Mille Fighter

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Håller på att forma om min Mille lite inför sommaren. Ska bli något Fighter/Tuono-liknande av den. Är det någon som gjort något liknande av Aprilia-hoj tidigare som stött på något problem under processen. Något jag borde göra, eller ge fan i att göra? Man har ju väldigt mycket idéer, måste nog gallra en del och effektivisera bygget om det ska bli körklart innan våren.

Last edited:

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
Hojlös...
Lite udda att göra om en mille men det ska bli kul att se hur den blir i slut ändan...:tummenupp
Du får ta å lägga upp lite bilder på den då.....
Lycka till!!!!!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Borde väl inte vara svårare än någon annan fighterkonvertering.
Hur det är med passform mellan Mille och Tuono vet jag faktiskt inte. Men det mesta borde ju passa rakt av.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Borde väl inte vara svårare än någon annan fighterkonvertering.
Hur det är med passform mellan Mille och Tuono vet jag faktiskt inte. Men det mesta borde ju passa rakt av.

Visst är det så att det mesta från Tuono passar, men man vill ju gärna ha lite personlig touch på hojen. Dessutom är jag inte helt kär i allt på Tuono'n, t.ex. är ju framlyset större än mitt vardagsrum, inte helt i min smak. Men nog kommer den bli ganska lik när jag är färdig, lägger upp lite bilder när det börjar likna en hoj igen, för tillfället ser det mest ut som en hög skrot på hjul.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Problemen som jag kan se skulle innefatta kylarna, de är inte jättensygga utan kåpor på och de är ganska stora. Lite tricky att hitta plats åt tändspolarna också kanske, de sitter ju på ramen från början och det är rätt trångt över lag. Allt går att lösa, hoppas det går bra. Före-bilder är alltid kul! :tummenupp

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Problemen som jag kan se skulle innefatta kylarna, de är inte jättensygga utan kåpor på och de är ganska stora. Lite tricky att hitta plats åt tändspolarna också kanske, de sitter ju på ramen från början och det är rätt trångt över lag. Allt går att lösa, hoppas det går bra. Före-bilder är alltid kul! :tummenupp

Har faktiskt inte så mycket emot kylarnas storlek och utseende, men tändspolarna måste givetvis flyttas på nåt vis. Har klurat lite och kommit på ett par olika lösningar, det jag nu undrar över är om det kan bli knas om jag byter tändkablarna till en längre modell? Fick lära mig i skolan att längre kablar innebär mer effektförlust och så vidare. Frågan är väl om det blir så stor skillnad och hur känsligt det är egentligen.

Hade tänkt lägga upp ett par bilder, men filerna är tydligen för stora och eftersom jag inte vet hur jag löser det heller så får det bli en annan gång.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hade tänkt lägga upp ett par bilder, men filerna är tydligen för stora och eftersom jag inte vet hur jag löser det heller så får det bli en annan gång.
Jag la in denna guide i en annan tråd. Den kanske kan vara till någon hjälp.

Enkelt sätt att förminska dom är att använda sig av något bilderedigeringsprogram eller göra det online på tex: http://www.picresize.com/. Välj picresize 3.0.

-Ladda upp bilden där.
-Ta sedan resize.
-Välj custom size och skriv in 650 i width. Det går givetvis att ha andra storlekar än 650 pixels. Ändra width till pixels och inte procent. Tryck på apply.
-Gå ur resize menyn och gå till select quality som finns under Save (vänster längre ned). Klicka på select quality.
-Du får nu fram exempel på hur stora bilderna blir och vilken kvalitet du kan ha på dom.
Storleksgränsen för bilder här på SH är 141.6 KB. Så under det måste du komma.
-Välj sedan den bild som har rätt storlek och spara-
-Sedan kan du nu ladda upp bilden på SH.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jag la in denna guide i en annan tråd. Den kanske kan vara till någon hjälp.

Enkelt sätt att förminska dom är att använda sig av något bilderedigeringsprogram eller göra det online på tex: http://www.picresize.com/. Välj picresize 3.0.

-Ladda upp bilden där.
-Ta sedan resize.
-Välj custom size och skriv in 650 i width. Det går givetvis att ha andra storlekar än 650 pixels. Ändra width till pixels och inte procent. Tryck på apply.
-Gå ur resize menyn och gå till select quality som finns under Save (vänster längre ned). Klicka på select quality.
-Du får nu fram exempel på hur stora bilderna blir och vilken kvalitet du kan ha på dom.
Storleksgränsen för bilder här på SH är 141.6 KB. Så under det måste du komma.
-Välj sedan den bild som har rätt storlek och spara-
-Sedan kan du nu ladda upp bilden på SH.

Cool. Så här ser det alltså ut för tillfället. Is nice!

Bifogat

• picresized_1201069702_DSC00199.jpg
    picresized_1201069702_DSC00199.jpg
    98.1 KB · Visningar: 365
  • picresized_1201069940_DSC00195.jpg
    picresized_1201069940_DSC00195.jpg
    56.7 KB · Visningar: 609

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Okej. Nu har jag varit ner i garaget en sväng för första gången på ett tag. Blev väl inga större modifieringar gjorda, skruvade loss tändspolarna och testade vart det skulle passa att montera dem. Förhoppningsvis får jag lite prylar till helgen, har beställt krona, styre, slangar och framlyse. Och käringen är borta, så kommer materialet så ska det nog bli en del fixat. Lägger upp lite bilder då i såna fall.
Senare.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Har nyss varit nere i garaget och pulat lite igen. Fick lite prylar igår, så nu har jag fått på krona och styre.
Lyset får jag avvakta med ett litet tag, fick fästen i fel färg. Sånt som händer. Spenderade hyfsat lång tid med att försöka dra om kabelstammen, den gick ju en aning idiotiskt innan. Fick väl inte riktigt som jag ville, men det blir nog bra med det till slut.
Lägger upp ett par bilder så ni kan se lite ungefär hur cool den kommer bli. Nu ska jag ta mig en kall Starobrno och njuta av att det är lördagkväll och att jag är gräsänkling hela helgen.
Ha det.

Bifogat

• picresized_1202023067_DSC00202.jpg
    picresized_1202023067_DSC00202.jpg
    201.9 KB · Visningar: 396
  • picresized_1202023142_DSC00203.jpg
    picresized_1202023142_DSC00203.jpg
    91.4 KB · Visningar: 396

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Hehe kan nog bli coolt. Men läste just igenom kommentarerna där det har sagts att det ska bli något Tuono-liknande och det mesta från Tuono passar. Grejen är ju bara det att Tuonon är just exakt samma hoj som RSV Millen förutom kåpan :D
Tyckte jag var lite skoj. Vorte konstigt om det INTE passade. :rolleyes:

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Hehe kan nog bli coolt. Men läste just igenom kommentarerna där det har sagts att det ska bli något Tuono-liknande och det mesta från Tuono passar. Grejen är ju bara det att Tuonon är just exakt samma hoj som RSV Millen förutom kåpan :D
Tyckte jag var lite skoj. Vorte konstigt om det INTE passade. :rolleyes:

Precis. Och vem vill ha en Fighter som ser ut som en originalhoj?

Börjar likna något :tummenupp

Mmmm, en bit på väg.

Last edited:

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Fick en underkåpa från Greven igår och idag har jag varit och hämtat fästena till framlyset. Har suttit hemma och gjort en mall för infästningen, kan nog kanske bli rätt okay om jag får till det som jag tänkt. Tänkte tackla den uppgiften i helgen, så förhoppningsvis kommer det upp lite nya bilder på en hoj som ser snäppet färdigare ut då. Blir intressant att se om jag klarar av att gömma undan det monster till instrumentpanel som sitter på original, eller om jag måste vika mig för fåfängans ihärdiga tryck och beställa en Acewell som alla andra.

Senare.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Går det inte att mickla dit instrumenteringen från RSVR -04 ->? Den är ju snygg som katten och så står det fortfarande Aprilia på. ;)

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Går det inte att mickla dit instrumenteringen från RSVR -04 ->? Den är ju snygg som katten och så står det fortfarande Aprilia på. ;)

Mycket möjligt att det skulle kunna funka bra. Får kolla runt på MC-skrotarna om det finns nåt, är ju en aning svindyrt med nya originaldelar till Aprilia.Tack för tipset.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Nu har jag testmonterat framlyset, verkar som om det kommer bli rätt så stiligt om jag får säga det själv. Och det får jag, för vem ska stoppa mig?
Ska bara stagas upp lite så konstruktionen inte rasar vid första gaspådrag, vore ju trist. Sen efter lite fix och puts och diverse justeringar så blir det nog bra. Sen ska jag givetvis knäcka till en liten bugscreen också, bara något litet. Har gjort skisser och mallar till allt, så nu ska jag bara få det praktiska gjort också.

Bifogat

• picresized_1202603018_DSC00212.jpg
    picresized_1202603018_DSC00212.jpg
    103.8 KB · Visningar: 423
  • picresized_th_DSC00213.jpg
    picresized_th_DSC00213.jpg
    77.4 KB · Visningar: 306

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
Hojlös...
Ser bra ut!!!
Jag har själv ett MT-03 framlyse som jag ska göra en flyscreen på men som sagt mycket mallar blir det.
Har ej fått det å blivit bra men det kommer väl nån gång....
Va dina fästen till lyset svarta orginal eller har du lackat dom själv?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati