Lite råd om Bridgestone Däck

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Ja som överskriften lyder så är den stora fråga skall man beställa medium fram medium bak.. eller medium fram och hårt bak.. gäller till träning helt och hållet... inte nån super raket. hur är fästet mellan medium och hårt...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
För svenskt väder så kan jag nog varmt rekommendera medium fram och medium bak. Bridgestonepuckarna håller länge vilken blandning det än är.

1.8 bak
2.1 fram

:tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
Som varm tryck (85C) nämndes 2,35 bak och 2,45 fram , vilket motsvarar ca1,9 resp 2,0 vilket funkade bra.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Som varm tryck (85C) nämndes 2,35 bak och 2,45 fram , vilket motsvarar ca1,9 resp 2,0 vilket funkade bra.

Jag provade 2.1 fram och 2.0 bak, kallt på träningslägret nere i Anderstorp för skojs skull... (rätt kallt ute, ca. 6 grader).

Då hade jag 2.8 fram och 3.2 bak när jag kom in med varma däck... (72 grader fram och 86 grader bak)

När det var 17 grader i Karlskoga så körde jag 2.1 och 2.0 kallt, och hade då typ 2.5 + 2.5 när jag kom in med varma däck (70 och 79 grader)

Så tänk på hur varmt det är ute innan ni mäter däckstempen i däcken kalla...

Folk sitter och pillar och fixar med halva hekton hit och dit, sen kör man samma "kalltryck" när det är 12 grader ute och 22 grader ute...


Därför bör man alltid hålla sig till varmtryck när man mäter!!

Det svåra är att "varmtrycket" med däcksvärmarna inte är samma som "varmtrycket" under körning, då inte många värmare värmer upp däcken lika mycket som när man kör....

Därför får man notera sitt kalltryck och varmtryck, samt olika temperaturerna och spara detta nånstans, så man vet vilket kalltryck man ska ha vild olika temperaturer...
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Jag
Därför bör man alltid hålla sig till varmtryck när man mäter!!

Det svåra är att "varmtrycket" med däcksvärmarna inte är samma som "varmtrycket" under körning, då inte många värmare värmer upp däcken lika mycket som när man kör....
...

Precis
Det finns ju enormt mycket variablar som kan påverka tempen i däcken kan jag tänka mig.
Asfaltens friktion, körstil, luft temp, däckstryck som du nämnde, däckens stomme, fjädring etc bla..

Upplevde ivf att ett varmtryck på 2,35 gav ett bättre fäste och bättre slitage än kall tryck på 2,0 på falken men det kanske berodde på att det varmare på em eller ....

Det bästa vore att man skulle kunna mäta däckens arbetstemp irl och hur dom känns.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Jag provade 2.1 fram och 2.0 bak, kallt på träningslägret nere i Anderstorp för skojs skull... (rätt kallt ute, ca. 6 grader).

Då hade jag 2.8 fram och 3.2 bak när jag kom in med varma däck... (72 grader fram och 86 grader bak)

När det var 17 grader i Karlskoga så körde jag 2.1 och 2.0 kallt, och hade då typ 2.5 + 2.5 när jag kom in med varma däck (70 och 79 grader)

Så tänk på hur varmt det är ute innan ni mäter däckstempen i däcken kalla...

Folk sitter och pillar och fixar med halva hekton hit och dit, sen kör man samma "kalltryck" när det är 12 grader ute och 22 grader ute...


Därför bör man alltid hålla sig till varmtryck när man mäter!!

Det svåra är att "varmtrycket" med däcksvärmarna inte är samma som "varmtrycket" under körning, då inte många värmare värmer upp däcken lika mycket som när man kör....

Därför får man notera sitt kalltryck och varmtryck, samt olika temperaturerna och spara detta nånstans, så man vet vilket kalltryck man ska ha vild olika temperaturer...

Där har du mycket rätt tror jag. Det intressanta är ju hur högt trycket är största delen av passet/tävlingen.

Till 99% så anger man alltid kalltryck

Det är ju det som gör det lite bakvänt.:va
 
Last edited:

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Hej!

När man kör bana på typ Gelleråsen med mycket högerkurvor, så får man mer slitage på högersida på däcken. Är det lämpligt att lägga om det så man sliter mer på andra sidan? även fast rotationsriktningen inte blir rätt.Har hört att det går bra med bakdäcken att göra så eller är det bara svammel.

mvh Micke
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Jag undrar när de riktigt seriösa kommer att gå över till nitrogen i däcken.

