Ska byta cross, vilket märke tycker ni??

Tias_Husaberg

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Olofström
Hoj
KTM 450 Sx -06
Tja på er.

Nu har man kört Husaberg en längre tid.
Nu ska jag inhandla mig en nyare cross/Enduro.

Vad tycker ni?? :tummenupp

Jag har funderat på:

Honda Crf 450 2003-06
Yamaha 450 2003-06
KTM 450,520,525 2003-06

Har ni ngt att berätta, för och nackdelar med cyklarna.
All info uppskattas.

Mvh Mattias.
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Ska du köra enduro så hade jag kollat på, KTM, Husaberg, Gasgas(450 05 och nyare), Beta(KTM motor) och Husqvarna.

Jag tar en europe framför en japs alla dagar i veckan(till enduro). Ser att du bara siktar in dig på 4t, moderna 2t hojar ÄR bra och har väldigt fina register så ta med dom i beräkningarna. Jag är mycket nöjd med min 300a.

De flesta moderna 4t endurohojar är relatvit skottsäkra, man kan köra 150-200h i vissa fall mera utan att renovera. Jag hade inte varit så fixerad vid märket utan mer gått på om jag hittat ett fint ex till ett bra pris.
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
525 ska väl vara lättare att köra än en 450 tack vare ett bredare register?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Yamahas 06a är nog den hoj jag skulle välja där (nytt chassie 06). KTMens gamla motor är "omodern" och hondan är inte kul att äga i andrahand (om inte 06an då, men då känns yamahas bättre)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Av ren nyfikenhet, varför är inte den kul att äga i andrahand?

För Hondan kräver mest service av de alla och således är det extra viktigt att kolla upp att den är ordentligt skött, vilket ofta kan visa sig vara en liten bristfälla...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

"Omodern" - Mest gammal räv. Har man kört en eller skruvat i en yamaha eller honda så förstår man vad jag menar. Visseligen verkar de hålla bra om man inte trimmar.

KTMs nya snurra är kanon.

Av ren nyfikenhet, varför är inte den kul att äga i andrahand?

Den är mest extrem

Jag har ägt en 04as CRF450 och bytt 8-9 kolvar (har sju st i en kartong, vet att jag bytt nån eller några till). Tokviktigt att rätt person har ägt den och bytt prylar i tid.
 

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 525 EXC
Av ren nyfikenhet, varför är inte den kul att äga i andrahand?

dom är ju inte kända för sinna starka ventiler heller.

Yamahas 06a är nog den hoj jag skulle välja där (nytt chassie 06). KTMens gamla motor är "omodern" och hondan är inte kul att äga i andrahand (om inte 06an då, men då känns yamahas bättre)

holler med om att den är lite omodern med sina vipparmar mm.
men ändå så gillar jag typen.
Ska tydligen va bättre botten i den gamla motorn jämfört med den nya med dubbla överliggande.


i 08:ans quad sitter den gammla motorn. så änn finns dom kvar.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
"Omodern" - Mest gammal räv. Har man kört en eller skruvat i en yamaha eller honda så förstår man vad jag menar. Visseligen verkar de hålla bra om man inte trimmar.
Det var cross/enduro på motionsnivå det handlade om.Trim är knappast aktuellt.Att livslängden blir kortare på en trimmad motor är knappast unikt för KTM.

Den är mest extrem

Jag har ägt en 04as CRF450 och bytt 8-9 kolvar
Hondan är varken lättare eller starkare än något annat.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det var cross/enduro på motionsnivå det handlade om.Trim är knappast aktuellt.Att livslängden blir kortare på en trimmad motor är knappast unikt för KTM.

Hondan är varken lättare eller starkare än något annat.

Nybörjare som proffs, Yamman eller Hondan är roligare att köra, iaf i min åsikt.

Jag vet inte om jag sett fel men jag tycker mig se att hondan har lägre kolvar blandannat. Bland de äldre modellerna så upplevs hondan hetsigare på topp också, och det är det inte bara jag som tycker :)

dom är ju inte kända för sinna starka ventiler heller.



holler med om att den är lite omodern med sina vipparmar mm.
men ändå så gillar jag typen.
Ska tydligen va bättre botten i den gamla motorn jämfört med den nya med dubbla överliggande.


i 08:ans quad sitter den gammla motorn. så änn finns dom kvar.

Den gamla motorn sitter kvar i SMR'en också :)

Och jag tycker den känns mer bottenstark och planar ut mycke tidigare än den nya motorn eller japanarna
 
Last edited:

Tias_Husaberg

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Olofström
Hoj
KTM 450 Sx -06
Hur är KTM när det gäller service? Vad behöver bytas vid antal timmar?
Ngn nackdel?

Kolv håller ju upp imot 200h.

Jag har hört att Yamaha är svaga för sina ventiler, har en polare som jobbar på Yamaha, dom får in väldigt många Yamaha med sönderkörda ventiler?????
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hur är KTM när det gäller service? Vad behöver bytas vid antal timmar?
Ngn nackdel?

Kolv håller ju upp imot 200h.

Jag har hört att Yamaha är svaga för sina ventiler, har en polare som jobbar på Yamaha, dom får in väldigt många Yamaha med sönderkörda ventiler?????

KTMen är ganska underhållsfri när det gäller att byta grejjer, eftersom den har vanliga vippor och det är lika krångligt att mäta avståndet som att justera dem så är de lite jobb även me ktm. Annars byta olja, filter och luftfilter går väldigt bra på dem.

Det värsta man kan göra med en fyrtakt är att varva dem utan motstånd. Många drar igång skiten låter den gå på tomgång i en minut och sen varvar dem upp den tills den studsar på varvstoppen. Då flyger det ventiler på alla hojjar, men mest utsatt är nog titanventilerna. Yammorna brukar stoppa för evigt om man jämför me de andra japanska märkena.

Jag kör själv honda tvåtakt som cross och te supermoton kör jag för aprilia. Tittar man på de modeller som du funderar på så är det Yamahan som är bäst utifrån min erfarenhet och den erfarenhet som folk här i trakterna haft. :) Hade det varit fram tills 05 så hade jag valt Hondan, 03 så hade det blitt KTMen...
 

MC Doktorn

Guest
Vet en del KTM som kokat ute i spåren om det är gegga och man inte kör så fort.
WR400 hade stålventiler övriga WR modellerna har lättare titanventiler.

Ventilerna på WR DOCH är ju shimsade medan KTM är OHC och skruvar.

Många säger att KTM är mer ready to race ur kartongen.
KTM sägs ha billiga reservdelar och bra service.

Kvaliten på WR modellerna är ett faktum.

Själv skulle jag vilja ha en 525/530 EXC för grus och enduroåkning.
Men antagligen skulle en wr450 funka lika bra.

Som sagt hade jag lite mer pengar typ 50K skulle jag satsa på en nyare KTM 525 pga det grymt feta draget men hade jag bara 35 skulle jag gå för en wr450 med snäppet bättre kvalitet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top