Vinterförvaring?

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -07
Hej alla kunniga mekare:tummenupp

Känner att den sista bandagen för i år har körts för min del och vinterförvaringen närmar sig med stormsteg. :(

Jag har en R1 2007 och min kunskap är stor :) .......dock inte när det gäller motorer:confused: så jag skulle vilja ha lite handfasta (och gärna bra förklarade) tips om vad jag behöver göra för att min hoj skall vara glad o pigg till våren:tummenupp

Hjälp mig snälla ni därute.

Tony.

frans73

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
VFR 800
Byt olja tanka fullt tvätta av den vaxa allt utom motorn avsluta med att trä på tälltet:tummenupp

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
C-tek-laddare, finns bland annat på Clas Ohlsson. Tag ur batteriet och låt laddaren sitta i tills asfalten är torr och luktar gott.
Byt olja, tvätta. Rulla lite på den och jucka med fjädringen då och då, när den står still.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Håller med det som skrivits ovan, det står även en del matnyttigt i din manual till hojen angående förvaring.

Har du depåstöd? Ställ hojen på dessa så slipper däcken bli platta.

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Ställa varmt i all ära, men om man inte har möjlighet till det?
Några speciella tips?

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -07
OK!

Byt olja.
Tanka fullt.
Underhållsladda batteriet.
Tvätta o vaxa (precis som med ryggen då).
Ställ upp på depåställen.
Sätt på värmen.
"jucka" lite då o då under vintern (hojen är ju faktiskt min kärlek, så!).

Detta fixar vi väl.

Tack för alla handfasta tips.

Tony.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Håller med det som skrivits ovan, det står även en del matnyttigt i din manual till hojen angående förvaring.

Har du depåstöd? Ställ hojen på dessa så slipper däcken bli platta.

Seriöst?
Är det nån verkligen som fått platta däck av att hojen stått ett halvår?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Tvätta,vaxa,full tank,underhållsladda batteriet...ja det vanliga o mest normala.
Smörj kedjan,smörj lite rörliga delar.
Om du inte har möjlighet till varm förvaring och den står i kallgarage så trä över ett kapell och 1-2 torrbollar under så håller hojen sig torr från eventuell fukt.
Känner man för det kan man varmköra hojen några gånger under vintern,låt den då stå och puttra några minuter....inte 1 minut :)

Glöm inte att byta luften i däcken till våren,den lär bli sunkig :D

Last edited:

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
3176654 Seriöst?
Är det nån verkligen som fått platta däck av att hojen stått ett halvår?
Antagligen inte....

Tvätta av hojen och orkar du så gnid in ett lager vax.
Skruva av pluskabeln från batteriet och göm cykeln längst in i garaget, varmt i all ära men så länge det är frostfritt så duger det..
Till våren så laddar du upp batteriet, byter olja och kör järnet

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Glöm inte att byta luften i däcken i vår. Vad för luft man ska ha är en smaksak men jag har nyss bytt till Castrol SuperGrip AdvancedFormlula Racing Air. Funkar prima. känner du att du inte har råd med dyr luft kan du ta ut den som du har i nu och spara till våren. Det är bättre än att du slår i nån skit luft från Biltema eller Claes Olsson.

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -07
luft?

Glöm inte att byta luften i däcken i vår. Vad för luft man ska ha är en smaksak men jag har nyss bytt till Castrol SuperGrip AdvancedFormlula Racing Air. Funkar prima. känner du att du inte har råd med dyr luft kan du ta ut den som du har i nu och spara till våren. Det är bättre än att du slår i nån skit luft från Biltema eller Claes Olsson.

Pumpa i 2 kg helium bak o fram och hojen blir 10 kg lättare. Allt handlar ju om att reducera vikten! Rekommenderas - Toys R Us ballong helium. Likadant Helium som betydligt dyrare AGA :tummenupp

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR

Flippar ni inte ur lite väl emot reglerna med luftbytet!! Läs vad som gäller i tekni-delen. Luft-diskussionen är ganska ovidkommande

*tråkmåns men trött på flams i seriösa trådar*

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Flippar ni inte ur lite väl emot reglerna med luftbytet!! Läs vad som gäller i tekni-delen. Luft-diskussionen är ganska ovidkommande

*tråkmåns men trött på flams i seriösa trådar*

Så som många moraltanter har du rätt. Jag ber om ursäkt och ber för att våran Herre ska förlåta mig tills min domedag.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln