Dessa överpriser ver 2,1

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
En återkommande diskution är priserna på begmarknaden.. Funderar på att åka Retta i sommar och kollar runt på lite annonser..

Nedan föjer 2 st olika annonser. En av hojarna är en -04a som rullat 1400 mil och han begär 84500:-

Den andra är en -07a som rullat 360 mil och han begär 95000:-

1. Är det ett överpris för 04an eller ett jävligt bra pris på 07an?

2. Vad skulle du gjort?

Min personliga åsikt. Jag lägger hellre till 10k och får en i princip ny hoj..

http://www.blocket.se/vi/16406856.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/16472306.htm?ca=11_s

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
dessa återkommande överpris resp "varför köper ingen min hoj" trådar...

Jag skulle definitivt säga att 04an är högt prissatt även om den har ett helsystem vilket 07an saknar. Båda är för övrigt "BVSA" så vad slutpriset är kan vara en annan historia.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ska du byta en Repsol Honda mot en dussin Retta? :confused: :confused:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Man får ju ta i beaktning att ägaren till 04an troligen inte vill skänka bort ett Akra helsystem i Titan. Då kan han ju lika gärna plocka av det, sälja hojen och erbjuda den som köper hojen att köpa systemet också. Brevid, för endast 10-15k (jag vet inte vad de kostar nya...). :hihi

Blir ju samma sak, fast alla tror ju att man kan få extra grejer för 10 tusentals kronor gratis bara för att de är monterade på en hoj...

Vill du heldre ha 04an billigare, be ägaren plocka av Akra Ti helsystemet och montera orginalet istället... ;)

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Det finns lika många åsikter om överpriser/underpriser som antal personer på detta forumet. Frågan är helt subjektiv och beror på vad man vill ha.

Jag har själv funderat ibland på att sälja hojjen men varit väldigt tveksam och då har jag funderat på att lägga ut hojjen för felra tusen högre än vad jag hade tänkt annars. Vill nån köpa den för det högre priset så är det ju kul. Vill ingen köpa den så har jag kvar hojjen och det är lika kul. Det är vad man kan kalla för win-win situation. :)
Har dock aldrig orkat lägga ut annons när jag varit tveksam men jag kan tänka mig att många tänker såhär.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Man får ju ta i beaktning att ägaren till 04an troligen inte vill skänka bort ett Akra helsystem i Titan. Då kan han ju lika gärna plocka av det, sälja hojen och erbjuda den som köper hojen att köpa systemet också. Brevid, för endast 10-15k (jag vet inte vad de kostar nya...). :hihi

Blir ju samma sak, fast alla tror ju att man kan få extra grejer för 10 tusentals kronor gratis bara för att de är monterade på en hoj...

Vill du heldre ha 04an billigare, be ägaren plocka av Akra Ti helsystemet och montera orginalet istället... ;)

Grejjen är ju att ett slipon/helsystem samt övrig monterad utrustning är inte värt många kronor på en beg hoj! Om jag hade ett dyrt helsystem skulle jag garanterat sälja det löst :fakta

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Grejjen är ju att ett slipon/helsystem samt övrig monterad utrustning är inte värt många kronor på en beg hoj! Om jag hade ett dyrt helsystem skulle jag garanterat sälja det löst :fakta

Beror på köparen...

Vissa vill ha ett så lågt pris som möjligt, original eller inte.
Jag som alltid kommer använda mig av helsystem plus diverse godis köper hellre en färdig hoj till ett litet högre pris än original.
Helt värt det i slutändan istället för att pröjsa 25 loppor vid sidan av o sedan trycka dit grejerna själv.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Om vi tar 1000cc

Ny -07 100k
beg -07 90k
-06 80k
-05 70k
-04 60k

Det är enl mig normalt pris

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Beror på köparen...

Vissa vill ha ett så lågt pris som möjligt, original eller inte.
Jag som alltid kommer använda mig av helsystem plus diverse godis köper hellre en färdig hoj till ett litet högre pris än original.
Helt värt det i slutändan istället för att pröjsa 25 loppor vid sidan av o sedan trycka dit grejerna själv.

Håller med dig absolut! men det är som när man köper bil.. Tillbehör är inte värda lika mycket om dom sitter på! Som säljare får man nog betydligt mer om man monterar av dom.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Om vi tar 1000cc

Ny -07 100k
beg -07 90k
-06 80k
-05 70k
-04 60k

Det är enl mig normalt pris

Fast det finns ju inte på kartan.
Hur som helst, du lär ju inte få för dig att köpa helsystem till 07an i vilket fall. Färgsättningen är ju bra mycket finare på 07an. 04an är dock uttagen 05.

Ska du dock köpa helsystem, double boubble mm mm blire ju långt över 100 k och då vare kanske billigare med 80 - 85 ändå :rolleyes:

Men enligt mig så tycker jag att man kan gott köpa om man har caschen i handen, omkostnaderna är ändå detsamma i princip, slitdelar, bana :) mm. 07 får de win :tummenupp

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Fast det finns ju inte på kartan.
Hur som helst, du lär ju inte få för dig att köpa helsystem till 07an i vilket fall. Färgsättningen är ju bra mycket finare på 07an. 04an är dock uttagen 05.

Ska du dock köpa helsystem, double boubble mm mm blire ju långt över 100 k och då vare kanske billigare med 80 - 85 ändå :rolleyes:

Men enligt mig så tycker jag att man kan gott köpa om man har caschen i handen, omkostnaderna är ändå detsamma i princip, slitdelar, bana :) mm. 07 får de win :tummenupp

Nä, jag ser att det annonseras ut till andra priser. Vilket är knepigt. Kollar man på bilar så sjunker dom i värde fort de första åren för att senare plana ut. För hojar tycks det vara tvärt om. 1-2 beg begär man nästan nypris för. Skumt i mina ögon.

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
Gixxer1000
Fattar inte riktigt allt snack om överpriser hit och dit. Folk som vill sälja hojjen måste ju ner på priser som köparna betalar. Betalar köparna det priset är det väl inget överpris? Betalar de inte det priset så får säljarna inte sålt hojjen och får sänka priset eller ha kvar åbäket om de bara "ville kolla intresset" för hojjen..

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
inom bilförsäljningsvärlden ses blocket som önskemarknaden.

Priset privatsäljaren lägger ut är oftast ett önskat pris som man i regel borde kunna pruta på 10-15%, problemet är att detta inte går att aplicera på en hojsäljare som för det första oftast älskar sin hoj och för det andra tror att det är den enda i sin sort.

Den som slår till är den största torsken men å andra sidan betalar man ju inte mer än man själv kan tänka sig.

Andrahandsmarknaden styrs således av tillgång och efterfrågan... en icke poppulär hoj kommer i sinom tid att hamna i ett mer attraktivt prisläge. Tycker du det är för dyrt... vänta eller byt objekt :)

Å detta med tillbehör... Jag föredrar att betala någon 1000 extra för redan monterad pryl än flera laxar för att själv inhandla.

Ta en begbil skulle du betala 2000kr mer för en med dragkrok eller skulle du välja den billigare och sen betala 30.000 för eftermontering?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Å detta med tillbehör... Jag föredrar att betala någon 1000 extra för redan monterad pryl än flera laxar för att själv inhandla.

Ta en begbil skulle du betala 2000kr mer för en med dragkrok eller skulle du välja den billigare och sen betala 30.000 för eftermontering?

Där har du ju precis det jag sa! Nån tusenlapp extra.. 2k för dragkrok.. Prylar som sitter på är inte värda speciellt mycket. Vill man ha bra betalt säljer man dom löst!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka