Information från mötet i Karlskoga 27/10-07

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
För er som inte var där, här är det som sades.

Möte Karlskoga 27/10-07

Kalender

Danmark 11/5 är osäkert. Miljötillstånd tillåter enbart ett par få körningar per år. Höga avgifter. 190kkr + dansk moms...

EM FÖRÄNDRINGAR (Prelimär info!)
(slutgiltigt om 6-7 veckor) 3nov?
FIm går in med stor summa för ett 5 årigt samarbete.
Stora förändringar.
' Slutfinalen i EM direktsänds på TV på Eurosport.
Serieavgift på 225 euro Ger Sänkt avgift med 25 euro
125 euro per deltävling, annars 150 om ej serieanmäld
Strikta åldersbegränsning på 14, 20 och 24 (125, gp och stocksport 1000)
17 års ålder är OK i 1000cc.
16 år i supersport 600.
Serieanmäld innan "Mars", kanske Feb. 2008 för att komma med.

UEMs regler ska gälla alla tävlingar, även nationella tävlingar i sverige.

NM har egna priser: Startavgifter i EM betalt av NM, resor, däckavtal... m.m. Allt för att enklare komma ut internationellt.

Mike / So kommer ge fler priser till andra på banketten som är priser såsom t.ex betalda internationella tävlingar. Fler under vintern till de som har internationella ambitioner.

Allting är väldigt löst om hur det verkligen blir.

STCC

Samma reglemente
Förtydligande rörande reglementet (trattar t.ex)
Inget stadsrace (dock bilar)
2 mindre tävlingar
Totalt 8-9 tävlingar
Inga enhetsdäck

Satsningen 2008

Mike ger ut gratis biljetter, 100.000 tals. Annonsera i tidningar.
Mike anser roadracing aldrig varit bättre, och att vi förtjänar bättre publiksiffror.
Vi behöver publik.

Alla hjälpa alla att sprida reklam om roadracing. Affisher osv.
STCC 900 betalda (knutstorp)
RR 374 betalda (knutstorp)

Mer nyheter
"Endurance" under SO-helger. 1 timma på söndagen tillägnas endurance med 2-3 pers.



SM / Kenneth

Topp och talang
Robert, Cajback, Nikola, 2 till.
Dessa satsar Svvemo på.
Syfte, EM VM 08/09
Honda NFS100, 8-14 år, som vill börja köra RR.
15000, ingår allt. Alla ser likadana ut.
NSF100 ingår i SM.. t.ex på Knutstorp...

Nytt licenssystem
Licenser, A och B försvinner.
Junior, Senior, Elit
Som junior köra utomlands, lägger man till elitlicens.

Siffror på fria träningar.
Inga prutningar på måtten på siffror. Allt ska vara korrekt.
Miljömatta ska alla ha.
Ljudnivå . 125r och 250r klarar sig inte. övriga OK.
Mike .. tingsrätt gällande miljö och buller. Om förlora, 75db (2008) hos grannen. 3 år senare 70db. Isåfall tas 125r, 250r bort helt.

Transponderproblem. Alla måste skaffa egna.
 

Bifogat

  • IMG_3734.JPG
    IMG_3734.JPG
    59.9 KB · Visningar: 84
  • IMG_3740.JPG
    IMG_3740.JPG
    115.6 KB · Visningar: 97
  • IMG_3741.JPG
    IMG_3741.JPG
    95.1 KB · Visningar: 71
  • IMG_3742.JPG
    IMG_3742.JPG
    86.3 KB · Visningar: 59
  • IMG_3743.JPG
    IMG_3743.JPG
    93.5 KB · Visningar: 73
  • IMG_3744.JPG
    IMG_3744.JPG
    87.1 KB · Visningar: 84
  • IMG_3745.JPG
    IMG_3745.JPG
    71 KB · Visningar: 147
Last edited:

sandstream

Guest
Tackar för infon! :tummenupp

Kul att det satsas på att få mer publik till banorna :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tack för infon, första mötet jag missat på tusen år.

men vad menar du med "ruttet" gällande nsf100??

1timma endurance :tungan :D :lol
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Super Jonny! :tummenupp

Kan du reda ut förkortningarna i kalendern för oss som inte va där?
SML? etc. :va

Sedan, åldersgränserna gäller väl bara EM? :confused:
Tråkigt, då har man alltså ingen mer chans att ta fler EM poäng i livet...
Suger att bli gammal... :gnissla
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Super Jonny! :tummenupp

Kan du reda ut förkortningarna i kalendern för oss som inte va där?
SML? etc. :va

Sedan, åldersgränserna gäller väl bara EM? :confused:
Tråkigt, då har man alltså ingen mer chans att ta fler EM poäng i livet...
Suger att bli gammal... :gnissla

??? Va, är det inte minimiålder dom snackar om:va

Vad gäller för åldersgräns för 600?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Kan ngn som var där utveckla pkten om ljudnivå? Kommer det nya regler för SM/SO nästa år eller är det bara på Geléåsen?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det ser ut som det blir massor av förändringar, bra att det delas ut fribiljetter :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
tack för infon, första mötet jag missat på tusen år.

men vad menar du med "ruttet" gällande nsf100??

1timma endurance :tungan :D :lol
"ruttet" var förslaget om att NSF100 faktiskt ska gå samma helg som SM. Det betyder alltså att vi då har NSF100 samt Junior 125. Jag är inte direkt FÖR att ta ytterligare tid från huvudklasserna för att gynna en ytterligare klass för juniorer. Missförstå mig inte, det är underbart att det är så många juniorer som det är nu. Men att konstant lägga det på "A"-förarhelger, känns som det blev droppen nu att lägga till ytterligare en klass och ta bort mer tid från övriga. Huvudsnacket jag tycker gått i depån är att få MER körtid. Inte fler klasser...
Och har dom ens sett en NSF100? Dessa ska gå på GOKART-banor... inte stora banor som knutstorp vore i hänsende till storleken på hojen.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Vad menas med att A och B försvinner?

Kommer ett annat klassningssystem eller hur är det tänkt?

Kommer jag som rookie räknas som elit och blandas med f.d a-förare som också är elit?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad menas med att A och B försvinner?

Kommer ett annat klassningssystem eller hur är det tänkt?

Kommer jag som rookie räknas som elit och blandas med f.d a-förare som också är elit?
det där är detaljer som utelämnades.

elit-licens var enbart för att kunna tävla internationellt, alltså något du söker som "extra" på din licens.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
det där är detaljer som utelämnades.

elit-licens var enbart för att kunna tävla internationellt, alltså något du söker som "extra" på din licens.

Skön detalj att utelämna.
Fast det skulle ju kunna funka med ett seedningssystem.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
"ruttet" var förslaget om att NSF100 faktiskt ska gå samma helg som SM. Det betyder alltså att vi då har NSF100 samt Junior 125. Jag är inte direkt FÖR att ta ytterligare tid från huvudklasserna för att gynna en ytterligare klass för juniorer. Missförstå mig inte, det är underbart att det är så många juniorer som det är nu. Men att konstant lägga det på "A"-förarhelger, känns som det blev droppen nu att lägga till ytterligare en klass och ta bort mer tid från övriga. Huvudsnacket jag tycker gått i depån är att få MER körtid. Inte fler klasser...
Och har dom ens sett en NSF100? Dessa ska gå på GOKART-banor... inte stora banor som knutstorp vore i hänsende till storleken på hojen.

Hondas önskemål är väl att hojarna skall köras vid 3 st RR-SM tävlingar och i övrigt vid Minimoto-RM tävlingar.

Kan någon bekräfta eller dementera?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Kan ngn som var där utveckla pkten om ljudnivå? Kommer det nya regler för SM/SO nästa år eller är det bara på Geléåsen?

På arrangörsmötet som var innan var alla rörande överens om att nåt måste göras åt bullret, dock är redan tekniska reglementet skrivet för 2008 redan så det är svårt att göra ändringar i det.
Så för att få till regeländringar så behöver varje arrangör skriva till regler i sina TILLÄGGSREGLER vilket förmodligen kommer att ske på de flesta tävlingar OM man fortsätter vara lika överens som igår.
Ändringen blir att gällande buller så kommer förbifart vara den gällande regeln, inte stillastående mätning.
95dB i förbifart helt enkelt.

Jag har själv mätt upp 125R som fått 114dB i förbifart och som passerat SVEMO gränsen vid stillastående mätning med god marginal.
Vissa 4takt 1000cc klarar 95dB i förbifart men inte stillastående mätning tex

Det blir "riktig" bullermätning istället, hur mkt låter det hos grannen egentligen?

Detta är för att sporten ska kunna fortsätta, det vore ett stort problem för sporten om Mike's fall blir prejudicerande i Örbro tingsrätt....


//håkan
 

sandstream

Guest
250 försvinner från SO/NM eller har den klassen inte varit med där tidigare?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ändringen blir att gällande buller så kommer förbifart vara den gällande regeln, inte stillastående mätning.
95dB i förbifart helt enkelt.

Det blir "riktig" bullermätning istället, hur mkt låter det hos grannen egentligen?

Det blir förbifart men det är ljudet hos grannen som verkligen är intressant? Jag tycker man ska göra mätningarna hos grannarna också och då kommer man troligen märka att det är mindre problem med 125 och 250 R klasserna än vad det verkar när man mäter vid bankanten.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top