Dom bukar ju naja tråd i kryxx över utblåset för att "slå sönder" ljudet.
vad säger du om att skjuta i ett rör i slipon.et? som har samma diameter som insidan av insattsen i dämparn? jag hade tänkt ge mig på en sådan lösning nu i helgen då jag inte kan få tag på original dämparn till min R6aFunkar icke.
Eller så kan du montera originalsystem så är du säker på att få köra.
I alla såna här trådar är det en sak man ska komma ihåg; Ljud är energi. Energi kan inte förstöras, slås sönder, splittras el dyl. Man kan endast leda om energi eller omvandla den. Om man monterar ett kryss gör man inget av det. Om man gör en db-killer kan man i ideala fall tjäna 1-3 db vid förbifart. Är det så att man ligger på gränsen kan det räcka, men oftast ligger man 5-10 db över om man kör med slipon. Med 7 års erfarenhet av bullermätning kan jag bara rekommendera originalblås så slipper man skruva när alla andra kör.
vad säger du om att skjuta i ett rör i slipon.et? som har samma diameter som insidan av insattsen i dämparn? jag hade tänkt ge mig på en sådan lösning nu i helgen då jag inte kan få tag på original dämparn till min R6a
Universal db-killern är ett vekare rör på ca 1-2 dm. som är lite grövre i ena ändan för att passa den ljuddämpare som den skall sitta i. Det veka röret har stansade flikar! Kostar som sagt ca 100:-
Flikarna och det vekare röret hindrar avgaserna att flöda fritt ut. Avgaserna måste då fara lite fram och tillbaka innan dom hittar ut vilket tar ner ljudet flera db!
Funkar icke.
Eller så kan du montera originalsystem så är du säker på att få köra.
I alla såna här trådar är det en sak man ska komma ihåg; Ljud är energi. Energi kan inte förstöras, slås sönder, splittras el dyl. Man kan endast leda om energi eller omvandla den. Om man monterar ett kryss gör man inget av det. Om man gör en db-killer kan man i ideala fall tjäna 1-3 db vid förbifart. Är det så att man ligger på gränsen kan det räcka, men oftast ligger man 5-10 db över om man kör med slipon. Med 7 års erfarenhet av bullermätning kan jag bara rekommendera originalblås så slipper man skruva när alla andra kör.
Universal db-killern är ett vekare rör på ca 1-2 dm. som är lite grövre i ena ändan för att passa den ljuddämpare som den skall sitta i. Det veka röret har stansade flikar! Kostar som sagt ca 100:-
Flikarna och det vekare röret hindrar avgaserna att flöda fritt ut. Avgaserna måste då fara lite fram och tillbaka innan dom hittar ut vilket tar ner ljudet flera db!
Om man väljer att köra med dB killers så rekomenderar jag att prova dessa i en bänk.
Vi provade 2 olika sorter när vi mappade hojen.
Variant 1: (Har en vägg vid infästningen som gör att avgaserna bara kan komma ut via lilla röret)
![]()
Vi trodde alla att variant 2 skulle ha mer flöde, men icke..
Variant 1 tog 3hk från motorn.
Variant 2 tog 15hk!!!![]()
Och inga klagomål om ljudet på senaste ERFen på Anderstorp.![]()
Om man som jag provar på å bygga egen dB killer, hur lång behöver den vara? finns de nått riktmärke på längden? antar att de låter mindre ju längre den är? typ 30cm som gäller i snitt?
förstår ju helt klart att de beror på vad för dämpare man har osv.
men den översta bilden så ser röret väldigt kort ut.
Mina ser ut ungefär som dessa, fast utan rörVariant 1: (Har en vägg vid infästningen som gör att avgaserna bara kan komma ut via lilla röret)
![]()
Mina ser ut ungefär som dessa, fast utan rör![]()
Vad de gör i effekt har jag ingen aning om, men jag tycker inte att den känns speciellt trött. Däremot så gör det förvånansvärt mycket i ljudnivå. Har inte mätt, men skulle väl tippa på sisådär storleksordningen 10 dB ("hälften så högt"). Från burkarna, alltså. Sedan finns det ju mycket annat som låter ändå...![]()
10 db är en omöjlighet med den typen av rör. I bästa fall 3-5 db kan du räkna med
Jag har som sagt inte mätt, men jag uppskattar nivån från dämparna till ungefär hälften (ganska grovt). Du är välkommen hem till mig om du har en mätare
Frågan är hur lätt det är att mäta det med tanke på alla andra ljud omkring, men nånting skulle man väl kunna få ut...
![]() |
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
![]() |
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
![]() |
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|