Nu kommer mina tankar som jag tycker är sanna.
XFull HD: Nja, du kommer nog hinna byta TV 1 eller 2 gånger innan det kommer 1080p TV sändningar som standard. Vill du nu absolut köra ditt PS3 på 1080p, då är det FULL HD som gäller för dig. Sen gör du det bra om du ser skillnad på 720p & 1080P
XHD: Is the shit. Minst 720p klarar man sig gott på. Digital TV och DVD sänds i 576p eller vad det nu är, så egentligan klarar man sig med en lågupplöst TV till 95%
XDet som gör vilken TV som klarar av att visa dålig (låg upplöst) utsändning på ett bra sätt handlar om hur bra elektronik som sitter inne i skalet, inte själva bild tekninken (plasma/lcd). Elektronik= Om jag förklarar enkelt, den TV som hanterar dålig signal bra har guldplätterade kontakter, den andra har det inte
XVarför säljs det mer LCD= För 80% av dom som köper en platt tv har ingen aning om vad det handlar om. Dom köper den TV som "sticker" ut mest i en affär. Och i en affär med många lysen så sticker LCD ut bäst pga att den tekninken syns bra när det är ljust.
XPlasma/LCD till dator: Både plasma & LCD har TV apparater med 1080p i upplösning för en rimlig peng.
XInbränningar: I det stora hela så är inbränningar ett minne blott, åtminstone kan jag gå i goda för Panasonic´s 70/700 serie. Har haft statisk bild i 10 timmar på min, bara tillfällig inbränning, bytte kanal en stund, sen var det borta. Men visst går det tvinga fram inbränningar, det är nog inga problem.
XResponstider och alla andra specifikationer som kontrast och sånt: Skit i det, säger inte ett dyft. Alla märken mäter detta på olika sätt, respons tider är inget att bry sig om om man håller sig till kända märken, dom andra märkena kan jag inte säga något om. Om det skulle vara eftersläpningar så beror det oftast på att det är massa bildförbättrings funktioner på slagna i TV menyn
XLivslängd: Innan Plasma/LCD börjar visa dålig bild så kan jag garantera att ni har hunnit byta TV apparat. Även om Plasma blir sämmre fortare
XVilken tum på bildytan: Svårt att säga, men personligen och som många andra så köp så stort du bara kan. Fast till en viss gräns, om det är runt 2 till 3 meter från ögat till TV´n så kan nog 42" vara lämpligt, mer än 3 meter runt 50" och större. Detta är pga att du vänjer dig så fort med storleken på TV´n och vill ha en ännu större.
X EL Förbruknig: Det stämmer att Plasman drar dubbelt upp i el förbrukning än LCD, MEN detta är om man visar helvit bild på bildytan, och hur ofta gör man det ? Så det Aftonbladet och andra kvällstidningar skriver i sina tester är sant, fast ändå inte. Vid vanlig TV tittande så är det i stort sett samma lilla watt dom drar Plasma som en LCD
X Även om LCD har tagit ett par kliv frammåt i svärta så tycker jag att det ät lite grått i det svarta fortfarande.
Tänk även på att det lyser oftast igenom på kanterna på LCD runt om. Som en TFT skärm till datorn. Tycker även att bilden på en LCD inte är naturtrogen, färgerna är alldeles för starka & snedvridna, och bilden känns platt. Det är som inget djup i bilden.
Och nu till det allra VIKTIGASTE: Högre upplösning betyder inte bättre bild, stirra er inte blinda på det
För mig personligen så är LCD bättre på 3 saker. Annars rekomenderar jag Plasma till Svenska folket. "Har ändrat mig nu, nu finns det bara 2 saker som dom är bättre på. Nu kan man få en helt OK 42" plasma med Full HD för ett rimligt pris"
1. 100% inga inbränningar
2. Bättre när det är mkt lysrör´s armaturer i taket som är tända
(3. Bättre för folk som vill ha högra upplösning när dom spelar)
Välkommen i i träsket alla ny TV spekulanter
Uffe
PS: Tänk på att vissa saker inte är fakta utan vad JAG tycker.