350 Bagis för en digitalkopia...
Kanske inte skall jobba idéellt men de e väl rätt saftigt
280kr + moms. Om man ska vara noga. Många som fotar på bana redovisar inte det nånstans. Av dom 280 kronorna ryker det lite till i form av egenavgifter.
Betänk sedan att jag kanske säljer (på en bra dag) 3-4 bilder (ibland 1 eller inga alls)
Jag lägger en timme på restid + bensin, fotar med proffsutrustning som kostar runt 100.000kr (och den håller inte för alltid) cirka 2-3 timmar på banan. sedan lägger jag 3-4 timmar till för att sortera och gå igenom bilderna, publicerar dom bästa på en ultra snabb server som inte heller är gratis.
Jag arkiverar sedan bilderna på två ställen med backup för att framtidsäkra.
När någon sen köper en bild tar det tid att administrera faktura och göra iordning bilden.
Allt som allt har jag alltså en timpenning på max 80kr eller så och då räknar jag inte ens värdeminskning och nyförvärv av hårdvaran som jag fotar och jobbar med. Om jag skulle göra det så går jag minus på att fota er.
Är inte det nästan ideellt så säg?
Mina bilder håller en viss klass och den kostar dom pengarna, är man nöjd med gratisbilderna som folk lägger upp är det ju toppen, då sparar man sina pengar.
Med Vänliga Hälsningar
Karl