Ngt som stör mig enormt mkt! (försvara er gärna?)

IronMike

Guest
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=28-AV_ID=650024,00.html

gnäll som detta gör mig pisst off!!!"#&/!%&¤

Man ser det på tv dagligen "stackars folk i glesbygden som måste åka 5 mil till mathandeln... 2 socknen bort" ... hämta barn på dagis, skjutsa till träning, pendla till älvsbyn, äta palt, åka till jaktstugan, skjuta björn :huvet

Vafan.... Boendet i norr.. 40,000:- för en 3a centralt i arjeplog, kostar lika mkt i ränta på en lastbilslön som det gör i sthlm, kom igen....i sthlm kostar ingen 3a centralt under 3,5 millar utgångspris.,

Lite höjd bensinskatt, och glesbygden grinar illa. I princip bo gratis, som annars i övriga sverige kostar större delen av lönen. Lägg därtill billigare försäkringar på allt. Vad gör ni av era löner? Sprit tillverkar ni ju själva, men ändå räcker lönen inte till? Oj just det, kom på, massor kärringar i norrland lider av "utbrändhet" också, så ni får stå för inkomst av en hel familj å försörja "massor", jag är hemskt ledsen... Det måste vara så påfrestande och stressigt i norrland, all press, måste vara tufft.

Glömde visst, matvaror är ju så mkt dyrare i norr, en limpa kostar hela 2 kr mer. Fyfan, lider med er, det är så orättvist.

(nej jag vill inte flytta dit... men trött blir man, på allt gnäll, fort dock nyfiken på vad alla i norr gör av sina pengar)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tätorterna har högre löner tänk på det oxå.

En som bor ute på glesbyggden och sitter med 7000 efter skatt tycker nog att 2000 kr i månaden för bensin istället för 1000 kr är DEFINITIVT något att klaga över när barnen skriker efter mat.

Det går att klaga på de som klagar.

Det idiotiska är ju att skatten läggs på privatpersoner. Vi får medborgare som blir allt argare och argare över att bo i en stat som Sverige där beskattning till slut blir en anledning att revoltera... allt vi hör är om hur saker och ting ska beskattas mer.

Gabor

Guest
Gnällsvenskar...fan att ni inte vet hur bra ni har det, är det för dyrt med något, jobba då så ni har råd.:)

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Du glömmer en del viktiga saker.

Norröver bor många i hus, eller gårdar, som kan ha ärvts i generationer. Dom ligger sällan centralt.

Dessutom skiljer sig arv och miljö sig avsevärt från tex. Stockholm.

Många är uppväxta med jakt, fiske, och naturen runt husknuten, och att då bosätta sig i lägenhet är för oss en lika lockande tanke som det kanske är för dig att vara utan mc.

Dessutom är en lägenhet i centrala Arjeplog inte att jämföra med en lägenhet i centrala Stockholm.

-Möjligtvis kan man jämföra det med en lägenhet i centrala Örbyhus. (Ja, jag vet att det tillhör Uppsala).

Även om man bor i centrala Arjeplog finns det med all säkerhet inte arbete i centralorten, utan man är hänvisad till dom få arbetstillfällen som erbjuds, ofta på annan ort.

Att gå och köpa mjölk och limpa är minsta problemet.

Att dom dessutom lägger ner skolor på löpande band gör ju inte direkt situationen enklare.

Last edited:

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Problemet är ju arbetslösheten med, många företag läggs ned/ konkurs.
Sen finns det ingen tunnelbana och bussförbindelserna suger = bil är ett måste.
Och betalar man 3,5 mille för en 3:a då är man blåst tycker jag oavsett hur jävla centralt det är.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Det idiotiska är ju att skatten läggs på privatpersoner. Vi får medborgare som blir allt argare och argare över att bo i en stat som Sverige där beskattning till slut blir en anledning att revoltera... allt vi hör är om hur saker och ting ska beskattas mer.

Jo, men samtidigt är det ju väldigt många som inte betalar skatt. Allt från privatpersoner som fuskar med deklarationen till folk som har inkomstbringande bisysslor som de inte skattar till resturanger som fifflar med kassor. Dessutom finns en rad bidragsfuskare som kostar onödiga pengar..

Jag tror en avsevärd förbättring skulle ske om folk faktiskt betalade den skatt de borde betala baserat på den inkomst de faktiskt har och om vi hade ett vattentätare system som innebar mindre bidragsfusk.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Jo, men samtidigt är det ju väldigt många som inte betalar skatt. Allt från privatpersoner som fuskar med deklarationen till folk som har inkomstbringande bisysslor som de inte skattar till resturanger som fifflar med kassor. Dessutom finns en rad bidragsfuskare som kostar onödiga pengar..

Alla ütlängar är tjyvvar.....

:tuttar

Det där är väl ändå att förutsätta lite väl mycket. Tror det är som med allt annat 20% står för 80% av kostnaderna.

Angående tråden: Det finns många gamla ute i skogen som sitter med månadsinkomst på runda slängar 5000:- (Änka som gick hemma och fixade barnen medans gubben arbetade då "systemet" skulle ordna allt åt dem på ålderns höst) Då har man inte mycket kvar oavsett vart man bor.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Det där är väl ändå att förutsätta lite väl mycket. Tror det är som med allt annat 20% står för 80% av kostnaderna.

Ja, det är färdjävligt!
Jag tycker vi ska göra mer som djuren och stöta bort de svaga indivderna så de slås ut och deras kassa gener försvinner så resten av befolkningen slipper "försvagas" av dessa parasiter, kretiner och allmänt eländiga low lifes... Och om de inte försvinner av att vi helt slutar hjälpa och bry oss så får vi väl i värsta fall utvisa allesammans eller helt enkelt inrätta arbetsläger på nån öde ö. :)

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Ja, det är färdjävligt!
Jag tycker vi ska göra mer som djuren och stöta bort de svaga indivderna så de slås ut och deras kassa gener försvinner så resten av befolkningen slipper "försvagas" av dessa parasiter, kretiner och allmänt eländiga low lifes... Och om de inte försvinner av att vi helt slutar hjälpa och bry oss så får vi väl i värsta fall utvisa allesammans eller helt enkelt inrätta arbetsläger på nån öde ö. :)

Nu vet jag inte om du var ironisk eller bara missuppfattar min ståndpunkt. Vad jag menade var att det går inte förutsätta att "väldigt många" fuskar.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jamen vafan tror du din ignoranta apa? Vi tjänar mindre, har tusen gånger högre arbetslöshet, jag är jag rätt säker på att när man har 30 minusgrader ute så betalar man lite mer i uppvärmining än vad ni gör där nere plus att väldigt många är beroende av att köra mycket bil.
Dom månader då brorsan pendlar till Luleå så går det åt minst 2500kr i månaden vilket gör att han tjänar mindre än om han skulle stämpla och pilla naveln. Låter det som en bra affär att verkligen göra allt för att det ska bli ännu dyrare för folk att köra bil så att fler ligger hemma och pillar naveln?

Du är verkligen den exakta stereotypen av en Stockholmare, på det dåliga sättet och du bevisar det i vartenda inlägg.

Last edited:

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Det är ju skönt att du förutsätter att ALLA tycker sådär och går runt och grinar över det...

Men jag gillar att du nämner Älvsbyn i texten! :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu vet jag inte om du var ironisk eller bara missuppfattar min ståndpunkt. Vad jag menade var att det går inte förutsätta att "väldigt många" fuskar.

Jag var nog mest ironisk!
Jag tror tyvär fusket är vanligare bland "vanliga hårt jobbande, hederliga svenskar som kommunistdjävlarna straffskattar genom att beskatta allt och lite till" än bland "arbetsskygga som låtsas vara utbrända"...

Det är ju skönt att du förutsätter att ALLA tycker sådär och går runt och grinar över det...

Det är ju superpraktiskt!
Kan man inte sitta å spy galla över homosexuella, invandrare, muslimer, judar eller zigenare tack vare en massa kinkiga forum-regler så är det ju superbra att vi hittat en ny grupp gnälliga parasiter att gnälla på! :tummenupp

Fy fan!
Upp med packet på kalfjället så kan de sitta där å gnälla och supa ihjäl sig på hämbränt istället för att sitta arbetsskygga och leva på mina skattepengar som jag som en hårt arbetande högutbildad stockholmare tvingas betala till de där lappdjävlarna! :mad:

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bor man i Stockholm har man alla skäl att vara missnöjd :fakta

Vissa stannar kvar och gnäller värre än kärringar. Andra flyttar därifrån. Det kallas för brain-drain.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Miljöfråga

Ingen som reagerar på det faktum att SKATTEHÖJNING försvaras utifrån
MILJÖSKÄL....?

Det ska enligt "dom som kan och vet" betyda att vi ska köra mindre...
göra av med mindre bensin/diesel....!!??

- Ska vi åka till jobbet varannan dag....?
- Skjutsa barnen till skolan varannan dag...?

Jag tror ingen, vare sig i Sth eller Villhelmina bara sitter och åker fram och
tillbaka för sitt höga nöjes skull..! (Det ska vara hojåkningen då.)

Högre beskattning har aldrig minskat människors behov av att resa!

KentW

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Högre beskattning har aldrig minskat människors behov av att resa!

KentW

Nä men jag tillhör åtminstone kategorin människor som är bekväm av mig och finns där inga ekonomiska incitament för att åka kolletivt gör jag det inte. I dagsläget är det allt för dyrt att åka kollektivt eller så är bensinskatten för låg då man uppenbarligen kan köra bil för ung samma pengar som buss/tåg.

20kr/L för soppan och väl utbyggd gratis kollektivtraffik för de extra skattepengarna som dras in

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...