På så sätt har man stabilt tryck i däcken oavsett temperatur. :tummenupp

Någon här som provat pumpa sina hojdäck med kväve?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Hej!

När man kör bana på typ Gelleråsen med mycket högerkurvor, så får man mer slitage på högersida på däcken. Är det lämpligt att lägga om det så man sliter mer på andra sidan? även fast rotationsriktningen inte blir rätt.Har hört att det går bra med bakdäcken att göra så eller är det bara svammel.

mvh Micke

Det går fint att vända både fram o bak!
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Jag undrar när de riktigt seriösa kommer att gå över till nitrogen i däcken.

På så sätt har man stabilt tryck i däcken oavsett temperatur. :tummenupp

Någon här som provat pumpa sina hojdäck med kväve?

Gäller inte fysikens lagar på kväve?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Gäller inte fysikens lagar på kväve?

Näh jag har svårt att fatta varför, men det hävdas att kväve inte följer allmäna gaslagen, dvs. att trycket inte ökar linjärt med temperaturen utan är konstant oberoende av temperatur. Verkar märkligt men så kanske det är.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Näh jag har svårt att fatta varför, men det hävdas att kväve inte följer allmäna gaslagen, dvs. att trycket inte ökar linjärt med temperaturen utan är konstant oberoende av temperatur. Verkar märkligt men så kanske det är.

Hmm, det var iofs länge sedan man förträngde fysiklektionerna i skolan... Vanlig luft innehåller väl ca 80% kväve?

Edit: Förbryllad, blev tvungen att googla lite. Kvävet gör visst att däcket läcker mindre under tid. Det har ingen betydelse för tryckökning/minskning pga temperatur.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jobbar med däck, speciellt till lastbilar, trailers

finns åkerier som kör enbart på kväve i sina däck & kollar man ringtrycket 6-12 månader senare, så är det konstant om inget föremål sitter i däcket som gör att det läcker ut.

sedan påstås att hjulen rullar lättare, drar mindre diesel, sliter mindre på däcken, men inget jag sett konkreta fakta på

kolla in nyteknik http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article39755.ece

AGA http://www.aga.se/international/web/lg/se/likelgagase.nsf/docbyalias/nav_products_nitrogenintyres
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag undrar när de riktigt seriösa kommer att gå över till nitrogen i däcken.

På så sätt har man stabilt tryck i däcken oavsett temperatur. :tummenupp

Någon här som provat pumpa sina hojdäck med kväve?

Finns många som kör med det runt om i världen. i allt från lastbilar, yrkespersonbilar till tävlingsfordon.
Och det ger ett skitbra resultat.

Om jag inte minns helt fel så är det väll syret i vanlig luft som expanderar i vanlig luft. Och utan syre så blir de ingen expansion.

Problemet med att tanka kväve är att man måste få på däcket på fälgen. Sen måste man suga däcket så tomt det går. Fylla med kväve, göra om det igen tills man fått bort all vanlig luft. Sen blir det skitbra.

Men den aparaten är dyr och otymplig. Och det kanske är bättre att lägga stålarna på träningsdagar och att köra många varv i stället. Det ger nog mera fart i slutändan.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Om jag inte minns helt fel så är det väll syret i vanlig luft som expanderar i vanlig luft. Och utan syre så blir de ingen expansion.
.

Det har diskuterats massor tidigare och även kvävgas expanderar lika mycket som övriga gaser.. googla på allmänna gaslagen

Vinsten är att kvävet inte innehåller syre och vatten.... Bristen på vatten kan minimera tryckökningen något. Även så slipper man att fälgarna rostar från insidan men mest är det nog ett pr trick..
Flyget så har man det för det inte ska bli is i däcken.
Dom flesta större racingteam kör ju med tryckflaskor istället för kompressor ute på tävlingar och då kan dom ju lika gärna fylla med kvävgas.
En fördel till är att kvävgas inte brinner..
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det har diskuterats massor tidigare och även kvävgas expanderar lika mycket som övriga gaser.. googla på allmänna gaslagen

Jag menar väl det... Hade svårt att förstå hur den inte skulle följa allmäna gaslagen. Det är ju temperatur som gör att en gas utövar tryck alls, så det borde rimligtvis vara linjärt temperaturberoende för alla gaser.
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Stämmer det att Bridgestone slicks kräver lite mer fjädrings inställningar?

Bridgestone kontra Metzeler K2 vilket är mest prisvärt?

Vad är det för betäckning på bridgestone medium slicks?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top