IF chockhöjde min premie med 50 % !!!

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag köpte en GSXR1000 '05 i maj och valde IF för att jag där kunde ställa av min mc under de perioder jag inte använde den. Premien var då ca 26000 kr hel/hel.

1 juli höjdes premien till 35000 kr/år iom trafikförsäkringsskatten. Nu började det bli gränsfall kände jag men gick ändå då jag inte hade påställt konstant.

I förra veckan fick jag ett brev från IF att de kommer att höja min försäkring med 50 % nästa gång jag ställer på för att jag ställt av och på i för stor omfattning. :huvet De skyllde i brevet på att deras administrationskostnader blev för höga. BULLSHIT!!! I så fall är det dags att se över sin organisation.

Jag bestred detta genom att säga att detta inte framgick vid teckandet och inte står i deras villkor överhuvudtaget men de ger sig inte. Jag har nu alltså en årspremie på 54000 kr!!! :brinnerup Finns ju ingen vits att betala en helt ny mc varannat år i premier!

Jag hade lätt accepterat en höjning om jag vurpat och krävt ersättning i onormalt hög omfattning men inte för att jag utnyttjar rätten att ställa av mitt fordon när det inte är i bruk.

Jag har förklarat för IF att jag omedelbart kommer säga upp samtliga försäkringar hos dem om de insisterar på höjningen, dvs de förlorar en stabil kund, men det hjälpte inte så nu förlorar IF fyra försäkringar från mig istället.
Konstigt att de inte inser att ingen kommer att betala sådana premier. Jag har nästan fått premien fördubblad på fyra månader!

Skriver detta mest för att avreagera mig lite och för att varna er andra. Den som är intresserad får gärna se min överklagan.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Tur att man kör med folksam då, inga problem med av/påställning till min försäkring där. Annars hade man fan aldrig haft råd :näsblod

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Aj aj! Bra att veta, fast de som sagt tvingar dig väl inte att fortsätta när de höjer försäkringen? Har själv IF i olika försäkringar så bra att veta att man inte ska ställa på och av för ofta.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Är egentligen inte förvånad alls, din årspremie/risk är ju uträknad på att du inte håller på och ställer av och på och att du inte kör varje dag. Ställer du bara på de dagar du kör blir ju risken per dag (som du har den påställd) ofantligt mycket högre.

Sen att de skyller på administrationskostnader som skulle öka med 25 papp är ju en annan historia.

Varför inte bara köra trafik när du har sån hög premie på hel? Jag skulle bli tvungen att totalskrota hojen var 3e-4e år för att "tjäna" nåt på helförsäkring. Så hög är iaf inte min risk (inte en vurpa på 5år), det betyder alltså att jag får betala för alla andra idioter som skrotar varannat år! NO WAY!

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Nada
När jag teckande försäkring på min GIXXER i sommras så sa tanten i luren att jag kunde ställa av och på hojen 10ggr utan någon premieändring, men efter det så skulle dom som i ditt fall chock höja.

Själv hade man tur att säljaren var insatt och hygglig nog att tala om detta, för jag har grundligt läst igenom alla papper och inte hittat något om avställnings begränsning.

/Brkn

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Sedan när blev det bra att vara en trogen kund? Framförallt hos försäkringsbolag!? Jag har då aldrig tjänat på att "samla" mina försäkringar hos ett bolag. Har konsekvent varit billigare att göra den årliga kollen med alla bolag man kan komma på och sedan välja det billigaste.

Minns någon bilförsäkring jag hade för ett par år sedan där jag visste jag skulle få en sänkning med 30% följande år hos dom. Men just det året så gjorde dom om sitt försäkringssystem vilket resulterade i en ÖKNING på 10-15% för mej ist.... Nej, jag blev ej kvar som kund.

peoni887

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Ducati 1098
billigare försäkring!

Tja
har du funderat på att gå en sporthojskurs hos SMC? jag fick ner min försäkring från 33 000 till 14 000 på en Gixxer 750 -04 genom att gå en kurs och sedan täckna SMC/Folksamförsäkringen.

Det är en högre självrisk men den kan jag påverka själv om något händer.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
3213397 Är egentligen inte förvånad alls, din årspremie/risk är ju uträknad på att du inte håller på och ställer av och på och att du inte kör varje dag. Ställer du bara på de dagar du kör blir ju risken per dag (som du har den påställd) ofantligt mycket högre.

Sen att de skyller på administrationskostnader som skulle öka med 25 papp är ju en annan historia.

Varför inte bara köra trafik när du har sån hög premie på hel? Jag skulle bli tvungen att totalskrota hojen var 3e-4e år för att "tjäna" nåt på helförsäkring. Så hög är iaf inte min risk (inte en vurpa på 5år), det betyder alltså att jag får betala för alla andra idioter som skrotar varannat år! NO WAY!
Håller med, den premien man får är beräknad på att man inte ställer av/på. Då borde den va bra mycket högre om man just ställer av/på ofta.

"Finns ju ingen vits att betala en helt ny mc varannat år i premier!"
:va
Gör inte det då? Sen är vi där... återigen... trafikförsäkringen har inget som helst med hojens värde att göra.

Byt bolag o kör vidare!

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Har själv If både på bilar och hoj. Resonerade exakt som trådskaparen att man kan ta en hög hojpremie då man har möjlighet att ställa av och på.

Min försäkring steg från 18800:- till 23995:-. När jag granskade siffrorna var det inte bara extraskatten på trafikdelen som bidrog utan nästan halva höjningen kom ifrån en oannonserad höjning av vagnskadedelen. Blev rätt irriterad över det. En hoj blir ju äldre med åren och borde således bli billigare.

Appropå av- och påställning; förra året fipplade jag som tusan med detta. Säkert uppemot 15-20 av/på. Fick ingen negativ respons från If pga av detta, bara en sjukt stor bunt med tillfälliga kontrollmärken från vv:) I år har jag dock inte hunnit med mer än ett par gånger.

Låter verkligen sjukt att de mitt under avtalsperioden kan gå in och ändra/lägga till regler hur de vill. Är det så, så kommer även jag säga upp mina tre försäkringar. Tycker inte det är rent spel.

Försäkringsbolag lever lite på sin snårighet. Svårt att jämföra mellan bolagen och ingen (inte ens olika personer på kundtjänst) verkar alltid veta vad som gäller.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
spelar väl ingen roll om han ställer på och av tusen ggr :näsblod
pengarna man betalar gör man baserat på olycksrisken mm o inte de administriva :va höjer dom ska de ju bero på att just den hojen o målgruppen kraschat extra mycket typ.
har jag fatta det fel :confused:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1

Försäkringsbolag lever lite på sin snårighet. Svårt att jämföra mellan bolagen och ingen (inte ens olika personer på kundtjänst) verkar alltid veta vad som gäller.

Just det där med att dom själva inte tycks ha koll håller jag med om till 100%. Kan ju få olika premie beroende på vem som svarar!

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Hur många av/på har du gjort hos IF själv? Har själv oxå IF men fick svar från dom i sommras att efter 10av&10på så höjs premien.
Ja, det kanske var den tionde sist om man ser över hela sommaren. Denna siffra har ju ingen upplyst mig om :va

Om deras hot att höja lever kvar till nästa år så är det verkligen galet, jag var väl ändå rätt nöjd för i år men det lutar nog åt Folksam till nästa år :tummenupp
bromsklossen skrev:
Och hela systemet känns riktigt föråldrat med förfallodagar etc. Man kan ju inte heller välja bara trafik och vagnskada. Det är vad jag behöver då jag inte är orolig över stöld eller brand (bra garage)

Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Varför inte ta halvförsäkring då?

Trygg-hansa har ju oxå den möjligheten att du kan ställa av/på hojjen. Tror dom har en "helårsförsäkring med möjligt att ställa av hojjen" minns jag att personen i telefon sa. Hojjen inlåst nattetid etc.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Varför inte ta halvförsäkring då?

Trygg-hansa har ju oxå den möjligheten att du kan ställa av/på hojjen. Tror dom har en "helårsförsäkring med möjligt att ställa av hojjen" minns jag att personen i telefon sa. Hojjen inlåst nattetid etc.
Halv är inte aktuellt för mig. Stöld/brand skiter jag i. När jag pratade med T-H hade de endast säsongsdifferentierad premie utan avställningsmöjligheter.

Jag är helt klart nyfiken på Folksam då jag gått SMC-kurs tidigare, alternativt bara åka trafik men det känns lite sådär när man har lån på hojen :rolleyes:

Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
FB har förmodligen rätten på sin sida men kanske det vore ett intressant fall att åtminstone diskutera lite med KO för att höra om FB kan höja premien obegränsat pga "administrativt förhöjda kostnader" ?

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848

Pratade med en säljare på TH och de har en försäkring som man kan ställa av och på. Det får dock bara ske några få gånger per år med tid imellan annars blir det fel i deras system och om det sker så skickar de ut en faktura på ett helt år istället. Han kunde dock inte säga exakt hur många gånger man kunde ställa av och på. Exemplet han gav var om man tex ska åka på semester en månad så kunde man ställa av under den tiden ...

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
FB har förmodligen rätten på sin sida men kanske det vore ett intressant fall att åtminstone diskutera lite med KO för att höra om FB kan höja premien obegränsat pga "administrativt förhöjda kostnader" ?
Det där är ju bara ett svepskäl. Det är ju uppenbart att de inte vill att man ska kringgå deras (redan från början) höga premier. Det handlar ju bara om pengar!

Jag tror dock att det var 15 år sen jag behövde utnyttja en försäkring efter egen vurpa så det är surt med de höga premierna nuförtiden :gnissla

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Halv är inte aktuellt för mig. Stöld/brand skiter jag i. När jag pratade med T-H hade de endast säsongsdifferentierad premie utan avställningsmöjligheter.

Jag är helt klart nyfiken på Folksam då jag gått SMC-kurs tidigare, alternativt bara åka trafik men det känns lite sådär när man har lån på hojen :rolleyes:

hmm. okej. Jag måste nog kolla upp det där för jag har hojjen hos trygg-hansa nu. Jag e rätt säker på att personen i telefonen sa så, det där med "helårsfördäkring med avställningsmöjlighet", eftersom jag blev förvånad och trodde jag hört fel. Jag hade ju tidigare en thunderace som var helårsförsäkrad hos Folksam och där kunde jag inte ställa av den.
Tycker iaf att den där summan dom vill att du ska betala är sjukt hög. Du är ju över 30 oxå nu såg jag inne på din profil.

Pratade med en säljare på TH och de har en försäkring som man kan ställa av och på. Det får dock bara ske några få gånger per år med tid imellan annars blir det fel i deras system och om det sker så skickar de ut en faktura på ett helt år istället. Han kunde dock inte säga exakt hur många gånger man kunde ställa av och på. Exemplet han gav var om man tex ska åka på semester en månad så kunde man ställa av under den tiden ...

Aha! Tack! Jag har inte utnyttjat avställningsmöjligheten än(betalar drygt 6000:-/år för halvf.) men det börjar bli aktuellt nu. :)

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...