MC "O"-Service

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tänkte bara skriva av mig, och se om någon annan upplevt denna ovilja från div mc verkstäder att hjälpa oss motorcyklister.

Ska inte gå in på nån specifik mcverkstad vid namn, då detta skulle modereras ändå, men jag kör KTM och vänder mig då dit som sig bör.

Har under tidigare säsonger anv. ktm's service och inte haft några som helst problem, men bekant för en del är att KTM's återförsäljare och verkstad inte är sammma i år som tidigare.

Min lilla historia börjar med en skada på mitt fordon, blir på åkt bakifrån utav en bilist. Det blir inga direkt sakdor på mig eller min hoj, förutom bakskärm och blinkertsar. Eftersom självrisk kommer belasta bilisten tänker jag självklart utnytja försäkringen.

Vänder mig då till auktoriserad mcverkstad för KTM här i Göteborg. Är ju självklart inga problem, bara att kmma förbi för att lämna motorcykeln.

Sagt och gjort, personalen på mcverkstaden kollar på min hoj, skriver upp skadorna som jag visar och som dem också själva ser. Det rör sig om bakskärm och 2 blikertsar, ser klart och tydligt att detta är vad de skriver ned.
Frågar när jag kan få hojen tillbaks då jag skall lämna den hos dem, får svaret att i bästa fall på en vecka, tar lite mer tid när det är försäkringsärenden, har jag förståelse för.

Ringer en vecka senare, vill gärna ha hojjen till helgen då det är långhelg, men får svaret att det tar tid när det gäller försäkringsärenden, än har de nämligen inte gjort ett skvatt på hojjen. Så jag beslutar att åka och hämta den, får vi lösa detta senare. Frågar på plats om vi inte kan boka en tid när skaderegleran är hos dem, så vi sparar tid, men så jobbar inte denna mcverkstaden får jag till svar, de poängterar också att det tar tid med försäkringsärenden (har hört det nu).
Jag åker hem, ringer själv mitt försäkringsbolag, får nummer till resande skadereglerare, får tag i den samma, han låter mig veta att han är i Götet 2-3 ggr i veckan, och att han inte ens hört ifrån verkstaden om min hoj. Så vi bestämmer tid utan inblandning utav verkstade.
vi möts upp några dagar senare, varpå han godkänner skadan och dess omfattning, han åker sedan till min mcverkstad, med samma utskrift som mcverkstan gett mig gällande omfattningen utav skadan, där finns mitt nummer och alla upg. Han ber mcverkstan att beställa hem dessa delar och sedan ta kontakt med mig.

Det går två veckor, jag ringer verkstan, då skyller dem på att de inte har alla upg, varpå jag tjatar tills han letar fram mina papper och ser att de visst har allt. Han skall nu beställa allt och höra av sig.

Det går tre veckor, jag ringer och får prata med nån ny kille, lägger fram mitt ärende varpå han letar i deras hyllor och hittar mina delar, "undrar hr länge de leagat här" svarade han..
Bestämmer tid för byte, får ett muntligt löfte att de skall byta detta när jag väntar, kan väl max ta 30 minuter.

Åker dit när de öppnar på utsatt datum, samma gubbe jag träffat tidigare tar emot mig, jag fråga när jag skall komma tillbaks (trodde ju i min enfald att de skulle göra detta direkt), han säger att han inte vet, påminde om löftet jag fick över telefon, han svarar bara att vi inte jobbar så. Påtagligt irriterad går jag därifrån.

Får ett sms senare under dagen att min hoj är klar, hoppar på spåvagnen och åker dit.
Ser min hoj utanför, där bakskärm och EN blikers är bytt.
Går in och frågar om de inte är klara, men det var dom ju.. frågar om den andra blikersen, men de säger att den inte skulle bytas ?!?!?!?!?!?!?!?
Mannen bakom disken tittar inte ens upp och ser på mig när han säger detta och överlämnar nyckeln.

I detta läget är jag så uppretad att jag tar nyckeln och drar därifrån, lär inte under denna livstid återvända dit heller.

Blev mkt text för ingenting, men en sån här enkel grej skall inte ta flera månader, och hade jag inte tatt tag i det själv hade jag vart utan hoj hela våren, pga utav 2 (1) blikers och bakskärm.

Vill ändå dock säga att tillhörande butik har jag inga anmärkningar på, de har varit trevliga och tillmötesgåeende, har ju iof inte handlat så mkt där, däremot verkstaden är under all kritik.

kört hoj i 15 år, klotat några ggr och servat många ggr.. har aldrig tidigare stött på en sådan nonchalans och ovillja att hjälpa som på denna mcverkstad.

Allt för mig :)

Last edited:

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Hoj
-08 VFR svart som synden
Kan man bli annat än förbannad när man läser sådant här:mad:

Det borde inte vara tillåtet, och frågan man ställer sig är ju om det är hoj åkare som står bakom disken eller om det är administratörer utan vårkänslor:va

Skönt att din hoj nu är hemma och för framtiden så vet jag att det finns en firma i Varberg som också säljer/ mekar KTM som jag vet har en hög servicenivå.

Lycka till

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Vet exakt hur du känner, har väntat i 6 veckor nu på min...står på exakt samma verkstad du menar...jippie :huvet

tobster

di brann aov
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
SV1000S
Om det nu är den verkstad/mc butik jag tror vet jag många som har negativa erfarenheter. Rättare sagt ENDAST negativa. Egna erfarenheter från mc försäljning o kläder i butiken var skit. Provade nog kläder i 40min utan framagång att hitta något. Ändå stod 2st bakom disken o kollade i kataloger.
Men som sagt. Om jag gissar rätt butik nu.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag tycker faktiskt, för att generalisera sådär extra gött utifrån de erfarenheter jag har, att samtliga handlare - oavsett bil- eller mchandlare samt dess service är under all kritik.

Först får man ingen hjälp, och när man väl har påkallat lite uppmärksamhet från någon stroppig försäljare blir man bemött som att man är helt retarderad och inte kan ett skit om vad man är ute efter. Störigt.

Visserligen grundar sig mina erfarenheter mestadels på försäljning och butik, men vissa gånger har man även varit i kontakt med service och verkstad, med exakt samma utfall. Tråkigt.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Jag tycker faktiskt, för att generalisera sådär extra gött utifrån de erfarenheter jag har, att samtliga handlare - oavsett bil- eller mchandlare samt dess service är under all kritik.

Först får man ingen hjälp, och när man väl har påkallat lite uppmärksamhet från någon stroppig försäljare blir man bemött som att man är helt retarderad och inte kan ett skit om vad man är ute efter. Störigt.

Visserligen grundar sig mina erfarenheter mestadels på försäljning och butik, men vissa gånger har man även varit i kontakt med service och verkstad, med exakt samma utfall. Tråkigt.
Jag får nog instämma med dig faktiskt, dom är nästan alltid nonchalanta dom där säljarna.

Får dom inte gå kurser i sånt där? :va

och verkstäder ska ju vara organiserade platser, men det är nog tyvärr långt ifrån många som är det.

men om till och med R´N kan hålla koll på varenda liten skruv trots sitt ringpermssystem från 1800 kallt, så borde det väl inte vara så svårt att hålla koll i datorn?

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Ett tips är att alltid skriva ner namn och tidpunkt vid telefonkontakt. Kanske även vid verkstadsbesök. Gör det även uppenbart att du gör så.

"Sååå, då säger du den är klar nästa tisdag. Vad är det nu för datum? Jo, den 28 maj idag och kl är runt 12 tiden. Ditt namn var?

Får ofta folk att tänka efter, komma ihåg och känna mer ansvar för ärendet.

Dessutom så är det bra att ha när man börjar bli uppretad och frågar efter chefen... vilken man ju bör. De vill säkert inte ha dålig personal ändå.

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Hoj
-08 VFR svart som synden
Ett tips är att alltid skriva ner namn och tidpunkt vid telefonkontakt. Kanske även vid verkstadsbesök. Gör det även uppenbart att du gör så.

"Sååå, då säger du den är klar nästa tisdag. Vad är det nu för datum? Jo, den 28 maj idag och kl är runt 12 tiden. Ditt namn var?

Får ofta folk att tänka efter, komma ihåg och känna mer ansvar för ärendet.

Dessutom så är det bra att ha när man börjar bli uppretad och frågar efter chefen... vilken man ju bör. De vill säkert inte ha dålig personal ändå.

Bra skrivet!

Men frågan är ju, SKALL DET BEHÖVAS?

