CB 500 K Four

Dr.Bike

Guest
Här ser man en topp jag tittat lite på.
Före kan man se de MONUMENTALA vårtorna (materialet som omger styrningarna) på både avgas och insug.
Som synes blockerar insugsvårtan nära nog 50% av insugsarean! Vad tänkte de på? :va
Likaså på ut. Där formar vårtan tillsammans med styrningen en formligen vägg som hindrar ett friare flöde. Jizus.
Så här finns att bita i! :)
Det finns oxå en "efterbild" och vilken den är får ni gissa själva! :D
 

Bifogat

  • JoH Johans topp 023 liten.jpg
    JoH Johans topp 023 liten.jpg
    133.9 KB · Visningar: 286
  • JoH Johans topp 031 liten.jpg
    JoH Johans topp 031 liten.jpg
    134.4 KB · Visningar: 259
  • JoH Johans topp 033 liten.jpg
    JoH Johans topp 033 liten.jpg
    127.9 KB · Visningar: 242
  • JoH Johans topp 038 liten.jpg
    JoH Johans topp 038 liten.jpg
    132.5 KB · Visningar: 239

Dr.Bike

Guest
När kom K:n ?
-77 ?

Om jag minns rätt kom de två år efter 750:n. M.a.o 1971.
Då hade man lärt sig av misstagen med lösa kamtorn, och 500-radfyran var den första gatcykel honda tillverkade där man lagrade kammen direkt i toppen, vilket både förenklade produktionen, gjorde toppen mer robust och ffa: Oljetät! :)
500:an fanns ju som Twin oxå men hette då CB 500 T

JAg tror att dom tänkte på formsläppning och krympsprickor när dom gjorde gjutverktygen. Ingenting annat. Dom visste att en dag så kommer det en galning med en roterande rasp och städar upp lite :D

Visst var det så!
Gjutmetoderna var på grottstadiet, och likaså materialkvalite´n.
JAg har hittat ett antal "gjutmästarboställen" i denna topp.

Fin fint farbror.


Snart dax för en rejsrejs portning av min CBR 1000 RRR

Ja ja, jag får väl ta den dårå... :blah ;)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Så här trevliga och "vårtfria" kan kanalerna bli efter behandling:
(kika gärna på "före" bilderna!)
 

Bifogat

  • Johans topp 019 liten.jpg
    Johans topp 019 liten.jpg
    131.4 KB · Visningar: 154
  • Johans topp 028 liten.jpg
    Johans topp 028 liten.jpg
    128.3 KB · Visningar: 166
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Dom tänkte troligen på livslängd.
Materialet som omger styrningarna är till för att transportera bort värmen.
Nu är det ju så att de flesta klarar sig utan detta eller med mycket mindre material men det finns exempel på motorer där det kan vara förödande att ta bort "vårtorna".
 

Dr.Bike

Guest
Dom tänkte troligen på livslängd.
Materialet som omger styrningarna är till för att transportera bort värmen.
Nu är det ju så att de flesta klarar sig utan detta eller med mycket mindre material men det finns exempel på motorer där det kan vara förödande att ta bort "vårtorna".

Njaeij...rätt men fel.
Först och främst talar du om avgassidan enbart, och ja, en icke föraktlig del av bortforslingen av värme från avgasventilen går ju genom skaftet.
Resten genom ventilsätet.
Och: Sålänge man inte minskar kontaktytan mellan skaft och styrning kommer inte denna transport att påverkas (jo det gör den men inte nämnvärt.)

Det man däremot kan säga, med säkerhet, är att genom att förbättra avgasutflödet så kommer tempen att sjunka, så summa summarum så är det en vinst i sammanhanget iaf.
En av få existerande tulipanarosor på vårt klot! ;)

Är däremot vårtorna i form av en vinkelrät vägg (som på denna motor) så stängs värmet in, och den totala värmeexponeringen för ventil, kanal och säte blir mångdubbelt högre.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Njaeij...rätt men fel.
Först och främst talar du om avgassidan enbart, och ja, en icke föraktlig del av bortforslingen av värme från avgasventilen går ju genom skaftet.
Resten genom ventilsätet.
Och: Sålänge man inte minskar kontaktytan mellan skaft och styrning kommer inte denna transport att påverkas (jo det gör den men inte nämnvärt.)

