Tips På Tigsvets?

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Har tänkt köpa en AC/DC tig ny el. beggad, för max ca 14000kr.
Någon som har testat Scandtig 200 som finns på blocket? El. Gysmi 180 som
verktygsboden.se säljer? Det är ju "billiga" tigar men funkar de hyfsat är de ju kanske prisvärda. Annars, någon som har tips på andra maskiner?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det beror lite på vad du tänkt använda din TIG till? Enligt min erfarenhet är det väldigt stor fördel med tillgång till pedal vid svetsning av aluminium/magnesium. Jag har inget värdefullt att komma med när det gäller fabrikat. Jag har en Migatronic Navigator 3000 AC/DC, med vattenkylning och pedal, men det är i ett annat prisläge.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Sök här på SH och du hittar en gammal tråd om TIG-svetsning och vilka apparajter som är värda att kika på.

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Hoj
Sök här på SH och du hittar en gammal tråd om TIG-svetsning och vilka apparajter som är värda att kika på.

Ok testade en sökning tidigare lite snappt, men hittade inget då,men jag ska kolla lite mer noggrannt.

Ska ha tigen för att svetsa alu.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Någon som har testat denna nya svets (andra länken) från Scandtig?

Jag hade tänkt köpa deras Kinatillverkade 200 ac/dc med pedal först. http://www.scandtig.se/6.html
Den har ju blivit jäkligt populär.

Men de rekommenderar nuförtiden hellre denna exklusivare men ca 4000:- dyrare TIG som är mycket modernare. Japansk elektronik, modern uppbyggnad med lösa kretskort, lättare, bättre programvara etc. Fotpedal helt onödig med denna säger de.
http://www.blocket.se/vi/13460510.htm?ca=11_s

Någon som provat denna nya?

Jag ska mest svetsa tunnväggigt RF, kolstål samt lite alu. Typiskt motorcykel-och avgassystembygge mao.

/J

Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Har hört sägas att man mer eller mindre måste ha vattenkylt handtag om man vill försöka sig på att svetsa i rostfritt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gav upp mina tankar att köpa TIG.
Migar alu och stål.
Rostfritt gillar jag inte, så det undviker jag.
Lite pyssligt att byta tråd när man byter material, men det blir inte så ofta.
Tycker svetsarna blir OK.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har hört sägas att man mer eller mindre måste ha vattenkylt handtag om man vill försöka sig på att svetsa i rostfritt.

Nä, det är nog aluminium du tänker på. Då är effekten hög. Men vattenkylning verkar inte vara ett måste om man inte har bågen tänd alltför lång tid åt gången vid alusvets :va

/J

Gav upp mina tankar att köpa TIG.
Migar alu och stål.
Rostfritt gillar jag inte, så det undviker jag.
Lite pyssligt att byta tråd när man byter material, men det blir inte så ofta.
Tycker svetsarna blir OK.

Jo det är ju en tanke. Men jag ska svets tunnväggigt RF till avgassystem bla. Så jag vill ha bättre kontroll på smältan och vackra fogar.

Men jag håller med dig på ett sätt, i produktion så är det ju knappt ngn som TIG:ar. Där är det mest MIG. Men jag tror nog att TIG skulle passa bäst för mina påtänkta arbeten på cykeln och båten. Gas- och Mig-svets har jag redan tillgång till.

Hilsen

/J

Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Du har nog aldeles rätt i att det funkar om man inte kör bågen tänd för länge. För den svetsaren jag pratade med han sa att han hadde lyckats smälta ett handtag så det var helt böjt efter han hadde svetsat utan vattenkylning.

Tig ger en mera homogen fog än vad en Mig gör..... Har fått för mig att det är så.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kan rekomendera en liten italiensk smidig sak som heter selco genesis 200 tlh.
http://www.collett.se/Svetsar/g200tlh.html

vet inte exakt vad den kostar...

Funkar bra utan vattenkyllning -om man inte har bråttom.

Har en sådan fast med vattenkylning ( ETT STARKT MÅSTE)

Så fort man svetsar lite grövre så som mc ramar swingar toppar mm

Trots vattenkylning är det ändå problem med lilla brännaren

Maskinen i övrigt är toppen, riktigt fin:yoparty

Kostade för 3 år sedan 36 000 + moms + gaspedal + slangpaket och brännare+återledare

Last edited:

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Hoj
ducati
Har en sådan fast med vattenkylning ( ETT STARKT MÅSTE)

Så fort man svetsar lite grövre så som mc ramar swingar toppar mm

Trots vattenkylning är det ändå problem med lilla brännaren

Maskinen i övrigt är toppen, riktigt fin:yoparty

Kostade för 3 år sedan 36 000 + moms + gaspedal + slangpaket och brännare+återledare

Ja, det blir jävelvarmt...:tungan men funkar ändå... "automatsäkringen" eller vafaan det heter -:fyllisar slår ju ifrån om det blir för varmt?
Tror att den är billigare nowadays...?

80 x 80 x 5 mm + balkongdörrar!

Bifogat

• Untitled1.jpg
    Untitled1.jpg
    24.3 KB · Visningar: 632

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kan rekomendera en liten italiensk smidig sak som heter selco genesis 200 tlh.
http://www.collett.se/Svetsar/g200tlh.html

vet inte exakt vad den kostar...

Funkar bra utan vattenkyllning -om man inte har bråttom.

Kör med den större av dem två på jobbet. Funkar kanon trots att den går många timmar i sträck. Både alu. rostfritt o.sv. Tillverkar även mycket grövre grejor.

Men lär ju inte vara gratis direkt...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu har jag scannat av marknaden på nya och begagnade AC/DC tigsvetsar i ytterligare en månad. Jag har nu ännu mer kommit att inrikta mig på ScandTigs 200 Amps AC/DC svets jag nämde några inlägg upp. I synnerhet som ScanTig nu omförhandlat med leverantören och kunnat sänka priset från Ca 13 kkr till ca 10 kkr. Jag har tänkt använda denna svets till att svetsa mitt nya avgassystem i RF från Burns vinter, samt låglegerade stålrör, typiskt ramar och annat, i aluminium har jag inte tänkt köra grövre saker som kräver vattenkylt handtag, bara lite småpryttlar typ catchcans, luftburkar och sånt. Denna svets har ju gott rykte hos dvs bilbyggare och andra amatörer vad jag sett på olika hemsidor.
http://www.blocket.se/vi/13882680.htm?ca=11_s

Är det ngn som vill dra i nödbromsen, ngn som har haft omfattande problem med denna Scandtig? För nu tänker jag lägga en beställning.

Mvh
Jörgen

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Nu har jag scannat av marknaden på nya och begagnade AC/DC tigsvetsar i ytterligare en månad. Jag har nu ännu mer kommit att inrikta mig på ScandTigs 200 Amps AC/DC svets jag nämde några inlägg upp. I synnerhet som ScanTig nu omförhandlat med leverantören och kunnat sänka priset från Ca 13 kkr till ca 10 kkr. Jag har tänkt använda denna svets till att svetsa mitt nya avgassystem i RF från Burns vinter, samt låglegerade stålrör, typiskt ramar och annat, i aluminium har jag inte tänkt köra grövre saker som kräver vattenkylt handtag, bara lite småpryttlar typ catchcans, luftburkar och sånt. Denna svets har ju gott rykte hos dvs bilbyggare och andra amatörer vad jag sett på olika hemsidor.

Är det ngn som vill dra i nödbromsen, ngn som har haft omfattande problem med denna Scandtig? För nu tänker jag lägga en beställning.

Mvh
Jörgen

oh.. billigt!.. du kan väl ge en recension sen då? :)

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Hoj

Mvh
Jörgen

Jag slog till på den där Scandtigen ...ett demoex som jag har hunnit svetsa ca 1 h med. Funkar bra. Men får du med samma instruktionsbok som jag så ...kasta den åt h..vete... Och testa dig fram med alla knappar o rattar på svetsen istället. Du blir bara förvirrad av inst.boken/pappret.
Har upptäckt att det nog är samma svets tradus.se säljer men då gul o dyrare.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag slog till på den där Scandtigen ...ett demoex som jag har hunnit svetsa ca 1 h med. Funkar bra. Men får du med samma instruktionsbok som jag så ...kasta den åt h..vete... Och testa dig fram med alla knappar o rattar på svetsen istället. Du blir bara förvirrad av inst.boken/pappret.

Tack! Ja jag har även fått kontakt med två andra killar som har den svetsen, en på det här forumet. De verkar nöjda. Scandtig vill dock sälja den dyrare programmerbara artontusenkronors 250 amp-maskinen till mig istället men jag tycker att det verkar overkill. Jag klarar mig bra med fotgas och de rattar som finns tror jag. Dessutom ringde jag en svetsreparationsfirma idag, för att fråga om det var några problem att reparera en sån här kinesmaskin, han sade att det var det inte, de är så traditionellt uppbyggda inuti till skillnad från mer moderna maskiner. Han tyckte inte heller att jag skulle skaffa en processorstyrd programmerbar maskin om jag inte kände att jag behövde det, ty han menade att det ofta är just hårdvaran i de sistnämda som pajar när de moderna svetsarna pajar. Så det lutar nog fortfarande åt en sån maskin som du har, i synnerhet som de ju har sänkt den till strax över 10 kkr nu.

Men du tycker att den tänder och svetsar bra?

Hur är kvallen på knappar och vred tycker du? Som andra märken?

/J

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Jag beställde idag. De här svetsmaskinerna har tydligen standardfattning på handtag och återledare mm. Så tex ESAB- eller Lindehandtag passar om man vill lyxa till det med tex vattenkylt handtag i framtiden. Min telefonenkät visade dessutom att det finns firmor som säger att de kan reparera och delar ska inte vara några problem. Dock har det inte varit några av dessa svetsar som pajat än i Sverige vad jag kunnat hitta. Så med tanke på det låga priset tyckte jag inte att det kändes som ett så riskabelt köp. Jag hoppas på det bästa. Den leveras ju dock först i december. Det blir väl ngn form av recension i min byggtråd senare i vinter eftersom jag ska svetsa ihop mitt nya highperf avgaseri med svetsen

Mvh
Jörgen

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping