tuppjuck efter krock

grömpa

lightdesiger
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Harley bygge
blev påkörd bakifrån igår med bil, och i bagaget hade jag min hund.
och sen dess har han varit jävligt konstig. uppträder små aggresivt och domminant mot i princip alla utom mig.

kan det vara att han är i chock eller någonting i den stilen?

Stackars hund.. :( Åk till veterinären och be dom kolla så han är okej..

Håller med Mögel, åk till veterinär så dom kan kolla igenom din hund, det får väl försäkringsbolaget som han har som körde på dig bekosta!! :gnissla Kolla först med ditt bolag o hör vad dom säger. Hade själv åkt o kollat upp hunden, det som sagt måste juh kunna gå på försäkring?!:va

Och en stor :pannkyss till den söta vovven!!!

Håller med, han kan ha ont nånstans o blir då aggresiv mot folk han inte känner tillit för.

Åk o kolla, det skadar ju aldrig. :)

Som ovan redan har skrivit åk till veterinären..:gnissla

Hundar som varit med i en bilolycka riskerar inte bara att skadas fysiskt. De kan även drabbas psykiskt.
–Jag tror att hundar i det fallet reagerar som vi människor. Vissa tar mer illa vid sig än andra. Min egen hund vill exempelvis inte längre åka bil sedan vi fick en skur från en lastbil över oss. Hundar reagerar helt enkelt olika på obehagliga saker. Men att man oftast åker direkt med hunden i bil efteråt, exempelvis till djursjukhuset, kanske kan ta udden av det hela.

´

http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/bra_skydd_med_bilbur.html

Kolla med vetrinären. Min förra hund hade en bisarr åkomma som säkert kom efter någon form av olycka; Hon VÄGRADE att röra sig ifrån undersidan av vardagsrumsbordet när det var luftballonger i luften, runt omkring, eller om det ens var väder som indikerade att det kanske fanns luftballonger omkring. Jag ångrar djupt att vi inte invisterade mer pengar i att försöka söka proffisionell hjälp till henne. Å andra sidan är djur likt människor; individer, man vet aldrig hur han/hon har påverkats om man inte kollar upp det.

Vi voltade en SAAB99 när jag var barn, med 2st gigantiska newfoundlandshundar i baksätet.
(jag satt i skuffen tillsammans med packningen, hundarna, min bror och min farmor i baksätet och mina föräldrar fram)
Dom tyckte bara det var jävligt besvärligt att kliva ut genom en krossad sidoruta, sen gick dom och pinkade.

Däremot ville dom helst åka i skuffen efteråt, dom såg alltid skeptiska ut till att sitta i baksätet. :va

Känn igenom hunden och se om du kan hitta något ställe han reagerar på, tex när du böjer benen eller liknande. Kotkompressioner och liknande är inte ovanligt vid bilolyckor med hundar. Inte alls omöjligt att hunden dessutom är chockad men det visar sig oftast på andra sätt än genom aggression. Jag gissar snarare på att han har ont. Jag skulle aldrig chansa på att inte åka till veterinären efter en krock, skulle ta första akuttiden jag fick.

Känn igenom hunden och se om du kan hitta något ställe han reagerar på, tex när du böjer benen eller liknande. Kotkompressioner och liknande är inte ovanligt vid bilolyckor med hundar. Inte alls omöjligt att hunden dessutom är chockad men det visar sig oftast på andra sätt än genom aggression. Jag gissar snarare på att han har ont. Jag skulle aldrig chansa på att inte åka till veterinären efter en krock, skulle ta första akuttiden jag fick.

har redan kollat igenom honom. han låg ner i bagaget (745), jag bromsade ner och i kanske 20 kommer bakomvarande bil i 25 och stöter i kulan.
ska till veterinären imorgon morgon

inga smärta någonstans verkade det som iallafall när dom klämde på honom.
men nu har han börjat morra och visa tänder åt mig också, får se hur jag gör.
måste ta mig en funderare och se om han fortsätter uppträda aggresivt.

:gråta :gråta

Vad tråkigt :( hoppas att du törs ha kvar honom en stund och att allting återgår till det normala.

Post traumatisk stress?
Du hann kanske förbereda dig lite på vad som skulle hända men hunden hade ju ingen kontroll över situationen alls..och kunde inte ha heller. Jag tippar på post traumatisk stress..det kan ju få människor att betee sig helt ur gängorna så varför skulle det inte kunna rubba säkerheten hos en hund?

Kolla upp en hundpsykolog!

Ge inte upp. De 'r nåt som är fel.

Jag funderar så det glöder, men kommer inte på nåt bra....

har redan kollat igenom honom. han låg ner i bagaget (745), jag bromsade ner och i kanske 20 kommer bakomvarande bil i 25 och stöter i kulan.
ska till veterinären imorgon morgon

Det låter ju inte som någon stor smäll direkt. Då är kanske inte sannolikheten så stor för att han skadats rent fysiskt. Eftersom dessutom veterinären inte hittat något så är det kanske så att skadan inte är av fysisk natur.
Det kan ju vara någon form av chockreaktion. I så fall är det bara att vänta och se. Vanlig omtanke och tålamod så blir det nog bra i så fall.

Ta med hunden ut o spring, långt länge, så skallen får koppla bort ett tag.

Hundar isolerar sig om de har ont, de vill inte belasta flocken.

H*n kan ha fått en smäll i ryggen eller nåt. H*n visste ju inte att det skulle smälla och låg säkert helt avslappnad och så PANG!

1. Smärta --> isolation --> aggression
2. Chock --> osäkerhet --> aggression

Gå till vet.

Hundar isolerar sig om de har ont, de vill inte belasta flocken.

H*n kan ha fått en smäll i ryggen eller nåt. H*n visste ju inte att det skulle smälla och låg säkert helt avslappnad och så PANG!

1. Smärta --> isolation --> aggression
2. Chock --> osäkerhet --> aggression

Gå till vet.
Han har gjort det, men dom hittar inget.

Om värken är konstant kan jag köpa isoleringen, men har hunden belastningsvärk eller värk som hunden förknippar med tex en person/situation så kan det visa sig på många sätt.
Om beteendet beror på smärta så kan en hundkiropraktor förmodligen hitta felet även om inte vet gör det, vet flera sådana fall. Är det chock så finns det behandling för detta också, i form av preparat och aktiviteter. Ta kontakt med en hundpsykolog/tränare för konsultation, bättre än att vara orolig. Vad det än beror på så kan du bli av med det. Respektera hundens signaler.

han morrade och visade tänderna åt mig igår när vi låg i sängen och jag sa åt honom att han inte får bitas. så tills vidare sover han i vardagsrummet.
ska ge honom 2-3 veckor så får vi se hur det blir.
fast med tanke på att han är en omplaceringshund med 4 hem i bagaget så kanske det också tar ut sin rätt och han blir extra osäker och allt kommer direkt.
ska ta kontakt med en hundpsykolog och höra vad dom säger

förstår inte hur ja ska kunna ha hjärta att göra något.
kommer bli hur tomt som hellst om det vill sig så pass illa att jag tar det beslutet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT