Nordea vill inte ha mina pengar

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Som föräldraledig pappa har jag nog med jobb....
Jag har ett lån hos Nordea sen en tid tillbaka som jag nu vill betala tillbaka. Jag har sålt två motorcyklar och vill därmed lösa ett av mina lån. Eftersom det rör sej om en del kontanter ringer jag Nordea för att boka tid med min personlige bankman. Vill inte stå kassan med alla pengar. Men får då höra att det behövs verkligen INTE, man kan inte boka tid för en sådan bagatell. Det är bara att komma in och stå i kö får jag höra på telefon.
Så med två små barn, mattider, dagistider och
tar jag mej till Nordea. Med mjölksyra i armen där den ena killen hänger och med den andra dragandes i mina byxor lämnar jag över pengarna.
MEN ACK SÅ NAIVT....

Inte ville dom ha mina pengar inte! Först får jag fylla i en blankett rörande pengatvätt? Där jag måste beskriva vart jag fått pengarna i från, vem jag är och var jag bor. Förutom att jag självklart legitimerade mej.
Sen när det är gjort och han räknat mina pengar, typ 80 000 tusen, ler han och säger att han inte kan ta emot mina pengar.
Jag är INTE betrod. Jag antar att jag med två barn och skötväska och håret på sne inte kan ha tillgång till så mycket pengar....så dom vägrar.
Där står jag som ett fån. Med ett lån jag inte får lösa.
Med kontanter dom inte tar emot, hur ska jag kunna betala tillbaka ?

Hur kunde jag få låna men inte vara betrodd att lämmna igen pengarna ?

Hur kunde jag som inte är betrod, få låna miljoner av nordea när vi köpte hus?
Men inte få betala tillbaka 80 000?

Min fru och jag har varit kunder i evigheter hos Nordea, har sparande hos dom och majoriteten av våra lån hos där!!!!
Förmånskund kallas det visst !!!

Jag begriper inget?
Hur ska jag betala tillbaka?
Den 25 denna månad vill dom återigen ha betalat för lånet som jag inte får lösa !!!

Jag har aldrig varit med om någotliknande.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag kan ta slantarna, du behöver inte ens fylla i en blankett.

Det hade antagligen blivit mer fart på dem om du klivit in och sagt att du INTE vill betala tillbaka något.. nånsin..

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men vad sa dom då? Att du ska fortsätta amortera som vanligt?

Konsumentombudsmannen?

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Absurt!
Visst kan jag förstå att det finns regler runt stora kontantbelopp, men det måste ju finnas gränser! Låt mig gissa, du får inte sätta in dom på ditt privatabankkonto heller så du kan lösa lånet på elektronisk väg?

Suck, hoppas det löser sig, om det var jag skulle jag snart stå med utsuddat ansikte och pseudonym i tidningarna och berätta storyn :)
/Danne

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Låter skitskumt det du skriver. MEN, jag kan till viss del förstå snubben i kassan. Säkerhetsreglerna på bank idag är skitfåniga, trust me.

Gör så här istället. Ring och boka tid med din bankman utan att tala om att du ska göra en insättning. Vägrar dom alltjämt att ta emot dina kontanter har du rätt att prata med en överordnad.

@ngel

Guest
Jösses! Byt bank...
Banker som Nordea, Swedbank osv .. de har blivit för stora...
Hade du kommit dragande och sagt att du ville placera en sudd slantarna så hade de förmodligen ställt upp.. Men nu kan de ju fortsätta plocka ränta och avgifter på det lånet du skulle lösa...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag fick själv stå på SEB och mata in 150.000 i varierande sedlar i insättningsautomaten då de inte ville ha dom!:mad:

Man ska inte ha pengar på banken, man ska ha dom löst i fickan och tjöpa roliga saker för dom tills det är slut :kaufen

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Hysteriskt rolig paradox just att du är betrodd att låna ett par miljoner men inte betrodd att göra en kontantinsättning :D

Som sagt, gör ett nytt försök där du säger att du vill placera pengar (säg inte att du har dom i kontanter). Då får du tala med någon som får provision på din insättning (och alltså har ett egenintresse av att pengarna kommer in i systemet).

Väl i systemet är det bara gå hem till kära Internet och lösa lånet den vägen.

Sen kan du byta bank.

Bytte från Nordea när jag efter att ha fått mitt första fasta jobb inte fick ta ett lån på 20'000 till en bil. Min bruttolön var högre än så! (Och nej, inga betalningsanmärkningar eller annat tjafs, dom var bara fullständigt anala helt enkelt). Hej då till kund sedan födseln.

Jag gick till banken tvärs över gatan och dom tog gärna emot mitt lönekonto och ett litet lån. Gör det samma, byt bank!

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Läste ett repotage i våran lokala nacka blaska att en blivit nekad o sätta in 10.000 för överföring från handelsbanken till swedbank för att man kunde misstänka pengatvätt på så stora summor:D Banken hävda att dom inte gjort något fel o följt alla lagar:tummenupp

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag fick för mig att betala av ett litet lån i en annan bank för ett tag sedan. Knallade in till en kille som satt och lökade på ett kontor och frågade vad avbetalningssaldot var för dagen. Sen smålog jag bara lite finurligt tills han började svettas innan jag skrev ut en check på ett sexsiffrigt belopp. När han gick och hämtade kvittot så snöt jag till mig en kaka i personalrummet... ;)

ID frågade han aldrig efter trots att jag förutom det lånet inte var kund i banken och aldrig satt min fot där tidigare. Däremot så kom han ihåg mig när jag kom tillbaka två veckor senare för uppföljning. Snöt en kaka till från samma personalrum...

Dominator-Rocks

Guest
Jag fick för mig att betala av ett litet lån i en annan bank för ett tag sedan. Knallade in till en kille som satt och lökade på ett kontor och frågade vad avbetalningssaldot var för dagen. Sen smålog jag bara lite finurligt tills han började svettas innan jag skrev ut en check på ett sexsiffrigt belopp. När han gick och hämtade kvittot så snöt jag till mig en kaka i personalrummet... ;)

ID frågade han aldrig efter trots att jag förutom det lånet inte var kund i banken och aldrig satt min fot där tidigare. Däremot så kom han ihåg mig när jag kom tillbaka två veckor senare för uppföljning. Snöt en kaka till från samma personalrum...

:va Snorade du på deras kakor :confused:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
För tusan byt bank! Tycker det är sjukt hur långt det gått när bankerna inte längre vill hantera våra pengar.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Samma sak hände mig förra året när jag skulle sätta in pengar efter en mcförsäljning.
Jag var dessutom på mitt lokala bankkontor men tyvärr så var det bara sommarpersonal där.

Tjejen i kassan började mumla något om blanketter och försälningskvitto.
Tant halar upp jobbleget och förklarar med hög röst att jag jobbar med att utreda skattebrott på denna myndighet och om hon tror att en statstjänsteman tjänar såååå mycket att jag kan sätta in denna summa varje månad så är hon blondare än vad hon ser ut.

Inga problem de tog mina pengar, fast jag vet ej om det var den höga rösten eller mitt jobbleg som avgjorde saken, men det funkade i alla fall.

Klart jag har förståelse för bankerna med den nya lagen men man måste ju se till omständigheterna i varje enskilt fall och göra en bedömning.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hmm... har för mig att jag läst något (lagom vagt? :) ) att rånrisken gör att dom inte vill ha sånna stora summor i cash, problemet är om man säljer fordon och får kontant betalt kan det bli lite jobbigt att "bli av med" kontanterna om inte banken befattar sig med det. Skulle ju inte heller vilja ha pengarna liggande hemma...

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det har inget med rånrisken utan att nu måste bankerna vara uppmärksamma på ett helt annat sätt gällande pengatvätt.

Bra tycker jag men samtidigt högst irriterande när man har smugit runt med alldeles för mycket pengar i innerfickan och vill bara att banken skall ta emot dem!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är bra mycket enklare att få slantarna överförda elektroniskt vid affärer, har man samma bank som köparen går det direkt, och jag har sett till att köparen löst detta när det gjorts affärer (jag har tillgång till SEB och Swedbank själv, har inte köparen någon av dessa banker så får han lösa det på något sätt).
Enkelt, praktiskt och säkert - med minimalt med tjafs.
Sålde en bil och en KTM 525:a tidigt i år på detta sätt, klockrent!

Men blir jag bemött med strulande attityd, då skulle jag byta bank, och flytta fastighetslån och sparande - och även aktivt påtala bankens attityd för alla i min närhet..

Jag var också med om något liknande som en här i tråden, första riktiga jobbet, behövde köpa bil - det rörde sig om 40' (-96), hade fast jobb, inga anmärkningar, och hade varit kund sedan födseln i Handelsbanken...
Blev nekad lån, gick raka spåret till SEB där det inte var några som helst funderingar, och är kund där sedan dess.

/J

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det är bra mycket enklare att få slantarna överförda elektroniskt vid affärer, har man samma bank som köparen går det direkt, och jag har sett till att köparen löst detta när det gjorts affärer (jag har tillgång till SEB och Swedbank själv, har inte köparen någon av dessa banker så får han lösa det på något sätt).
Enkelt, praktiskt och säkert - med minimalt med tjafs.
Sålde en bil och en KTM 525:a tidigt i år på detta sätt, klockrent!

...
Blev nekad lån, gick raka spåret till SEB där det inte var några som helst funderingar, och är kund där sedan dess.

/J

Fast varför måste dom ha koll på vart mina pengar kommer ifrån. Jag tycker det inte angår dom riktigt.

SEB är bra tycker jag också. Dock har jag aldrig sökt lån.

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Fast varför måste dom ha koll på vart mina pengar kommer ifrån. Jag tycker det inte angår dom riktigt.

Sist och slutligen är det för att dom vill evetuellt att du skall betala skatt.

Eller för att förhindra pengatvätt, men man tvättar ju pengar för att man inte vill betala skatt på dom ... eller?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin