MC-gudarna gillar inte mig!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min lilla praktiska pendlarscooter bestämde sig tidigare i år för att tappa oljepluggen på motorvägen. En ny kolv, cylinder och oljeplugg senare funkade den ca 1km innan variatorremen gick av. Bytte även den och körde ytterligare 2 mil innan den nya kolven gav upp!

I väntan på reparation kör jag BMWn till jobbet och i morse när jag svänger in på parkeringsplatsen känner jag att det luktar bensin... hmmmmm, vad kan detta vara ? :brinnerup

Bifogat

• DSC000361.JPG
    DSC000361.JPG
    128.8 KB · Visningar: 8,249
  • DSC000371.JPG
    DSC000371.JPG
    119.8 KB · Visningar: 1,277

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Här kör vi så det ryker:tummenupp

Tråkigt när gudarna är på det viset, hoppas du har försäkring så det täcker.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
SHIT! Har du någon aning om vad som hänt? En slang som lossnat?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jäklar! Som alla andra här undrar jag ju nu om du har någon misstanke kring vad som har hänt?

Hur som helst väldigt synd på en schysst hoj. Hur är det med försäkring och brand?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jisses! Nån slang som hoppat av eller fabrikationsfel ? Dina fordon dras med dålig karma Josef :) (är det inte samma hoj som gav dig feta böter på Åland också ?)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Jisses! Nån slang som hoppat av eller fabrikationsfel ? Dina fordon dras med dålig karma Josef :) (är det inte samma hoj som gav dig feta böter på Åland också ?)

Nej, det var förra BMWn som vart lite dyr på Åland.

Vad som hänt vet jag inte riktigt men det var definitivt ett bensinläckage och jag tror inte att någon slang hoppat av helt eftersom hojen gick bra (en liten stund iaf) även medan den brann. Troligen någon otät koppling eller nött slang.

Nåja, den är iaf försäkrad och självrisken vid brand är låg så jag ska väl inte klaga allt för mycket antar jag. Kunde ju blivit indränkt i bensin och tagit eld själv också i värsta fall.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hur gammal är den? Du har ju tre års reklamationsrätt om den är köpt från näringsidkare, varav första sex månaderna med omvänd bevisbörda. Kan ju vara värt att nämna, eftersom du måste betala för kompensation via försäkringen (självrisk plus ev. premiesänkningsförskjutningar)..

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Hur gammal är den? Du har ju tre års reklamationsrätt om den är köpt från näringsidkare, varav första sex månaderna med omvänd bevisbörda. Kan ju vara värt att nämna, eftersom du måste betala för kompensation via försäkringen (självrisk plus ev. premiesänkningsförskjutningar)..

Ett år och ett par månader gammal men det är knappast möjligt att bevisa att branden berodde på fel som fanns vid leverans, slangarna som troligen läckte finns inte mer...

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Som alltid blir det ju en fråga om bevisvärdering. Jag hade nog åtminstone argumenterat för att branden var ett direkt resultat av ett atypiskt fel, dvs. slangarnas malfunktion. Att motorcykeln brinner upp är inte, mig veterligen iaf, ett alltför vanligt förekommande fel. Värdet på reparationen bör ju inte överstiga basbeloppsgränsen för att en tvist skulle klassas småmål, och då bär ju endera part sina egna rättegångskostnader.

Men det viktigaste är självfallet att du är nöjd. Att du känner dig tillfreds med situationen är det enda som räknas, jag förstår mycket väl att en tvist kan kännas jobbig, framförallt när det inte handlar om några stora summor egentligen. :)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
OM det nu skulle vara ett fabriskfel så kan det ju vara bra ifall det uppdagas. Ja menar det kan ju hända andra ägare av samma hojtyp. Eller det kanske redan har hänt andra? Kan ju vara värt att kolla upp.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...