vilken jobbig avatar du har:galen
 

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyk
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Jupp, Bike gjorde mätning mellan ett par hojjar - alla fick köra på 95, 98 och V-power!

Inte en endaste häst skillnad på någon av hojjarna oavsett soppan i tanken!

Men visst, gillar du att bränna (bokstavligen) stålars - kör på V-power!


LÅTER SKUMT! DÅ E JU SOPPAN LÖGN DÅ KAN MAN KÖRA PÅ RYSKT 91OKTANIG!! MEN PÅ BIL GÖR V-POWER SKILLNAD TRO???
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
LÅTER SKUMT! DÅ E JU SOPPAN LÖGN DÅ KAN MAN KÖRA PÅ RYSKT 91OKTANIG!! MEN PÅ BIL GÖR V-POWER SKILLNAD TRO???

De har nog räknat ut att 95 täcker de lågkompigaste bilarna och de få undantagen får köra på 98-99 för att inte spika.

Kör du 91 lär det spika i de flesta bilar.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
LÅTER SKUMT! DÅ E JU SOPPAN LÖGN DÅ KAN MAN KÖRA PÅ RYSKT 91OKTANIG!! MEN PÅ BIL GÖR V-POWER SKILLNAD TRO???

capslock.jpg

Men ta och läs alla inläggen i tråden, typ Agent Apelsins.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Sök lite på 98 oktan så hittar du fler trådar på samma ämne. Annars kan jag spara tiden åt dej med en sammanfattning; Snömos. Du kan inte känna effekten, vare sej i bromsbänk eller med hjälp av "rövbänkningen" du gör ute på vägen.

Min hoj går på bensin. Blyfri 95 innehåller 95% bensin och 5% etanol. Blyfri 98 innehåller 98% bensin. Alltså får jag mer bensin/liter.
Insprutningen regleras av mc:ns chip som känner av hur mycket bensin som måste sprutas in. Förmodligen mer med 95 och mindre med 98...
Enligt Shell så har V-power renande egenskaper. Vad för tillsatser som ingår som gör den egenskapen framgår dock inte på deras hemsida.

91 oktan kan man tanka på alla mackar i Tyskland, 92 oktan på alla mackar i Danmark. I Danmark har V-power 97 oktan och i Tyskland 100 oktan!

Insprutningen på en hoj känner inte av ett piss. Den är programmerad att vid en given trottelposition och ett givet varvtal spruta in en förutbestämd mängd bensin.

Mängden bensin i 98 oktan är inte 98%. 98 står för knacktåligheten.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
LÅTER SKUMT! DÅ E JU SOPPAN LÖGN DÅ KAN MAN KÖRA PÅ RYSKT 91OKTANIG!! MEN PÅ BIL GÖR V-POWER SKILLNAD TRO???

(för helvete, släpp shift!)

Det finns två kategorier bilmotorer som tjänar på högoktan:

*) turbomotorer
*) sugmotorer som är optimerade för 98 oktan men som klarar 95 oktan genom att sänka tändningen (tror att ett gäng VW motorer kvalar in här)

För alla andra så får man inte mer effekt med något högre än 95, snarare tvärt om.

Däremot innehåller 95 oktan något mer etanol så förbrukningen blir mycket riktigt något högre, dock knappt märkbart (har labbat då jag hade 15 mil t-o-r till jobb och knappt kunde köra fyra rundor utan att tanka, testade 98 för att få mer marginal men det diffade inget märkbart, och man går knappast pluss då soppan kostar er).

Vpower kostar ganska rejält mycket mer än 95 eller 98. Lär iof ha mer än utlovade 99 oktan men för dom flesta är nog placeboeffekten det man pröjsar mest för. På en icke turbo hoj lär det vara helt onödigt, på en standardhoj från 2000talet tror jag även 98 är overkill (men vissa gammel-gixxrar tror jag kräver det).

Minns jag rätt är 95 det HÖGSTA oktanet i Danmark. Men dom har ju inte råd med turbobilar :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Har man en motorstarkare tex R1a -07a så skule den trivas med V-power o de skule även visas i bänk med ca några hk, allt mellan 5-15hk , men tar du en yamaha fzr 1000 89a så skule inte ens bänken märka av skildnaden.

Motorstarkare motorer märker skildnaden, medans motorsvagare e onödigt o köra de på, bätre o tanka 95an då ju :)

Dom jämförde även bensinen på en subari, den fick 35hk mera i bänk med v-power.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top