DB dödare??

mr_hman

Köra bil är sista utvägen!!!
Gick med
13 May 2005
Hoj
Trajja Scrambler
Är det nån som har en fiffig konstruktion att få ner ljudet på hojen inför bandagar?? En liten ritning på en db-killer vore fint......

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Dom bukar ju naja tråd i kryxx över utblåset för att "slå sönder" ljudet.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Finns ju att köpa både orginal o pirat till dom flesta tillbehörssystem. Tittade i någon katalog på mc-varuhuset för ett tag sen och ett universal kostade runt 50 pix har jag för mej så då känns det ju lite överkurs o tillverka själv.

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
eller kan man ge fan i att varva ut fullt på ettan på rakorna....

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Tips från coachen: Köp originalprylar! Universal har en förmåga att:

1. Sitta dåligt
2. Strypa flödet något fantastiskt mycket

/ Jens

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Dom bukar ju naja tråd i kryxx över utblåset för att "slå sönder" ljudet.

Funkar icke.

Eller så kan du montera originalsystem så är du säker på att få köra.

I alla såna här trådar är det en sak man ska komma ihåg; Ljud är energi. Energi kan inte förstöras, slås sönder, splittras el dyl. Man kan endast leda om energi eller omvandla den. Om man monterar ett kryss gör man inget av det. Om man gör en db-killer kan man i ideala fall tjäna 1-3 db vid förbifart. Är det så att man ligger på gränsen kan det räcka, men oftast ligger man 5-10 db över om man kör med slipon. Med 7 års erfarenhet av bullermätning kan jag bara rekommendera originalblås så slipper man skruva när alla andra kör.

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Funkar icke.

I alla såna här trådar är det en sak man ska komma ihåg; Ljud är energi. Energi kan inte förstöras, slås sönder, splittras el dyl. Man kan endast leda om energi eller omvandla den. Om man monterar ett kryss gör man inget av det. Om man gör en db-killer kan man i ideala fall tjäna 1-3 db vid förbifart. Är det så att man ligger på gränsen kan det räcka, men oftast ligger man 5-10 db över om man kör med slipon. Med 7 års erfarenhet av bullermätning kan jag bara rekommendera originalblås så slipper man skruva när alla andra kör.
vad säger du om att skjuta i ett rör i slipon.et? som har samma diameter som insidan av insattsen i dämparn? jag hade tänkt ge mig på en sådan lösning nu i helgen då jag inte kan få tag på original dämparn till min R6a

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
vad säger du om att skjuta i ett rör i slipon.et? som har samma diameter som insidan av insattsen i dämparn? jag hade tänkt ge mig på en sådan lösning nu i helgen då jag inte kan få tag på original dämparn till min R6a

Universal db-killern är ett vekare rör på ca 1-2 dm. som är lite grövre i ena ändan för att passa den ljuddämpare som den skall sitta i. Det veka röret har stansade flikar! Kostar som sagt ca 100:-
Flikarna och det vekare röret hindrar avgaserna att flöda fritt ut. Avgaserna måste då fara lite fram och tillbaka innan dom hittar ut vilket tar ner ljudet flera db!

Last edited:

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Universal db-killern är ett vekare rör på ca 1-2 dm. som är lite grövre i ena ändan för att passa den ljuddämpare som den skall sitta i. Det veka röret har stansade flikar! Kostar som sagt ca 100:-
Flikarna och det vekare röret hindrar avgaserna att flöda fritt ut. Avgaserna måste då fara lite fram och tillbaka innan dom hittar ut vilket tar ner ljudet flera db!

Grejjen är ju, hur mycket kan man stoppa flödet innan man måste börja mappa om insprutningen, vore ju inte kul om man brände en kolv alt. ventil för att det blir nån mottrycksvåg i systemet som gör att den går snålt vid nått varvtal?

Och byta tillbaka till original på min är ju döden, låter som en elektroluxdammsugare, den väger as, har inbyggd cat, och är stor som ett hus i jämf. med original.

Men iofs, jämf att inte få köra så!!! Jag skall prova att sätta några prytllar längst bak på utblåsen som delar upp ljudpulserna och förhoppningsvis inte hindrar flödet alltför mycket, återkommer med bilder senare.

Är ju ett problem på twinnarna att det är så jäkla hårt ljud i varje puls och 12.3:1 i komp hjälper också till :(.

Fick litet klagomål på Kinnekulle, låg på 95-96 vid förbipassering, men då varvade jag nog rätt hårt på maxgas också, fick gasa litet mindre på startrakan helt enkelt, men hur kul är det :)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Funkar icke.

Akrapovics original sänkte min ZX10R från 98-102 beroende på bana och mätinstrument till runt 90 med insatserna isatta. Hojen är fortfarande galet snabb rakt fram så jätteskillnad kan det inte ha varit.

/ Jens

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj

jo jag har sett universal dB-killers men jag hittar inget som passar mitt Devil Slipon. de universal jag hittar ramlar ner i dämparn för att de är för små.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Om man väljer att köra med dB killers så rekomenderar jag att prova dessa i en bänk.
Vi provade 2 olika sorter när vi mappade hojen.
Variant 1: (Har en vägg vid infästningen som gör att avgaserna bara kan komma ut via lilla röret)
d58.jpg

Variant 2:
bild_004.jpg

Vi trodde alla att variant 2 skulle ha mer flöde, men icke..

Variant 1 tog 3hk från motorn.
Variant 2 tog 15hk!!!:gnissla

Och inga klagomål om ljudet på senaste ERFen på Anderstorp. :)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Om man väljer att köra med dB killers så rekomenderar jag att prova dessa i en bänk.
Vi provade 2 olika sorter när vi mappade hojen.
Variant 1: (Har en vägg vid infästningen som gör att avgaserna bara kan komma ut via lilla röret)
d58.jpg

Vi trodde alla att variant 2 skulle ha mer flöde, men icke..

Variant 1 tog 3hk från motorn.
Variant 2 tog 15hk!!!:gnissla

Och inga klagomål om ljudet på senaste ERFen på Anderstorp. :)

Om man som jag provar på å bygga egen dB killer, hur lång behöver den vara? finns de nått riktmärke på längden? antar att de låter mindre ju längre den är? typ 30cm som gäller i snitt?

förstår ju helt klart att de beror på vad för dämpare man har osv.
men den översta bilden så ser röret väldigt kort ut.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Om man som jag provar på å bygga egen dB killer, hur lång behöver den vara? finns de nått riktmärke på längden? antar att de låter mindre ju längre den är? typ 30cm som gäller i snitt?

förstår ju helt klart att de beror på vad för dämpare man har osv.
men den översta bilden så ser röret väldigt kort ut.

Hej. Hmm knepig fråga, vi har inte byggt våra men de vi använder är ca 15 cm långa.
Prova göra en teleskop variant kanske :) Kanske man kan hitta en optimal variant med längd kontra ljud kontra effekt.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
d58.jpg
Mina ser ut ungefär som dessa, fast utan rör :va
Vad de gör i effekt har jag ingen aning om, men jag tycker inte att den känns speciellt trött. Däremot så gör det förvånansvärt mycket i ljudnivå. Har inte mätt, men skulle väl tippa på sisådär storleksordningen 10 dB ("hälften så högt"). Från burkarna, alltså. Sedan finns det ju mycket annat som låter ändå... :rolleyes:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Mina ser ut ungefär som dessa, fast utan rör :va
Vad de gör i effekt har jag ingen aning om, men jag tycker inte att den känns speciellt trött. Däremot så gör det förvånansvärt mycket i ljudnivå. Har inte mätt, men skulle väl tippa på sisådär storleksordningen 10 dB ("hälften så högt"). Från burkarna, alltså. Sedan finns det ju mycket annat som låter ändå... :rolleyes:

10 db är en omöjlighet med den typen av rör. I bästa fall 3-5 db kan du räkna med

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
10 db är en omöjlighet med den typen av rör. I bästa fall 3-5 db kan du räkna med

Jag har som sagt inte mätt, men jag uppskattar nivån från dämparna till ungefär hälften (ganska grovt). Du är välkommen hem till mig om du har en mätare :)

Frågan är hur lätt det är att mäta det med tanke på alla andra ljud omkring, men nånting skulle man väl kunna få ut...

Last edited:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag har som sagt inte mätt, men jag uppskattar nivån från dämparna till ungefär hälften (ganska grovt). Du är välkommen hem till mig om du har en mätare :)

Frågan är hur lätt det är att mäta det med tanke på alla andra ljud omkring, men nånting skulle man väl kunna få ut...

Har alla typer av mätare, och har mätt ljud på banor i 5 år. Kom hit till anderstorp med hojen så ska vi mäta:tummenupp

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
3db ÄR "halva" ljudet. =) (dvs en ökning eller minskning med 3dB ökar minskar ljudet med hälften, det är ju en logaritmisk skala)

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa