Ej godkänd uppkörningshoj. Wtf?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Stor precis och snackade med ägaren till "min" trafikskola. Han sa att om man ska köra upp för tungt mc-kort måste uppkörningshojen väga minst 225 kilo. Jag tyckte att det lät jävligt skumt och sa att jag trodde att det var effekten som spelade in. "Ja, effekt OCH vikt", replikerade gubbe. Jag blev ganska dyster då min hoj har en torrvikt på "bara" 191 kg.
Jag ringde i.a.f. till vägverket för att höra om det fanns någon sanning i det han sagt. Hon jag pratade med svarade att hojen måste han minst 700cc (eller om det var 750cc) och ha en effekt som ej får understiga 35kW. Jag frågade då om det fanns något viktkrav, men det trodde hon absolut inte. Hon hade inte hört talas om något sådant.

Så, hur ligger det till? Var gubben full, galen eller bådeoch? Eller är det sant som han säger?
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Du måste ha ett förhållande av effekt och vikt som överstiger 0,16 kW / kg, så hojen måste inte väga så mycket, bara den har över 0,16 kw per kilo OCH över 700 cc
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Nja, ska väl vara förhållande mellan vikt/effekt som överskrider något värde, men vikt endast spelar nog ingen roll, har jag för mig iaf!
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Nej några sådanna reglar skall inte finnas. Bågarna idag väger ju inte över 200 kg.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Från VV Hemsida

Så här står det på VV:s hemsida:


Körprov med motorcykel

En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Motorcykeln får inte vara utrustad med automatisk frikopp*ling eller, om provet inte avser behörighet för automatväxlad motorcykel, automatisk växling. Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet.


Skyddsutrustning

När du gör körprovet ska du ha skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:

För behörighet A:

Motorns slagvolym får inte understiga 700 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

För behörighet A, begränsad:

Motorns slagvolym får inte understiga 375 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

För behörighet A1:

Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.
Vid körprov för motorcykel ska du kunna visa det senaste utfärdade registreringsbeviset för provfordonet.
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Du måste ha ett förhållande av effekt och vikt som överstiger 0,16 kW / kg, så hojen måste inte väga så mycket, bara den har över 0,16 kw per kilo OCH över 700 cc

Great! Men du som är kunnig på detta:
Hojen väger 191 kg torr.
98hk.
950cc.

You do the math. :)

Tack på förhand!

/Från en som inte har en susning om vad en kW är

Så här står det på VV:s hemsida:


Körprov med motorcykel

En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Motorcykeln får inte vara utrustad med automatisk frikopp*ling eller, om provet inte avser behörighet för automatväxlad motorcykel, automatisk växling. Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet.


Skyddsutrustning

När du gör körprovet ska du ha skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:

För behörighet A:

Motorns slagvolym får inte understiga 700 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

För behörighet A, begränsad:

Motorns slagvolym får inte understiga 375 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

För behörighet A1:

Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.
Vid körprov för motorcykel ska du kunna visa det senaste utfärdade registreringsbeviset för provfordonet.


Ja, men då måste ju min hoj vara clean som fan.
Tack för info!
 
Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Great! Men du som är kunnig på detta:
Hojen väger 191 kg torr.
98hk.
950cc.

You do the math. :)

Tack på förhand!

/Från en som inte har en susning om vad en kW är

Du kan göra så här: Gå till www.google.com, skriv "98 hp in kW"
Simsalabim räknas hp om till kW. Google räknar om det mesta som olika fysiska storheter, valutor etc.

Btw

98 hp = 73.0785874 kilowatts, ungefär
Jag körde upp med min förra/första ducati. Den har en tjänstevikt under 200kg enligt regbeviset. Vägverkets kontrollant var väldigt nitisk och kollade alla uppgifter i regbeviset. En annan kille kom med en "Honda Black widow", en fet customhoj. Killen fick inte köra upp för bågen hade för svag motor trots att det var en 750 :tungan Det trodde man ju inte kunde hända med en nyare motorcykel.

Bästa hälsningar

Jonas
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är bullshit.. Sumon har typ 72 kw.. väger 205 kilo (tjänstevikt) och har därmed effekt/vikt-förhållandet 0,35 kw / Kilo.

Gubben är full, ljuger och har druckit gammal creme fraiche!
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Gubben lever kvar på mitten av nittiotalet.

När jag tog A 1993 så fanns inte mellanklassen och massa andra fåniga regler och förordningar, det fanns bara A Lätt och A tung.

För A tung så fanns då ett viktkrav för minsta tjänstevikt som var något kring 200kg och ett minsta kubikkrav som var 750cc.
Då för 13 år sen så var inte detta något konstigt eftersom den mest hyper-sportiga CBR900RR vägde in på 220kg torrvikt eller nåt sånt.

/Nitrous
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Tack för alla lugnande svar! Jag är är glad att det finns kunnigt folk på detta fora. Jag blev lite halvknäckt när jag fick höra att jag inte skulle få köra upp på min hoj. Men nu kan jag säkerligen sova gott inatt.

Tack än en gång!!!

Gubben lever kvar på mitten av nittiotalet.

När jag tog A 1993 så fanns inte mellanklassen och massa andra fåniga regler och förordningar, det fanns bara A Lätt och A tung.

För A tung så fanns då ett viktkrav för minsta tjänstevikt som var något kring 200kg och ett minsta kubikkrav som var 750cc.
Då för 13 år sen så var inte detta något konstigt eftersom den mest hyper-sportiga CBR900RR vägde in på 220kg torrvikt eller nåt sånt.

/Nitrous


Ja, på tal om det... Jag kom precis på att han sa att man inte fick köra upp på en R1:a eftersom den har för många hk samt väger för lite.
Om gubben for med medvetna osanningar, så ska jag fan byta körskola.
 
Last edited:

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Gbg
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
Hojen jag körde upp på hade ung samma torrvikt som din.
Detta var 4 år sen så det ska inte vara några problem nu heller :tummenupp .

Lycka till!
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Ja, på tal om det... Jag kom precis på att han sa att man inte fick köra upp på en R1:a eftersom den har för många hk samt väger för lite.
Om gubben for med medvetna osanningar, så ska jag fan byta körskola.
Vilket jävla skitsnack! Jag hoppas du konfronterar honom och sedan redovisar hans reaktion här på Sporthoj.

Då för 13 år sen så var inte detta något konstigt eftersom den mest hyper-sportiga CBR900RR vägde in på 220kg torrvikt eller nåt sånt.

/Nitrous
185kg. :mattias
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Så här står det på VV:s hemsida:


Skyddsutrustning

När du gör körprovet ska du ha skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Man behöver alltså inte ha hjälm. :rolleyes:
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Vilket jävla skitsnack! Jag hoppas du konfronterar honom och sedan redovisar hans reaktion här på Sporthoj.


185kg. :mattias


Jo, medan jag satt här och osade svavel, så ringde jag till körskolan för att få tag på honom. Men jag fick bara tag på receptionisten. Jag ska ner till körskolan på torsdag och hoppas där träffa på personen i fråga.

Det är ju ytterst pinsamt att ägaren till en trafikskoja för med dylika osanningar. Vid minst fem tillfällen frågade jag om han skojade. Men han nekade hela tiden och menade att det var så det var, allt enligt VV.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top