Metallflisor i oljan - KTM 640sm

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Hej.
Jag bytte olja för ett litet tag sedan på min KTM 640 -02a. När jag drog ut magnetpluggen så var det bara några få små flisor, men jag satte i den igen och tog ut den för att dubbelkolla. När jag tog ut den för andra gången följde det med 4-5st metallflisor i storleken ca. 2*4 ( nå var 3*5) m.m. Vet inte riktigt var de kommer ifrån. Är det ett (el. flera) lager som gett sig? Eller kan det vara från kopplingen (den tar nämligen inte riktigt som den ska)?

Hur orolig behöver jag vara? Jag har en bild på flisorna om det skulle hjälpa, men nu sitter jag på jobbet och har inte tillgång till bilden.

Väldigt tacksam för lite råd och tankar runt mitt problem.

Mvh. Magnus T
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Inte bra. Till en början kan du öppna kopplingskåpan och känna om korgen glappar upp och ner. Dåligt lager där framtill 02.
 

Evil Schrimp

Tillbaks i sporthoj träsket
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600rr -07.
Jag fick ett haveri på startmotordrevet på min 640, var tydligen inte helt ovanligt på dem. Min var i ofs en -00 men ett tips på vad som kan vara på gång kanske?

/R
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ok.

-PLM-: Jag får öppna och se hur det ser ut. Ett lager där är inte svindyrt eller? Vet du om det är knepigt att byta själv? Men tack för tipset! Jag vet att min koppling är lite dålig, men trodde det berodde på lamellerna. Kanske kan bero på detta?

Evil Schrimp: Vad fick du betala för det kalaset då? Nåt man kunde byta själv? (jag är bara hobby-mekaniker som håller på att lära mig!)

Tack än en gång!! Hyvens av er att hjälpa mig!!

//Magnus T
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Later som koppling eller lada, hade du haft sa stora bitar harstammande fran motorn skulle den rasat sedan lange. Kopplingslager ar billigt medan vaxeladsdrev och dyl kostar flis samt kraver klyvande av motorn....

Jag har en komplett lada till salu om det skulle behovas.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Later som koppling eller lada, hade du haft sa stora bitar harstammande fran motorn skulle den rasat sedan lange. Kopplingslager ar billigt medan vaxeladsdrev och dyl kostar flis samt kraver klyvande av motorn....

Jag har en komplett lada till salu om det skulle behovas.

ska öppna kopplingskåpan och kolla nu när jag kommer hem o kolla lite.
Du kan väl skicka info om lådan via ett PM till mig? Har jag otur så måste jag ju köpa en ny låda...
Skriv lite om skick, pris, ålder (vet inte vilka årsmodeller som har samma låda som min -02a, men det borde väl var iaf 99 till minst 03) m.m.

Tack för hjälpen... har lite panik här på jobbet nu. Söndriga motorcyklar pajjar ju psyket totalt... speciellt när det kan bli dyrt.

// Magnus T
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
by the way... eftersom jag är lite rookie på sånt här undrar jag innan jag sätter igång (och förstör nåt...) om det är något man behöver tänka på när man plockar bort kopplingskåpan. Nån som har några tips?

//Magnus
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
by the way... eftersom jag är lite rookie på sånt här undrar jag innan jag sätter igång (och förstör nåt...) om det är något man behöver tänka på när man plockar bort kopplingskåpan. Nån som har några tips?

//Magnus

Skippa kofoten var forsiktig med tatningsytorna och dokumentera hur allting sitter, ar det forsta gangen sa kan det latt bli fel nar det skall ihop igen och fler gra har an nodvandigt vill vi ju inte ha....

Gör lite tätare oljebyten bara så blir flisorna färre! :tummenupp

Kreativ problemlosning har jag alltid favoriserat. Har du ont i handen sa skjut dig i foten sa marker du inte smartan i handen....
 
Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Kreativ problemlosning har jag alltid favoriserat. Har du ont i handen sa skjut dig i foten sa marker du inte smartan i handen....

DR. Boris?


Magpower: Allvarligt, hur täta oljebyten gör du? Att prata om att byta låda är väl lite i överkant kan jag tycka?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Skippa kofoten var forsiktig med tatningsytorna och dokumentera hur allting sitter, ar det forsta gangen sa kan det latt bli fel nar det skall ihop igen och fler gra har an nodvandigt vill vi ju inte ha....



Kreativ problemlosning har jag alltid favoriserat. Har du ont i handen sa skjut dig i foten sa marker du inte smartan i handen....

jo det är som sagt första gången. Vet ju knappt hur jag ska börja... men det ger väl sig. Men man behöver inte tömma ut oljan m.m. för detta va? Bara vara jävligt försiktig o skriva upp hur allt satt... ?!

tack igen!!!
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
DR. Boris?


Magpower: Allvarligt, hur täta oljebyten gör du? Att prata om att byta låda är väl lite i överkant kan jag tycka?

Jag köpte hojen i vintras, så detta är första oljebytet.
Det blir inget låd-byte innan jag vet att det behövs, men det kan vara bra att veta att jag kan få tag på en billig låda... om nu allt är skit...
 

Solid snake

Guest
jo det är som sagt första gången. Vet ju knappt hur jag ska börja... men det ger väl sig. Men man behöver inte tömma ut oljan m.m. för detta va? Bara vara jävligt försiktig o skriva upp hur allt satt... ?!

tack igen!!!
Lägger du den på sidan så behöver du inte tappa ur oljan.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Satt och kolla hockeyn men kunde inte släppa tanken på din hoj. Kan det inte bara vara lite ofarliga flisor från dreven i växellådan? För det är väl samma olja i motor och låda? Eller är jag för insnöad på min gamla yama nu? :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Satt och kolla hockeyn men kunde inte släppa tanken på din hoj. Kan det inte bara vara lite ofarliga flisor från dreven i växellådan? För det är väl samma olja i motor och låda? Eller är jag för insnöad på min gamla yama nu? :)

Det kan absolut vara flisor från lådan det är tom troligt, men släpper lådan ifrån sig bitar i storlekskategorin 3*5mm brukar det se rätt illa ut hos dreven....
 

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Jag har skit mkt flisor på mina pluggar när jag byter olja, men det har jag alltid haft, dock har min börjat låta lite sämre än innan men vi får se om ljudet blir värre. Än så länge rullar den på :) tycker inte du borde vara orolig för några få flisor, magnetpluggen sitter ju där av en anledning..

ktm 660 -04
ca 1000mil
160h
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag har skit mkt flisor på mina pluggar när jag byter olja, men det har jag alltid haft, dock har min börjat låta lite sämre än innan men vi får se om ljudet blir värre. Än så länge rullar den på :) tycker inte du borde vara orolig för några få flisor, magnetpluggen sitter ju där av en anledning..

ktm 660 -04
ca 1000mil
160h

hmm... sitter nu med flisorna i handen. Att de är 3*5mm är visst i underkant. Den ena biten är strax över en centimeter om jag skulle böja ut den. Kolla bilden! Nu ser det lite värre ut p.g.a skuggorna, men ni ser ändå att de är på tok för stora för att kunna låta det passera utan att bry sig.



vad säger ni? Inte bra va?
 

Bifogat

  • Flisor2.jpg
    Flisor2.jpg
    90.7 KB · Visningar: 291
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
hmm... sitter nu med flisorna i handen. Att de är 3*5mm är visst i underkant. Den ena biten är strax över en centimeter om jag skulle böja ut den. Kolla bilden! Nu ser det lite värre ut p.g.a skuggorna, men ni ser ändå att de är på tok för stora för att kunna låta det passera utan att bry sig.



vad säger ni? Inte bra va?

Oj, det var bitar det!! lutar åt klyvning av motor men som sagt riv av kopplings sidan först och besikta allt där, Fungerar växellådan normalt? och hur lät motorn?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Oj, det var bitar det!! lutar åt klyvning av motor men som sagt riv av kopplings sidan först och besikta allt där, Fungerar växellådan normalt? och hur lät motorn?

Jo tack... det är inga små bitar. Det värsta är att jag inte kört speciellt långt med den eftersom jag inte fått mitt körkort än och jag har inte haft möjlighet att övningsköra med den. Så de 2-3 mil jag kört med den har inte varit värt de pengar jag betalade för den!!

Den rasslar (tickar) lite, men om det är mer än normalt vet jag inte då jag inte känner någon som har en liknande KTM. Har hela tiden trott det berott på att ventilerna behöver justeras. Växellådan har jag inte känt att den är dålig. Bara om jag står still och växlar och det är väl inte så konstigt. (Men jag har ju inte kört så mycket precis)

Klyvning? Det ger jag ju mig inte på... vad går en sån affär på med nya lager och nåt kugghjul? Nån som har ett riktmärke?

Om det är kopplingen kanske jag kan lyckas fixa det själv med lite hjälp härifrån... och då sparar jag ju pengar (som jag inte har gott om så här inför sommaren med planerade resor)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top