Det man däremot kan säga, med säkerhet, är att genom att förbättra avgasutflödet så kommer tempen att sjunka, så summa summarum så är det en vinst i sammanhanget iaf.
En av få existerande tulipanarosor på vårt klot! ;)

Är däremot vårtorna i form av en vinkelrät vägg (som på denna motor) så stängs värmet in, och den totala värmeexponeringen för ventil, kanal och säte blir mångdubbelt högre.

Ja, det är naturligtvis bara på avgassidan det gäller, dock handlar problemet inte om att transportera bort värmen från ventil eller ventilskaft utan att man värmer upp styrningen med avgaserna om den ligger blottad i avgaskanalen.
Med ökad värme på styrningen slits styrning/ventilskaft snabbare, ventilen börjar så småningom att glappa och slå fram o tillbaka och går slutligen av.
Jag vet inte hur stort detta problem är på just motorcykelmotorer men hos Porsche och även VW (luftkylda) så finns det vissa gjutserier som på grund av dålig design på kylflänsarna är väldigt känsliga för detta.
Problemet brukar dock uppstå först i samband med övriga effekthöjande åtgärder vilket naturligtvis även leder till att motorerna går mycket varmare.
Istället för att ta bort vårtan brukar man göra den så strömlinjeformad som det går, jag har sett exempel i flödesbänk där detta faktiskt varit effektivare än en naken styrning.
 

Dr.Bike

Guest
Stämmer finfint det där.

Men jag har:

a. Inte KORTAT styrningarna.

b. format vårta och styrning aerodynamiskt

Så - jepp - det blev två rätt av två! :D

Sen som du säger: Värme utmattar osv, men jag tror att materialutmattning kan tänkas tillhöra det förgångna, och då i synnerhet på luftkylda maskiner som du räknar upp. Dels pga bättre material idag, men dels pga bättre konstruktioner.
Men helt rätt - man ska se upp.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Det presenteras ofta bilder på portningsjobb och det är svårt att avgöra för någon som inte kan huruvida det är bra eller bara tårta. Det vore intressant med lite grafer på före respektive efter också/istället.
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Det presenteras ofta bilder på portningsjobb och det är svårt att avgöra för någon som inte kan huruvida det är bra eller bara tårta. Det vore intressant med lite grafer på före respektive efter också/istället.

Tyvärr är det väl ganska sällan som man provar sina alster i en flödesbänk, ska det flöda maximalt så är det ett måste men har man hållit på ett tag och dessutom studerat andra erkänt välgjorda jobb så kan man förbättra i stort sett vilken topp som helst ganska väsentligt (å andra sidan kan man också väldigt lätt förstöra den).
En intressant grej som dyker upp mer och mer är färdiga CNC-portade toppar där någon motorguru tagit fram en riktigt bra portning och sedan låtit maskiner kopiera den. Helt plötsligt kan man köpa värstingprylar rakt över disk för mindre än vad bara portningsjobbet skulle ha kostat!
 

Dr.Bike

Guest
Det presenteras ofta bilder på portningsjobb och det är svårt att avgöra för någon som inte kan huruvida det är bra eller bara tårta. Det vore intressant med lite grafer på före respektive efter också/istället.

Det har du helt rätt i!

Problemet är att ofta har folk inte lust eller råd att bänka innan.
Men jag har en del kunder som gjort det. Och där kan man se resultatet precis som du säger.
Att titta på bilder säger inte så mycket precis som du gissar, och ska sanningen fram är det största problemet egentligen att övertyga lekmannen (läs kunden) om att det inte behöver vara (knappt) nån finish alls.
Det hela handlar om kanalens FORM.
D.v.s hur förhåller sig trängsta delen av kanalen till inloppet som förhåller sig till ventilstorleken och hur förhåller sig allt detta till den totala kanallängden och för vilket varvtal är det optimerat.
Och var har portaren valt att lägga trängsta passagen?
HUr många% av kanaldiametern har den?

Ja, lite så.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Tyvärr är det väl ganska sällan som man provar sina alster i en flödesbänk

Jag inbillade mig att en simpel bänkning kunde ge något svar eller hint om huruvida det var skit eller keso. Och om det inte är effektrelaterat (jämnare register, mer effekt, vad som) förstår jag än mindre varför man gör det.

Då får jag väl nöjja mig med att det är kul att titta på.

Det har du helt rätt i!

Ordna det då ;)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Tyvärr är det väl ganska sällan som man provar sina alster i en flödesbänk, ska det flöda maximalt så är det ett måste men har man hållit på ett tag och dessutom studerat andra erkänt välgjorda jobb så kan man förbättra i stort sett vilken topp som helst ganska väsentligt (å andra sidan kan man också väldigt lätt förstöra den).
En intressant grej som dyker upp mer och mer är färdiga CNC-portade toppar där någon motorguru tagit fram en riktigt bra portning och sedan låtit maskiner kopiera den. Helt plötsligt kan man köpa värstingprylar rakt över disk för mindre än vad bara portningsjobbet skulle ha kostat!

Korrektemundo.
Men allt färre jag talar med använder flödesbänk, då det statiska flödet i en bänk på intet sätt kan reproducera verkligheten.
Man får ett högre maxflöde ja.
Men sånt är mest dragracers intresserade av.
Däremot är en flödesbänk mycket intressant ur ett rent laboratoriskt experimenterande, och utveckling av nya rön.
Jag har siktat en bänk i grannskapet, och jag kommer kolla en del arbeten jag gör där, med s.k "före och efter" mätningar, och sen se hur stor del av ökningen som blir ren effekt i en bänk tillslut.

CNC-portning är fusk! :D Borde förbjudas!!
Hehe... jo jag har kollat såna bilder, och det är porrigt snyggt.
Såg flera VW där de fräst hål, så de fick svetsa efteråt.
SÅ allt är inte guld som glimmar ;)


Ordna vad?
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Före och efter dokumentation, men det skrev du ovan att du hade för avsikt att göra.

Det finns redan (som jag sa).
Men JAG behöver det inte.
Och definitivt inte i något marknadsföringssyfte, om det var det du menade?
Jag behöver således inte "bevisa" nånting.
Det räcker med 100% nöjda kunder, som i sin tur sprider ordet.
Så här behövs inte spikas upp några papper på nån vägg inte.
Jag har att göra mer än min tid räcker till iaf, och är nöjd med det. Mister jag en kund pga att mitt ord inte räcker, so be it.

Erfaarenhetsmässigt har jag lärt mig ganska väl vad olika åtgärder ger, så mina förutsägelser brukar inte diffa mer än nån häst när väl maskinen är uppe i bänk. Sist jag lovade nånting, sa jag 155 på slangen, det blev 153,8
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
....Sist jag lovade nånting, sa jag 155 på slangen, det blev 153,8

152.8 om du menar min :fakta

Men, med tanke på att den hade ca 135 trötta innan och nu också fick ett väldigt fint lyft på alla varv, vilket är viktigare, är det ändå godkänt :)
 

Dr.Bike

Guest
152.8 om du menar min :fakta

Men, med tanke på att den hade ca 135 trötta innan och nu också fick ett väldigt fint lyft på alla varv, vilket är viktigare, är det ändå godkänt :)

Åkkerjrå - pillemuck! :D
Hade vi haft 2 millibars högre lufttryck och lite mer fukt i luften så...
Ku å se dig förrexten! Var har du hållit hus?
(kolla min "cb1000f" kanske inte så dum-tråd i mc forumet vettja!)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Åkkerjrå - pillemuck! :D
Hade vi haft 2 millibars högre lufttryck och lite mer fukt i luften så...
Ku å se dig förrexten! Var har du hållit hus?
(kolla min "cb1000f" kanske inte så dum-tråd i mc forumet vettja!)

Hårt upptagen med att åka hoj varje helg sedan den 10/2 :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top