TL 1000 "kall-kit" – lite frågor

northpaw

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
Kawasaki 750 H2 -75, Ducati Monster 1200 S -17
För att komma tillrätta med problemen att Suzuki TL 1000 inte fick upp motortempen släppte Suzuki ett "kall-kit", som man kunde montera, innehållande en varmare termostat, ett nytt termostathus, ett nytt vattenpumpshus, en bypass mellan dessa bägge och lite annat krafs. Jag har ett sådant kit liggande, och tänkte montera det på min S -97, den går ganska kall och jag gillar att köra när det är kallt.

Frågan är om någon av er har någon monteringsinstruktion för det här kitet. Termostat- och vattenpumpshusen med bypassen däremellan är inga problem, men jag undrar om det är tänkt att tempgivaren ska flyttas från kylaren till termostathuset (har hört något om det, och det finns uttag för givaren i det nya termostathuset). Jag undrar också lite över de nya stosarna för kylslangsinfärstningarna i topparna, de verkar strypta för sämre flöde, och det är väl en del av poängen men jag tänkte ändå jag skulle fråga. Någon som monterat detta kit? Någon som har info?

Okej... Jag har inte monterat nåt "kit", däremot moddat själv med egen bypass, termostathus från en TLR, Nissan Micra-termostat och flyttat tempgivarn. Kanske kan ge dig ett bra svar:

Tempgivaren ska flyttas till termostathuset så att den mäter tempen på vattnet i motorn istf vattnet i kylaren. Följde det inte med nån plugg till kylaren så köp en kort bult med gängan M12x1.5 så ska det funka. Köp en rostfri bult om du kan.

Det ska väl inte vara nån skillnad på slangar/stosar till cylindrarna, eventuellt kan den vara något strypt till främre cylindern vilket kan förklaras med att den främre cylindern kyls mer av fartvinden och därmed behöver lite mindre kylarvatten. Jag bytte dock inte dessa på min hoj.

Vad har du för termostat till? Standard 82°C TLS/R? Om du upplever att den ändå inte räcker till för att hålla tempen över 80° (som den bör) så passar även termostat från Nissan Micra (/Daihatsu Charade) årsmodell 83-92. Lite osäker på årsmodellen, men om du tar med orginaltermostaten när du köper en ny så ser du om storleken passar. Man får nypa loss lite av ett par plåtbleck på den, men för övrigt passar den rakt av. Den är på 90° så motorn håller sig klart över 80° efter det. :tummenupp

PS. Det är gamla TL-tråden som stängdes efter att ha blivit för stor. Du har hittat till den nya såg jag.

PS2. http://www.tlzone.net är rekommenderat för alla som har TL. Även utrikiska medborgare har moddad sina kylsystem. :)

Last edited:
Tack för utmärkt svar, Octofinger. Hojen har jag just importerat från Tyskland, så den går väldigt kall. Snabblösningen var att täcka över halva kylaren, och tack vare det kommer tempen upp över 70° efter ett tags körning, men jag tror att termostaten är en sån där 65-gradare eller vad det är som sitter i varmare länder. Kylsystemet verkar öppet från start, nästan.
Nå, jag monterar de nya husen med bypassanslutningarna och den nya termostaten (82°) samt flyttar tempgivaren. Bra tips om kort M12:a, undrade just vilken dimension jag skulle skaffa för att slippa stå där mitt i jobbet utan rätt plugg.
Nu när jag tittar närmare på stosarna ser jag mycket riktigt att det bara är den ena (17890-02F10) som är strypt, och den får väl sitta fram då. Den andra (17890-02F00) är ostrypt.

PS2. http://www.tlzone.net är rekommenderat för alla som har TL. Även utrikiska medborgare har moddad sina kylsystem. :)
Och tack för detta, det verkar ju vara rätt ställe att hänga på. Har hittills varit mycket på tyska forumet, men det här är ju ännu större. Såg att Scott, som skrivit en bra post om hur man löser köldproblemen, tackar dig, så du vet uppenbarligen vad du pratar om!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman