sådärja, nu har man piggnat till efter gårdagens åktur och 12 timmars sömn på smärtstillande.
ingen aning om den andra killen är sh medlem men ni kan ju få min version av olyckan iaf.
ni får ursäkta stavning och brist på versaler, sitter å knattrar med en hand.
ca 19.30. kommer åkande på bulten i närheten av prästtorp med lågt stående sol i ryggen, ser en bil och en skåpbil komma runt böjen, aldrig någon mc. bild1 (den röda hojens färdväg är antagen i efterhand, jag såg den aldrig förren ögonblicket det small)
när jag kommer ur böjen ser jag en mc komma fram bakom skåpbilen rätt emot mig (han svängde inte ut bakom den han låg i mitt körfält dold av skåpbilen).
Hinner precis börja bromsa och påbörja undanmanöver á la uppkörning när det smäller. våra framhjul går precis brevid varandra och vi smäller vänsterkåpa mot vänsterkåpa, det gick i ca 70kmh för min del innan inbromsning, hur fort han körde hann jag aldrig bilda mig ngn uppfattning om. bild2
vet inte hur jag hamnade upp i skogen, om jag flög rullade eller gled, var bara sudd framför ögonen. stannar ca 1m ifrån en bergsknalle med fötterna uppåt skogen och huvudet ner i diket. ligger några sekunder och känner/tänker efter. försöker röra lätt på alla leder och det går bra. bild 3
kravlar mig ner i diket för å slippa ligga som en påse nötter.
plockar fram mobilen och ringer 112 men batteriet dör precis efter jag förklarat vart det är och 2 mc har krockat.
lägger upp mitt vänstra ben i högläge upp mot vägkanten då jag upptäckt att den vänstra stöveln är uppsliten på sidan och det rinner ut blod.
vänster arm och hand gör ont som satan.
föraren av skåpbilen kommer joggandes till mig, hans fruga har stannat hos den röda hojen. han meddelar att han har ringt 112 och ambulanser är på g.
får låna hans mobiltelefon och ringer farsan.
fler bilar och en mc har stannat. frugan som stannade hos röda mcn kommer över, killen på röda hojen undrar hur det är med mig och vill be om ursäkt.
ca 19.45. första ambulansen anländer, de tar en snabb titt på oss båda och konstaterar att den andre är värst skadad och han ska få hjälp först. minuten senare kommer den andra ambulansen. hela sex poliser är vänliga nog att hälsa på också.
efter en snabb check av nacke rygg på mig får jag hälp av ambulans personalen på en bår. de kränger av mig vänsterkängan och jag har en reva längsgående i ytterkanten av foten, troligen av hans mc. tryckförband på och i med lite morfin.
ca20.10 blir förhörd av polisen 3 ggr innan det bär av mot sjukhuset. (vet inte om snuten var lite bakom flötet eller om han ville se om min story ändrades). brandkåren är på plats och röjer undan.
ca 20.30. anländer på akuten efter ett mycket trevligt omhändertagande i ambulansen av en söt sköterska. (mer morfin inblandat i trevligheterna).
hela armén står redo på akutmottagningen. det kläms å fingras överallt och efter ett finger upp i rumpan kommer de fram till att jag mår bra. får lokaöbedövning i foten och sys. får en rejäl dos antibiotika.
ca 20.45 blir parkerad i en korridor och får vänta på röntgen
morsan å farsan kommer förbi.
ca 21.30 dags för röntgen, rullas in, rullas ut.
ca 22.15 blir inrullad i ett gipsrum där jag får träffa läkare. brutet lillfinger, jobbig längsgående fraktur (eller nåt vetefan). brutet ben i foten.
lokalbedövning i lillfingret och det rycks å slits i det så det crunchar men känns ingenting, svinballt tyckte jag.
på med stålskena och gips.
foten struntar dom i å gipsa och hoppas på att det ska läka bra utan.
ut igen och vänta på röntgen så allt ligger bra efter gipsningen.
23.00 in på röntgen å ut.
00.00 läkare dyker upp å säger att det ser bra ut och jag ska få åka hem,
får recept på smärtstillande å antibiotika
01.00 syster kommer förbi med kryckor och en dos smärtstillande å antibiotika
rullas ut i rullstol på parkeringen där farsan väntar med bilen.
tack till folk som hjälpte till, först å främst killen i skåpbilen som stod och blockerade solen medans jag låg i diket, ambulans och sjukvårds personal var toppen.
tack till potatoes mc killen på gixxern som puttrade förbi mig i diket bara för å varva ur direkt när han kom runt böjen, fick mig att småle
den stackars hojen då? såg mest ut som skrot tyvärr, framgaffeln var inböjd och kåpor och glas låg över hela vägbanan
EDIT. ska väl tacka gud också att det gick så bra som det gick. om jag föreställer mig en frontalkrock i 70 med mc ser jag mest ketchup som resultat.
tack mina skyddskläder också
tjipp