Kawsaki släpper 250 cc fyrtakts RR-hoj

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Förmodligen lite för klen, men de kanske kommer med en ny 400'a igen också?
 
Jag har kört en GPX250R en gång för länge sen, och den var mer okej än man kanske tror. Men en hoj med den motorn har nog inget att hämta i SP, såvida inte chassit är otroligt bra.
 
Om något Nordiskt land tar in nån hoj så blir dom ok att köra med i SP. Är väll det som är problemet kanske? Senast en 400cc togs in var nog ZXR400 1993 eller om det var 94. I Japan är 250cc + 400cc sporthojar tydligen mycket mera populära än här borta.

En del 400cc har dock bara varit 600-motorer man satt i större cylinderfoder i vilket gjort dom onödigt tunga mot vad dom skulle kunna varit.
 
Nja, "RR-hoj" är nog inte rätt benämning. Kawasaki har tillverkat 250 cc fyrtaktare med siluett av sporthoj under många år så detta är egentligen inte något nytt. Även om bilderna är dåliga tycker jag det ser ut som samma idé som tidigare: en billig och enkel hoj för storstadsmänniskor.

Men visst, i USA har man tävlat och tävlar alltjämt med Ninja 250. Småhojar har ju dock aldrig fallit nordiska mc-förare på läppen så att den hittar hit kan vi nog se som uteslutet.
 

Bifogat

  • actionace_3.jpg
    actionace_3.jpg
    76.6 KB · Visningar: 68
  • ABC_1.jpg
    ABC_1.jpg
    78.7 KB · Visningar: 58
  • 330px-T2_SP.jpg
    330px-T2_SP.jpg
    18 KB · Visningar: 68
  • kawasaki-ninja-zx-250-r.jpg
    kawasaki-ninja-zx-250-r.jpg
    113.5 KB · Visningar: 178
Men en hoj med den motorn har nog inget att hämta i SP, såvida inte chassit är otroligt bra.

Det var väll nått liknade man som om sv/er också men då var det väll "chassit" som skulle va för dåligt. Det funkade ju bevisligen bättre än många trodde :)

björn
 
Last edited:
Mer info om den nya Kawasakin.

2008 KAWASAKI NINJA® 250R SUPERSPORT OFFERS AUTHENTIC NINJA STYLE AND PERFORMANCE

Quick, Affordable, Fuel Efficient, Easy to Ride and Great Looking

One look at the new Ninja 250R tells everyone that this bike is the genuine article. With a new full-fairing similar to the Ninja ZX-6R and -10R supersport bikes, a single kicked-up muffler, UNI-TRAK® rear suspension, high-performance petal disc brakes and a dual seat, this is the most stylish performer in its category.

Compact size, exceptional personality and a low price tag highlight Kawasaki's new Ninja® 250R quarter-liter performer. Considering how much fun it is to ride and the fact that it's the only 250cc sportbike sold in the U.S., it's no wonder the Ninja 250R has been a strong seller for over a decade. Its successful blend of a rider-friendly engine, easy-to-operate chassis and supersport styling worthy of its Ninja moniker, this model was developed to offer real world performance to riders of all skill levels and goes to show that good things do come in small packages.

At the core of the lightweight Ninja 250R is an engine that thrives on high-rpm excitement. The gutsy 249cc parallel twin has been retuned to spice up its smooth and predictable power delivery. It now offers more low- and mid-range torque thanks to revisions to its dual overhead camshafts and a new 2-into-1 exhaust system. A silky smooth six-speed transmission tops off the sportbike equipment list, enabling the 250R to exploit a powerband that's sure to please riders with its beginner friendly low-end grunt and a lively top-end rush that'll keep seasoned veterans satisfied. The coup de' grace, is its ability to deliver excellent fuel economy.

The 250R's new fairing and windscreen not only look great, they deliver improved wind protection for a wide range of riding situations. This lightweight sportbike is loaded with even more rider-friendly features such as an easy-to-read instrument panel and positive neutral finder.

A natural riding position and comfortable ergonomics combined with its lightweight handling, easy controllability and improved throttle response make the 250R a pleasure to ride on city streets. Also new for 2008 are larger 17-inch wheels that offer great handling and improved stability. A larger 290mm front brake rotor is gripped by a powerful 2-piston caliper to provide a healthy dose of stopping power with a responsive feel at the lever. Like Kawasaki's other sport models, the Ninja 250R is fitted with petal discs for efficient heat dissipation.

The simple formula of providing easy-handling agility, lightweight responsiveness, and low ownership costs make the Ninja 250R a force to be reckoned with in the entry-level sportbike category.
 
ZX2-R har sålts i USA och Australien (bland annat) i en massa år :)
 
Jag har ytterligt svårt att tro att den kommer till Sverige faktiskt. Men gör den det så ska jag fanimig provköra. Trötta tjejhojar är min grej, liksom.
 
Saxat från http://www.motorcycledaily.com/25september07_2008kawasaki_ninja_250r.htm

2008 Kawasaki Ninja® 250R Specifications*
Engine: Four-stroke, liquid-cooled, DOHC, parallel twin
Displacement: 249cc
Bore x stroke: TBD
Compression ratio: TBD
Maximum torque: TBD
Cooling: Liquid
Carburetion: Keihin CVK30 x 2
Ignition: TCBI with digital advance
Transmission: Six-speed
Final drive: O-ring chain
Frame: Semi-double cradle, high-tensile steel
Wheelbase: TBD
Rake / trail: TBD
Front suspension / wheel travel: 37mm hydraulic telescopic fork / TBD
Rear suspension / wheel travel: Uni-Trak® with aluminum linkage / TBD
Front tire: TBD
Rear tire: TBD
Front brake: Single 290mm hydraulic petal disc with two-piston caliper
Rear brake: Single 220mm petal disc with two-piston caliper
Overall length: TBD
Overall width: TBD
Overall height: TBD
Seat height: TBD
Dry weight: TBD
Fuel capacity: TBD
Color choices: Lime Green,
Ebony, Passion Red, Candy Plasma Blue
MSRP: $3,499
Warranty: 12 months
Wholesale distributor: Kawasaki Motors Corp., U.S.A.
9950 Jeronimo Road
Irvine, California 92618
(949) 770-0400

3500*7+7000 (frakt)*1,3(tull & moms)=41.000.
 
Tror inte den kommer ha ens 25 hästar, vänder sig knappast till Sverige eller för de som vill köra racing. En gammal Aprilia 125:a lär röka den lätt. Vad jag tror iag.
 
fungerar väl som i mx världen skulle jag tro 125 2t i samma klass som 250 4t.

tror inte den kommer åka i samma klass som 250cc 2takt.
 
Hojen är en vidareutvekling på ZZR250 med i princip samma motor som en gång satt i GPZ500. Den ska konkurera mot Honda CBF 250, Hyosung 250 Comet och Yamaha YBR 250.

Om man kan kalla den för RR-hoj vette katten.. Men den heter visst Ninja på sidan av kåpan, så Kawafreaksen kanske gillar den som en "sporthoj"då? :va
 

Bifogat

  • kawasak250.jpg
    kawasak250.jpg
    59.8 KB · Visningar: 82
Last edited:
Men den heter visst Ninja på sidan av kåpan, så Kawafreaksen kanske gillar den som en "sporthoj"då? :va
Kawaswaki i bland annat USA kallar de flesta lite sportigare av sina hojar för Ninja.

T.ex. så är ER6-F en Ninja 650 och ZZR1400 en Ninja 1400 enligt dem.
 
Varför ligger denna tråden i racingforumet? Bara för att den heter Ninja gör det inte till en racer, jämför Honda CBR 125...
Denna hoj ersätter GPX250, den tidigare Ninjan: "low price tag highlight Kawasaki's new Ninja® 250R quarter-liter performer. Considering how much fun it is to ride and the fact that it's the only 250cc sportbike sold in the U.S., it's no wonder the Ninja 250R has been a strong seller for over a decade. Its successful blend of a rider-friendly engine, easy-to-operate chassis and supersport styling "

Knappast något som man skriver om en potentiell racer?

Nuvarande 250 Ninja: torrvikt 140 kg, 24,5 Nm@10 000 rpm och 32 hk.
Denna lär inte vara en stort steg upp på de siffrorna. Det finns trimkit för att få ut 38 hästar också iofs.
 
Last edited:
Lek med tanken kolvmedelhastighet på 25m/s 50mm slaglängd ger maxvarv på 15000 rpm det är inte extremt och det räcker nog för att ge samma effekt som en RS250 och att pressa vikten till 130kg är heller inte orimligt.

Sedan har vi en hoj som är konkurrenskraftig i SP dels med hjälp av bredare effektregister än RS250 och dels pga modernare chassi.

Nu tror jag inte att det är så den är byggd men visst vore det intressant?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top