Inköpstips GPS för MC

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
garmin zumo 500
eller en
TomTom rider v2

båda ligger ju ungefär lika i pris.
går det att lägg in EU kartor på en nordenmodell eftersom de brukar vara billigare (dum fråga, men det är lika bra att fråga, för man vet aldrig vad företag hittar på)
går det få tag i "gratis" kartor genom mer eller mindre suspekta nerladdningssidor?

HMR

Alpbuse
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
KTM 690R
går det att lägg in EU kartor på en nordenmodell eftersom de brukar vara billigare (dum fråga, men det är lika bra att fråga, för man vet aldrig vad företag hittar på)
De för MC lämpliga GPS modellerna (se här) säljs antingen med hela europakartan förinstallerad eller helt utan karta. Dvs det är inte aktuellt att uppgradera från Norden till Europa. Det är i huvudsak endast de lite enklare bil-gps'erna som finns med nordenkarta förinstallerad. Dessutom så blir det normalt dyrare att uppgradera än att köpa hela Europa från början.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Förstår inte meningen med en gps om man antingen inte åker väldigt mycket i jobbet eller tourar privat med bil/mc????

Visst kan vara bra någon enstaka gång när man ska åka och köpa något någonstans där man inte varit, men det finns juh eniro kartor då också.

Ser många när man åker till jobbet som åker omkring med en gps i sin gammla pendlar volvo 740??? :va Hittar de inte till jobbet längre eller vad är problemet...

Men visst en gps är juh kung om man reser mycket... Men nu förtiden har nästan de flesta mobiltelefoner en inbyggd gps funktion...

///Micke

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Förstår inte meningen med en gps om man antingen inte åker väldigt mycket i jobbet eller tourar privat med bil/mc????

Visst kan vara bra någon enstaka gång när man ska åka och köpa något någonstans där man inte varit, men det finns juh eniro kartor då också.

Ser många när man åker till jobbet som åker omkring med en gps i sin gammla pendlar volvo 740??? :va Hittar de inte till jobbet längre eller vad är problemet...

Men visst en gps är juh kung om man reser mycket... Men nu förtiden har nästan de flesta mobiltelefoner en inbyggd gps funktion...

///Micke

När jag körde mycket i skogen (ensam) hade jag alltid med mig en GPS på hojen. Det hade både fördelen att jag kunde välja vilka stigar jag ville och ändå alltid vara säker på att åtminstone kunna följa mitt eget spår tillbaka när jag tappat bort mig, samt att jag alltid hade koordinater jag kunde ge larmtjänst om det skulle gå illa :näsblod

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
När jag körde mycket i skogen (ensam) hade jag alltid med mig en GPS på hojen. Det hade både fördelen att jag kunde välja vilka stigar jag ville och ändå alltid vara säker på att åtminstone kunna följa mitt eget spår tillbaka när jag tappat bort mig, samt att jag alltid hade koordinater jag kunde ge larmtjänst om det skulle gå illa :näsblod

Det va juh klokt, men att köra så vilse så får man juh vara bra yr i bollen hehe. Man kommer juh alltid till en större väg någongång. :)

///Micke

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Idag ligger fartkameror inlaggda i gps men även tmc som berättar om det är några olyckor eller långa köer vilket kan va väldigt användbart särskillt i göteborgstrakten har jag märkt detta !

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Letar!
Det är som Goffen säger. Sjukt bra att ha GPS om man har som vana att köra för fort.. Min tomtom har räddat lappen många gånger... :D

HMR

Alpbuse
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
KTM 690R
///Micke
Din synpunkt är vanlig bland sporthojsägare. Den gör att jag har lite svårt att förstå hur ni använder era hojar. Enbart på bana eller?

Den viktigaste anledningen till att ha GPS på MC är att undvika tråkiga vägar. Man sätter sig vid sin PC och lägger ut en dagstrip på fina kurviga vägar. Alfaltnörden tar duccekartan och lägger ut en rutt medan grusbusen väljer de minsta vägar han hittar. Rutten, eller rutterna, tankar han sedan upp till GPS:en och genom att följa dom kan han undvika trafikerade & raka vägar. Dvs han får en sammanhängande rutt utan tradiga transportsträckor.

Dvs det man har GPS:en till i bilen - att hitta till en viss punkt - är mindre viktigt på MC. Fast ändå nyttigt när man harvat runt i skogen, regnet börjar, och man vill hem.

En annan användning av GPS:en är som co-driver vid snabb körning på okända vägar. Dvs GPS:en talar om hur vägen ser ut efter nästa krök och man kan anpassa fart, växel, sittställning, etc och vara väl förberedd.

Jag bedömer att om jag före GPS-eran körde 60% fina vägar och 40% tråkiga så kör jag idag med GPS 80% fina vägar. Dessutom med högre snittfart och färre stopp. Dvs varje runda är längre. Dessutom vågar jag mig numera mycket oftare ut på okända vägar. Speciellt utomlands. Jag ver ju att jag i alla lägen hittar ut igen.

Dom som kör mest av alla på grymt kurviga vägar torde vara grusbusarna. Av dom har minst 80% GPS idag.

Tänk på när du köper en GPS att:

- Du bör ha en som kan ta emot rutter du hittar på nätet. Dvs en Garmin.

- Du måste kunna "frysa" rutten. Dvs din mödosamt hopknåpade rutt får inte räknas om av GPS:en. Dvs glöm alla bil-GPS:er med automatisk ruttomräkning.

- Du bör kunna "frysa" skalan. Dvs GPS:en får inte automatiskt skala kartbilden upp och ner. Annars funkar inte GPS:en som co-driver.

Last edited:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Din synpunkt är vanlig bland sporthojsägare. Den gör att jag har lite svårt att förstå hur ni använder era hojar. Enbart på bana eller?

En annan användning av GPS:en är som co-driver vid snabb körning på okända vägar. Dvs GPS:en talar om hur vägen ser ut efter nästa krök och man kan anpassa fart, växel, sittställning, etc och vara väl förberedd.

Som de ska använsas PÅ BANA.... Klart det blivit lite landsväg men jag vet inte om vi som åker sporthoj har bättre lokalsinne eftersom vi alltid hittar ändå :tungan

Ne men alvarligt klart att det är bra om man åker runt i ett annat land eller ska till en specifik plats där man aldrig varit. Men för att nöjesåka på helgerna klarar jag mig gott och väl med att kolla på hitta.se innan jag åker iväg. Det gör det hela lite roligare med om man skulle åka lite fel, då får man juh helt enkelt se mer vilket ni touring nissar är ute efter :)

Och sen till att man ska ha den till för att glo på vid hög hastighet på kurviga vägar man inte känner till :va Det känns juh inte så säkert för det första försöker man juh ha full koll på sig själv, hoje och alla kurvor sen ska man juh hålla koll på om man får möte eller om det skulle ligga något på vägen eller komma upp något på vägen. Räcker inte det utan man ska även sitta och glo på en GPS för att se på ett ungefär hur nästa kurva ser ut. Det va nog det dummaste jag hört. :pannkyss

Samt att jag tycker att en gps på en sporthoj inte riktigt passar in...

///Micke

Last edited:

HMR

Alpbuse
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
KTM 690R
Och sen till att man ska ha den till för att glo på vid hög hastighet på kurviga vägar man inte känner till :va Det känns juh inte så säkert för det första försöker man juh ha full koll på sig själv, hoje och alla kurvor sen ska man juh hålla koll på om man får möte eller om det skulle ligga något på vägen eller komma upp något på vägen. Räcker inte det utan man ska även sitta och glo på en GPS för att se på ett ungefär hur nästa kurva ser ut. Det va nog det dummaste jag hört. :pannkyss ///Micke

Sagt av en som inte provat. Dra inte slutsatser när du inte vet. Väldigt många använder co-driver funktionen och är mycket nöjda.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att provköra en sporthoj. Jag vet ju redan att dom är obekväma och tråkiga. (det här var nog det dummaste JAG sagt...) :huvet

Skämt åsido så är de flesta som är negativa till GPS på MC sådana som aldrig provat eller inte ha förstått att ställa in GPS:en rätt. Det är mycket stor skillnad att använda GPS på bil och på MC. Min MC-GPS (Garmin 278) är rätt klumpig & svårjobbad i bilen. Min Bil-GPS (Garmin Nüvi) är helt oanvändbar på MC.

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Daytona 675
Skit i gps´en. Köp en karta skriv ner städerna du ska passera på en lapp som du sätter vid instrumenteringen eller något annat ställe som inte vinden/regnet tar.
Köpte en gps inför europaresan ifjol, kastade den åt helvete efter 2mil. Skall nämnas att vi började använda gps´en i Polen (Gdansk).

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
E ute efter nått billigt skit, bara man tar sig från A - B. Nån som har erfarenhet av tex Magellan Maestro 4010?
Swedol har erbjudande på ngn Magellan.Fick tyv dåligt betyg i testet.
Har beställt en garmin nuvi 550.En alltiallo gps som du kan ha i bil,båt o hoj samt som handgps.Ligger på 3500+moms

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Hoj
FZ8S SP -11
en annan fundering, måste man koppla in ett cig uttag på bågen om man köper en vanlig GPS?
vad skulle ni rekomendera isånnafall?

Last edited:

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
en annan fundering, måste man koppla in ett cig uttag på bågen om man köper en vanlig GPS?
vad skulle ni rekomendera isånnafall?

De allra flesta har ju inbyggda batterier, så beroende på hur länge man tänkt vara ute så klarar man sig med det. Har själv en Navman GPS S70, ca 1400:-, som jag använt lite i bilen under vintern. Hade tänkt använda den på mc oxå i sommar om man behöver det nån gång. Den har en angiven batteritid på 5 timmar.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024