ljudälskare och stereofiler, se hit!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
har tänkt mig att köpa nya stereo och har en hyfsad setup uttänkt, min fråga till dem som kan är nu om den "duger":) har letat så mycket information om alla de olika delarna jag kunnat men inte hittat tech-specs med mera för mycket av det... någon som har samma/liknande setup och kan hjälpa mig med detta?
det jag tänkt mig införskaffa är ett stereopaket från Stereo Technics (serie “MOS class AA”) som innehåller:
FÖRSTÄRKARE: Technics SU-A700MK2.
CD-VÄXLARE: Technics SLPD1000.
BANDSPELARE: Technics RS-BX747.
TUNER: Technics ST-GT550.
EQUALIZER: Pioneer GR-333.
HÖGTALARE: JBL TLX-8 .

sen funderar jag även på att antingen byta de nuvarande högtalarna eller spela både original och ett par nya. de högtalare jag tänkt byta till/lägga till är ett par PAB-122P.
fakta om dessa:
PA-/DJ-Power-Box, 8 Ohm, svarta
2–Wägs–Basreflex–System med 2 bas/Mellan–Register med dubbla CTS–Piezo–Hornhögtalare
NEUTRIK–Speakon–Anslutningar

2x ø 30,5cm (12") Bas
Maxbelastning 700W
RMS belastning 350W
Frekvensomfång 40–20 000Hz
Normal 95db
Max 120db

vad jag nu undrar är om det här utgör en bra stereo över huvud taget, om jag kommer få ett bra ljud eller inte, för- och nackdelar med detta paket och så vidare samt om den förstärkare jag tänkt mig ens klarar att driva de nya högtalarna jag tänkt mig. har inte hittat varken max- eller kontinuerlig uteffekt så... help please:) ni får gärna förklara på så enkel senska som möjligt också då jag inte är sådär jättehemma på det här med stereo:)
tack på förhand!:tummenupp

/en som snart ska dunka loss, hoppas han:yoparty

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Eq och bandspelare å grejer :D Det är ju 80-tal eller nåt. Glöm det där skiten! PA är nog inte så kul heller för den delen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skippa PA-högtalarna och satsa på en bättre stereo, det är mitt tips. Mitt tips #2 är: köp begagnat.

http://www.hifimagasinet.com :tummenupp

EDIT: Men sen är ju frågan om du vill spela bra eller bara spela högt

ok, så varken stereon eller högtalarna är bra?:va nypris på allt är ju över 27 000 så... ger inte det en hyfsad stereo vetefan hur jag ska fåp tag på en:D
jodå, det är en beg-deal jag har på g så...
jag vill spela bra men jag är ingen extrem audiofil så... bra med potential för hyfsat högt funkar bra:)

Eq och bandspelare å grejer :D Det är ju 80-tal eller nåt. Glöm det där skiten! PA är nog inte så kul heller för den delen.

bandspelaren ska jag bara ha för att den ingår i paketetet jag köper men resten ska man ju lätt ha:tummenupp vill inte ha nån sån där tråkig kompakt stereo, vill ha en i många delar som man kan ställa in som man vill:tummenupp
retro är :yoparty
ok, så PA går bort?:va hade hört att de var välkända och bra...

EDIT: kanske ska säga att jag får hela paketet för runt 8500, får jag då ljud som är värt det eller kan jag hitta bra mycket bättre för samma peng? är som sagt ingen extrem ljudfanatiker (typ farbro' barbro) så större summor är det inte tal om, vill bara ha så bra ljud jag kan få för ungefär den pengen:) och vi snackar då en riktig stereo i många delar med feta högtalare, smått kompakt kasettbandradiotjafs går fetbort:D

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
ok, så varken stereon eller högtalarna är bra?:va nypris på allt är ju över 27 000 så... ger inte det en hyfsad stereo vetefan hur jag ska fåp tag på en:D
jodå, det är en beg-deal jag har på g så...
jag vill spela bra men jag är ingen extrem audiofil så... bra med potential för hyfsat högt funkar bra:)

För 27 000 kr får du betydligt bättre hemmagrejjor än så. PA-högtalarna är kalas - för PA.

