Wagge
Kiruna?
Fredag (Cross & Mcbolaget / Norrlands MC)
Efter en lång vinter har äntligen vägarna blivit snöfria och någorlunda grusfria. Då är det dags igen för handlarnas årliga provkörningstillfällen! Idag var det Crossbolaget och NorrlandsMC som fick stå för underhållningen. Efter som jag är en väldigt morgonpigg människa,
, så kom jag till Crossbolaget imorse vid 10-tiden. När man kom dit stod årets modeller vackert uppradade utanför butiken och man såg riktigt att dom bad om att få bli gränslade!
Eftersom jag just nu är hojlös var det dags att byta om till skyddsutrustningen, eftersom man inte aaaaalls var sugen på att köra så tog väl ombytet kanske 30 sek.
Suzuki GSX-R1000
Först ut var gixxern! Eftersom jag provade den förra året visste man vad man hade att vänta: Ett vilddjur! I vanlig ordning blir man lika skrämd (läs: lyrisk) av motorn som har ett grymt bottendrag som aldrig slutar mata. Att använda växellådan är som med alla andra Suzukin jag kört precis som att skära i smör, fenomenalt. Jag med mina 180cm har inga problem att sitta på hojen och körställningen känns bra, inget som man kan sitta på 100mil nonstop, men helt ok. Inte mycket mer att orda om, en riktigt fin hoj helt enkelt!
Hojen
Instrumentering
Suzuki B-King
Nästa hoj blev B-Kingen, vilket var en hoj som jag verkligen hoppades skulle vara riktigt rolig! Det första man slås av är att den ser riktigt brutal ut! När man gränslar hojen slås man direkt av att det inte precis är någon motard det handlar om, det här är en STOR hoj! Det är bara att konstatera, det finns mycket kraft att tillgå och den finns genom hela registret. Visst är det en ganska smidig hoj trots sin storlek, man sitter bekvämt och den känns relativt lättkörd inne i stan. Frågan är bara när den ska användas? Jag vet faktiskt inte. Att köra kåplöst på landsväg är väl ingen höjdare, då väljer jag hellre något annat och ska man köra i stan att busa finns det också roligare alternativ. Men hojen är verkligen brutal och den ser ju riktigt cool ut!
Hojen
Instrumentering
Suzuki Hayabusa
Den sista hojen jag provade på Cross och MCbolaget var Hayabusan. Det är en hoj som jag har velat prova länge eftersom många talat gott om den, att den bl.a. skulle kännas riktigt smidig trots sin storlek och vikt. Jag har alltid tagit det med en nypa salt och vart tveksam till detta, därför var det lite extra spännande nu när man skulle få uppleva det svart på vitt. Det var lite samma känsla som med B-Kingen när man satte sig på hojen, det här är inte heller en liten hoj. Men när jag har rullat iväg och känt på den lite så känns den faktiskt inte så stor. Efter att ha kört ett tag inser jag verkligen att det här är en hoj som jag gillar! Motorn har effekt genom hela registret, hojen känns riktigt smidig och jag har faktiskt GRYMTroligt i sadeln (fråga CBjorkman
). Om jag någongång bestämmer mig för att åka jorden runt på motorcykel så är Hayabusan ett riktigt hett alternativ! Man sitter riktigt bekvämt på den samtidigt som den är riktigt rolig. För att nämna något negativt är bromsarna inte i klass med bromsarna på gixxern. När jag väl kommer tillbaka till Crossbolaget känns det lite trist att kliva av cykeln, jag vill ju köra mer!
Hojen
Instrumentering
Kawazaki ZX10R
Drar iväg till Norrlands MC för att provköra Firebladen, men det visar sig att dom även har en Kawwa som demohoj så jag bestämmer mig för att prova den innan jag testar Hondan. Kawazakin är väl kanske den hoj tillsammans med Hondan som jag inte riktigt tycker ser speciellt bra ut utseendemässigt, men det är ju insidan som räknas! Jag hoppar på hojen och märker att jag inte alls sitter speciellt bra på den. Benvinkeln påminner om den på min gamla GSX-R750 och jag får snabbt ont i benen. Hojen jag kör är extrautrustat med ett Yoshimura slipon och mullrar lite mer än tidigare provkörda hojar. Instrumenteringen är verkligen speciell och man får lite framtidskänsla, på gott och ont... Motormässigt påminner den om gixxern, men jag tycker nästan att den saknar lite bottendrag trots att den borde andas lite bättre med Yoshi sliponet. En helt OK hoj, men inget mer.
Hojen
Instrumentering
Honda Fireblade
Dagens sista hoj blir Firebladen. Var riktigt spännande att få chansen att prova den hoj som ser ut som att den är färdigkrockad från fabrik. Förra årets blade upplevde jag som lite småtrist både motormässigt och chassimässigt, men eftersom det här ska vara en helt ny hoj var det intressant att ta redo på om det var sant. Redan efter första kurvan ut från Norrlands märker jag att det här INTE är samma hoj som ifjol, den här hojen är LÄTTSVÄNGD. Motorn tänker jag inte ens på, jag är alldeles för uppspelt av upplevelsen av resten av cykeln, man hinner knappt tänka "Sväng" innan hojen redan har svängt! Det känns som om man sitter på en liten "anabolatvåtaktare"! Efter att ha konstaterat att chassit verkligen är något speciellt kan jag även konstatera att Honda har jobbat på motorn, det finns gott om kraft, även om inte bottendraget och mellanregistret riktigt kan mäta sig med Suzukin. För att nämna någonting negativt så är känslan i kopplingen lite "epig". Annars är det en helt suverän hoj som jag VERKLIGEN vill prova på bana!
Hojen
Instrumentering
Lördag (Two Wheels)
Ducati Hypermotard
En hoj som jag egentligen inte hade några speciellt förväntningar på utan mer tänkte skulle vara roligt att testa. Den visade sig vara riktigt rolig och att den har en stor motor 1100 kubik gjorde ändå inte att den kändes klumpig. Det här kan vara ett av de roligare alternativen om man letar en stadshoj. Körställningen var inte lika upprätt som på en "riktig" motard (KTM 660, etc) utan lite av en blandning, man hade fotpinnarna lite längre fram och satt lite lägre. En stadshoj som funkar även kortare svängar på landsväg helt enkelt.
Hojen
Instrumentering
Ducati 848
En hoj som jag tycker är bland de snyggaste på marknaden just nu, och att den jag körde var vit gjorde inte saken sämre
Första känslan jag fick av hojen var att den är väldigt smal, vilket gör att det känns som om man sitter "i" hojen. Jag uppskattar även att man slipper det OLJUD (nu får jag stryk av duccefantaster) som en torrkoppling åstadkommer eftersom det orginal sitter våtkoppling på 848. Hojen känns annars riktigt fin och följsam men saknar lite klipp i motorn. Instrumenteringen är helt och hållet digital och har 3st lysdioder som indikerar när det är dags att växla.
Hojen
Instrumentering
Ducati 1098S
En hoj som jag verkligen blev facinerad av när jag såg den första gången, en riktigt läcker hoj! Frågan var bara hur den var att köra, att den är grymt snygg är bara att konstatera. Tyvärr
rolleyes
har inte Ducati gjort som på 848an och satt en torrkoppling utan de har valt att använda en torrkoppling. Bra eller dåligt är upp till vem man frågar, men frågar man mig så tycker jag att det bara låter som att hojen håller på att rasa ihop när som helst... När jag väl kommer ut så känns hojen riktigt trevlig, man har en körställning som liknar den på 848an och motorn har gott om kraft. Hojen svänger riktigt bra och bromsarna fungerar klanderfritt. En riktigt trevlig hoj som jag tror kommer till sin rätt ute på banan!
