Förslag till ändringar i reglementet?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Är det nån som har idéer på vad som behöver justeras i reglementet i vinter? Gör en lista här nedan! Allt ovidkommande kommer att modereras bort, endast konkreta förslag ska listas här. Diskutera kan vi göra i nån annan tråd.
Listan kommer att användas vid ett möte som diskussionsunderlag med Brånalt för att få synpunkter på vad som kan förbättras.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Individuell kvalgräns i REC. Kvalgränsen bestäms för varje tävling, beroende på bana och yttre omständigheter, som regn. Alternativt en fast kvalgräns på 125% av bästa kvaltid.
 

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1, Crf å CB 750
Tydligare redovisning av de bestraffningar som utdelats under tävlingen. T.ex. på My Laps eller på de listor som finns på erf.nu. Inte för att hänga ut någon utan för att visa att det faktiskt delas ut bestraffningar. T.ex. antal straff för tankspill, hög ljudnivå o.s.v.
 

MC Doktorn

Guest
kör NEC i 8 timmars och REC i 6 timmar. 4 timmar är lite för mycket sprint

Prova nya banor som Gotlandring, våler, Kemora,jyllands ring. Flera nya team tillkommer då.

Tillåt alla NEC förare köra REC om det inte föreligger en risk att ordinarie REC team blir utkvalade.

Undvik race i minusgrader, dvs sista racet före dubbdäcken åker på
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bra! Ge mej mer! Mötet kommer att hållas inom ett par veckor, med mål att uppdatera reglementet efter de önskemål vi har.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Tycker att man ska få köra dubbla klasser OM plats finns. Det är ändå ERF(=for FUN) i den meningen att det inte är VM och därför inte så noga med poäng och pokaler: vi är där för att köra, ha kul och lära oss mer. MEN "for FUN" betyder inte att vi släpper ut ex. 15-åriga nybörjare som är nyfikna på att köra road-racing (för att hårddra det lite). Det bör finnas en rimlig lägsta-nivå på de som kör. Och om det är svårt att sätta en absolut gräns för detta, vilket det givetvis är, så bör det kanske ingå i rekommendationer från ERF-arrangörerna ex. att "man bör rimligen klara av att köra i snabbaste gruppen på allmänhetenes bankörningar" för att underlätta för alla att göra en rimlig bedömning av läget.

Och så ska man förbjuda större tankar än 18 liter oxå, tycker jag :D
 

MC Doktorn

Guest
Ge NEC och REC mera tidsträning.

Förslag
Lördag
Tidsträning
NEC 0800-0900
BoTT 0910-0950
Race
NEC 1000-1800

Söndag
Tidsträning
SP 0800-0840
REC 0850-0950
Race
BOTT 1000-1020
SP1030-1050
REC 1100-1700
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
En målgångsfålla där nödlagade hojar som knappt kan få styrfart kan gå i mål (för egen maskin) i depån istället för att behöva ge sig ut på banan.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag kör iof inte så ofta i dom här serierna. Nästan inte alls.. :rolleyes:

Men jag skulle vilja ta bort 2 ord till att börja med.

"FUN"
- Finns det någon racing som är "Boring"??? Det kan antydas så och det ordet verkar förvirra mera då många tror att det inte handlar om racing utan om något annat. Det är en endurance-tävling och inget annat. Nordic Endurance 6h och 4h. Fun får det gärna bli för att det är en trevlig form av racing och depåliv. Men i namnet för tävlingen tycker jag inte..

"ROOKIE"
- Ännu ett ord som förvirrar mer än det gör nytta. Valentino Rossi eller Phase One kan komma till ERF och bli kallade rookies?? Tycker inte det ordet gör någon nytta i tävlingsnamnet. Bara ett nu populärt använt ord man slängt in. Blir förvirringar om vilka som då får lov att köra. Vilket det varit..

Så gör om namnet för tävlingarna där Nordic Endurance 6h är den klassen som får lov att ha den högsta statusen och sen ha den andra som ett kompliment som en 4h serie.
 

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Jag anser att man borde se över tanknings förfarandet. Visst finns det fördelar med att ha allt samlat. Tex övervakning, brandbekämpning osv. Men det finns även en stor risk med att tankningen samlad på det viset. På vissa banor är tank depåerna oerhört trånga vilket medför en stor risk för påkörning, spill och skador. Sedan har vi mängden bränsle som finns på ett o samma ställe. Ca 60L*40 Team = 2400 liter bensin. Skulle en dunk börja brinna eller ännu värre explodera, inte fan skulle någon stanna o försöka släcka utan alla skulle försöka fly så gott det går. Snart har vi en fin brasa när 2400 liter soppa sätter fart.

Mitt förslag är att flytta tankningen till teamets depåplats.

Fördelar:

  • Mängden bränsle sprids på ett större område
  • Trängseln blir inte så stor
  • Smäller en dunk blir branden mer isolerad o tar inte med sig fler.
  • Självklart får man bara ha den mängden man ska fylla framme.
  • Bonus blir att man kan klara sig med mindre personal i teamet. (mindre spring)

Nackdelar:

  • Svårare att övervaka fusk o spill
  • Brandkåren får ett större område att täcka
  • ?????


Svårt att säga vilket som är bäst, men jag tycker att det ska diskuteras. Det borde vara genomförbart på vissa banor tex Anderstorp, Mantorp, Gelleråsen, Falkenberg.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Svartflagg av alla team som kör långsammare än 125% av gällande bästa varvtid under race.

Uppdatering av bästa varvtid löpande.

Team som ej klarar 125% på bästa racevarvtid svartflaggas och varnas för långsam framfart. Ev. får de bryta om de inte kör fortare.
 

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Fakurera Startavgift

Jag vet inte hur många som skulle ha nytta av det. Men det hade inte varit fel om tex brånalt kunde fakturera hela säsongen på ett bräde. Problemet vad jag förstår är att det är den arrangerande klubben som ska ha betalt. Det har funkat hjälpligt iår med att få klubbarna att fakturera. Problemet har bara varit att vi fått diskutera med stackarna vid race anmälan om att vi faktiskt har betalat.

Vet inte vad den bästa lösningen är men skulle uppskatta en diskution om att optimera det så långt det går.
 
Last edited:

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
kör NEC i 8 timmars och REC i 6 timmar. 4 timmar är lite för mycket sprint

Prova nya banor som Gotlandring, våler, Kemora,jyllands ring. Flera nya team tillkommer då.

Kanske skulle man låta NEC göra skäl för namnet.

Kalender 2008

  • Maj Anderstorp
  • Juni Jyllands ring
  • Juni/Juli 12 timmars Midnight sun Race på Kemora eller Mo i Rana
  • Juli Gelleråsen
  • Augusti Det som inte blev Midnight sun Race alltså Kemora eller Mo i Rana
  • September: 10 timmars final på Anderstorp

Dyrt men jävligt coolt..:yoparty
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Många bra förslag, men skit i att diskutera i denna tråden, den ska hållas så ren att jag kan göra en lista av den som diskussionsunderlag på mötet.
 

MC Doktorn

Guest
Ingen tankning vid depån.

SKit i procentgränser alla ska köra men med klarare regler om man inte hinner med SC så ska man i depå direkt.
Samma sak ska gälla vid gulflaggsituationer om man är så långsamm.


Förbjud Prosbk förare :hihi skoja lite
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
1 poäng per faktisk körtimme som teamet gör på banan samt inga klotade lik på banan som bara är ute för att ta målflagg.

Svartflagg för ojuste körning / långsamma som inte klarar pace car tempo.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
1 poäng per faktisk körtimme som teamet gör på banan samt inga klotade lik på banan som bara är ute för att ta målflagg.

Svartflagg för ojuste körning / långsamma som inte klarar pace car tempo.

- Vad är det för regler i Endurance VM? Man kan väl kanske försöka använda
mycket av deras reglemente eller?

- Det ska stå klart och tydligt i reglementet, innan säsongen drar igång, vad
som gäller vid tex för hög ljudnivå osv.. alltså vilken typ av bestraffning som
gäller vi olika saker..

- Hålla Pace car tempo är för låg nivå.. iallafall i NEC.. där skulle det varit
något typ av % gräns, för vad som borde vara långsammast fart.. precis
som någon nämnde innan.
(I REC kanske det räcker med Pace car.. ingen aning, men inte i NEC)

- Lite klarar regler på vad som ska skilja mellan NEC o REC.. om man tvunget
vill vinna, så kan man skippa och ställa upp i NEC, och köra REC, fastän
kanske förarna är übersnabba A-förare.. känns inte som det är rätt va?
Så en lite "hårdare" regel på vad som ska skilja klasserna åt..

- Och det hela är fortfarande "For Fun"!!

/Benny
 

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Lite förslag från kö-gänget :D

"Körpoäng" med 1p / timme man varit ute på banan, istället för bara målgångspoäng. Eller poäng i förhållande till antalet varv man kört jämfört med segraren? Bara vi får ett system som gynnar de som faktiskt KÖR hela racet

För att få målgångspoäng skall man köra de sista 5 varven inom 125% av snittiden för teamet. Så slipper vi oljerykande hojjar utan fotpinnar & kåpor puttra runt de sista 5 min och vara farliga för både sig själva och andra.

Tankning i bandepån. Ser inte varför det skulle vara farligare, det är ju dessutom mindre mängd soppa runtomkring. Och det fungerar ju i VM:tummenupp Dessutom krävs det mindre depåpersonal, vilket alltid är ett problem för oss med liten släkt och få kompisar som vill "offra" en helg för att låta oss förare ha kul
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top