Sr-motor

Dr.Bike

Guest
Testing
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    137 KB · Visningar: 337
  • 2.jpg
    2.jpg
    131.5 KB · Visningar: 289
  • 3.jpg
    3.jpg
    132.7 KB · Visningar: 316
  • 4.jpg
    4.jpg
    137.1 KB · Visningar: 353
  • 5.jpg
    5.jpg
    134.1 KB · Visningar: 330
  • 6.jpg
    6.jpg
    126 KB · Visningar: 310

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gammal hoj då, eller det kanske är av nyare modellen iofs.

Hur som helst, 2 ventilare är tufft.

Ja de kom i slutet på 70-talet men de flesta såldes på 80-talet.
Jag har haft en sån. Förutom portning så finns det en högkompkolv från Wiseco till dom. Den är perfekt om man sätter in en isracing-kam från Megacycle som iaf fanns då. Jag hade det receptet på min SR jag hade på 80-talet. Jag gillar också tvåventilsstånkor, det är lite mörkare och råare ljud i tvåventilsstånkorna tycker jag.
 

Solid snake

Guest
Ja de kom i slutet på 70-talet men de flesta såldes på 80-talet.
Jag har haft en sån. Förutom portning så finns det en högkompkolv från Wiseco till dom. Den är perfekt om man sätter in en isracing-kam från Megacycle som iaf fanns då. Jag hade det receptet på min SR jag hade på 80-talet. Jag gillar också tvåventilsstånkor, det är lite mörkare och råare ljud i tvåventilsstånkorna tycker jag.
Lite annan motorkaraktär också, om jag får säga mitt. :hihi

Tycker de går råare än 4 ventilarna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En SR

400 eller 500 är egalt. Det är samma motor, men med olika slaglängd.

Svetsa upp lite material till squishytor kanske? Jag kommer inte ihåg hur det ser ut längre. Men är det inte så att det är hemisfäriskt ända ut till cylinderväggen på SR?
 

Dr.Bike

Guest
Svetsa upp lite material till squishytor kanske? Jag kommer inte ihåg hur det ser ut längre. Men är det inte så att det är hemisfäriskt ända ut till cylinderväggen på SR?

Det stämmer.
Denna kommer öka borret till 90 prick från 87 så där har man en LITEN squish att fixa, men nej, ingen svetsning (iaf inte än) då 11:1 kolven från Wiseco redan ligger i pipelinen :) *wii*
Vi lägger kompet nånstans runt 10 sålänge originalkammen får tjänstgöra.
Du som haft en trimmad rackare: HUr höll motorn med lite trim. Några svaga punkter?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det stämmer.
Denna kommer öka borret till 90 prick från 87 så där har man en LITEN squish att fixa, men nej, ingen svetsning (iaf inte än) då 11:1 kolven från Wiseco redan ligger i pipelinen :) *wii*
Vi lägger kompet nånstans mellan 10 och 11 sålänge originalkammen får tjänstgöra.
Du som haft en trimmad rackare: HUr höll motorn med lite trim. Några svaga punkter?

Den gick som tåget, jag hade som sagt en sån där högkompkolv och en kam från Megacycle. http://www.megacyclecams.com/catalog/page58.pdf

Motorn gick pålitligt som en mercadiesel. Det enda jag gjorde i övrigt var att byta mina slitna gerotordrev till nya i oljepumpen samt montera en liten oljeslang som förbättrade smörjningen genom att leda olja direkt till toppen/kammen. Slangen var ett tillbehör som Solna Mc rekommenderade mig och som var en färdig eftermarknadspryl. Finns nog fortfarande att köpa. Jag hade inga problem med knack trots att jag jag hade original förbränningsrum.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur stora ventiler har den original då?
Bild?
Kan man få prisuppgift på ett sånt jobb, PM-a gärna?


Lite nyfiken för det står ett sånt "lik" här i det gemensamma garaget som jag är lite spekulant på. Är väl en 80-talare så ekerhjul måste ordnas istället.
 

Dr.Bike

Guest
Hur stora ventiler har den original då?
Bild?
Kan man få prisuppgift på ett sånt jobb, PM-a gärna?


Lite nyfiken för det står ett sånt "lik" här i det gemensamma garaget som jag är lite spekulant på. Är väl en 80-talare så ekerhjul måste ordnas istället.