Hojen
Instrumentering
BMW HP2 Sport
BMW HP2 Sport är en hoj som jag tyckte var väldigt intressant när man läste om den första gången, många annolunda karatäriserande lösningar jämfört med andra tillverkare: boxermotor, kardandrift och BMWs telelever framgaffel för att nämna några. Hojen har även en hel del kolfiberdetaljer som verkligen ser bra ut och samtidigt har låg vikt. Om man inte har kört en hoj med boxermotor förut (läs: en BMW
) så märks det ganska direkt i låg fart att hela hojen vill vrida sig lite när man varvar motorn. Chassimässigt känns hojen riktigt fin och bromsarna är riktigt bra, motorn lämnar tyvärr lite att önska och saknar lite effekt jämför med konkurrenterna. Eftersom jag själv gillar tekniska prylar så är displayen på HP2an en klar favorit! Det går att välja "racemode", då får man funktioner som är riktigt roliga, bl.a tänds det gröna, orangea och röda dioder för att underlätta vid växling och man har även möjlighet att mäta varvtider
Det här är helt klart en bra satsning av BMW och får dom bara dit en motor med lite mer pulver så kan det bli ett RIKTIGT lyckat koncept.
Hojen (posörvarning)
Instrumentering
Summa summarum
Helgens positiva överaskning: Hayabusan! En riktigt rolig hoj helt enkelt!
Helgens besvikelse: B-Kingen. Trodde verkligen att den skulle vara riktigt rolig, det var den inte.
Helgens önskningar: En Hayabusa för europaturen, en Hypermotard i stan och en Fireblade med krashkåpor och HP2ans display!
Ett stort tack till alla MC firmor som stått för underhållningen i helgen!![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Efter en lång vinter har äntligen vägarna blivit snöfria och någorlunda grusfria. Då är det dags igen för handlarnas årliga provkörningstillfällen! Idag var det Crossbolaget och NorrlandsMC som fick stå för underhållningen. Efter som jag är en väldigt morgonpigg människa,
Eftersom jag just nu är hojlös var det dags att byta om till skyddsutrustningen, eftersom man inte aaaaalls var sugen på att köra så tog väl ombytet kanske 30 sek.
![Gnissla :gnissla :gnissla](/img/smilies/gnissla.gif)
Suzuki GSX-R1000
Först ut var gixxern! Eftersom jag provade den förra året visste man vad man hade att vänta: Ett vilddjur! I vanlig ordning blir man lika skrämd (läs: lyrisk) av motorn som har ett grymt bottendrag som aldrig slutar mata. Att använda växellådan är som med alla andra Suzukin jag kört precis som att skära i smör, fenomenalt. Jag med mina 180cm har inga problem att sitta på hojen och körställningen känns bra, inget som man kan sitta på 100mil nonstop, men helt ok. Inte mycket mer att orda om, en riktigt fin hoj helt enkelt!
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Hojen
Instrumentering
Suzuki B-King
Nästa hoj blev B-Kingen, vilket var en hoj som jag verkligen hoppades skulle vara riktigt rolig! Det första man slås av är att den ser riktigt brutal ut! När man gränslar hojen slås man direkt av att det inte precis är någon motard det handlar om, det här är en STOR hoj! Det är bara att konstatera, det finns mycket kraft att tillgå och den finns genom hela registret. Visst är det en ganska smidig hoj trots sin storlek, man sitter bekvämt och den känns relativt lättkörd inne i stan. Frågan är bara när den ska användas? Jag vet faktiskt inte. Att köra kåplöst på landsväg är väl ingen höjdare, då väljer jag hellre något annat och ska man köra i stan att busa finns det också roligare alternativ. Men hojen är verkligen brutal och den ser ju riktigt cool ut!
![Party :yoparty :yoparty](/img/smilies/nya/yoparty.gif)
Hojen
Instrumentering
Suzuki Hayabusa
Den sista hojen jag provade på Cross och MCbolaget var Hayabusan. Det är en hoj som jag har velat prova länge eftersom många talat gott om den, att den bl.a. skulle kännas riktigt smidig trots sin storlek och vikt. Jag har alltid tagit det med en nypa salt och vart tveksam till detta, därför var det lite extra spännande nu när man skulle få uppleva det svart på vitt. Det var lite samma känsla som med B-Kingen när man satte sig på hojen, det här är inte heller en liten hoj. Men när jag har rullat iväg och känt på den lite så känns den faktiskt inte så stor. Efter att ha kört ett tag inser jag verkligen att det här är en hoj som jag gillar! Motorn har effekt genom hela registret, hojen känns riktigt smidig och jag har faktiskt GRYMTroligt i sadeln (fråga CBjorkman
Hojen
Instrumentering
Kawazaki ZX10R
Drar iväg till Norrlands MC för att provköra Firebladen, men det visar sig att dom även har en Kawwa som demohoj så jag bestämmer mig för att prova den innan jag testar Hondan. Kawazakin är väl kanske den hoj tillsammans med Hondan som jag inte riktigt tycker ser speciellt bra ut utseendemässigt, men det är ju insidan som räknas! Jag hoppar på hojen och märker att jag inte alls sitter speciellt bra på den. Benvinkeln påminner om den på min gamla GSX-R750 och jag får snabbt ont i benen. Hojen jag kör är extrautrustat med ett Yoshimura slipon och mullrar lite mer än tidigare provkörda hojar. Instrumenteringen är verkligen speciell och man får lite framtidskänsla, på gott och ont... Motormässigt påminner den om gixxern, men jag tycker nästan att den saknar lite bottendrag trots att den borde andas lite bättre med Yoshi sliponet. En helt OK hoj, men inget mer.
