Provkörning 2008!

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Fredag (Cross & Mcbolaget / Norrlands MC)
Efter en lång vinter har äntligen vägarna blivit snöfria och någorlunda grusfria. Då är det dags igen för handlarnas årliga provkörningstillfällen! Idag var det Crossbolaget och NorrlandsMC som fick stå för underhållningen. Efter som jag är en väldigt morgonpigg människa, :rolleyes:, så kom jag till Crossbolaget imorse vid 10-tiden. När man kom dit stod årets modeller vackert uppradade utanför butiken och man såg riktigt att dom bad om att få bli gränslade!

Eftersom jag just nu är hojlös var det dags att byta om till skyddsutrustningen, eftersom man inte aaaaalls var sugen på att köra så tog väl ombytet kanske 30 sek.:gnissla



Suzuki GSX-R1000
Först ut var gixxern! Eftersom jag provade den förra året visste man vad man hade att vänta: Ett vilddjur! I vanlig ordning blir man lika skrämd (läs: lyrisk) av motorn som har ett grymt bottendrag som aldrig slutar mata. Att använda växellådan är som med alla andra Suzukin jag kört precis som att skära i smör, fenomenalt. Jag med mina 180cm har inga problem att sitta på hojen och körställningen känns bra, inget som man kan sitta på 100mil nonstop, men helt ok. Inte mycket mer att orda om, en riktigt fin hoj helt enkelt! :tummenupp

1001.JPG

Hojen

1002.JPG

Instrumentering



Suzuki B-King
Nästa hoj blev B-Kingen, vilket var en hoj som jag verkligen hoppades skulle vara riktigt rolig! Det första man slås av är att den ser riktigt brutal ut! När man gränslar hojen slås man direkt av att det inte precis är någon motard det handlar om, det här är en STOR hoj! Det är bara att konstatera, det finns mycket kraft att tillgå och den finns genom hela registret. Visst är det en ganska smidig hoj trots sin storlek, man sitter bekvämt och den känns relativt lättkörd inne i stan. Frågan är bara när den ska användas? Jag vet faktiskt inte. Att köra kåplöst på landsväg är väl ingen höjdare, då väljer jag hellre något annat och ska man köra i stan att busa finns det också roligare alternativ. Men hojen är verkligen brutal och den ser ju riktigt cool ut! :yoparty

BK1.JPG

Hojen

BK2.JPG

Instrumentering


Suzuki Hayabusa
Den sista hojen jag provade på Cross och MCbolaget var Hayabusan. Det är en hoj som jag har velat prova länge eftersom många talat gott om den, att den bl.a. skulle kännas riktigt smidig trots sin storlek och vikt. Jag har alltid tagit det med en nypa salt och vart tveksam till detta, därför var det lite extra spännande nu när man skulle få uppleva det svart på vitt. Det var lite samma känsla som med B-Kingen när man satte sig på hojen, det här är inte heller en liten hoj. Men när jag har rullat iväg och känt på den lite så känns den faktiskt inte så stor. Efter att ha kört ett tag inser jag verkligen att det här är en hoj som jag gillar! Motorn har effekt genom hela registret, hojen känns riktigt smidig och jag har faktiskt GRYMTroligt i sadeln (fråga CBjorkman :)). Om jag någongång bestämmer mig för att åka jorden runt på motorcykel så är Hayabusan ett riktigt hett alternativ! Man sitter riktigt bekvämt på den samtidigt som den är riktigt rolig. För att nämna något negativt är bromsarna inte i klass med bromsarna på gixxern. När jag väl kommer tillbaka till Crossbolaget känns det lite trist att kliva av cykeln, jag vill ju köra mer!

Haya1.JPG

Hojen

Haya2.JPG

Instrumentering



Kawazaki ZX10R
Drar iväg till Norrlands MC för att provköra Firebladen, men det visar sig att dom även har en Kawwa som demohoj så jag bestämmer mig för att prova den innan jag testar Hondan. Kawazakin är väl kanske den hoj tillsammans med Hondan som jag inte riktigt tycker ser speciellt bra ut utseendemässigt, men det är ju insidan som räknas! Jag hoppar på hojen och märker att jag inte alls sitter speciellt bra på den. Benvinkeln påminner om den på min gamla GSX-R750 och jag får snabbt ont i benen. Hojen jag kör är extrautrustat med ett Yoshimura slipon och mullrar lite mer än tidigare provkörda hojar. Instrumenteringen är verkligen speciell och man får lite framtidskänsla, på gott och ont... Motormässigt påminner den om gixxern, men jag tycker nästan att den saknar lite bottendrag trots att den borde andas lite bättre med Yoshi sliponet. En helt OK hoj, men inget mer.

Zx1.JPG

Hojen

Zx2.JPG

Instrumentering



Honda Fireblade
Dagens sista hoj blir Firebladen. Var riktigt spännande att få chansen att prova den hoj som ser ut som att den är färdigkrockad från fabrik. Förra årets blade upplevde jag som lite småtrist både motormässigt och chassimässigt, men eftersom det här ska vara en helt ny hoj var det intressant att ta redo på om det var sant. Redan efter första kurvan ut från Norrlands märker jag att det här INTE är samma hoj som ifjol, den här hojen är LÄTTSVÄNGD. Motorn tänker jag inte ens på, jag är alldeles för uppspelt av upplevelsen av resten av cykeln, man hinner knappt tänka "Sväng" innan hojen redan har svängt! Det känns som om man sitter på en liten "anabolatvåtaktare"! Efter att ha konstaterat att chassit verkligen är något speciellt kan jag även konstatera att Honda har jobbat på motorn, det finns gott om kraft, även om inte bottendraget och mellanregistret riktigt kan mäta sig med Suzukin. För att nämna någonting negativt så är känslan i kopplingen lite "epig". Annars är det en helt suverän hoj som jag VERKLIGEN vill prova på bana!

Blade1.JPG

Hojen

Blade2.JPG

Instrumentering



Lördag (Two Wheels)
Ducati Hypermotard
En hoj som jag egentligen inte hade några speciellt förväntningar på utan mer tänkte skulle vara roligt att testa. Den visade sig vara riktigt rolig och att den har en stor motor 1100 kubik gjorde ändå inte att den kändes klumpig. Det här kan vara ett av de roligare alternativen om man letar en stadshoj. Körställningen var inte lika upprätt som på en "riktig" motard (KTM 660, etc) utan lite av en blandning, man hade fotpinnarna lite längre fram och satt lite lägre. En stadshoj som funkar även kortare svängar på landsväg helt enkelt.

moto1.JPG

Hojen

moto2.JPG

Instrumentering



Ducati 848
En hoj som jag tycker är bland de snyggaste på marknaden just nu, och att den jag körde var vit gjorde inte saken sämre :tummenupp Första känslan jag fick av hojen var att den är väldigt smal, vilket gör att det känns som om man sitter "i" hojen. Jag uppskattar även att man slipper det OLJUD (nu får jag stryk av duccefantaster) som en torrkoppling åstadkommer eftersom det orginal sitter våtkoppling på 848. Hojen känns annars riktigt fin och följsam men saknar lite klipp i motorn. Instrumenteringen är helt och hållet digital och har 3st lysdioder som indikerar när det är dags att växla.

8481.JPG

Hojen

8482.JPG

Instrumentering



Ducati 1098S
En hoj som jag verkligen blev facinerad av när jag såg den första gången, en riktigt läcker hoj! Frågan var bara hur den var att köra, att den är grymt snygg är bara att konstatera. Tyvärr :)rolleyes:) har inte Ducati gjort som på 848an och satt en torrkoppling utan de har valt att använda en torrkoppling. Bra eller dåligt är upp till vem man frågar, men frågar man mig så tycker jag att det bara låter som att hojen håller på att rasa ihop när som helst... När jag väl kommer ut så känns hojen riktigt trevlig, man har en körställning som liknar den på 848an och motorn har gott om kraft. Hojen svänger riktigt bra och bromsarna fungerar klanderfritt. En riktigt trevlig hoj som jag tror kommer till sin rätt ute på banan!

10481.JPG

Hojen

10482.JPG

Instrumentering



BMW HP2 Sport
BMW HP2 Sport är en hoj som jag tyckte var väldigt intressant när man läste om den första gången, många annolunda karatäriserande lösningar jämfört med andra tillverkare: boxermotor, kardandrift och BMWs telelever framgaffel för att nämna några. Hojen har även en hel del kolfiberdetaljer som verkligen ser bra ut och samtidigt har låg vikt. Om man inte har kört en hoj med boxermotor förut (läs: en BMW :)) så märks det ganska direkt i låg fart att hela hojen vill vrida sig lite när man varvar motorn. Chassimässigt känns hojen riktigt fin och bromsarna är riktigt bra, motorn lämnar tyvärr lite att önska och saknar lite effekt jämför med konkurrenterna. Eftersom jag själv gillar tekniska prylar så är displayen på HP2an en klar favorit! Det går att välja "racemode", då får man funktioner som är riktigt roliga, bl.a tänds det gröna, orangea och röda dioder för att underlätta vid växling och man har även möjlighet att mäta varvtider :tummenupp Det här är helt klart en bra satsning av BMW och får dom bara dit en motor med lite mer pulver så kan det bli ett RIKTIGT lyckat koncept.

HP21.JPG

Hojen (posörvarning)

HP22.JPG

Instrumentering


Summa summarum
Helgens positiva överaskning: Hayabusan! En riktigt rolig hoj helt enkelt!
Helgens besvikelse: B-Kingen. Trodde verkligen att den skulle vara riktigt rolig, det var den inte.
Helgens önskningar: En Hayabusa för europaturen, en Hypermotard i stan och en Fireblade med krashkåpor och HP2ans display!


Ett stort tack till alla MC firmor som stått för underhållningen i helgen! :tummenupp
 
Last edited:

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Kul med konsumenttest.
Ska själv och kolla på Aprilia och MotoGuzzi i morrn. SMCK agerar värd för Nordimotors provkörning.
Ska dock inte köra, italienare har aldrig haft nåt som lockar förutom designen. Sen ska jag bli lite starkare i benen innan jag sätter mig och kör.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Nya fireblade verkar grym! :tummenupp
Den ser lite konstig ut men med ett par kraschkåpor blir den cool, jag vill ha...
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Uppdaterat första inlägget! Ursäkta alla dåliga mobilkamerabilder, men här kommer det några bonusbilder. Kanske något för dig RJ?
 

Bifogat

  • bonus1.JPG
    bonus1.JPG
    114.2 KB · Visningar: 55
  • bonus2.JPG
    bonus2.JPG
    122.2 KB · Visningar: 45
  • bonus3.JPG
    bonus3.JPG
    99.5 KB · Visningar: 42
  • bonus4.JPG
    bonus4.JPG
    143.3 KB · Visningar: 51
  • bonus5.JPG
    bonus5.JPG
    113.3 KB · Visningar: 60

-Freddy-

Guest
Wagge, hästkrafter i all ära, men du missade ju att rapportera om detta monster!

:yoparty :D
 

Bifogat

  • M1800R.jpg
    M1800R.jpg
    146.9 KB · Visningar: 67

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Vindeln
Hoj
GSX1100
Vilket jobb grabben lagt ner var faktiskt i stan denna dagen med med familjen och bilen för handla lite. Så jag såg en 1098 på bakhjulet kan ju bara gissa vem som testade den ;-) konsumenttester ska göras grundligt
slutsatsen är att då man får nog med pengar över blir det till att köpa en busa för pengarna
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Ja skulle kunna gissa att de va fler som körde den på bakan :rolleyes:

Jag han med och prova några jag med

Började med HP2 Megamoto
de enda ja kan säga om den, är att den inte va nåt för mig, därför är de ingen mening att säga för/nackdelar.

Den andra hojen för dagen va Ducati 1098s
Får man överdrivet mycket pengar nån gång skulle jag faktiskt kunna tänka mig köpa denna, mycket fint chassi, speciell sittställning, följsam, lättkörd skulle jag vilja säga, däremot trodde jag den skulle gå bättre än vad den gjorde, hade väntat mig en mer hysteriskt karaktär.
Mätartavlan va rörig, han inte med att kolla efter så noga heller iofs.
Jag kanske har lite för långa ben för denna hoj, är inte speciellt lång men benen och armarna är för lång jämfört med resten av kroppen :)

Hoppade faktiskt över alla hojar på Suzuki.
R 1000 prövade jag förra året och eftersom den är lik i år så va de ingen mening, men denna hoj är ju helt brutal! lite för brutal nästan, visst den går som ett skållat... men styrdämparen funkar inte som jag vill och får framhjulet att bli väldigt lätt tom. i farter närmare 200km/h, undra hur den skulle uppföra sig helt utan dämpare?
Växelådan funkar klanderfritt.
Kommer ej ihåg hur mätaren såg ut.

Fortsatte bort till Norrlands och prövade först ZX10:an
Växellådan är som en dröm på den tycker jag (kanske för att min är svårväxlad) kändes som man "petade" för lite på växelföraren men växeln gick i hur bra som hellst, inga konstigheter.
Har varit med om andra hojar där man måste koppla ut mellan varje växel om man tex. närmar sig en korsning/rondell och går från 6:an till 1:an eller 2:an
(bla. fjolårets CBR1000rr, den kunde man inte hålla in kollingen på och peta ner från 6:an - 1:an)
Hur som hellst, på zx10:an satt de iaf på detta ex. en öhlinsstryrdämpare, den gick absolut inte att ställa in, va kan jag gissa - runt 10-12 ställbara lägen och alla kändes lika odämpande, hade man den på MAX och kändes som den näst lägsta..
Motorn kändes okontrolerbar på något sätt, dålig botten.
Mätaren va lätt avläsbar.

Z1000
Hel konstigt styre är de första som jag lägger märke till, lutar innåt och uppåt på något sätt (kör ju fighter själv så jag kanske vant mig vid mitt Fatbar?)
Lätt och smidig i övrigt.
Jämn och fin motor men är i stort behov av styrdämpare, styret fladdrar ju lika mkt som mitt ex. fladder-mus :D

FIREBLADEN
Skapar STORT ha begär
Denna hoj slår allt annat, finns inget att säga mer än att en växelindikator skulle finnas.
Men vilken motor! behöver bara säga - JÄMN
Lättsvängd som Wagge skrev. även i höga farter svänger den snabbt, tex omkörningar.
Helt klart den bästa hoj jag kört

Där har ni mina ord av de hojar jag provkörde :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top