Ärligt talat så är det här svårt men förstärkaren går för runt 500 begagnad vad jag såg på eBay t.ex., EQ:n finns för under 500 på blocket, CD-växlaren måste vara från mitten av 1800-talet, hittar ingen info om den annat än på jätteasiatiska språk. Högtalarna är värda en femhundring också ungefär och PA-burkarna går för 3000 kr på tradera.

27 000 kr har de aldrig kostat, då har den som köpte den åkt på århundradets blåsning eller så köpte han dem för sisådär en 20 år sen.

EDIT: Sätt en budget, åk runt och provlyssna och köp sen. http://www.hifimagasinet.com som sagt, där finns allt och lite till begagnat.

EDIT2: Missade din EDIT. :tungan

8500 kr. Ska se vad jag kan plocka ihop... :)

EDIT3:

Jäkligt synd att du inte har högtalare för det här är nåt i hästväg. Och snyggt som tusan också. Nypris, en bra bit över 10 000 kr.

De här till kanske?

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
För 27 000 kr får du betydligt bättre hemmagrejjor än så. PA-högtalarna är kalas - för PA.

Ärligt talat så är det här svårt men förstärkaren går för runt 500 begagnad vad jag såg på eBay t.ex., EQ:n finns för under 500 på blocket, CD-växlaren måste vara från mitten av 1800-talet, hittar ingen info om den annat än på jätteasiatiska språk. Högtalarna är värda en femhundring också ungefär och PA-burkarna går för 3000 kr på tradera.

27 000 kr har de aldrig kostat, då har den som köpte den åkt på århundradets blåsning eller så köpte han dem för sisådär en 20 år sen.

EDIT: Sätt en budget, åk runt och provlyssna och köp sen. http://www.hifimagasinet.com som sagt, där finns allt och lite till begagnat.

EDIT2: Missade din EDIT. :tungan

8500 kr. Ska se vad jag kan plocka ihop... :)

EDIT3:

Jäkligt synd att du inte har högtalare för det här är nåt i hästväg. Och snyggt som tusan också. Nypris, en bra bit över 10 000 kr.

De här till kanske?

ok, och PA är inte bra rent allmänt?

det är den här jag spanat in: http://www.blocket.se/vi/14712160.htm?ca=23_10_s
sen kostar högtalarna jag vill köpa till runt 6000 nya så... runt 27-28 000... eller?

visserligen bara säljarens ord där men ljuger han borde det inte vara alltför svårt att kolla upp så jag tror att säljare av sånt här är ganska försiktiga med riktiga rövare vad gäller nypris och sådär... eller vad tror du? visst, grejerna är inte nya. men helt nytt är för dyrt för mig... letar lite äldre men som var bra för sin tid så att det iallafall är ok nu liksom:)

ska självklart lyssna innan jag köper nåt:tummenupp men i det här fallet finns högtalare och stereo på skilda platser så... blir svårt att lyssna på allt tillsammans då då...

och jag kan bara röra mig i malmö-lund-regionerna så... det begränsar ju utbudet något... det här var bland de billigare kompletta "seten" som verkade hyfsat bra... och så högtalarna på det då. har inte hittat någon bra förstärkare på blocket för under 2000 separat... och då ska jag ha cd-spelare, eq och allt annat till det... plus högtalarna... svårt detta:huvet

tack för att du letar åt mig:tummenupp grejerna du hittade är säkert bra men lite långt bort tyvär...:(

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

PA är skitbra till sitt användningsområde, livemusik, klubbar och stora ytor. Låter verkligen inte bra hemma, jag har provat ett flertal såna... ;)

det är den här jag spanat in: http://www.blocket.se/vi/14712160.htm?ca=23_10_s
sen kostar högtalarna jag vill köpa till runt 6000 nya så... runt 27-28 000... eller?

visserligen bara säljarens ord där men ljuger han borde det inte vara alltför svårt att kolla upp så jag tror att säljare av sånt här är ganska försiktiga med riktiga rövare vad gäller nypris och sådär... eller vad tror du? visst, grejerna är inte nya. men helt nytt är för dyrt för mig... letar lite äldre men som var bra för sin tid så att det iallafall är ok nu liksom:)

Han ljuger antagligen inte men det är nog ett helt gäng år sen han köpte det där. Du såg priserna jag hittade innan. Fast det är utan radiodel och bandspelare - men jag antar att du ska koppla stereon till datorn? Webbradio. :tummenupp
Och en EQ förstör oftast mer än den hjälper, bättre då att hitta en på en loppis och ha i racket utan att koppla in... ;)

tack för att du letar åt mig:tummenupp grejerna du hittade är säkert bra men lite långt bort tyvär...:(

Det Primare-paketet finns i Växjö, det är 17 - 18 mil typ. Det är det bästa du får för de pengarna... :)
Hur som helst skulle jag råda dig till att ta det lugnt och köp med huvudet om du köper begagnat. Köp en del i taget, hitta rätt.

Jag hittade för övrigt att den stereon du länkade till är tillverkad mellan '94 och '96 så den är alltså minst 12 år gammal. FYI. :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
PA = Public Address.
Alltså när man vill nå ut med ljud till många personer. Det kan innefatta allt från högtalarsystemet på Arlanda till live-konserter eller ett knattedisco.

Jag tycker att PA-grejer kan vara lite kul. Men inte till att bara lyssna lite på lite soft musik medans jag tar en dusch en tisdagförmiddag. Snarare skulle jag vilja ha riktigt fläskiga grejer som klarar av att blåsa ut grannens vardagsrumsfönster under en tredagars röjarskiva (typ något vackert med 2x15" och ett saftigt slutsteg att koppla till min dubbel-cd och mixer :drool).

JBL TLX-8 verkar varken vara PA-prylar eller ljudbögsonaniobjekt.

Satsa på en något som när schyst förstärkare med inbyggd radio (t.ex. Yamaha RX-797), en cd-spelare som inte har växlare (har dåliga erfarenheter av cd-växlare, de brukar krångla, dessutom är de en del så långsamma att man kan byta skiva manuellt snabbare) och köp några vettiga golvhögtalare för hemmabruk (eller bygg dina egna).

Tänk på att priset inte har något att göra med hur "bra" något låter. Även om det finns de som tror att det finns ett direkt samband mellan de två.

Förresten: annonsen du har länkat till, hur kommer det sig att han har något som ser ut som en del av en butiksskyltning som grejerna står på? :va

SpeedKing!

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
70-tals suzuki
Akta dig för de där gamla Technics prylarna. Inge roliga att lyssna på i längden, och PA är inget för dig.

Allvarligt, kolla upp Primare paketet som imaster tipsat om! Det är bra grejer för de pengarna! Komplettera med ett par schyssta stativhögltalare och byt upp dig till golvhögtalare när budgeten tillåter.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
PA är skitbra till sitt användningsområde, livemusik, klubbar och stora ytor. Låter verkligen inte bra hemma, jag har provat ett flertal såna... ;)

Han ljuger antagligen inte men det är nog ett helt gäng år sen han köpte det där. Du såg priserna jag hittade innan. Fast det är utan radiodel och bandspelare - men jag antar att du ska koppla stereon till datorn? Webbradio. :tummenupp
Och en EQ förstör oftast mer än den hjälper, bättre då att hitta en på en loppis och ha i racket utan att koppla in... ;)

Det Primare-paketet finns i Växjö, det är 17 - 18 mil typ. Det är det bästa du får för de pengarna... :)
Hur som helst skulle jag råda dig till att ta det lugnt och köp med huvudet om du köper begagnat. Köp en del i taget, hitta rätt.

Jag hittade för övrigt att den stereon du länkade till är tillverkad mellan '94 och '96 så den är alltså minst 12 år gammal. FYI. :)

aha, jag förstår... PA bort :) men jag har även kollat på ett par cerwin-vega VE-12, kan de vara bättre möjligen?

aha, så du hittade faktiska priser på delarna idag? sorry, trodde att du gissade:hihi men nja, jag ska nog lyssna på så mycket som möjligt på skiva... min dator är inge bra med ljud...:tungan
ok, är inte en eq till för att ställa in stereon rätt för varje typ av musik? alltså, öka basen och ner med diskanten för techno och sen nästa låt är rock så då ställa in annorlunda, eller? hur menar du att de förstör? jag är ny på det här som sagt... vill bara förstå vad jag gör innan jag gör nåt, ungefär:)

såg det, och det är tyvär för långt... jag är beroende av att mina päron kan skjutsa mig och de känner inte för att köra mycket mer än kanske 6 mil...:( men det är säkert jättebra om man kan ta sig dit:)

ok, men om jag nu ska hitta begagnat en del i taget: vad ska jag leta efter? märken, modeller och sånt?

heh, gammal...:hihi men som sagt, har inga problem med att saker och ting är gammalt så länge det låter bra:) gamla bang och olufsen gör ju fortfarande sitt jobb men kostar inte i närheten av vad de gjorde då...

