Allt om platt-TV & hembio!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det dyker upp nya trådar titt som tätt ang vilken TV man ska köpa. Vad som är bäst och vad som gäller på marknaden. Här kan vi summera ner vad vi kommer fram till.

Det har aldrig varit så svårt att köpa TV som idag. Det är en hel hög med beslut som måste fattas. LCD vs plasma. Eftersläpningar och responstider. HD eller Full HD. HDMI eller varför inte HDMI 1.3. Olika inbyggda digitalmottagare, HD-mottagare osv etc mm.

Är 8 ms tillräckligt bra responstid för en LCD? Bör det vara 100Hz eller räcker 50Hz? :confused:

Spamma gärna in tips om bra TV-köp! :tummenupp

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Detta tycker jag var ett bra initiativ :)!
Kommer nog finnas mycket intressant läsning i denna tråden så småningom!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Eftersom detta är en tråd för framtiden tycker jag att varje hem bör ha en full-HD plasma. Om något år har nog vanligt folk råd...

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Eftersom detta är en tråd för framtiden tycker jag att varje hem bör ha en full-HD plasma. Om något år har nog vanligt folk råd...

Ok, full HD verkar vettigt så man är kompatibel inför framtiden. Men varför Plasma ist för LCD? Det verkar säljas en klar majoritet LCD apparater. Det är väl inte för intet? Iofs kommer man huvudsakligen att titta på TV/film men till en viss del även koppla upp laptopen på teven.

Kommer nog finnas mycket intressant läsning i denna tråden så småningom!

Ja jag hoppas att allt kunnigt folk hjälper till att reda ut begreppen.

En vanlig dödlig har varken tid, ork eller lust att sätta sig in i allt vad det innebär att tjacka tv theese days. :mad:

Last edited:

elmlund

Materialåkare
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
Aprilia RS 125 -07
Kommer det inte komma något ännu bättre om något år? Typ oleg?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Rent generellt är plasma bättre om man skall se på TV och film och LCD om man skall koppla datorn eller tv-spelet till den.

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Plasmorna är oftast bättre på att hantera lågupplösta sändningar än lcd
42tum eller större = plasma om man nu inte skall köra mycket mot tv-spel eller dator.
Min plasma en Panasonic PX70

FreddaGädda

Guest
För helvittes, RoLLER! Litar du inte på Gäddas expertis? :mad:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Plasman har medium i sig som gör att den försämras efter 24-7 tv-tittande i några år. LCD har längre livslängd så sett.

//KaliZ

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Nu kommer mina tankar som jag tycker är sanna.

XFull HD: Nja, du kommer nog hinna byta TV 1 eller 2 gånger innan det kommer 1080p TV sändningar som standard. Vill du nu absolut köra ditt PS3 på 1080p, då är det FULL HD som gäller för dig. Sen gör du det bra om du ser skillnad på 720p & 1080P

XHD: Is the shit. Minst 720p klarar man sig gott på. Digital TV och DVD sänds i 576p eller vad det nu är, så egentligan klarar man sig med en lågupplöst TV till 95%

XDet som gör vilken TV som klarar av att visa dålig (låg upplöst) utsändning på ett bra sätt handlar om hur bra elektronik som sitter inne i skalet, inte själva bild tekninken (plasma/lcd). Elektronik= Om jag förklarar enkelt, den TV som hanterar dålig signal bra har guldplätterade kontakter, den andra har det inte

XVarför säljs det mer LCD= För 80% av dom som köper en platt tv har ingen aning om vad det handlar om. Dom köper den TV som "sticker" ut mest i en affär. Och i en affär med många lysen så sticker LCD ut bäst pga att den tekninken syns bra när det är ljust.

XPlasma/LCD till dator: Både plasma & LCD har TV apparater med 1080p i upplösning för en rimlig peng.

XInbränningar: I det stora hela så är inbränningar ett minne blott, åtminstone kan jag gå i goda för Panasonic´s 70/700 serie. Har haft statisk bild i 10 timmar på min, bara tillfällig inbränning, bytte kanal en stund, sen var det borta. Men visst går det tvinga fram inbränningar, det är nog inga problem.

XResponstider och alla andra specifikationer som kontrast och sånt: Skit i det, säger inte ett dyft. Alla märken mäter detta på olika sätt, respons tider är inget att bry sig om om man håller sig till kända märken, dom andra märkena kan jag inte säga något om. Om det skulle vara eftersläpningar så beror det oftast på att det är massa bildförbättrings funktioner på slagna i TV menyn

XLivslängd: Innan Plasma/LCD börjar visa dålig bild så kan jag garantera att ni har hunnit byta TV apparat. Även om Plasma blir sämmre fortare

XVilken tum på bildytan: Svårt att säga, men personligen och som många andra så köp så stort du bara kan. Fast till en viss gräns, om det är runt 2 till 3 meter från ögat till TV´n så kan nog 42" vara lämpligt, mer än 3 meter runt 50" och större. Detta är pga att du vänjer dig så fort med storleken på TV´n och vill ha en ännu större.

X EL Förbruknig: Det stämmer att Plasman drar dubbelt upp i el förbrukning än LCD, MEN detta är om man visar helvit bild på bildytan, och hur ofta gör man det ? Så det Aftonbladet och andra kvällstidningar skriver i sina tester är sant, fast ändå inte. Vid vanlig TV tittande så är det i stort sett samma lilla watt dom drar Plasma som en LCD

X Även om LCD har tagit ett par kliv frammåt i svärta så tycker jag att det ät lite grått i det svarta fortfarande.
Tänk även på att det lyser oftast igenom på kanterna på LCD runt om. Som en TFT skärm till datorn. Tycker även att bilden på en LCD inte är naturtrogen, färgerna är alldeles för starka & snedvridna, och bilden känns platt. Det är som inget djup i bilden.

Och nu till det allra VIKTIGASTE: Högre upplösning betyder inte bättre bild, stirra er inte blinda på det

För mig personligen så är LCD bättre på 3 saker. Annars rekomenderar jag Plasma till Svenska folket. "Har ändrat mig nu, nu finns det bara 2 saker som dom är bättre på. Nu kan man få en helt OK 42" plasma med Full HD för ett rimligt pris"

1. 100% inga inbränningar
2. Bättre när det är mkt lysrör´s armaturer i taket som är tända
(3. Bättre för folk som vill ha högra upplösning när dom spelar)

Välkommen i i träsket alla ny TV spekulanter

Uffe

PS: Tänk på att vissa saker inte är fakta utan vad JAG tycker.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag ångrar mig att vi köpte Lcd. Visst, ser man på högupplöst så är ju bilden perfekt men när man ser halvkassa sändningar från boxer vill man ju gråta..

Nä, en plasma skulle man haft. Jag upplever dom som mycket mer förlåtande när man har dålig signal.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag köpte mig iaf en Samsung Q97 plasma, o de ångrar jag inte.
Nu har jag precis impulsköpt mig nå jävla ny laptop me HDMI o massa blaj ja inte behöver så nu kan ja väl se på högupplösta filmer me :S

Noll koll på tekniken o pengarna för tillfället :gnissla

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag köpte mig iaf en Samsung Q97 plasma, o de ångrar jag inte.
Nu har jag precis impulsköpt mig nå jävla ny laptop me HDMI o massa blaj ja inte behöver så nu kan ja väl se på högupplösta filmer me :S

Noll koll på tekniken o pengarna för tillfället :gnissla
Blev det Vaion med Blu-ray?

elmlund

Materialåkare
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
Aprilia RS 125 -07
Känns som att våran familj är dom ända som har kvar tjocktv. Vi sitter och glor på Bang & Olufsen Avant 32 :p Känns som att vi kanske borde uppgradera oss lite? :p Dock har jag och min syster en varsin Sony Bravia 20' ;D

Bifogat

• tv.jpg
    tv.jpg
    7.9 KB · Visningar: 155

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja OLED. Sony har nån sån på G. Men dom är fortfarande små och dyra. Dom apparaterna är 3mm tunna :näsblod

Sen har vi även OSED om jag inte minns fel...
Btw, apparaterna kommer inte vara 3mm, tyvärr. Men tekniken gör att man kan pressa ihop dem ytterligare, helt klart. Men i vanlig ordning så har media (A-bladet bla) inte ett jävla dugg koll på vad de snackar om.

Plasma, LCD, vilket som funkar enligt mig men jag håller med Tuffe Uffe :D
Jag håller även med om att plasma känns betydligt mer förlåtande än vad lcd gör, så för oss med boxer är nog plasma ett vettigare val i dagsläget.
Men hur ni än gör så är lyckan ej totalt förrän man har en egen "projektor-avdelning" där man kan avnjuta film på riktigt :yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Känns som att våran familj är dom ända som har kvar tjocktv. Vi sitter och glor på Bang & Olufsen Avant 32 :p Känns som att vi kanske borde uppgradera oss lite? :p Dock har jag och min syster en varsin Sony Bravia 20' ;D

Näerå, jag har också tjocktv.
Fördelen med det är att vi har överlägsen bild :D

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
När jag bodde hos förra tjejen så hade jag en 26 tums lcd som tv-spelstv. Den användes mycket sällan eftersom jag nästan aldrig spelar. Det tog slut och jag flyttade. Hade plötsligt ett eget fullstort vardagsrum... Där platsar inte en 26"... Beställde först en 42" lcd eftersom jag skulle "spela" också... Tack och lov var det leveransproblem på den så jag ändrade min order till en Panasonic 50" PV60 plasma istället.... :tummenupp

Såhär i efterhand när jag läst på lite och jämfört mera så är jag otroligt nöjd med att det blev en plasma istället för lcd. Ser mest på tv och film (även blu-ray via ps3) och spelar kanske 3 timmar en genomsnittlig månad.

En kompis var ju tvungen att köpa fullHD lcd för att han ska spela också, men det går fan inte att se vanlig tv på den utan att bli förstörd i skallen :mad:

Är inte så insatt i allt tekniskt mumbojumbo men köp en lcd ifall du skall spela mycket samt köra datorn via tv:n. Annars känns plasma som det självklara valet.

Lite surt just nu att man får efterföljaren till min tv i 50" för samma pris som jag har i restskuld på min tv :D :huvet

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år