Söderledstunneln...livsfara! Något slags utblås mitt i tunneln...

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Var ute på en trevlig hojtur idag...som dock höll på att sluta med en rejäl krasch! :näsblod

I Söderledstunneln söderut en bit in är nåt jävla slags utblås! Kändes som nån bara tog tag i hojjen, asvidrigt!

Pass upp!

:kulspruta Vägverket

Så har det vart hela sommaren... Ska ringa VV om det, gått och funderat på det ett tag men glömmer det alltid! Försöka få ändan ur vagnen i morgon och göra det!

Har försökt kolla vart det kommer ifrån men inte lyckats se det... men det blr ett jäkla drag!

Last edited:
ja man måste ju ha rätt till fett jävla skadestånd om man hade druttat omkull....

ja, har oxo lagt märke till det under reparationerna i somras...trodde det bara var tillfälligt då....e ju bara ett jävla under att ingen kört omkull!

Ring du så gör jag det oxo imorn...dom ska fan få veta att dom lever!

Som sagt har jag med trott att det bara var tillfälligt, men uppenbarligen inte. Skakar till ordentligt i hojen må jag säga.

Samma sak hände mig, höll på att åka åt helvete. Dagen efter så var det samma sak igen men då var jag beredd. Ringde Sthlm stad (som lovade att återkomma) och frågade varför, har inte fått något svar än. Det hände söderut kanske 150 m in i tunneln. Ta det lugnt där.

//Matte

höll på att åka in i en bil för några dagar sedan av den där jävla vinden..
ska också ringa och klaga!

Kanske är nån nödutgång som står öppen och när det kommer större fordon så trycks luften mellan tunelrören...?

Last edited:
Ringde idag till Vägverket och fick svar från en hjälpsam trevlig person där, så här skrev han efter att ha kollat upp det hela lite utförligare själv:

Hej Tomas,

Saken är enligt följande. Det är tilluftinblåset till tunneln som skapar denna sidvind. Avluftfläktarna är avstängda för renovering, vilket gör att tilluften måste gå med högre flöden för att få tillräckligt med luftomsättning i tunneln för att innehålla satta luftkvalitetsmål.

XXXX XXXXXX på Trafikkontoret, Stockholm Stad, har tagit åt sig frågan och man ska överväga att sätta upp varningsskyltar för kraftig sidvind.

Hälsningar

XXXXX XXXXXXX

Så förhoppningsvis så händer det något snart...

Hade just tänkt att skriva in om detta själv.

Det är bara i södergående körfält jag har upplevt det i alla fall.

Har gått i tron att det alltid varit så men att jag inte har märkt av det tidigare då jag hade naken hoj. Som tidigare postare skriver så är det riktigt obehagligt, om inte annat så för att man är helt oförberedd när det kommer.

Har upplevt det hela sommaren men då inte värre än att det rycker till lite men när jag kom åkandes strax efter 8:00 i förra veckan var det väldigt omskakande. Hela hojen ryste till och ett tag trodde jag att jag var på väg ned, då var jag ändå beredd på det...

Ska slå en signal till dem jag också.

Har vart så ett tag nu. Första gången var det äckligt, då jag bara höll i styret med en hand.

Det där utblåset är extra kul när man ligger o wheelar där ett gäng...

Och hur många skulle tro på den här mitt i tunneln

Bifogat

• A24-1.jpg
    A24-1.jpg
    8.7 KB · Visningar: 921
Efter samtal och mailkonversation med en person på Vägverket fick jag svar enl nedan från Trafikkontoret som ansvarar för tunneln. Jag har mailat Vägverket och Trafikkontoret en länk till denna sida så dom har kunnat tagit del av vad vi skrivit...

Hej Tomas

Jag har läst och tagit del av vad som skrivits. JAG HAR NU STÄNGT AV FLÄKTARNA, och ska se hur det påverkar luftkvalitet en gång till i tunneln. Om luftkvalitet kräver att de återstartas så skall jag se till att skyltar kommer upp som påtalar stark sidovind, men eftersom fenomenet kan uppstå då och då så ska jag överväga om det trots allt behövs information om detta permanent. Du får om du vill föra denna information vidare till de som hört av sej.

Vänligen XXXX XXXXXXX. TK.

Så ni ser, nånting kommer och har redan hänt!

Back