Hojen
Instrumentering
Honda Fireblade
Dagens sista hoj blir Firebladen. Var riktigt spännande att få chansen att prova den hoj som ser ut som att den är färdigkrockad från fabrik. Förra årets blade upplevde jag som lite småtrist både motormässigt och chassimässigt, men eftersom det här ska vara en helt ny hoj var det intressant att ta redo på om det var sant. Redan efter första kurvan ut från Norrlands märker jag att det här INTE är samma hoj som ifjol, den här hojen är LÄTTSVÄNGD. Motorn tänker jag inte ens på, jag är alldeles för uppspelt av upplevelsen av resten av cykeln, man hinner knappt tänka "Sväng" innan hojen redan har svängt! Det känns som om man sitter på en liten "anabolatvåtaktare"! Efter att ha konstaterat att chassit verkligen är något speciellt kan jag även konstatera att Honda har jobbat på motorn, det finns gott om kraft, även om inte bottendraget och mellanregistret riktigt kan mäta sig med Suzukin. För att nämna någonting negativt så är känslan i kopplingen lite "epig". Annars är det en helt suverän hoj som jag VERKLIGEN vill prova på bana!
Hojen
Instrumentering
Lördag (Two Wheels)
Ducati Hypermotard
En hoj som jag egentligen inte hade några speciellt förväntningar på utan mer tänkte skulle vara roligt att testa. Den visade sig vara riktigt rolig och att den har en stor motor 1100 kubik gjorde ändå inte att den kändes klumpig. Det här kan vara ett av de roligare alternativen om man letar en stadshoj. Körställningen var inte lika upprätt som på en "riktig" motard (KTM 660, etc) utan lite av en blandning, man hade fotpinnarna lite längre fram och satt lite lägre. En stadshoj som funkar även kortare svängar på landsväg helt enkelt.
Hojen
Instrumentering
Ducati 848
En hoj som jag tycker är bland de snyggaste på marknaden just nu, och att den jag körde var vit gjorde inte saken sämre
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Hojen
Instrumentering
Ducati 1098S
En hoj som jag verkligen blev facinerad av när jag såg den första gången, en riktigt läcker hoj! Frågan var bara hur den var att köra, att den är grymt snygg är bara att konstatera. Tyvärr
Hojen
Instrumentering
BMW HP2 Sport
BMW HP2 Sport är en hoj som jag tyckte var väldigt intressant när man läste om den första gången, många annolunda karatäriserande lösningar jämfört med andra tillverkare: boxermotor, kardandrift och BMWs telelever framgaffel för att nämna några. Hojen har även en hel del kolfiberdetaljer som verkligen ser bra ut och samtidigt har låg vikt. Om man inte har kört en hoj med boxermotor förut (läs: en BMW
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Hojen (posörvarning)
Instrumentering
Summa summarum
Helgens positiva överaskning: Hayabusan! En riktigt rolig hoj helt enkelt!
Helgens besvikelse: B-Kingen. Trodde verkligen att den skulle vara riktigt rolig, det var den inte.
Helgens önskningar: En Hayabusa för europaturen, en Hypermotard i stan och en Fireblade med krashkåpor och HP2ans display!
Ett stort tack till alla MC firmor som stått för underhållningen i helgen!
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Last edited: