Trafikförsäkringsreformen uppskjuten ??

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Jag är inte den mest pålästa i ämnet men....

... den 32%-iga skattan de redan gormat åt sig då?
Var inte den ett led i reformen?

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Jag är inte den mest pålästa i ämnet men....

... den 32%-iga skattan de redan gormat åt sig då?
Var inte den ett led i reformen?

jodå alldeles riktigt. Det var steg 1 i reformen och har för avsikt att betala för skador som redan skett:mad: .
Det som nu blir uppskjutet är förslaget på att försäkringen skall stå för alla typer av konstnader i samband med en olycka. Alltså även sjukvård och rehabilitering. Det det pratats om är 200-300% ökning av trafikförsäkringen Det är alltså steg 2 som nu blir uppskjutet

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
jodå alldeles riktigt. Det var steg 1 i reformen och har för avsikt att betala för skador som redan skett:mad: .
Det som nu blir uppskjutet är förslaget på att försäkringen skall stå för alla typer av konstnader i samband med en olycka. Alltså även sjukvård och rehabilitering. Det det pratats om är 200-300% ökning av trafikförsäkringen Det är alltså steg 2 som nu blir uppskjutet
Jaha, men vem är det som gottar sig med mina 32% nu då?
Får jag någon "nytta" av dessa eller blir det bara flera 600.000-kronorsundersökningar som visar på att jag är en hjärn-tvättad/skadad dåre som är ansvarig för allt ont i trafiken?
Blir dessa pengar "fonderade" till ett slutgiltigt beslut om reformen kommer?
Måste jag betala 32% skatt i vår igen?
Kan jag få tillbaka min 32% från säsongen 2007?
Får jag ränta på mina pengar jag lånat ut till staten medan de "överlägger"?
Kan jag åtminstonde få göra avdrag i deklarationen i april?
Var detta planerat från början, en så kallad smyghöjning som vi svenskar snällt betalar med knutna nävar i fickan?
För SMC en dialog i frågan?
Känner mig blåst på dessa 32% om ingen kan säga att de kommer användas till något motiverat!!

Mvh
Smått irriterad (INTE på SMC!) SMC-medlem

Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Jaha, men vem är det som gottar sig med mina 32% nu då?
1.Får jag någon "nytta" av dessa eller blir det bara flera 600.000-kronorsundersökningar som visar på att jag är en hjärn-tvättad/skadad dåre som är ansvarig för allt ont i trafiken?
2.Blir dessa pengar "fonderade" till ett slutgiltigt beslut om reformen kommer?
3.Måste jag betala 32% skatt i vår igen?
4.Kan jag få tillbaka min 32% från säsongen 2007?
5.Får jag ränta på mina pengar jag lånat ut till staten medan de "överlägger"?
6.Kan jag åtminstonde få göra avdrag i deklarationen i april?
7.Var detta planerat från början, en så kallad smyghöjning som vi svenskar snällt betalar med knutna nävar i fickan?
8.För SMC en dialog i frågan?
9.Känner mig blåst på dessa 32% om ingen kan säga att de kommer användas till något motiverat!!

Mvh
Smått irriterad (INTE på SMC!) SMC-medlem

Oj, mycke frågor blev det. Jag har varit ganska så insatt i debatten å ska försöka svara på det mesta. Vet inte om du försöker vara ironisk eller inte men skit samma jag ger mig på att försöka svara på dina frågor i alla fall.
1. Nytta av pengarna: Nja, det är väl där SMC bland annat har haft synpunkter. Det kan inte vara meningen att man ska kunna ta ut en retroaktiv skatt. Hur slår den mot dom som inte än hade körkort tidigare t.ex.
Dom får ju vara med och betala för skador som dom på inget sätt kunnat påverka
2. Fonderade. Svar: Nej, del 1 i reformen är genomförd och den handlade om en 32% skatt på alla fordon för att betala gamla skador.
3. Betala 32 % skatt i år också. Jajamän, men det kommer inte att bli en ytterliggare höjning. Dom 32% är redan med i din trafikförsäkringspremie. Att det kom ut ett extra inbetalningskort förra året var för att du/vi skulle betala de 32% i trafikförsäkringsskatt som vår "kära" regering bestämde sig för
4. Få tillbaka pengarna, knappast troligt. Inte ens om vi byter regering vid nästa val.
5. Ränta på pengarna. Ännu mindre troligt, du/vi har inte lånat ut pengar. Dom har tagit ut det som en retroaktiv skatt som nog kommer att finnas i många år framöver
6. Avdrag på deklaration. Nej
7. Planerat från början. Ja det var det . I det borgeligas valmanifets (eller vad det nu heter) så sa man att man skulle se över hur skador i trafiken skulle ersättas utanför socialförsäkringssystemet. Så det var ingen smygtaktik, det ska dom ha en eloge för, däremot var det nog många, jag bland annat, som inte förstod i det skedet vad det innebar. Sen hör det till saken att Socialdemokraterna har diskuterat detta i bortåt 10 år men inte vågat genomföra det. Så någon nyhet eller smygtaktik var det inte.
8. SMC-dialog. Självklart har vi drivit en hård kampanj mot både del 1 av reformen som vi tyvärr förlorade och även driver en hård kampanj mot del 2 (alltså den eventuella 200-300% ökade trafikförsäkringskostnaden för oss fordonsägare). SMC svarade bland annat på en remiss om skatten med väldigt tydliga argument mot den. Något som man från bestämmande håll fullständigt ignorerade.
9. Blåst på pengarna. Där är vi fullständigt överens. Den 32% skatt som tagits ut och kommer att finnas kvar på trafikförsäkringen är ju till för sånt som redan har hänt och redan borde finnas med i socialförsäkringen.

Mycket mer finns att läsa på SMCs hemsida, www.svmc.se.

Tack å lov så verkar det som det dröjer innan del 2 kommer. Förhoppningsvis så skrotas den fullständigt.

Ett av de, i mina ögon, starkaste argumentet mot är att varför ska bara fordonsägare stå för sina konstander i samband med skador???

Det är ju många fler kategorier som är en belastning på socialförsäkringssystemet. Alla idrottutövere till exempel.
Vad kostar inte t.ex fotbollskador (inklusive dessa jävla huliganer) och ridolyckor samhället varje år?? Varför ska dom ingå i socialförsäkringsystemet och inte vi???

Mycket text blev det, men förhoppningsvis har jag lyckats räta ut några eventuella frågetecken åt dig.
Ha det gott, snart e sommaren här å då ska det åkas

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...