Om jag ska köpa ett beggat racedäck istället, för att spara en slant, vad ska jag då leta efter?
Måste köpa nytt bakdäck till början av säsongen och hade egentligen tänkt köpa ett nytt Michelin pilot road 2ct. Ny som jag är har jag mest slitit mitt gammla Metzeler-däck på mitten. Om jag ska köpa ett beggat racedäck istället, för att spara en slant, vad ska jag då leta efter?
Däcken jag kör på har gått ett eller två träningspass. Livslängden är likvärdig som för vanliga sportdäck som jag tidigare åkt på, jag brukar byta runt 500 mil. Att man får en mer snabbstyrd cykel för halva pengen är ju bara positivt.
Kör man så hårt på gata att greppet inte räcker så förkortas den förväntade återstående livslängd med ganska många år.
Well, Pegason är från... Hmm, 1998 vill jag minnas. Originaaldäcken sitter fortfarande påÅr?
Mina däck håller bara 400mil och det kör de flesta på en sommar. I vilket tempo kör du egentligen?
Mmm, lätt att glömma att alla inte kör på samma sätt, under samma omständigheter och på samma material. Själv kör jag i princip aldrig om det är blött och anpassar körningen efter övriga omständigheter. Är det kallt i luften/backen så tar jag det lugnt. Kör man något annat än en sporthoj (med vilket jag bara åsyftar de modeller man tävlar med) så kan det kanske finnas bättre lämpade däck. Beggade racedäck är t ex inte det optimala för höghastighetstouring på autobahn. Men på en sporthoj, för den som använder hjärnan i ungefär godkänd utsträckning, är de prima shit.Funkar säkert jättebra för solskens och nöjesåkare, men om man som jag börjar säsongen tidigt och avslutar den sent samt åker en del sena kvällar/nätter så är det ingen höjdare.
Jag har några säsonger gjort så att jag lagt på supercorsa när sommaren kommit på riktigt och det funkar, men man får tänka sig för om man exempelvis kommer från motorvägen in på en avfart, framförallt om lufttempen börjar gå neråt 10grader typ.
Däremot har jag aldrig tyckt att ett sport-däck varit otillräckligt pga av att det varit för hårt.
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |