Jofama produktinfo

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Håller själv på att införskaffa nya kläder och tänkte att fler kanske har nytta av den informationen jag hittade på Jofamas hemsida.
Jag har skrivit av rakt av då det inte gick att kopiera/klistra in (jäkla flash)...
Hade ändå lugnt på jobbet... :-D
Tänk på att det är deras egen information!!! Hur väl det stämmer får var och en själv bedöma!

Citat:
Produktinfo: DRYWAY®/ DRYWAY+®
Regnskydd som låter kroppen andas
Funktionsmembran finns idag i många kläder, med lite olika tekniker. Men det var inte många år sedan som de var en sensation. Ett tunt material som höll vatten och vind ute, samtidigt som det tillät att kroppen att andas, var förståss en revolution. För alla som frilufare, motorcyklister, yrkestrafik i utemiljö och andra som vet vad dåligt väder innebär, blev livet lite enklare.

Idag har tekniken utvecklats, och funktionsmembranen har blivit såväl tunnare som bättre. Men det är fortfarande samma fysiska lagar som ligger till grund för att det ska fungera.. Högre fuktighet och högre temperatur på insidan gör att vattenångan transporteras ut. Det innebär att om du exempelvis kopplar på handtagsvärmen så vänds effekten i handsken, och fukten kommer att krypa in i handsken.

Att materialet är vattentät beror på att ytspänningen i vattendroppen inte kan tränga igenom de små cellerna eller strukturen i membranets ytskikt. Den vattenånga som ska transporteras ut består däremot av droppar som är så små att de kan passera.

Det funktionsmembran som används i våra kläder heter DRYWAY®. Produkten är noggrant testad för att klara av de extrema påfrestningar motorcykelkläder utsätts för.

Sedan flera år använder vi även en vidareutveckling som heter DRYWAY®+ som är mer strechtåligt och mer töjbart. Det gör att det klarar extremsituationer bättre. Dessutom är fukttransporten effektivare.
DRYWAY®+ används i samtliga Halvarssons-ställ och i delar av Lindstrands-kollektionen.

Funktionsmembranet är antingen en del av tvålagerskonstruktion, där yttermaterial och membran sitter ihop, och fodret sitter löst innanför. Eller så är det med i en Z-linerkonstruktion, där delarna är separerade från varandra. Båda konstruktionerna har i stort sett samma funktion. Tvålagerkonstruktionen gör produkten smidigare, medan Z-linerkonstruktionen har ett bättre pris.

För att DRYWAY® och DRYWAY®+ ska uppnå mesta möjliga effekt så rekommenderas våra underkläder i fukttransporterande polyester.


Produktinfo: HI-ART®
En hjälp på vägen – bokstavligt talat
Du vet om det, men tänker helst inte på det. När motorcykeln vält, och du har klarat träffen mot marken, så har det bara börjat. Om du åkte i 110 km/h så har du 5-7 sekunder kvar innan det är över. Vet du hur lång tid det tar för friktionen att nöta igenom dina plagg?

HI-ART® är, enkelt ut tryckt, frottévävd polyester.
Genom att vända tyggfibrerna utåt i form av små öglor, så kommer friktionen att jobba mot fibrernas kortända. Det är som med en träbit ungefär. Den är lättare att nöta ner längs med fibrerna än på toppen, det vill säga i änden på fibern.

Genom att helt enkelt vända på tyggfibrerna så har vi åstadkommit en högre tålighet för friktion. Vi rekommenderar naturligtvis att du håller dig kvar på två hjul, men om olyckan trots allt är framme så gör HI-ART® att skaderisken minskar.

Till Halvarssons Safety – plagg medföljer två olika ytterskal. Använd det plagg som passar vädret och temperaturen bäst. Det ena skalet är vindtätt och vattentätt med andasfunktion. Det andra skalet består delvis av meshpaneler, det vill säga en väv med glesa maskor, som tillåter att en del av fartvinden passerar igenom för att ge en kylande känsla. Att det går att välja ytterskal är viktigt för det vi kallar passiv säkerhet. En förare som upplever hög komfort är en säker förare.

På en del av Halvarssons och Lindstrands kollektioner använder vi även HI-ART® som ett förstärkningslaminat på de mest utsatta ställerna.
Produktinfo: Cool Leather®
Visst kan skinn vara coolt. Nu också bokstavligen talat.
Cool Leather® introducerades i våra plagg förra året. Och det är ingenting mindre än en revolutionerande nyhet som gör din resa ännu mer behaglig. Ett skinnplagg som inte tar upp värme låter nästan för bra för att vara sant.

Ljus är elektromagnetisk strålning av olika våglängder. Det är ljuspartiklar, eller fotoner, som svänger i en viss våglängd. Människan ser bara ett visst spektrum av dessa svängningar, och olika frekvenser uppfattas som olika färger för oss. Det energirika ljuset finns också inom ett visst frekvensomfång. Nu finns en metod för att behandla plagget. Det innebär att ett svart skinnställ inte blir varmare än ett vit ställ, vilket motsvarar en temperaturminskning på cirka 20°C.

Behandlingen sker under garvningen och infärgningen av skinnet. Resultatet blir att ljusstrålar i det värmeintensiva frekvensområdet inte tas upp av skinnet. Det låter som magi, men plagget blir aldrig riktig varmt, inte ens på en riktigt het sommardag.

Vi pratar ofta om aktiv och passiv säkerhet. Att du inte blir varm under körning gör dig förståss till en bättre och säkrare förare, och det minskar risken för att en olycka inträffar. Dessutom kan du njuta mer av färden.


Produktinfo: OUTLAST®
Kall blir varmt och varm blir kallt
Från början utvecklades OUTLAST® för att skydda astronauter mot extrema temperaturskillnader. Idag har tekniken förärats det prestigefyllda priset ”Certified Space Technology” och hittat mängder av användningsområden i vanliga människors liv.

Tyger, väv och andra material kan, med hjälp av teknologin i OUTLAST® Adaptiv Comfort, anpassa sin värmereglerande förmåga till den omgivande temperaturen. OUTLAST® är darför behagligt att bära, oavsett vad det är för temperatur.

Vad det handlar om är miljontals kapslar med paraffin som finns i tyget. Paraffinet växlar mellan att vara fast eller flytande, i takt med att vi avger värme eller behöver värme. När kroppstemperaturen stiger så tas överskottsenergin upp av kapslarna, och de smälter, samtidigt som värmen bevarar där. När kroppstemperaturen sedan sjunker så stelnar paraffinet, och återger samtidigt den värme som de tidigare lagrat.

Som motorcykelförare kan man ibland uppleva temperatursvängningar. Skillnaden mellan skugga och sol kan vara påtaglig. Innan färden börjar så är det också vanligt att förberedelserna höjer temperaturen och gör att svetten tränger fram. Med OUTLAST® i plaggen dämpas effekten av temperatursvängningar.

Med OUTLAST® blir din stund på motorcyckeln mer behaglig, och därmed blir du en säkrare förare.


Produktinfo: Säkerhet
EU-direktiv och CE-märkning
Sedan 17 år finns EU-direktiv för personlig skyddsutrustning, som även omfattar motorcykelkläder. Varje produkt som är utformad för att skydda bäraren ska uppfylla kraven enligt dessa direktiv.

För att få CE-märkning på skyddsutrustning krävs långtgående och oberoende tester av ett auktoriserat testinstitut. Till produkter som klarar testerna utfärdas ett EC Type-Examination-Certifikat, och de förses med CE-märkning.

Vi är marknadsledare när det gäller utbudet av personlig skyddsutrustning, och en av få tillverkare som uppfyller kraven för CE-märkning. Vi har under lång tid arbetat tillsammans med ledande experter inom teknik och testverksamhet för att få fram säkra produkter. Vi var tidigt ute med att erhålla ett godkännande för CE-märkning för såväl skinn som textil och skydd.

Våra säkerhetsprodukter består…
…ännu säkrare.

OBSERVERA
Tyvärr förekommer det ett omfattande missbruk av CE-märkningen. Här är ett par sätt som kan vara till hjälp när du ska avgöra om ett plagg har en äkta CE-märkning eller inte.

Till varje produkt som godkänts ska det finnas med en skriftlig användarinformation om hur produkten ska användas och skötas. Den informationen ska alltid vara på landets lokala språk. Saknas den så kan du utgå från att CE-märkningen är falsk.

Det ska i användarinformationen framgå vilket testinstitut som utfärdat godkännandet. Det ska stå namn och vilket identitetsnummer institutet har.

Ovanstående är ingen garanti för att produktens märkning är äkta, men troligtvis ger de en god indikation.
Slutcitat.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top