Nätverk - hilfe!

MikkE

Guest
Tjenare haXX0rs!

Har mucho poblemo med närverket, jag kommer inte in på nätet helt enkelt. Fattar inte mkt av såna här grejer och söker hjälp, hur göra?

Det är tjockkabel som man skruvar i vägg samt modem i lägenhetshus.

- Modemet heter Toshiba PCX1100U.
- Nyinköpta routern är Netgear WGR614 v7 (54 Mbps Wireless Router).

På datorn jag sitter på (ena rumskamraten) är det en lång kabel direkt från modem in till datorn. Det funkar skitbra. När jag kopplade in min dator på samma sätt med samma kabel ville det inte funka, det jag har sett så är det inga speciella inställningar på vardera dator, allting automatiskt. Va fan ska inte min funka för!?

När jag provade på att koppla in kabeln som följde med routern till modemet och därefter den långa kabeln från router till KOMPISENS dator ville det inte funka (ingen lampa (1,2,3,4) ville lysa). När jag böt den långa kabeln med en annan jag har lös lampa 1 när MIN dator var inkopplad, på KOMPISENS funkade det inte.

När jag har en kort kabel från moden till kompisens dator funkar det inte, endast den långa funkar.

Ska jag använda speciella nätverkskablar (korsade?) eller nåt? Och hur fan kommer jag in i routern om jag ska checka saker? (192.168.X.X ?).

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Netgear använder 192.168.1.1 som address för routern. användare: admin

Tänk på att du skall ha TP-kabel, alltså Twisted Pair, mellan dator o router. En korskopplad kabel används när det sker en koppling mellan 2 datorer direkt med kabel. En korskopplad används oxo för att koppla ihop switchar (stacking).

Mer info om kablar: http://www.kjell.com/kjellfakta/natv_kontakter/

Twisted pair cable:
tp_kabel.gif

Kabelns färgmärkning TP kabel:
rj45_tp.gif

Korskopplad:
korskopplad_tp.gif

MikkE

Guest
Fett Johnny! Jag ska undersöka vad det är för kablar jag har.

Uppdaterade också första inlägget.

Men vad för kabel mellan moden och router?

MikkE

Guest
Auright.
Den ena kabeln jag har står det lite saker som CAT.5 Patch Cable UTP.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Netgear använder 192.168.1.1 som address för routern. användare: admin

Tänk på att du skall ha TP-kabel, alltså Twisted Pair, mellan dator o router. En korskopplad kabel används när det sker en koppling mellan 2 datorer direkt med kabel. En korskopplad används oxo för att koppla ihop switchar (stacking).

Min netgear använder 192.168.0.1 men det kanske skiljer om det är kombinerat modem och router och bara router.

användare : admin
lösen : password

MikkE

Guest
Min netgear använder 192.168.0.1 men det kanske skiljer om det är kombinerat modem och router och bara router.

användare : admin
lösen : password
Men ska jag göra manuella inställningar i IP nummer, DNS osv på sin dator då och inte låta det vara automatiskt?
192.168.0.1
255.255.255.0
???.???.?.?

MikkE

Guest
Nä, nu blir jag förbannad!

Har köpt nätverkskablar som är av typen TP.

Från vägg till modem är det en grov kabel man skruvar fast i vardera ände.
Från modem till router är det en TP-kabel.
Från router till dator är det en TP-kabel.

Alla lampor på modemet lyser som de ska och 'data'-lampan blinkar regelbundet för information som skickas och tas emot. Alla lampor på routern lyser också som de ska.

Dotorn säger att den är ansluten i ett nätverk.. typ. Jag sätter i CD-skivan som jag fick med Netgear-routern och ska börja installera. Datorn hittar och ska börja göra annat i nästa steg.. då kommer jag inte vidare. Säger då att det inte gick att göra en anslutning. Va fan!! Allting är anslutet enligt instruktioner men vill ändå inte funka. Alla inställningar på datorn är inställt på 'automatiskt'.

Bredbandet heter www.kommunicera.umea.se och är jävligt mkt skit. Här är det 2/0,5Mbit med nedladdningsbegränsningar, 24Gb á 30 dagar.

Hur göra!?

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
snart!
Funkar ens internet utan routern ?

Skit i cd skivorna du ska pilla med inställningarna på routern.
Och låta datorerna vara som det är när du installerar xp(vista?)
Kan vara en bra ide att uppgradera firmware;en på routern också
www.netgear.com
(netsh winsock reset i CMD kan du testa.)

Edit: Är du i behov av trådlöst nätverk? för den routern är verkligen inte den bästa man kan hitta.
Pillat med en sådan åt en granne i antal timmar men den lägger ner titt som tätt endå.

Last edited:

MikkE

Guest
Funkar ens internet utan routern ?

Skit i cd skivorna du ska pilla med inställningarna på routern.
Och låta datorerna vara som det är när du installerar xp(vista?)
Kan vara en bra ide att uppgradera firmware;en på routern också
www.netgear.com
(netsh winsock reset i CMD kan du testa.)
Jag kommer inte in på internet med datorn när allting är inkopplat. Ska prova denna jag sitter på nu och se om den funkar bättre.

Hur fan kommer jag in på routern då? 192.168.1.1 eller?

Datorn jag sitter på nu har kabel (TP) direkt från modemet. Ingenting mellan. Det funkar, men min dator funkar inte på samma sätt =/

Trodde det skulle vara enkelt, plug and play typ. Men icke!
KOm också på att polaren har samma skit som här, men hade en D-Link router, då var han tvungen att ha samma IP-adress på modem som routern hade för att kunna surfa... någonting sådant var det iaf...

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
snart!
Jag kommer inte in på internet med datorn när allting är inkopplat. Ska prova denna jag sitter på nu och se om den funkar bättre.

Hur fan kommer jag in på routern då? 192.168.1.1 eller?

Datorn jag sitter på nu har kabel (TP) direkt från modemet. Ingenting mellan. Det funkar, men min dator funkar inte på samma sätt =/

Trodde det skulle vara enkelt, plug and play typ. Men icke!
KOm också på att polaren har samma skit som här, men hade en D-Link router, då var han tvungen att ha samma IP-adress på modem som routern hade för att kunna surfa... någonting sådant var det iaf...

Du ska INTE ha samma IP på routern som modemet då får du lätt problem. :p

Kmr inte ihåg men kolla vad du har för gateway när du sitter kopplad till routern utan modemet inkopplat, det brukar vara ip till routern. Annars är det 192.168.0.1 eller 1.1 / 1.0 / 0.0 osv. testa

Edit: Står inte det i manualen eller på routerns undersida :p :huvet

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Man kan i inställningarna göra så att routern klonar MAC-adressen från datorn, det är formodligen det som strular. Leta i basic settings, efter nåt som heter router mac-adress, sätt den till "use computer mac adress".

MikkE

Guest
Man kan i inställningarna göra så att routern klonar MAC-adressen från datorn, det är formodligen det som strular. Leta i basic settings, efter nåt som heter router mac-adress, sätt den till "use computer mac adress".
Ok, jag har hittat ett MAC-nummer blandat med bokstäver, 12 nummer/bokstäver. Ska prova :tummenupp

Vart i nätverksinställningarna hittar jag Use Computer MAC adress? Jag letar tills vidare...

Last edited:

MikkE

Guest
Logga in i routern, menyn till vänster, klicka på "Basic settings", längst ner finns inställningarna för MAC-adress.
Hm, grejen är att jag knappt kommer in i routern. Avbryts på något sätt. Rumskamratens pojkvän är ganska så bra på detta, ska fråga han om hjälp också. Men jag försöker så länge. Tack för hjälp!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Hm, grejen är att jag knappt kommer in i routern. Avbryts på något sätt. Rumskamratens pojkvän är ganska så bra på detta, ska fråga han om hjälp också. Men jag försöker så länge. Tack för hjälp!

Du måste vara kopplad med kabel mellan dator och router. Annars funkar det inte.

Dark_Messenger

Guest
24GiB tankar man ju ffs på en dag :hihi Har själv haft kommunicera när jag bodde i Umeå så jag vet hur det är :gnissla

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...