Gurra Gixxer
ERF 2010
Ja som överskriften lyder så är den stora fråga skall man beställa medium fram medium bak.. eller medium fram och hårt bak.. gäller till träning helt och hållet... inte nån super raket. hur är fästet mellan medium och hårt...
Kalltryck?För svenskt väder så kan jag nog varmt rekommendera medium fram och medium bak. Bridgestonepuckarna håller länge vilken blandning det än är.
1.8 bak
2.1 fram
Kalltryck?
Som varm tryck (85C) nämndes 2,35 bak och 2,45 fram , vilket motsvarar ca1,9 resp 2,0 vilket funkade bra.
Jag
Därför bör man alltid hålla sig till varmtryck när man mäter!!
Det svåra är att "varmtrycket" med däcksvärmarna inte är samma som "varmtrycket" under körning, då inte många värmare värmer upp däcken lika mycket som när man kör....
...
Jag provade 2.1 fram och 2.0 bak, kallt på träningslägret nere i Anderstorp för skojs skull... (rätt kallt ute, ca. 6 grader).
Då hade jag 2.8 fram och 3.2 bak när jag kom in med varma däck... (72 grader fram och 86 grader bak)
När det var 17 grader i Karlskoga så körde jag 2.1 och 2.0 kallt, och hade då typ 2.5 + 2.5 när jag kom in med varma däck (70 och 79 grader)
Så tänk på hur varmt det är ute innan ni mäter däckstempen i däcken kalla...
Folk sitter och pillar och fixar med halva hekton hit och dit, sen kör man samma "kalltryck" när det är 12 grader ute och 22 grader ute...
Därför bör man alltid hålla sig till varmtryck när man mäter!!
Det svåra är att "varmtrycket" med däcksvärmarna inte är samma som "varmtrycket" under körning, då inte många värmare värmer upp däcken lika mycket som när man kör....
Därför får man notera sitt kalltryck och varmtryck, samt olika temperaturerna och spara detta nånstans, så man vet vilket kalltryck man ska ha vild olika temperaturer...
Till 99% så anger man alltid kalltryck
Hej!
När man kör bana på typ Gelleråsen med mycket högerkurvor, så får man mer slitage på högersida på däcken. Är det lämpligt att lägga om det så man sliter mer på andra sidan? även fast rotationsriktningen inte blir rätt.Har hört att det går bra med bakdäcken att göra så eller är det bara svammel.
mvh Micke
Jag undrar när de riktigt seriösa kommer att gå över till nitrogen i däcken.
På så sätt har man stabilt tryck i däcken oavsett temperatur.
Någon här som provat pumpa sina hojdäck med kväve?
Gäller inte fysikens lagar på kväve?
Näh jag har svårt att fatta varför, men det hävdas att kväve inte följer allmäna gaslagen, dvs. att trycket inte ökar linjärt med temperaturen utan är konstant oberoende av temperatur. Verkar märkligt men så kanske det är.
Jag undrar när de riktigt seriösa kommer att gå över till nitrogen i däcken.
På så sätt har man stabilt tryck i däcken oavsett temperatur.
Någon här som provat pumpa sina hojdäck med kväve?
Om jag inte minns helt fel så är det väll syret i vanlig luft som expanderar i vanlig luft. Och utan syre så blir de ingen expansion.
.
Det har diskuterats massor tidigare och även kvävgas expanderar lika mycket som övriga gaser.. googla på allmänna gaslagen
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|