PM:a mig så reder vi ut besticken! :)
 

Bukkake Girl

Bannad
Gick med
11 Aug 2007
Ort
Jag har bott vid en landsväg
Hoj
Ducati 2009 1198S
Sweet mother-fucker!
Tjaa, det enda som räknas i slutänden är ju ett bevis från en bromsbänk.
Det ser väl acceptabelt ut. Jag vet att en gammal SR-topp orginal inte flödar mer än en tidig evolution-topp så utgångsmaterialet är väl inte det bästa.
Jag vet emellertid också att det med lite mer arbete finns plats för betydligt större ventiler och även dubbelstift, men allt är väl till syvven och sist en kostnadsfråga.
Den slutgiltiga domen över doktonrs ordination är trots allt en bänkkörning som bevisar att han åtminstone mäktat med att tex överträffa BSA:s ingenjörer med Goldstar. I och för sig ingen enkel uppgift, men om det vore enkelt så kunde ju vilken nolla som helst porta ett cylinderhuvud.
11:1 låter extremt med orginalkam, har doktorn räknat rätt?

Go for it Doctor!
 

Dr.Bike

Guest
Sweet mother-fucker!
Tjaa, det enda som räknas i slutänden är ju ett bevis från en bromsbänk.
Det ser väl acceptabelt ut. Jag vet att en gammal SR-topp orginal inte flödar mer än en tidig evolution-topp så utgångsmaterialet är väl inte det bästa.
Jag vet emellertid också att det med lite mer arbete finns plats för betydligt större ventiler och även dubbelstift, men allt är väl till syvven och sist en kostnadsfråga.
Den slutgiltiga domen över doktonrs ordination är trots allt en bänkkörning som bevisar att han åtminstone mäktat med att tex överträffa BSA:s ingenjörer med Goldstar. I och för sig ingen enkel uppgift, men om det vore enkelt så kunde ju vilken nolla som helst porta ett cylinderhuvud.
11:1 låter extremt med orginalkam, har doktorn räknat rätt?

Go for it Doctor!


11:1 blir det INTE med originalkam. Helt riktigt. (dock monteras en sån kolv! detta tarvar förståss en förklaring)
Overlapét på originalkammen är alldeles för litet, och just DEN diskussionen kan du läsa mellan mig och själva toppägaren på bike.se där jag redogör för X antal alternativ, och där vi SOM MEST kommer ta ut 11:1, men det blir ju då endast utifall min vän kammakaren kan harva till en trevligare kam åt oss!

Nu är det här den kortslagigare 400:an i grund och botten, så denna 11:1 kolv ger "bara" 9,77:1 i utgångsläget i verklig komp, och det är DÄR vi börjar... (men det hade jag ju inte redovisat här på SH, då detta aldrig var avsett att bli en tråd! :D utan bara lite snabbt upplagda bilder till ägaren...)
Floingar man sedan dit en tunnare kopparpackning blir kompet hälsosamma 10:1 jämnt skägg. Fortfarande utan att ha planat toppen.
Men jag kommer (nog) vidta en lite kompsänkande åtgärd...(hemligt vilken och varför) som jag först måste diskutera med en av mina idoler.

Volymen ökar oxå då borret tas upp till jämna och fina 90mm från 87.
Vi hamnar då på 427. Dock inte Cubic Inch...som den ärevördiga L88:an hade (Chevas BB för er ofrälse http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Big-Block_engine#427) ;) men SR:en blir lika fruktad! :fakta

Tjaa, vad denna trimning kan ge?
Det är ju ingen maxtrimning på något sätt, men kan vi öka ca 15% kanske lite mer, är jag nöjd. (utgångsrovan hade väl bara 8 häst kvar :hoppskrat så vi får väl jämföra med vad de ANSÅGS ge... och dra av för lite transförluster)
Misstänker att ägarens stjärt blir bästa "provbänk" och värdemätare ;)

Kanalerna såg till en början hyfsade ut, men vartefter aretet fortskridit har en hel del designmissar uppdagats. (orkar inte dra alla här) Men bla var insugskanalen alldeles för stor (grov) på sina håll. Detta är utjämnat, men inte helt åtgärdat. Skulle man göra detta for real så skulle det behövas lite amalgam i patientens mun. Nu är detta dock "bara" lite lek med den gamla damen.
Dock kommer den födas från en modern 36 mm TMR isf.f den gamla trötta 32 mm originalaren vilket gör att kanalen anpassas till detta och därmed får en mer naturlig form.
Ventilsätesringen var en katastrof, och vårtorna som styrningarna kommer upp ur var monumentala! (Glömde fota dem innan bara, men numera handsnidade till att iaf inte bråka i onödan.
Sen "det vanliga tjafset" i kanaler och förbränningsrum...*mumlar nåt*

Det ni ser är en del i slutfasen, grejerna är alltså ff under bearbetning, och så här onödigt (och korkat) blankt kommer det inte att vara när det är klart.
Iaf inte överallt! :D

Varför bytte du nick till det där vedervärdiga du har nu?
Ditt gamla var bättre, särskilt avataren! :tummenupp
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Apropå kam Jörgen: Den där iskammen du rekade verkar vettigast. Dock har den ju lite häftigt lyft. Kam No1 (högst upp verkar juste oxå, men kanske tam?)
Lite små uppdateringsbilder från gjorda arbeten:
 

Bifogat

  • 7.jpg
    7.jpg
    129.9 KB · Visningar: 2,250
  • 8.jpg
    8.jpg
    135.9 KB · Visningar: 469

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Apropå kam Jörgen: Den där iskammen du rekade verkar vettigast. Dock har den ju lite häftigt lyft. Kam No1 (högst upp verkar juste oxå, men kanske tam?)
Lite små uppdateringsbilder från gjorda arbeten:

Den kammen jag hade var nog 251-62 med 0.495" i lyft.
Men det finns ju en lite mildare med med part no 251-40 med 0.480" i lyft annars!
Originalkammen har ju tydligen 0.390" i lyft.
 

Dr.Bike

Guest
Den kammen jag hade var nog 251-62 med 0.495" i lyft.
Men det finns ju en lite mildare med med part no 251-40 med 0.480" i lyft annars!
Originalkammen har ju tydligen 0.390" i lyft.

Ja, som jag skrev, det verkar som den snällare kammen har en bra profil för gata. Man ska lägga märke till att durationen för dn kam du hade ligger runt 300 grader. Och detta med 0.040" lyft vid noll spel.
M.a.o har den en bra bit över 3oo med normalt ventilspel.
Hade gärna sett runt endast 280-290 grader.
Var din tom i botten?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, som jag skrev, det verkar som den snällare kammen har en bra profil för gata. Man ska lägga märke till att durationen för dn kam du hade ligger runt 300 grader. Och detta med 0.040" lyft vid noll spel.
M.a.o har den en bra bit över 3oo med normalt ventilspel.
Hade gärna sett runt endast 280-290 grader.
Var din tom i botten?

Nej det tyckte jag inte. Tvåventilare har ju lite hetare kammar än motsvarande fyrventilare för samma trimningsgrad. Men om du ska göra det till en kund så kanske man ska ta den snällare om man är osäker på vad han/hon gillar förstås. Det verkar ju prisvärt att handla hela kittet från dom, med högkompkolv, retainers, rätt fjädrar och hela biddevitten. Prislistan verkar ju 80-talsmässig! :D Dessutom är ju dollarn rekordlåg.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gick inte toppsmörjningen till insugsidan på SRmotorerna?
Har för mig att det var en sådan vi ändrade.
Efter raset..

Såg förslag om dubbelstift i ett tidigare inlägg.
Bluff.
Inbillar mig att det möjligen gör nytta i kortslagiga storkubikare.
Men en SR?

Motorn svarar oftast väldigt bra på mildare trimningar.
Original är den förvisso charmig.
Men onödigt trött.
Öppnare andningsvägar (originalgasaren är inte skoj) ger en betydligt trevligare motor.
Säkerligen 5-6häst extra.
något högre komp och snäppet längre duration ger nog ytterligare 7-8 kusar.

Mer provade vi aldrig.
Högre lyft/större ventiler kändes meningslöst utan att porta.
Vad kan portningen ge?

Min erfarenhet är att motorn tål mycket stryk!
Raset som föranledde renoveringen och trimningen berodde på en klantigt monterad kåpa (motorn användes för att prova ut ett classic-chassie) som hindrade kylluften, tillsammans med låg oljenivå och mager blandning (tom megafon, inget luftfilter och originalbestyckning...).
Att motorn rasar då, kan man inte skylla på motorkonstruktionen..
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top