Det ju oftast inga billiga dussin leksaker som vi åker omkring på och vi har ju dessutom en tendens att skämma bort våra favoriter med ytterligare lull lull för åtskilliga 10 tusenstals kronor och då tycker jag att man f.. i mej förtjänar ett engagerat och trevligt bemötande.

Jag har lett säljpersonal på olika företag i över 10 år och jag kan ärligt säga att skulle vi ha behandlat en enda kund på detta sätt så hade vi inom kort inte haft några kunder kvar!

RESPECT!

Last edited:

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Skönt/skrämmande att det är fler som upplevt denna mc-firma på samma sätt som jag, underligt att de finns kvar kan jag tycka, ännu underligare att de fick ta över KTM :confused:

Men som sagt, jag lär vända mig någon annan stans, hoppas att fler gör det så att de får känna på hur det blir när man misshandlar sina kunder.

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Kan man få en ledtråd om vilken firma det är? Trodde det först var den i Högsbo (som jag bara har bra erfarenheter av), men gissar på att denna ligger på Hisingen? Ska ev. snart byta till KTM, verkar i så fall bli en tripp en bit utanför stan.

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Är det månne den där firman i frölunda som tråden handlar om? :gnissla

Nej, firman i frölunda har jag inget otalt med, de skötte sig bra. KTM har tagits över utav en firma på "isla del diablo" (Hinsingen), det är den firman detta handlar om.

Firman i Frölunda kommer att få sköta servicen på min hoj framöver..

Kan man få en ledtråd om vilken firma det är? Trodde det först var den i Högsbo (som jag bara har bra erfarenheter av), men gissar på att denna ligger på Hisingen? Ska ev. snart byta till KTM, verkar i så fall bli en tripp en bit utanför stan.

Jo den där Hans Markus Carlsson, honom skall men inte vända sig till :tungan

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Har alltid servat mina motorcyklar under alla år hos Smedh´s motor i Avesta.

Är jag intresserad av att titta på medan Johny gör service´n på hojen, så är det helt ok at göra det.

Billiga är de också vid jämförelse med andra. REKOMMENDERAS!

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Hoj
-08 VFR svart som synden
Nej, firman i frölunda har jag inget otalt med, de skötte sig bra. KTM har tagits över utav en firma på "isla del diablo" (Hinsingen), det är den firman detta handlar om.

Firman i Frölunda kommer att få sköta servicen på min hoj framöver..

Jo den där Hans Markus Carlsson, honom skall men inte vända sig till :tungan

Fiffigt:tungan

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Har haft att göra med verkstan 2 ggr tidigare, en service och en gång när min växelspak helt plötsligt satt fast. Dessa 2 ggr skötte dom sig i mina ögon väldigt bra. Speciellt med växelspaken då jag bara åkte förbi och dom löste det på plats :tummenupp

Det är vid försäkringsärenden som problemen verkar uppstå. Tycker inte det är rimligt att behöva vänta 3 veckor till när delarna finns hemma p.g.a dom bokat skumt?

Mest sur är jag nog iofs för att jag helt missat ställa av hojen när den stått där nu...ganska många tusen down the drain :mad:

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös
prioriterar verkstäder olika ärenden olika?

lite OT men om en verksad har fixat/reparerat/bytt en väldigt viktig viktig säkerhetsdetalj och denna detalj lossnar när den definitivt aldrig ska lossna,vad har man rätt till då ?

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Får flika in med lite positiv respons också då man alltid bara får höra nåt om nåt gått snett.

När jag servat hojen där har det gått jättesmidigt.
Likaså vid ett garantiärende då dom direkt felsökte och löste problemet.
Även säljarna får högt betyg bortsett från en av dom som är för fräck för att heja på kunder.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag vill nog hålla med "tarmac". För mitt vidkommande så har det bara varit positiva erfarenheter. Det "stället" som alla skriver om har jag bara goda erfarenheter utav:va Jag har köpt och servat flera MC där utan några som helst problem. Har ni haft otur eller jag tur?

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Jag vill nog hålla med "tarmac". För mitt vidkommande så har det bara varit positiva erfarenheter. Det "stället" som alla skriver om har jag bara goda erfarenheter utav:va Jag har köpt och servat flera MC där utan några som helst problem. Har ni haft otur eller jag tur?

Jag har också bara goda erfarenheter av ****** **.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati