Koreanen byggs om till lite råare stuk

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Ja. Jag började plocka av ljuddämparen igår efterso jag har lagt omkull hojen lite och det enda som belv skadat var i stort sätt ljuddämparen och ena backspegeln. Så nu tänkte jag att jag skulle fixa det men när jag väl hade kommit igång var det svårt att hejda sig. Kanske man ska göra en egen undertail och fixa i ordning bakdelen när man ändå håller på?

Sagt och gjort, plasten på baken försvann, original underkåpa togs av. Såg inte alls ut som det skulle vara omöljigt att fylla den med byggskum eller nått och plasta utanpå, sedan ska det förståss lackas i samma färg som hojen.

Detta är vad jag vill göra med hojen:

[ ] Bygga nytt avgas a'la motogp-tratt
[ ] Nya backspeglar i kolfiber med inbyggda blinkers
[ ] Ny framlykta
[ ] Bygga egen undertail
[ ] Fatbarstyre med raisers

När jag sätter ett X inom [X] så är det klart.

Såhär ser hojen ut efter lite isärplockning, såg att muffen till ljuddämparen har legat och skavt mot svingen. Bra byggt från fabrik :rolleyes: .

Bifogat

• IMG_3868.jpg
    IMG_3868.jpg
    104 KB · Visningar: 170
  • IMG_3869.jpg
    IMG_3869.jpg
    113.5 KB · Visningar: 136
  • IMG_3870.jpg
    IMG_3870.jpg
    113.2 KB · Visningar: 167
  • IMG_3871.jpg
    IMG_3871.jpg
    122.4 KB · Visningar: 279

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Onödigt inlägg

Jag håller helt och hållet med, men ändå är det roligt att pyssla och dona lite. Denna ska troligtvis säljas ganska tidigt i vår så det är väl mest ett projekt för att ha lite kul i vinter, ska försöka göra alla saker billigt, Det som blir dyrast blir väl nya lyktan, den går väl på hutlösa 1000 riksdaler! :tungan

Den där krök-grejen såg inte speciellt flödes-optimerad ut. Alls.

Det är den troligtvis, de lilla snurren skulle jag tro ser ut sådär för att det ska vara lika långt från bägge cyllarna, och det lilla röret emellan är väl för att det inte ska bli konstiga pulser, men det går säkert att göra bättre. Jag håller mig dock till att följa originalets utformning när jag ska till att göra eget.

Last edited by a moderator:

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag är mycket väl medveten om att det inte är en yamaha/kawasaki eller annat tolererat märke men ni kan väl IAF hålla er till att komentera det som ska göras istället för att kasta skit på märket av utgångsmaterial?

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
Du ska inte svetsa två megafoner istället då som på bilden i ursprungstråden?
Två stycken ett-till-ett rör med en tratt på varje sida hade ju varit skitsnyggt! :tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det är den troligtvis, de lilla snurren skulle jag tro ser ut sådär för att det ska vara lika långt från bägge cyllarna, och det lilla röret emellan är väl för att det inte ska bli konstiga pulser, men det går säkert att göra bättre. Jag håller mig dock till att följa originalets utformning när jag ska till att göra eget.

Ja så är det givetvis, men det har nog Korean-ingenjören bara läst sig till, för den är ju helt kantig och ser ut som den är ihopsvetsad av överblivna plåtbitar. No flow no go..

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Du ska inte svetsa två megafoner istället då som på bilden i ursprungstråden?
Två stycken ett-till-ett rör med en tratt på varje sida hade ju varit skitsnyggt! :tummenupp

Det blir nog fel med pulsutjämning och sådär då, däremot så blir det en sådan tratt, på höger sida.
Var nyss ner och dubbelkollade en sak, jag behöver nog fan inte bygga ett helt eget system, jag kapar original strax bakom där det två rören går ihop till ett för att det kommer gömmas bakom en skyddsplåt ändå, så då kan jag gömma en lite muff där istället för att krångla och bygga nytt hela vägen.

Ja så är det givetvis, men det har nog Korean-ingenjören bara läst sig till, för den är ju helt kantig och ser ut som den är ihopsvetsad av överblivna plåtbitar. No flow no go..

Helt sant :tummenupp

Last edited:

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
Det blir nog fel med pulsutjämning och sådär då, däremot så blir det en sådan tratt, på höger sida.
Var nyss ner och dubbelkollade en sak, jag behöver nog fan inte bygga ett helt eget system, jag kapar original strax bakom där det två rören går ihop till ett för att det kommer gömmas bakom en skyddsplåt ändå, så då kan jag gömma en lite muff där istället för att krångla och bygga nytt hela vägen.

Den där plåten ja, tänkte jag inte på..
Själv skulle jag gärna göra mig av med den faktiskt...

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Den där plåten ja, tänkte jag inte på..
Själv skulle jag gärna göra mig av med den faktiskt...

Hade man ett snyggare svetsat system så vore det fint att visa upp det, men här får den nog leva kvar ett tag längre ;)

Måste ta och inhandla byggskum så att man kan bygga upp original undertail och sedan plasta den. Vill ju ha en slät och fin undertail i samma färg som hojen.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Äntligen nån som gör något med "storebrorsan" :tummenupp

Det verkar som att vi har exakt likadan bakplast, ska jag lägga upp lite bilder på hur jag gjorde med min röv ? Har ingen "undertail" dock, orginal duger bra på en svart hoj :tummenupp

christoffer

det kan stickas till lite!
Gick med
9 May 2005
Hoj
R1
:tummenupp Kör hårt hinkas! Och skit i kommentarer om märket,Skönt med nån som vågar såga och byggskumma själv istället för att köpa ett "pimp-my-retta-så-den-blir-som-alla-andras kit"

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R

Det verkar som att vi har exakt likadan bakplast, ska jag lägga upp lite bilder på hur jag gjorde med min röv ? Har ingen "undertail" dock, orginal duger bra på en svart hoj :tummenupp

Är samma plast på 125, 250 och 650.. :tummenupp
Men ni som inte har R modellerna slipper hål vid passagerarsadeln för det fula handtaget som sitter där.

Tänkte försöka meka till undertail o skylthållare i plåt i vinter, men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha skylten i hjulhuset eller mer lagligt.. :rolleyes:

Gick med
9 Sep 2006
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
:tummenupp Kör hårt hinkas! Och skit i kommentarer om märket,Skönt med nån som vågar såga och byggskumma själv istället för att köpa ett "pimp-my-retta-så-den-blir-som-alla-andras kit"

Vart hittar man ett sånt kit? :va

Men Hinkas, kör hårt! Håller med i andemeningen från christoffer, gör din egen grej! På sporthoj får man ju alltid ta lite skit, men huvudasaken är att man har skoj på vägen till målet!

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar

Ja, släng gärna upp bilder på hur du gjorde, vore jättetrevligt. Jag vet hur jag ska göra men jag har inte kompetensen, så det är något jag får fixa på vägen till det färdiga resultatet, blir troligtvis att göra en form med byggskum och sedan plasta ifrån den.

Tack tack, ja, hoppas det blir bra, här ska sågas, plockas bort och gjutas nytt... Jag har inte en aning om hur jag ska göra men det får jag lära mig på vägen som sagt :D

Vart hittar man ett sånt kit? :va

Men Hinkas, kör hårt! Håller med i andemeningen från christoffer, gör din egen grej! På sporthoj får man ju alltid ta lite skit, men huvudasaken är att man har skoj på vägen till målet!

Ja, forum där det kastas mer skit får man leta efter ;).
Jag är bara ute efter att ha skoj nu, eftersom den ändå ska säljas sedan.

Last edited:

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Ge killen lite kred och tips istället för att klonka ner på hans hoj.
Tog bort en del onödigt och barnslig trams..

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Flänger upp lite bilder då :tummenupp

Den är jävla het utan skylt och blinkers, men jag vågar inte chansa :näsblod :tummenupp

mer bilder kommer :tummenupp

Bifogat

• xx.JPG
    xx.JPG
    140.2 KB · Visningar: 68
  • cc.JPG
    cc.JPG
    104.9 KB · Visningar: 78
  • vv.JPG
    vv.JPG
    114.3 KB · Visningar: 71
  • bb.JPG