Akta dig för de där gamla Technics prylarna. Inge roliga att lyssna på i längden, och PA är inget för dig.

Allvarligt, kolla upp Primare paketet som imaster tipsat om! Det är bra grejer för de pengarna! Komplettera med ett par schyssta stativhögltalare och byt upp dig till golvhögtalare när budgeten tillåter.

vad är en primare?:va
och jag skulle gärna, om ni som har koll säger att det är bra så vill jag verkligen kolla upp det... men jag kommer inte dit...:( har ingen bil och det blir lite väl klyddigt att åka dit, kolla, handla och frakta hem prylarna på buss och tåg...

PA = Public Address.
Alltså när man vill nå ut med ljud till många personer. Det kan innefatta allt från högtalarsystemet på Arlanda till live-konserter eller ett knattedisco.

Jag tycker att PA-grejer kan vara lite kul. Men inte till att bara lyssna lite på lite soft musik medans jag tar en dusch en tisdagförmiddag. Snarare skulle jag vilja ha riktigt fläskiga grejer som klarar av att blåsa ut grannens vardagsrumsfönster under en tredagars röjarskiva (typ något vackert med 2x15" och ett saftigt slutsteg att koppla till min dubbel-cd och mixer :drool).

JBL TLX-8 verkar varken vara PA-prylar eller ljudbögsonaniobjekt.

Satsa på en något som när schyst förstärkare med inbyggd radio (t.ex. Yamaha RX-797), en cd-spelare som inte har växlare (har dåliga erfarenheter av cd-växlare, de brukar krångla, dessutom är de en del så långsamma att man kan byta skiva manuellt snabbare) och köp några vettiga golvhögtalare för hemmabruk (eller bygg dina egna).

Tänk på att priset inte har något att göra med hur "bra" något låter. Även om det finns de som tror att det finns ett direkt samband mellan de två.

Förresten: annonsen du har länkat till, hur kommer det sig att han har något som ser ut som en del av en butiksskyltning som grejerna står på? :va

oki doki:tummenupp

ok, ska se vad jag hittar:)

aha... jag är en av dem:D

tja du... ingen aning:) kanske ingick när han köpte dem för längesen för att bolaget skulle få gratis reklam även när prylarna stod i hans hem?...:va

Fynda fixar din biff! :tummenupp

T.ex. denna serie ska vara mycket bra!

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=854

Eller rättare sagt, alla högtalare från Dynavoice har fått ruskigt bra betyg. Det enda det hänger på hur mycket eller lite du vill betala, men oavsett sjysst ljud. :)

det där såg ju rätt bra ut... men det löser bara högtalarproblemet... och förresten, var fanns de här? eller det är nåt man får skicka efter? hur löser man det då? stora ju...

men som sagt, jag har även ögonen på ett par cervin-wega VE-12F (alternativt ett par CLS-10), vad tror ni om dem?:)

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle personligen inte köpa så gamla grejor. Dom där grejorna är ju gamla som gatan. Tyvärr så åldras elektroniken en del på den tiden så risken finns att det snart är dags att lämna in något på reparation. Sen har det hänt en del på elektronikfronten de senaste åren. Visst. Det är en klass A förstärkare och dom brukar generellt sett vara ganska duktiga på att driva högtalare men köper du nytt så får du nästan garanterat lägre strömförbrukning i kombination med minst lika bra ljud utan att lägga ut mer pengar än så. Killen tar helt enkelt ett överpris. Alldeles oavsett vad han betalat för grejorna när dom var nya. Likaså har det hänt en hel del på högtalarfronten vad gäller material i upphängningar och koner.
Vad gäller PA högtalarna så ska du absolut låta bli dom. PA-högtalare är totalt värdelösa att ha hemma. Dels för att dom kräver ordentliga förstärkare för att driva dom. Dels för att dom låter rent utsagt skit vid alla ljudnivåer som inte får rutorna att skallra. Det enda dom är bra till är diskodunk på hög volym i en stor lokal. Hemma i vardagsrummet är dom fel.

Om jag skulle köpa grejor nu så skulle jag leta runt i dom lite mindre hemelektronikaffärerna och få hjälp att plocka ihop ett paket av någon som faktiskt kan litegrann. Det ska inte vara några problem att plocka ihop ett hyfsat paket för dom pengarna du verkar vara beredd att lägga ut. Skit i equalizer. Det förstör bara ljudet. Bättre förstärkare har till och med ofta möjligheten att koppla bort de inbyggda bas och diskantkontrollerna för att ljudkontroller förstör ljudet. Lyssna och bedöm själv vad som räcker för dig.

jag skulle säga att om du inte är extrem audiofil så är det inga problem att hitta en receiver (förstärkare med inbyggd radio) som låter riktigt bra och samtidigt kan spela så du vräks för mellan 2000-3000. Vanliga dödliga hör ingen större skillnad på en sådan och en high-end förstärkare för över 10000. En DVD/CD spelare kostar nästan inga pengar alls om man nu ska ha en. Det går ju lika bra att koppla stereon till datorn. Sen lägger du så mycket pengar som du tycker det är värt på ett hyfsat högtalarpaket. Mer än så behöver du inte om du inte vill ha en vinylspelare och kassettdäck.

Det ska inte vara några problem att få ett hyfsat system för storleksordningen 7000kr.

Det viktiga är att du bestämmer dig för om du vill ha ett surroundpaket eller om du vill ha stereo. Personligen skulle jag köpa en surroundförstärkare hur som helst. Det går ju att ställa in vilka högtalare man har så den funkar som en vanlig stereoförstärkare om man bara har dom högtalarna.
sen är det ju roligare att få surround när man tittar på film. Nackdelen är att det blir lite mer pengar på högtalare eftersom dom ska vara flera.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
cv-högtalare funkar vanligtvis att spela högt med, svårt att misslyckas om man bara vill flytta luft.

Nu har ju alla andra redan sagt till dig, men den högen med 80-talsplast som ha försöker pracka på dig skall du hålla dig ifrån, torde väl (kanske) ha ett skrotvärde på 500 spänn.

För 7000 spänn lägger du 4000 på högtalare och ett par halvhyffsade kablar (vad som helst egentligen ovanför de tunnaste kolasnörena), strax under en 1000 lapp eller mindre på en cd och sedan resten på stärkare.

Frågor dock;

Stereo/surround?
Storlek på rum?
Möjlighet att ställa högtalare?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
aha, jag förstår... PA bort :) men jag har även kollat på ett par cerwin-vega VE-12, kan de vara bättre möjligen?

Marginellt. Hifinördarna kommer hävda att CV är mer PA än hifi, men riktigt så illa är det inte. Vill du ha riktiga hifigrejer med tyngdpunkt på bra ljud istället för massiv bas så ska du titta på annat dock.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
det där såg ju rätt bra ut... men det löser bara högtalarproblemet... och förresten, var fanns de här? eller det är nåt man får skicka efter? hur löser man det då? stora ju...

Butiken finns i falkenberg. Har bara handlat av de "fysiskt" men de verkar seriösa.

Det finns även en annan butik med bra fungerande postorder. http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/

Detta paket då? Hemmabio. http://www.blocket.se/vi/14697365.htm?ca=15_s

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag skulle personligen inte köpa så gamla grejor. Dom där grejorna är ju gamla som gatan. Tyvärr så åldras elektroniken en del på den tiden så risken finns att det snart är dags att lämna in något på reparation. Sen har det hänt en del på elektronikfronten de senaste åren. Visst. Det är en klass A förstärkare och dom brukar generellt sett vara ganska duktiga på att driva högtalare men köper du nytt så får du nästan garanterat lägre strömförbrukning i kombination med minst lika bra ljud utan att lägga ut mer pengar än så. Killen tar helt enkelt ett överpris. Alldeles oavsett vad han betalat för grejorna när dom var nya. Likaså har det hänt en hel del på högtalarfronten vad gäller material i upphängningar och koner.
Vad gäller PA högtalarna så ska du absolut låta bli dom. PA-högtalare är totalt värdelösa att ha hemma. Dels för att dom kräver ordentliga förstärkare för att driva dom. Dels för att dom låter rent utsagt skit vid alla ljudnivåer som inte får rutorna att skallra. Det enda dom är bra till är diskodunk på hög volym i en stor lokal. Hemma i vardagsrummet är dom fel.

Om jag skulle köpa grejor nu så skulle jag leta runt i dom lite mindre hemelektronikaffärerna och få hjälp att plocka ihop ett paket av någon som faktiskt kan litegrann. Det ska inte vara några problem att plocka ihop ett hyfsat paket för dom pengarna du verkar vara beredd att lägga ut. Skit i equalizer. Det förstör bara ljudet. Bättre förstärkare har till och med ofta möjligheten att koppla bort de inbyggda bas och diskantkontrollerna för att ljudkontroller förstör ljudet. Lyssna och bedöm själv vad som räcker för dig.

jag skulle säga att om du inte är extrem audiofil så är det inga problem att hitta en receiver (förstärkare med inbyggd radio) som låter riktigt bra och samtidigt kan spela så du vräks för mellan 2000-3000. Vanliga dödliga hör ingen större skillnad på en sådan och en high-end förstärkare för över 10000. En DVD/CD spelare kostar nästan inga pengar alls om man nu ska ha en. Det går ju lika bra att koppla stereon till datorn. Sen lägger du så mycket pengar som du tycker det är värt på ett hyfsat högtalarpaket. Mer än så behöver du inte om du inte vill ha en vinylspelare och kassettdäck.

Det ska inte vara några problem att få ett hyfsat system för storleksordningen 7000kr.

Det viktiga är att du bestämmer dig för om du vill ha ett surroundpaket eller om du vill ha stereo. Personligen skulle jag köpa en surroundförstärkare hur som helst. Det går ju att ställa in vilka högtalare man har så den funkar som en vanlig stereoförstärkare om man bara har dom högtalarna.
sen är det ju roligare att få surround när man tittar på film. Nackdelen är att det blir lite mer pengar på högtalare eftersom dom ska vara flera.

oki doki, jag ska leta annat:)

så jag behöver bara en receiver och ett par bra högtalare samt kablar om jag nu ska koppla ihop den med datorn? finns det dvd-surround-receivers? alltså, en förstärkare med inbyggd radio och dvd-spelare (som även kan spela upp skivor) som man kan koppla många högtalarer till?

en fråga bara:
hittar man de här grejerna du snackar om nytt för den pengen eller? ska jag bara hitta högtalarna begagnat eller bara förstärkaren ny eller allt nytt eller allt beggat?

det du säger att det blir dyrare med surround för att högtalarna är flera: måste man fylla alla högtalarkanaler då?

Marginellt. Hifinördarna kommer hävda att CV är mer PA än hifi, men riktigt så illa är det inte. Vill du ha riktiga hifigrejer med tyngdpunkt på bra ljud istället för massiv bas så ska du titta på annat dock.

tack:tummenupp

cv-högtalare funkar vanligtvis att spela högt med, svårt att misslyckas om man bara vill flytta luft.

Nu har ju alla andra redan sagt till dig, men den högen med 80-talsplast som ha försöker pracka på dig skall du hålla dig ifrån, torde väl (kanske) ha ett skrotvärde på 500 spänn.

För 7000 spänn lägger du 4000 på högtalare och ett par halvhyffsade kablar (vad som helst egentligen ovanför de tunnaste kolasnörena), strax under en 1000 lapp eller mindre på en cd och sedan resten på stärkare.

Frågor dock;

Stereo/surround?
Storlek på rum?
Möjlighet att ställa högtalare?

nja, jag letar nog snarare efter ett bra ljud än högt brusigt dunk:)

uppfattat, den går bort:tummenupp
ok, tror att jag fattar budgetdistributionen nu... fråga bara: om jag nu köper värstinghögtalare måste jag väl ha en värstingförstärkare för att över huvud taget driva dem?

tror att det lutar åt surround... jag vill iallafall kunna koppla in minst fyra olika högtalare och eventuellt (väldigt eventuellt) en subwoofer.
rummet är väl på en ungefär 30 kvadrat...
hur menar du då?:va jag kan väl ställa dem lite var som helst...:va

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Butiken finns i falkenberg. Har bara handlat av de "fysiskt" men de verkar seriösa.

Det finns även en annan butik med bra fungerande postorder. http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/

Det där paketet på blocket med NAD-förstärkaren verkar riktigt bra.
NAD gör av tradition väldigt bra grejor med neutralt ljud och bra med strömresurser. Deras förstärkare klarar generellt av att spela undefär lika högt som en minst dubbelt så stark förstärkare av annat fabrikat. Högtalarna ska också vara riktigt bra. Om man vill lägga ut 10000 på ett paket så är det klart prisvärt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

för långt...

ska kolla där, nackdelen med om jag köper nytt via postorder är att jag då inte kan prata med nån försäljare och reda ut saker innan utan måste förlita mig på att beställa rätt saker själv...

det verkar som ett bra paket men... 10 000 är nog tyvär lite i grövre laget... även om det "bara" rör sig om 1500 kr mer så... det är mycket pengar för en student som jag:) har sparat länge för att kunna lägga ens 8500 på stereo... sen så var det lite långt bort också:)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
för långt...

ska kolla där, nackdelen med om jag köper nytt via postorder är att jag då inte kan prata med nån försäljare och reda ut saker innan utan måste förlita mig på att beställa rätt saker själv...

det verkar som ett bra paket men... 10 000 är nog tyvär lite i grövre laget... även om det "bara" rör sig om 1500 kr mer så... det är mycket pengar för en student som jag:) har sparat länge för att kunna lägga ens 8500 på stereo... sen så var det lite långt bort också:)

Jag tycker att du ska titta på begagnade grejer. Lägg mest krut på högtalarna och minst på kablarna.

Eftersom det är mer eller mindre omöjligt att åka och lyssna på allt så föreslår jag att du tittar i tester etc. Är man ingen audiofil av högsta rang kommer du säkerligen att bli nöjd ändå.

Saken med begagnade grejer (privatsålda) är att de ofta säljs till 30-40 % av ursprungspriset. Då får du helt ok grejer för 5000:-

Skit i equaliser etc utan satsa på en förstärkare och en cd-spelare. Om du vill ha radio så satsa på en reciver med inbyggd sådan.

Här har du bra högtalare http://www.blocket.se/vi/14384489.htm?ca=15_s
Komplettera med en schysst stärkare samt en cd.

Alternativt om du är ute efter mest ljudtryck för stålarna. http://www.blocket.se/vi/14448512.htm?ca=15_s
Inte riktigt min grej, men uppenbarligen gillar vissa det.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
För att skaffa dig själv lite kött på benen och inte bara lära av alla oss föreslår jag att du åker till HiFi-klubben (http://www.hifiklubben.se/), hugger en försäljare och berättar vad du har för budget och ungefär vad du har tänkt dig.
Han kommer garanterat att sätta ihop ett vettigt system till dig. Be att få lyssna på det. Be honom förklara allt, ställ frågor;
Vad är det?
Varför sitter den så?
Vad har den för funktion?
Varför gör du så?

Lyssna på utrustningen. Ta med ett par favoritskivor. Den musiken du gillar och kan är också den du lättast upplever nyanser i musiken med. Nyanser du kanske inte hört tidigare, både på gott och ont.

När du lyssnat färdigt ber du att få återkomma. Gå hem och ta dig en funderare. Lyssna på andra system i andra affärer.

Begangat i all ära. Man kan göra riktiga klipp när det gäller begagnade prylar då dessa som tidigare nämnts ligger en bra bit under nypriset.
Givetvis föreligger det en viss risk i att köpa begangnat. Bränner du ett slutsteg i förstärkaren en vecka efter affären blir det inte lika billigt längre. Där kanske är sprickor i en högtalare som märks först efter att du kommit hem med prylarna och brassat på lite...

Att köpa nytt; inte nog med att du givetvis har garanti, du får hem prylarna i kartong, i frigolit och med plast runt. Packa upp och känn doften av nytt. Packa upp förstärkaren och lukta på den. Titta på den lilla plastfilmen som sitter över displayen. Koppla ihop den med DVD:n. Grejerna blänker nytt. Högtalarna ska spelas in. Du sitter och spelar in högtalarna med din egen musik.

Lycka till! :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...